مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

آشنایی با انواع پچ کورد فیبر نوری و کاربردهای آن

انواع پچ کورد فیبر نوری
  • احتمالا برای شما سوال شده که پچ کورد چیست؟ یک کابل پچ / patch cord یا به به عبارتی دیگر پچ لید، یک کابل الکتریکی یا نوری است که برای اتصال دستگاه‌های مختلفی مانند سوییچ به کامپیوتر، سوئیچ به روتر و… به کار می‌رود. پچ کوردها انواع مختلفی دارند و در رنگ‌های متفاوتی جهت تشخیص راحت‌تر تولید می‌شوند. یکی از انواع patch cable، نوع فیبر نوری می‌باشد. در این مقاله به بررسی انواع پچ کورد فیبر نوری، کاربردها و نحوه انتخاب یک پچ کابل فیبر مناسب خواهیم پرداخت.

    پچ کورد فیبر نوری

    پچ کورد فیبر نوری

    پچ کورد فیبر نوری چیست؟

    Patch cord فیبر همان کابل فیبر نوری می‌باشد که برای اتصال راحت آن با دستگاه‌های مربوط و تجهیزات مختلف شبکه به دو سر آن کانکتورهای خاصی وصل شده است. این کابل‌ها اجزای حیاتی در شبکه‌های ارتباطات و اتصالات فیبر هستند که به منظور انتقال اطلاعات با سرعت و کیفیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    به زبان ساده، پچ کورد فیبر یک کابل کوچک است که دو دستگاه را از طریق پورت‌های مختلف به هم متصل کرده و امکان تبادل داده را به آن‌ها می‌دهد. انواع پچ کورد فیبر نوری در رنگ‌های مختلف و با عایق و پوشش مناسب برای حفاظت در برابر خطرات فیزیکی و محیطی، وجود دارند. جنس و ساختار متفاوت پچ کوردها سبب انعطاف و کاربرد راحت آن‌ها در شرایط گوناگون می‌شود.

    انواع پچ کورد فیبر نوری

    انواع پچ کورد فیبر نوری با توجه به نوع فیبر (تک حالته و چندحالته)، کانکتورها، مصارف مختلف و… طراحی شده‌اند که برخی از آن‌ها با در نظر گرفتن طبقه‌بندی کانکتور به شرح زیر هستند:

    • LC
    • SC
    • FC
    • ST
    • DIN
    • MTRJ
    • MU
    • E2000
    • MPO/MTP

    هر یک از کانکتورهای بالا به تناسب نیاز‌های مختلف در شبکه‌ها و اتصالات فیبر نوری استفاده می‌شوند. در ادامه هریک از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

    نکته: هر دو انتهای پچ کوردهای فیبر می‌توانند اتصالات یکسان یا متفاوت داشته باشند. برای مثال: پچ‌کوردهای فیبر LC به LC، پچ‌کوردهای فیبر نوری SC به SC و کابل‌های LC به FC وجود دارند. اینکه از پچ‌کوردهای فیبر نوری با دو کانکتور متفاوت یا یکسان استفاده کنید، بستگی به تجهیزات شما دارد. اگر پورت‌های دستگاه‌ها مشترک است، باید پچ کوردهای فیبر نوری را با همان کانکتورها انتخاب کنید.

    پچ کورد فیبرنوری lc - کانکتور LC

    کانکتور LC پچ کابل فیبر

    پچ کورد فیبرنوری lc

    یکی از انواع پچ کورد فیبر نوری،  LC است. این پچ کابل‌ها از اجزای ضروری در مراحل نصب و پیاده‌سازی مراکز داده(Data Center) و شبکه‌ها هستند که اتصالات لازم بین دستگاه‌های فیبر نوری را فراهم می‌کنند. مجموعه کابل‌های LC گزینه بسیار خوبی برای استفاده به صورت گسترده در مناطقی با تراکم بالا و حجم کم می‌باشند.

