مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

پچ کورد چیست؟ انواع پچ کورد و تفاوت آن با کابل های شبکه

پچ کورد چیست
  • اگر این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که پچ کورد چیست؟ باید بگوییم که پچ کورد یک کابل الکتریکی یا نوری شبکه‌ای است. این کابل برای مسیریابی سیگنال به‌کار می‌رود. دستگاه‌های الکترونیکی همچون کامپیوتر از طریق کابل پچ یا پچ کورد به‌ یکدیگر متصل‌می‌شوند. این تجهیزات پرکاربرد انواع متفاوتی دارند و از نظر ضخامت‌، طول، جنس، رنگ، کارایی و ویژگی‌های دیگر متفاوت هستند. البته تمامی پچ کوردها با طول نیم متر تا حداکثر 10 متر به‌تولید می‌رسند.

    پچ کورد که یکی از تجهیزات پسیو شبکه است، دو صورت پچ کورد فیبر نوری و مسی در بازار موجود هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاصی دارند. پچ‌ کوردها به‌صورت کابل‌های میکروفون، هدفون، متصل‌کننده‌های XLR ،RCA TT ،TRS و غیره در دسترس قرار دارند. انعطاف‌پذیری این کابل‌ها در مقایسه با کابل‌های شبکه بسیار بالا است. در حال حاضر دو نوع پچ کورد از جنس مسی و فیبر نوری در بازار وجود دارد.

    بدون این لوازم الکتریکی، اتصال دستگاه‌ها و شبکه‌های کامپیوتری به یکدیگر ممکن نیست. در این مقاله قصد داریم با جزئیات بیشتری انواع، کارایی، مزایا و معایب پچ کوردها را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در ادامه تفاوت‌های این نوع کابل را با کابل شبکه عنوان می‌کنیم.

    چندین عدد کابل لن

    کابل های شبکه

    کابل پچ کورد چیست؟

    پچ کورد (Patch Cord) با نام‌های پچ کابل و پچ‌ لید نیز شناخته‌ می‌شود‌. این نوع کابل‌ها به‌صورت الکتریکی یا نوری تولید می‌شوند و برای اتصال موقت یا پچ‌کردن دستگاه‌های الکترونیکی یا نوری به یکدیگر مناسب هستند. از طریق پچ کابل، سیگنال‌ها از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل و هدایت خواهند شد. این وسیله برای اتصال دستگاه‌های شبکه به یکدیگر مانند روتر، کامپیوتر و سوئیچ کاربرد دارد.

    هنگام خرید پچ کوردها دارای رنگ‌های متفاوتی هستند که تشخیص آن‌ها از یکدیگر به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. طول کابل پچ بین 30 سانتی‌متر تا نهایت ده متر است و این کابل‌ها بیشتر با طول‌های کوتاه تولید می‌شوند. Patch cord یکی از انواع کابل‌‌های شبکه است که علاوه‌بر دستگاه‌های شبکه، پنل‌های پچ را نیز به یکدیگر متصل می‌کند.

    به‌عنوان نمونه برای درک بهتر این‌که پچ کورد چیست؟ باید بگوییم که یک پچ کورد قادر است کامپیوتر را به یک سوئیچ شبکه یا به پنل‌های پچ در شبکه اتصال دهد. در دو سمت پچ کوردها اتصال‌دهنده‌های RJ-45 به‌کار رفته است که هر کدام از آن‌ها به دو طرف کابل پچ وصل می‌شوند.

    پرفروش‌ترین کابل‌های پچ موجود در بازار دارای طول‌های 1 الی ۵ متری هستند. این تجهیزات الکترونیکی با توجه به اندازه خود، کاربردها و خصوصیات متفاوتی نیز دارند. البته سایر ویژگی‌های این تجهیزات مانند جنس و نوع آن‌ها موجب تغییر در کاربردهای آن‌ها نیز می‌شود.

    انواع پچ کورد چیست؟

    باید بدانید که پچ کوردها انواع متفاوتی دارند. این تجهیزات از نظر طول، نوع اتصال‌دهنده، جنس، نوع کابل و رنگ متفاوت هستند. اما مهمترین تفاوت آن‌ها مربوط به کاربردشان است که بر این اساس نیز نام‌گذاری می‌شوند. در ادامه انواع پرکاربرد این لوازم الکتریکی را بررسی می‌کنیم.

    پچ کورد UTP

    یکی از انواع پیچ کوردها، کابل UTP است که بدون فویل و محافظ تولید می‌شوند. این کابل‌ها از سیم‌های زوج تشکیل شده‌اند که به یکدیگر متصل هستند. پچ کورد UTP به‌دلیل عدم برخورداری از فویل و پوشش، نویز و پارازیت را از بین‌نمی‌برد. البته سرعت انتقال داده‌ها در این نوع کابل‌های شبکه بیشتر است و برای کانکت دستگاه‌هایی با سرعت گیگابایت کاربرد گسترده‌ای دارند.