    استفاده از پچ کوردهای LC به شما این امکان را می‌دهد که سیم‌کشی خود را بدون نیاز به کانفیگ مجدد سیستم کلی تغییر دهید یا مرتب کنید. دو سر پچ کابل‌های فیبر LC در ظاهر یکسان هستند و تنها از طریق جهت کابل می‌توان آن‌ها را تشخیص داد.

    کانکتورهای LC معمولاً به ماژول‌های نوری SFP متصل می‌شوند. این کانکتور مشابه نوع SC اما کمی کوچک‌تر است. اندازه سوزن و محافظ آن 1.25 میلی‌متر (نصف اندازه کانکتورهای معمولی SC و FC) می‌باشد. برای اتصال و محکم کردن این کانکتور باید سوکت کشیده و چفت شود. عملکرد خوبی دارد و به خاطر اندازه کوچی که دارد می توانید تعداد بیشتری از آن را در قاب پچ کورد جا دهید.

    کانکتور SC یکی از انواع پچ کورد فیبر نوری

    کانکتور نوع sc پچ کورد فیبر نوری

    پچ کورد فیبرنوری sc

    پچ کوردهای SC برای اتصال دستگاه‌های شبکه به منظور مسیریابی سیگنال استفاده می‌شوند. SC مخفف Standard Connector یا Subscriber Connector است، یکی از محبوب‌ترین کانکتورهای کابل فیبر نوری در صنایع شبکه می‌باشد. کابل‌های پچ SC می‌توانند برای اتصال دستگاه‌ها در انتقال اطلاعات و ارتباطات تلفنی مورد استفاده قرار گیرند.

    کانکتور SC از فرول 2.5 میلی‌متری برخوردار است. این نوع کانکتور به دلیل هزینه کم و نصب آسان به‌طور وسیع استفاده می‌شود. SC معمولا در PON (شبکه نوری پسیو) و مبدل‌ها کاربرد دارد. از پوسته مستطیلی تشکیل شده و برای محکم کردن آن بایستی دو پلاگین موجود را فشار دهید تا محکم شود. برخلاف ST/FC، نیازی به چرخش ندارد.

    کانکتور fc

    کانکتور fc مورد استفاده برای پچ کورد فیبر نوری

    پچ کورد فیبر نوری fc

    مورد دیگر از انواع پچ کورد فیبر نوری، FC می‌باشد. FC Patch Cord یک کابل فیبر چند حالته یا تک حالته است که در دو سر آن کانکتورها برای اتصال سریع و راحت به تجهیزات CATV، سوئیچ‌های نوری یا سایر تجهیزات ارتباطات قرار گرفته‌اند. لایه امنیتی ضخیم آن اتصال فرستنده‌ها، گیرنده‌ها و جعبه‌های ترمینال نوری را تسهیل می‌کند.

    کانکتورهای FC یکی از رایج‌ترین ابزارهای اتصال در شبکه‌های تک حالته فیبر نوری هستند. دارای پوشش فلزی و ساختار پیچشی است. این کانکتور به‌صورت استاندارد در سمت ODF (قاب توزیع نوری – optical distribution frame) استفاده می‌شود. کانکتورهای FC به‌طور عمومی در شبکه‌های Data استفاده می‌شوند. مزیت آن اعتبار و مقاومت در برابر گرد و غبار می‌باشد اما نصب آن کمی زمان می‌برد.

    پچ کورد فیبرنوری st

    پچ کورد ST دارای پوشش OFNR (مناسب برای اتاق‌ها) و کانکتورهای نوع ST می‌باشد. فرول‌های سرامیکی آن امکان تنظیم دقیق را فراهم می‌نمایند. تست عملیاتی دقیق و اطمینان از عملکرد بهینه کابل را نیز تضمین می‌کنند. برای اتصال پچ پنل‌ها و دستگاه‌های شبکه‌ از کانکتورهای سبک ST استفاده می‌کنند و به کابل کشی تک حالته 9/125 نیاز دارند. کانکتورها از پولیش نوع PC بهره می‌برن و پوشش OFNR آن‌ها با کدهای ساختمانی دقیق سازگار است.

    کانکتورهای ST متداول‌ترین ابزار اتصال در شبکه‌های چند حالته و رایج ترین نوع کانکتور در اتصالات فیبر نوری Base10 هستند. آن‌‌ها معمولا در قاب‌های توزیع فیبر استفاده می‌شوند. پوسته گرد دارند، روش بستن این connector به صورت چرخشی است. سیم هسته در معرض دید قرار می‌گیرد و باید ابتدا آن را وارد کرده و سپس نیم دایره بچرخانید تا ثابت شود.

    پچ کورد فیبرنوری din

    یکی دیگر از انواع پچ کورد فیبر نوری، DIN است. در دو نوع Simplex و Duplex و قالباً با کابل‌های فیبر 2 و 3 میلی‌متری عرضه می‌شود. این پچ کورد از قطر هسته فیبر 9 میکرومتر، پوشش 125 میکرومتر و قطر ژاکت بافر 900 میکرومتری با جنس LSZH تشکیل شده است. مقاومت کششی کابل پچ din، صد نیوتن‌متر می‌باشد. کانکتور din تا هزار بار می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. از مزیت‌های آن می‌توان به هزینه کم، کاربرد آسان و دوام بالا اشاره کرد.

    کانکتور mtrj

    کانکتور mtrj پچ کابل فیبر

    پچ کورد فیبرنوری mtrj

    نوع پچ کورد فیبر نوری MTRJ از کانکتور mtrj استفاده می‌کند که برای مدتی به عنوان کانکتور FTTD (Fiber To The Desk) در نظر گرفته می‌شد. دارای دو فیبر بوده و به اندازه کانکتور RJ45 کوچک است. از یک فرول 2.45×4.4 میلی‌متری تشکیل می‌شود. کانکتور MTRJ برای سیستم‌های مخابراتی و شبکه اترنت در محیط داخلی مناسب است و در دو نوع نر و ماده وجود دارد، کانکتور ماده بدون سوزن و پین بوده و کانکتور نر از دو پین برخوردار می‌باشد.

    پچ کورد mu

    کانکتور MU شبیه یک SC مینیاتوری با فرول 1.25 میلی‌متری و محفظه و پوشش پلاستیکی تشکیل شده و حرکت آن به صورت فشار-کشش است. در شبکه‌های انتقال داده پرسرعت، شبکه‌های صوتی، مخابرات و… استفاده می‌شود.

    کانکتور e2000

    کانکتور e2000 مورد استفاده در انواع پچ کارت فیبر نوری

    e2000

    کانکتورهای E2000 پچ کورهای فیبر نوری به دلیل عملکرد عالی خود به طور گسترده‌ای در زمینه ارتباطات مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها یکی از معدود کانکتورهای فیبر هستند که دارای شاتر فنری می‌باشند، این قابلیت به طور کامل از فرول در برابر گرد و غبار و خراش محافظت می‌کند. نحوه کار آن به اینصورت است که وقتی کانکتور جدا می‌شود، شاتر به طور خودکار بسته شده و ناخالصی‌هایی را که بعداً منجر به خرابی شبکه و قفل شدن پرتوهای بالقوه مضر لیزر می‌شوند، قفل می‌کند.

    mpo/mtp

    کانکتورهای MPO/MTP پچ کورد فیبر نوری در حال حاضر بسیار محبوب هستند. به‌طور گسترده در کابل‌ کشی شبکه با چگالی بالای 12 تا 24 فیبر مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین معمولاً در محیط‌های خط فیبر نوری با نیاز به یکپارچگی سیم‌کشی با تراکم بالا به کار برده می‌شوند. mpo/mtp از یک قفل فشاری ساده استفاده می‌کند که به راحتی نصب و جدا می‌شود. این ویژگی باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شده و عمر مفید آن را به حداکثر می‌رساند.