    از آن‌جایی‌که، کابل‌های UTP بدون شیلد تولید می‌شوند، نباید آن‌ها را در مجاورت کابل‌های برق به‌کار برد. بنابراین، توجه به این موضوع ضروری است که این نوع کابل‌های پچ کورد از ایمنی پایینی برخوردار هستند.

    SFTP

    اگر به کابل‌های دارای محافظ و فویل نیاز دارید و می‌خواهید که آن‌ها را در کنار کابل‌های برق قرار دهید؛ کابل‌های SFTP گزینه مناسبی برای شما هستند. اگر بپرسید که این نوع از کابل پچ کورد چیست؟ باید بگوییم که کابل‌های SFTP محافظ و پوشش مقاومی دارند. پوشش سیم‌های به‌هم تنیده‌شده در این نوع کابل‌ها بسیار انعطاف‌پذیر و محکم است.

    شیلد مورد نظر موجب جلوگیری از پیچش سیم‌ها و کابل‌های مجاور نیز می‌شود. این کابل‌ها در مجاورت با کابل‌های برق از ایجاد نویز و پارازیت در سیگنال‌‌ها جلوگیری می‌کنند. این نوع کابل‌های پچ برای اتصال دستگاه‌های الکترونیکی مانند سوئیچ‌های شبکه، کامپیوترها و روترها کاربرد دارند. در حالت کلی به تمامی کابل‌هایی که دارای فویل یا پوشش هستند، SFTP می‌گویند.

    کابل پچ کورد با طول زیاد

    پچ کورد

    STP

    یکی دیگر از انواع کابل‌های پچ STP نام دارد. این نوع کابل‌ها نیز در داخل خود دارای محافظ هستند و در برابر امواج الکترومغناطیسی از شبکه محافظت می‌کنند. کابل‌های STP برای متصل‌کردن دستگاه‌های الکترونیکی با سرعت پنج گیگابایت مناسب هستند.

    crossover

    این نوع کابل پچ کورد زمانی استفاده می‌شود که قصد دارید دو کامپیوتر یا دو مودم را به یکدیگر متصل کنید. رنگ‌هایی که در کابل شبکه Crossover یا کابل ضربدری استفاده شده است، در ابتدا و انتهای کابل متفاوت هستند. در واقع این نوع کابل برای اتصال دستگاه‌های مشابه‌ و هم‌نوعی که نیاز به سوئیچ ندارند و مستقیم هستند، به‌کار می‌رود.

    اکنون که دانستید کابل پچ کورد چیست؟ می‌توانید کاربرد این نوع از کابل‌های شبکه را نیز درک کنید. در یک طرف کابل شبکه کراس‌اور یا کابل کراس از استاندارد T568A و در طرف دیگر از استاندارد T568B استفاده شده است.

    کابل‌های پچ کورد shielded

    کابل‌های شیلد دار دارای پوشش محافظ هستند که از تداخل نویز الکتریکی حاصل از امواج الکترومغناطیسی و صدمه به داده‌ها جلوگیری می‌کنند. از ویژگی‌های مهم این نوع کابل‌ها، وزن کم آن‌ها عنوان می‌شود که به‌دلیل محافظ یا عایق مسی یا آلومینیومی به‌کار رفته در تولید آن‌ها است.

    از این نوع کابل‌های شبکه می‌توان بدون هیچ‌گونه خطا در سیگنال‌های دریافتی در نزدیکی کابل‌های فشار قوی استفاده کرد. کابل‌های Shielded مقاومت بالایی در برابر خوردگی و آسیب‌دیدگی دارند. این نوع پچ کوردها در اتصال دستگاه‌هایی با سرعت ده گیگابایت استفاده می‌شوند. همچنین این نوع کابل‌های پچ سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال را در فضاهایی با امواج الکترومغناطیسی بالا به‌طور واضح انتقال می‌دهند.

    پچ کورد نوری

    کابل پچ کورد از نوع نوری

    fiber optic

    اگه می‌خواهید بدانید که این نوع پچ کورد چیست؟ و چه کارایی دارد؟ باید بگوییم که کابل فیبر نوری یکی از انواع پرکاربرد پچ کورد محسوب می‌شود. این کابل از یک هسته و روکش تشکیل شده است. در داخل این نوع کابل‌ها، رشته‌های فیبر نوری قرار دارند که برای انتقال داده‌ها با سرعت بالای 10 گیگابایت بر ثانیه به‌کار می‌روند. فیبر یا تار نوری از جنس شیشه یا پلاستیک است که ضخامت کمی دارد. در واقع نور از یک سمت این رشته‌ها وارد می‌شود و از طرف دیگر به خارج راه پیدا می‌کند.

    پهنای باند کابل‌های فیبر نوری از پهنای باند کابل‌های معمولی بیشتر است. به‌همین‌دلیل، از آن‌ها برای انتقال اطلاعات در شبکه‌هایی با کارایی بالا و در فواصل طولانی استفاده می‌شود. کابل فیبر نوری سرعت بالایی در انتقال اطلاعات دارد و در اتصال شبکه‌های اینترنتی و دستگاه‌های سوئیچینگ و روتینگ از آن استفاده فراوانی می‌شود.

    یکی از پرکاربردترین کابل‌های پچ کورد، انواع پچ کورد فیبر نوری است. این کابل‌ها با نام‌های جامپر نوری یا پچ فیبر نیز شناخته‌ می‌شوند. کابل‌های فیبر نوری همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، در انتهای خود دارای اتصالات فیبر نوری مانند LC ،SC ،MTRJ ،ST است.

    این تجهیزات از نظر نوع کابـل، ساختار کابل، نوع کانکتور، نوع پولیش کانکتور و اندازه جکت کابـل با یکدیگر تفاوت دارند. مهمترین آن‌ها از نظر نوع کانکتور با نام‌های پچ کورد فیبر نوری sc-lc ،lc-lc و sc-sc به‌فروش می‌رسند.  در انتهای این نوع از کابل‌های اتصال موقت شبکه، سوکت‌هایی وجود دارند که کابل را به یک سوئیچ نوری یا سایر دستگاه‌های شبکه متصل می‌کنند. از کابل پچ فیبر نوری در محیط‌های داخلی اتاق‌های سرور، تصویربرداری پزشکی، مراکز انتقال‌داده، شبکه‌های لن (LAN)، مراکز مهندسی مکانیک، مخابرات و غیره استفاده می‌شود.

    انواع پچ کورد براساس روکش

    پچ کوردها یا کابل‌های پچ از نظر جنس روکش نیز به انواع متنوعی تقسیم می‌شوند. در واقع رشته‌های مسی و فیبر نوری در داخل یک روکش قرار می‌گیرند. این روکش یا محافظ باید دارای جنسی باشد که در برابر عوامل خارجی، کشیدگی، پارگی، ضربه، فشار، نور خورشید و غیره مقاومت بالایی داشته باشد. به‌همین‌دلیل، در تولید انواع کابل‌های پچ از روکش‌های پی‌وی‌سی ،LSZH و PE استفاده می‌شود. که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

    پچ کورد با روکش LSZH

    در پاسخ به‌ این سوال که انواع پچ کورد چیست؟ می‌توانیم آن‌ها را از لحاظ روکش دسته‌بندی کنیم. روکش‌های LSZH در مجاورت با آتش از خود دود زیاد و خطرناک منتشر نمی‌کنند؛ زیرا در تولید آن‌ها ماده سمی هالوژن به‌کار نمی‌رود. به‌همین‌دلیل، خطرات حاصل از آتش‌گرفتن این نوع روکش‌ها بسیار کم است.

    کابل پچ با روکش PVC

    روکش PVC نیز یکی دیگر از متریال‌هایی عنوان می‌شوند که در تولید Patch Cord به‌کار می‌رود. این روکش انعطاف‌پذیری و مقاومت بالایی در برابر صدمات خارجی دارد. البته در زمان آتش‌سوزی دود حاصل از آن بسیار زیاد و سمی است؛ زیرا در تولید این روکش از پلاستیک پلی‌وینیل‌کلراید استفاده می‌شود. بنابراین کابل‌های پچ با روکش پی‌وی‌سی در شبکه‌های کوچک کاربرد بیشتری دارند.

    کابل پچ کورد همراه با روکش

    کابل روکش دار پچ کورد

    پچ کورد با روکش PE

    این نوع روکش کابل پچ از پلاستیک پلی‌اتیلن تولید می‌شود و استحکام بالایی در برابر صدمه و نور خورشید دارد. از این‌رو، روکش PE بیشتر در قسمت بیرونی کابل و روی سایر روکش‌ها استفاده می‌شود. به‌دلیل مقاومت بالای این نوع روکش‌ها در برابر عوامل خارجی، آن‌ها بیشتر در تولید کابل‌های شبکه برای فضاهای بیرونی به‌کار می‌روند.

    انواع پچ کورد فیبر نوری

    بعد از بررسی کلی پاسخ این سوال که پچ کورد چیست؟ و چه انواعی دارد؟ قصد داریم انواع پچ کورد فیبر نوری را بررسی کنیم. همانطور که گفتیم، کابل فیبر نوری یکی از انواع پچ کورد است که برای انتقال داده‌ها در شبکه‌هایی با سرعت بالا و مسیرهای دور به‌کار می‌رود. این کابل‌ها خود به انواع متفاوتی تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را عنوان می‌کنیم.