    کاربردهای پچ کورد فیبر نوری

    انواع پچ کورد فیبر نوری با اتصال کانکتورها به یکدیگر، پیوندی ایمن و با کیفیت برای ارتباط دستگاه‌ها و تجهیزات فیبر نوری فراهم می‌کنند.  پچ کابل های فیبر، کابردهای مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

    • پچ کوردها دستگاه‌ها و تجهیزات شبکه فیبر نوری را به پچ پنل‌ها متصل می‌کنند.
    • برای اتصال دیوایس‌های فیبرنوری به سوئیچ و روتر از پچ کورد استفاده می‌شود. این اتصالات مربوط به شبکه‌های انتقال اطلاعات و ارتباطات تلفنی است.
    • در دیتا سنترها که نیاز به انتقال داده با سرعت بالا در بستر فیبر نوری دارند، پچ کوردها تجهیزات لازم را به یکدیگر اتصال می‌دهند.
    • پچ کورها در شبکه‌های فیبر نوری کوچک‌تر، برای اتصال دستگاه‌ها به پچ پنل‌های توزیع در محیط‌های کوچک و کاربردهای محلی نیز مورد استفاده قرار گیرند.
    • کاربرد دیگر پچ کوردها برای اتصال دستگاه‌های شبکه به تجهیزات تست و اندازه‌گیری فیبر نوری در زمان نصب و تعمیرات می‌باشد.
    • پچ کوردهای فیبر نوری در برنامه‌های اینترنت اشیا (IOT) که نیاز به اتصال دستگاه‌های مختلف و سنسورهای شبکه دارند، استفاده می‌شوند.
    • اتصالات شبکه‌های FTTH(Fiber To The Home): پچ کوردها همچنین برای اتصال دستگاه‌های خانگی به شبکه فیبر نوری کاربرد دارند.

    چگونه پچ کورد مناسب انتخاب کنیم؟

    • برای تعیین اینکه به چه کانکتوری نیاز دارید، باید پورت‌های دستگاهی را که به آن متصل می‌کنید بررسی کنید. پچ ‌کوردهای فیبر نوری با کانکتورهای مختلفی برای اتصال به تجهیزات مختلف عرضه می‌شوند.
    • اگر دیوایس‌هایی که دارید دارای یک نوع پورت اتصال هستند، می‌بایست از یک کانکتور یکسان استفاده کنید. برای مثال: LC-LC، SC-SC و… اما برای دستگاه‌هایی پورت‌های کانکتور مختلفی دارند باید با توجه به آن انتخاب نمایید، مانند: LC-SC، LC-ST، LC-FC و…
    • لازم است نوع کابل فیبر نوری مورد استفاده خود را نیز مشخص کنید. اینکه می‌خواهید یک حالته یا چند حالته باشد!
    • یک کابل پچ فیبر نوری تک حالته را برای انتقال داده‌های طولانی مدت و با سرعت بالا می‌توانید به کار ببرید. زیرا کابل فیبر Single mode به طور قابل توجهی سریعتر از چند حالته است. کابل تک حالت تنها یک پرتو نور را در یک زمان حمل می‌کند که به لیزر اجازه می‌دهد در طول موج 1310-1550 نانومتر کار کند.
    • پچ کوردهای فیبر نوری با دو نوع رشته سیمپلکس (Simplex) یا دوبلکس (Duplex) وجود دارند که متناسب با نیازتان بایستی انتخاب نمایید.
    • یک کابل سیمپلکس دارای یک کانکتور فیبر در هر انتهای کابل می‌‎باشد، یک سر فرستنده و سر دیگر گیرنده است و برگشت پذیر نیستند. معمولاً برای فرستنده‌های فیبر نوری دو جهته (BIDI) استفاده می‌شود. کابل‌های سیمپلکس هزینه کمتری داشته و می‌توانند با سرعت‌ بالا اطلاعات را منتقل کنند.
    • رشته‌ دوبلکس اجازه می‌دهد تا دو کانکتور فیبر در کنار هم با یک اتصال فیبر دوگانه به هم وصل شوند. یک رشته از یک طرف و رشته دیگر در جهت مخالف ارسال می‌کند. این یک مزیت بزرگ نسبت به سیمپلکس است، چرا که می‌تواند داده‌های دو طرفه همزمان را انتقال دهد.
    تفاوت کابل شبکه و پچ کابل