    پچ کورد single mode

    این نوع از پچ کوردهای فیبر نوری دستگاه‌هایی با سرعت بالا را به یکدیگر متصل می‌کنند و برای فاصله‌های طولانی گزینه مناسبی هستند. این پچ کوردها همزمان قادر به پخش یک نوع حالت نور هستند. اندازه قطر هسته پچ‌ کورد single mode بسیار کوچک و در اندازه 900 میکرون است. این نوع کابل با اتصال‌دهنده‌های LC ،SC ،FC ،ST و MTRJ به تولید می‌رسد.

    multi mode

    پچ کوردهای فیبر نوری multi mode دستگاه‌های شبکه‌ای که دارای سرعت و فاصله کمتری هستند را به یکدیگر متصل می‌کنند. این نوع از کابل‌های فیبر نوری، قطر بزرگی در حدود 5000 میکرون دارند. به‌همین‌دلیل، چندین حالت‌ نور را جمع‌آوری و پخش می‌کنند؛ اما به‌دلیل قطر زیاد این کابل‌ها، انعکاس نور و میرایی آن نیز بیشتر است. پچ‌ کوردهای مالتی مود مانند پچ‌ کورد سینگل مود اغلب با کانکتور LC ،SC ،FC ،ST و MTRJ استفاده می‌شوند.

    MTP/MPO

    بعد از اینکه دانستیم انواع پچ کورد چیست؟ زمان آن رسیده است که کابل‌های پچ کورد فیبر نوری MTP/MPO را بررسی کنیم. این نوع از کابل‌ها به‌صورت پیش‌ساخته هستند و 12، 24 و 48 رشته فیبر نوری در تولید آن‌ها به‌کار رفته است. روکش این نوع پچ کوردها نیز از جنس LSZH و PVC است که از دو سمت، اتصال‌دهنده‌های MTP یا MPO روی آن‌ها تعبیه شده‌اند.

    از این نوع کابل‌های پچ برای اتصال شبکه‌ها، سوئیچ‌ها و پنل‌های پچ با پورت‌های تعداد بالا استفاده می‌شود. از طریق این پچ کوردها حجم کابل‌های ارتباطی در شبکه کاهش و پهنای باند افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا کابل‌های فیبر نوری MTP/MPO فضای اشغال‌شده توسط کانکتورهای تک‌رشته‌ای مانند SC ،LC FC و غیره را کاهش می‌دهند.

    Angle polished

    این نوع Patch Cord فیبر نوری دارای انعکاس نور تا 60 دسیبل است. به‌عبارت‌دیگر، انعکاس نور در این کابل‌ها مانند کابل‌های سینگل مود بسیار کم است. از این‌رو، از کابل‌های پچ فیبر نوری Angle polished برای اتصال شبکه‌هایی که نیاز به کاهش انعکاس نور در فواصل طولانی دارند، استفاده می‌شود. این نوع پچ کوردها با کانکتور LC/APC و SC/APC به‌کار می‌روند.

    لازم به ذکر است که باید این پچ کوردهای فیبر نوری را با توجه به نوع شبکه، دستگاه و کانکتور خود خریداری کنید.

    سه بسته کابل پچ کورد در دو رنگ متفاوت

    بسته کابل های پچ کورد

    انواع کابل پچ کورد فیبر نوری براساس ساختار کابل

    انواع پچ کورد چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارند؟ نوع فیبر نوری این تجهیزات الکتریکی با توجه به ساختار خود دارای انواع زیر است:

    پچ کورد فیبر نوری تک هسته‌ای

    این نوع از پچ کوردهای فیبر نوری را با نام simplex نیز می‌شناسند‌. این تجهیزات به‌صورت تک هسته‌ای تولید می‌شوند و ساختار آن‌ها نیز بسیار ساده است. همچنین در دو سمت این کابل‌ها نیز یک نوع سوکت یا اتصال‌دهنده به‌کار می‌رود.

    پچ کورد فیبر نوری دو رشته‌ای

    پچ کورد duplex یا دوبلکس دارای دو رشته فیبر نوری است. همچنین دو کانکتور در هر سمت آن وجود دارد. هر کدام از تارهای نوری در این نوع پچ کورد دارای علامت A یا B یا کانکتورهای رنگی متفاوت هستند.

    پچ کورد فیبر نوری Ribbon fan-out

    فیبرهای نوری مورد نظر از لحاظ ظاهری به شکل یک نوار مسطح هستند. این کابل‌ها در موارد خاص استفاده می‌شوند و کاربرد همگانی ندارند. در یک طرف این پچ کورد فیبرهای نوری چندگانه و یک رابط فیبر مسطح همچون سوکت MTP قرار دارد. در طرف دیگر آن نیز یک کابل simplex و اتصال‌دهنده‌هایی مانند ST قرار گرفته است.

    تفاوت کابل شبکه با پچ کورد چیست؟

    کابل شبکه و Patch Cord با یکدیگر متفاوت هستند. البته هر دو نوع این کابل‌ها در اتصال دستگاه‌های شبکه به همدیگر و انتقال اطلاعات کاربرد دارند. اما تفاوت‌های میان آن‌ها را نیز نباید نادیده گرفت. تا این‌جای مقاله گفتیم که پچ کورد چیست؟ و چه انواعی دارد. برای‌این‌که، با تفاوت کابل شبکه و پچ‌کورد بیشتر آشنا شوید، در ابتدا به بررسی کابل شبکه می‌پردازیم.

    آشنایی با کابل شبکه

    کابل شبکه یکی از انواع کابل‌های اترنت محسوب می‌شود که متشکل از چهار جفت سیم به‌هم تنیده است. اطلاعات و داده‌ها از طریق این سیم‌ها به دستگاه‌های شبکه انتقال پیدا می‌کنند. البته تنها 4 عدد از این سیم‌ها با اتصال به سوکت شبکه، حامل اطلاعات هستند. این کابل‌ها بیشتر در ساختار و کاربرد با پچ کوردها تفاوت دارند که در ادامه این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم.

    برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کابل شبکه چیست؟ کلیک کنید.

    کابل های شبکه که به دستگاه متصل شده اند

    کابل های شبکه در رنگ های مختلف

    تفاوت‌‌های ساختاری کابل شبکه و پچ کورد چیست؟

    یکی از ویژگی‌هایی که این دو نوع کابل را از یکدیگر متمایز می‌کند، نحوه بسته‌بندی و متراژ آن‌ها است. کابل‌های شبکه به‌صورت رول‌ یا متراژهای متفاوت تولید می‌شوند و برای خرید باید یک رول را تهیه کنید؛ اما پچ‌ کوردها که یکی از انواع کابل شبکه هستند، بیشتر در طول‌های کوتاه تولید می‌شوند و متراژ آن‌ها محدود است. بنابراین، بر اساس نیاز خود قادر به خرید نوع مناسبی از پچ کوردها خواهید بود.

    از دیگر تفاوت‌های ساختاری این کابل‌ها با یکدیگر مربوط به سوکت انتهایی آن‌ها است. کابل‌های شبکه بدون سوکت تولید می‌شوند و فاقد ابتدا و انتها هستند. سوکت این کابل‌ها باید به‌صورت جداگانه تهیه و متصل شود. پچ‌ کوردها به‌صورت سوکت‌دار به تولید می‌رسند و استفاده از آن‌ها راحت‌تر و مطمئن‌تر است؛ زیرا سوکت‌های آن‌ها جنس مرغوبی دارند و لایه محافظ پلاستیکی محکمی روی سوکت‌ها قرار گرفته است.

    در تولید کابل‌های شبکه از سیم‌های مفتولی یا مسی جامد استفاده می‌شود که این رشته سیم‌ها برای هدایت داده‌های الکترونیکی کاربرد دارند؛ اما در پاسخ به این سوال که پچ کورد چیست؟ باید بگوییم که این کابل‌ها از سیم‌های رشته‌ای به‌هم‌تنیده ساخته می‌شوند. همچنین یک رشته سیم مسی هادی نیز در داخل آن‌ها به‌کار می‌رود.

    سیم‌های مفتولی دارای انعطاف کمتری نسبت به سیم‌های رشته‌ای هستند؛ اما کابل‌های شبکه به‌دلیل برخورداری از سیم‌های جامد در برابر عوامل خارجی مقاومت بیشتری دارند. به‌همین‌دلیل، در بیشتر مواقع از این نوع کابل‌ها برای زیرسازی شبکه استفاده می‌شود.

    رنگ کابل‌های شبکه نیز با پچ کوردها متفاوت است. این کابل‌ها با رنگ مشکی و آبی به تولید می‌رسند. در صورتی‌که، پچ کوردها دارای رنگ‌های متنوعی هستند. همین ویژگی کابل‌های پچ موجب علامت‌گذاری و جداسازی راحت‌تر آن‌ها در یک شبکه گسترده می‌شود.

    تفاو‌ت‌های کاربردی پچ کورد و کابل شبکه

    در مطلب قبل به بررسی تفاوت‌های ساختاری و ظاهری این دو نوع کابل پرداختیم. یکی دیگر از مهمترین تفاوت‌های کابل شبکه و پچ کورد را باید، کاربرد آن‌ها دانست.