    تفاوت کابل شبکه و پچ کورد

    تفاوت کابل شبکه و پچ کورد

    قبل از آنکه برای خرید کابل شبکه یا سایر تجهیزات شبکه اقدام کنید، لازم است با ویژگی‌های آن کاملا آشنا شوید. به همین دلیل بهتر است درباره تفاوت کابل شبکه و پچ کورد صحبت کنیم. تفاوت اصلی بین پچ کورد و کابل شبکه طول آن است. پچ‌کوردها کوتاه‌تر هستند و برای اتصال دستگاه‌های نزدیک، مانند کامپیوتر و روتر روی میز، استفاده می‌شوند. کابل‌های اترنت طولانی‌تر بوده و دستگاه‌هایی را که از هم دورتر می‌باشند (مثل روتر و سوئیچ در اتاق‌های مختلف) را به هم متصل می‌کنند.

    تفاوت دیگر در نوع کانکتور مورد استفاده است. پچ کوردها معمولاً از کانکتورهای RJ-45 در هر دو طرف تشکیل شده‌اند، در حالی که کابل‌های شبکه می‌توانند کانکتورهای مختلفی مانند: کانکتورهای RJ-45، RJ-11 و BNC داشته باشند.

    پچ کوردها و کابل‌های شبکه در دسته‌ها و انواع مختلفی وجود دارند. دسته‌بندی‌ها از Cat5e تا Cat7 هستند و حداکثر سرعت انتقال داده و محدوده فرکانس کابل را نشان می‌دهند. هر چه دسته بالاتر باشد، عملکرد کابل بهتر خواهد بود.

    سخن پایانی

    ‌پچ کورد فیبرنوری همان کابل‌های فیبر است که در دو سر آن کانکتورهای متناسب قرار دارند و برای اتصال تجهیزات و دستگاه‌های شبکه فیبر نوری به پچ پنل، اتصال دیوایس‌های فیبر به روتر و سوئیچ، اتصال دستگاه‌های فیبر نوری در زمان تست و تعمیر و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع پچ کورد فیبر نوری با توجه به طبقه بندی کانکتور به FC، ST، SC، LC، MU، E2000، MTRJ، DIN، MPO/MTP و… تقسیم می‌شوند. برای انتخاب نوع مناسب پچ کابل بایستی مواردی را حتما مورد بررسی قرار دهید که در همین مقاله به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • پچ کورد فیبر نوری چیست؟

    Patch cord فیبر همان کابل فیبر نوری می‌باشد که جهت اتصال راحت با دستگاه‌های مربوط و تجهیزات مختلف شبکه به دو سر آن کانکتورهای خاصی وصل شده است. این کابل‌ها اجزای حیاتی در شبکه‌های ارتباطات و اتصالات فیبر هستند که برای انتقال اطلاعات با سرعت و کیفیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    • انواع پچ کورد فیبر نوری چیست و چگونه انتخاب کنیم؟

    پچ کوردهای فیبر نوری در بازار انواع مختلفی دارند. ما در همین مطلب انواع متداول آن‎‌ها را شرح داده و چند راه‌کار نیز در راستای انتخاب یک پچ کورد مناسب بیان کرده‌ایم.

    • پچ کابل یا پچ کورد چه کاربردی دارد؟

    انواع پچ کورد فیبر نوری برای اتصال تجهیزات شبکه فیبر نوری به پچ پنل، سوئیچ، روتر و دستگاه‌های خانگی برای دریافت اینترنت فیبر نوری و… کاربرد دارند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.