    پچ‌ کوردها به‌دلیل طول کوتاهی که دارند، برای اتصال دستگاه‌های شبکه با فاصله نزدیک به‌هم استفاده می‌شوند. همچنین این کابل‌ها نیازی به سوکت ندارند و اطلاعات را در فواصل کم با اطمینان بیشتری به دستگاه دیگر در شبکه انتقال می‌دهند. به‌همین‌دلیل، استفاده از این کابل‌ها حتی بلندترین آن‌ها در فاصله 10 متر، به‌احتمال زیاد موجب کاهش سیگنال‌ها خواهد شد.

    همچنین انعطاف‌پذیری بالای کابل‌های پچ به دلیل رشته‌ای‌بودن آن‌ها موجب نصب و استفاده راحت‌ این کابل‌ها در فضاهای کوچک می‌شود. در صورتی‌که، کابل‌های شبکه دارای متراژ بلندتری هستند. به‌همین‌دلیل، بیشتر برای انجام زیرساخت‌های شبکه‌ای و اتصال چند زیر شبکه به یکدیگر در فواصل طولانی از آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین به‌دلیل جنس مفتولی مقاوم کابل‌های شبکه، آن‌ها در کابل‌کشی‌های کلی در محیط‌های خارجی کاربرد گسترده‌ای دارند.

    نوعی کابل لن

    کابل شبکه

    مزایای استفاده از پچ کورد چیست؟

    بدون شک انواع پچ کوردها بر اساس شکل و کاربرد خود دارای مزایا و معایبی هستند. آشنایی با مزایا و معایب این کابل‌ها به شما کمک می‌کند که مناسب‌ترین نوع آن‌ها را برای رفع نیاز خود انتخاب کنید. در حالت کلی کابل‌های پچ برای اتصال تجهیزات و دستگاه‌های شبکه‌ به‌ یکدیگر در یک مسیر کوتاه تولید شده‌اند. از طریق پچ کوردها انتقال اطلاعات الکترونیکی انجام می‌گیرد. در ادامه به بررسی این‌که مزایای پچ کورد چیست؟ می‌پردازیم.

    دارای انعطاف‌پذیری بالا

    پچ کوردها از رشته سیم‌های به‌هم‌تنیده با شیلد یا بدون آن تولید می‌شوند. این کابل‌ها به‌دلیل جنس انعطاف‌پذیر خود قابل اتصال به دستگاه‌های متفاوتی مانند کامپیوتر، پچ پنل، سوئیچ و روتر هستند. این ویژگی پچ کوردها موجب می‌شوند که استفاده، نصب و حتی جداسازی آن‌ها به‌راحتی صورت گیرد.

    تولید شده در انواع متفاوت

    Patch Cord انواع متفاوتی دارد که هر کدام از آن‌ها با اتصال به شبکه‌های مختلف، نیاز شما را در ارتباطات برطرف می‌کنند. همچنین کابل‌های پچ دستگاه‌هایی با پهنای باند و سرعت بالا را پشتیبانی می‌کنند.

    دارای نصب و استفاده راحت

    در پاسخ به این سوال که مزایای پچ کورد چیست؟ می‌توانیم به نصب و استفاده راحت از آن اشاره کنیم. این کابل‌ها یک سیم روکش‌دار هستند که با دو سوکت در دو سمت آن‌ها تولید شده‌اند. این ساختار موجب می‌شود که اتصال آن‌ها به تجهیزات شبکه به‌راحتی و با سرعت بالا انجام گیرد. همچنین طول کوتاه آن‌ها نیز یکی از دلایل نصب و همچنین جداسازی راحت‌ آن‌ها عنوان می‌شود.

    پچ کورد با طور بالا و روکش زردرنگ

    کابل پچ کورد در طول بالا

    ارسال سیگنال پایدار و باکیفیت

    همانطور که گفته شد، پچ کوردها برای ارتباطات شبکه‌ای به‌کار می‌روند و وظیفه ‌آن‌ها ارسال سیگنال از یک دستگاه‌ به دستگاه دیگر است. متراژ کوتاه و کانکتورهای موجود در دو سر این کابل‌ها موجب پایداری سیگنال‌ها و افزایش کیفیت آن‌ها می‌شود. این مزیت پچ کوردها اهمیت بسیاری در انتقال داده‌های شبکه‌های کامپیوتری دارد.

    معایب پچ کورد چیست؟

    اکنون که با مزایای این کابل‌ها آشنا شده‌اید، بهتر است که معایب آن‌ها را نیز بدانید. البته این کابل‌ها باید بر اساس شرایط شبکه مورد نظر و نیاز شما انتخاب شوند. در برخی از موارد انتخاب نادرست پچ کوردها موجب کاهش بازدهی و در نتیجه عدم رفع نیاز شما خواهد شد. در حالت‌کلی، این کابل‌ها دارای معایب زیر هستند:

    غیر قابل استفاده در فاصله‌های طولانی

    یکی از بزرگترین معایب پچ کوردها بدون شک محدودیت استفاده از آن‌ها در فواصل طولانی و بیشتر از 10 متر است؛ زیرا طول این کابل‌ها کوتاه است و برای ارتباط دستگاه‌هایی با فواصل کم از یکدیگر تولید شده‌اند. برای فاصله‌های طولانی باید از تقویت‌کنندها یا سایر کابل‌های شبکه مانند کابل‌های فیبر نوری استفاده کرد.

    قیمت‌های بالا

    کابل‌های پچ با توجه به نوع خود قیمت‌های متفاوتی دارند. در حالت‌کلی، هزینه آن‌ها به‌خصوص نوع جدید و پیشرفته پچ کوردها، بالا است؛ اما دلیل اصلی قیمت بالای پچ کورد چیست؟ هر چقدر کیفیت و طول این تجهیزات بیشتر باشد، بدون شک قیمت آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. تکنولوژی‌های پیشرفته به‌کار رفته در تولید این کابل‌ها از پهنای باند بالا پشتیبانی می‌کنند. همین ویژگی موجب افزایش قیمت کابل‌های پچ نسب به سایر کابل‌های شبکه می‌شود.

    آسیب‌پذیری در برابر عوامل خارجی و فیزیکی

    از دیگر معایب پچ کورد چیست؟ در این مورد باید به آسیب‌پذیری فیزیکی بالای آن‌ها اشاره کرد. همانطور که گفته‌شد، این کابل‌ها ساختاری انعطاف‌پذیر دارند؛ زیرا از سیم‌های رشته‌ای در تولید آن‌ها استفاده شده‌ است. به‌همین‌دلیل، آن‌ها در برابر عوامل خارجی مانند پارگی، ضربه و فشار ممکن است دچار آسیب و خرابی شوند. در این‌صورت، داده‌ها نمی‌توانند به دستگاه‌های شبکه منتقل شوند. بنابراین، در زمان نصب و استفاده از این کابل‌ها باید احتیاط کنید.

    4 بسته از کابل های پچ کورد

    بسته های پچ کورد

    کابل پچ کورد مسی چیست؟

    پچ (patch) در لغت به معنای اتصال موقت است. به‌همین‌دلیل، پچ کورد یا کابل پچ تجهیزات الکتریکی و نوری هستند که دستگاه‌های شبکه را به‌صورت موقت به یکدیگر متصل می‌کنند. اگر در تولید این کابل‌ها از رشته‌های سیم مسی استفاده شود، به آن‌ها پچ کوردهای مسی می‌گویند. طول این تجهیزات از یک متر تا 10 متر است؛ اما بیشترین آن‌ها در طول‌های 5 متر به‌تولید می‌رسند. همچنین از رنگ‌های متنوع برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود.

    تمامی کابل‌های پچ مسی در دو سر خود دارای سوکت یا کانکتور RJ45 هستند. این اتصالات موقت مسی با شیلدهایی منعطف پوشاننده می‌شوند که از عوامل خارجی محافظت شوند. پچ کوردهای مسی بلندتر ضخامت بیشتری دارند که مانع از تولید ارتعاش و نویز الکترومغناطیسی در سیگنال‌های رادیویی می‌شوند‌. همچنین این نوع از پچ کوردها از ضعیف‌شدن ارتعاشات insertion loss نیز جلوگیری می‌کنند. کابل‌های پچ مسی به صورت رشته‌های انعطاف‌پذیر به‌هم تنیده‌شده در بازار به فروش می‌رسند.

    آیا می توان از کابل شبکه به جای پچ کورد استفاده کرد؟

    از آنجایی که می‌دانیم پچ کورد چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، امکان جایگزین‌کردن کابل شبکه با پچ کورد وجود دارد. پچ‌ کورد نیز نوعی کابل شبکه محسوب می‌شود که عملکرد آن‌ در انتقال اطلاعات و سیگنال‌ها در شبکه با کابل شبکه هم‌رده خود یکی است. البته پچ کورد و کابل شبکه در سرعت انتقال اطلاعات و سیگنال‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین از پچ کوردها در مسافت‌های طولانی استفاده نمی‌شود.

    کانکتورهای این دو کابل با یکدیگر مشابه هستند؛ اما کابل شبکه دارای سوکت جداگانه‌ای است که نیاز به مهارت بالا برای نصب دارد. جنس مسی این دو کابل نیز موجب می‌شود که کارایی آن‌ها با یکدیگر تفاوت چندانی نداشته باشد. کابل پچ از دو سوکت در دو انتهای کابل برخوردار است و نیازی به نصب آن نیست. در واقع کابل‌های پچ از نصب و استفاده راحت‌تری برخوردار هستند و مانند کابل شبکه مستقیم به رابط دستگاه وصل نمی‌شوند.

    نوعی کابل لن

    کابل شبکه lan

    سخن پایانی

    در صورتی‌که، به‌دنبال خرید بهترین نوع از کابل‌های پچ کورد برای اتصالات شبکه خود هستید، مطالعه این مقاله به شما کمک بسیاری می‌کند. در این مطلب به انواع پچ کورد چیست؟ اشاره کردیم و عملکرد آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین با مطالعه این مقاله به تفاوت‌های بین کابل شبکه و کابل پچ پی‌خواهید برد. مزایا و معایب این کابل‌ها نیز در این مطلب عنوان‌شده است که می‌تواند راهنمای مناسبی برای خرید آن‌ها باشد.

    پچ‌ کوردها برای اتصالات موقت دستگاه‌های شبکه مانند کامپیوتر، سوئیچ، روتر و سایر تجهیزات دیگر تولید می‌شوند. از طریق این تجهیزات مخابراتی، انتقال اطلاعات و داده از یک دستگاه به دستگاه دیگر امکان‌پذیر است. این کابل‌ها از طریق کانکتور یا سوکت تعبیه‌شده در انتهای خود اطلاعات را منتقل می کنند.

    استفاده راحت، نصب سریع، سرعت بالا در انتقال اطلاعات، پهنای باند زیاد و انعطاف‌پذیری بالای این تجهیزات از جمله ویژگی‌های مهم آن‌ها است. همچنین به‌دلیل نصب سوکت در انتهای پچ کوردها احتمال قطعی در آن‌ها بسیار کمتر از کابل‌های شبکه است. بنابراین، برای اتصال دو یا چند دستگاه شبکه با فواصل نزدیک به یکدیگر در محیط‌های داخلی، خرید این کابل‌ها پیشنهاد می‌شود.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • کابل پچ کورد چیست؟

    کابل پچ کورد یکی از ابزارهای الکتریکی یا نوری است که در دسته‌بندی کابل‌های شبکه قرار می‌گیرد. این کابل با اتصال به دستگاه‌های شبکه‌ای همچون کامپیوتر، سوئیچ، روتر و غیره موجب اتصال آن‌ها به یکدیگر می‌شود. در واقع کابل‌های پچ کورد برای انتقال داده‌ها و اطلاعات شبکه‌های کامپیوتری و اینترنتی کاربرد دارند. طول این کابل‌های انعطاف‌پذیر از 30 سانتی متر تا 10 متر است و با رنگ‌های متفاوتی به تولید می‌رسند. برای جلوگیری از اختلال پارازیت‌های الکتریکی و الکترومغناطیسی روی سیگنال‌ها، این کابل‌ها را با روکش‌ها و شیلد‌هایی از جنس PVC، LSZH و PE می‌پوشانند.

    • 2patch cord دارای چه انواعی است؟

    انواع کابل‌های پچ کورد تنوع بسیاری دارند که مهمترین آن‌ها شامل: کابل پچ کورد UTP ،STP ،FTP SFTP‌ ،crossover، فیبر نوری و پچ کورد شیلددار می‌شوند. تمام این کابل‌ها از نظر جنس محافظ، نوع سیم، کارایی، طول، رنگ و غیره با یکدیگر متفاوت هستند.

    • تفاوت کابل شبکه و پچ کورد چیست؟

    این کابل‌ها در طول و متراژ با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع طول کابل پچ کورد کوتاه‌تر از کابل شبکه است. همچنین رنگ و نوع آن‌ها نیز متفاوت است. انعطاف‌پذیری پچ کوردها به دلیل روکش منعطف آن‌ها بسیار بالا است. به‌همین‌دلیل، به‌راحتی روی دستگاه‌های شبکه نصب و استفاده می‌شوند.

    همچنین طول کوتاه پچ کوردها به افزایش سرعت انتقال داده‌ها کمک می‌کند. از دیگر تفاوت‌های کابل شبکه و پچ کورد، سوکت انتهایی سر کابل آنها است. سوکت کابل شبکه به‌صورت جداگانه فروخته می‌شود؛ اما سوکت کابل پچ در زمان تولید روی آن نصب می‌شود. همچنین قیمت پچ کورد از کابل شبکه بیشتر است؛ زیرا در تولید آن، تکنولوژی‌ها و متریال‌های باکیفیت‌تری به‌کار می‌رود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.