مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

سوییچ شبکه چیست ؟ چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

سوییچ شبکه چیست
  • سوئیچ شبکه یک از تجهیزات اکتیو شبکه است و به وسیله‌ای گفته می‌شود که برای اتصال چندین دستگاه به یکدیگر در قالب یک شبکه کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوئیچ یکی از مهم‌ترین قسمت‌های شبکه است که امکان ارتباط و جابه‌جایی اطلاعات میان دستگاه‌های مختلف را ایجاد می‌کند. امروزه استفاده از شبکه رواج بسیار یافته و در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ برای انتقال یا ذخیره‌سازی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوئیچ می‌تواند به صورت دقیق اطلاعات ارسال شده را به دستگاه مورد نظر برساند. این ویژگی باعث برتری سوئیچ نسبت به سایر تجهیزات شبکه مانند هاب شده است. در این مقاله به صورت کامل بررسی می‌کنیم که سوییچ شبکه چیست و با کاربرد، مزایا و انواع آن آشنا خواهیم شد.

    سوییچ شبکه چیست؟

    پیش از هر چیز باید به یک سوال پاسخ دهیم؛ سوییج شبکه چیست؟ سوئیچ شبکه یک نوع سخت‌افزار است که قابلیت اتصال چندین دستگاه و جابه‌جایی اطلاعات بین آن‌ها در یک شبکه را ایجاد می‌کند. این دستگاه بسته‌های داده را از یک دستگاه دریافت کرده و آن‌ها را به دستگاه مقصد ارسال می‌کند. دستگاه‌های موجود در شبکه با استفاده از کابل Lan به پورت‌های سوئیچ متصل می‌شوند. هر کدام از دستگاه‌هایی که به سوئیچ شبکه متصل هستند، دارای یک آدرس MAC  هستند. با بررسی این MAC آدرس‌ها، سوئیچ می‌تواند دستگاه مبداء و مقصد را شناسایی نموده و هر بسته داده را دقیقا به دستگاه مورد نظر ارسال کند.

    کاربرد سوئیچ شبکه

    یکی از اصلی‌ترین سوالات در هنگام راه اندازی شبکه این است که کاربرد سوییچ شبکه چیست؟ کاربرد اصلی سوئیچ شبکه، اتصال دستگاه‌های موجود در شبکه و ایجاد ارتباط میان آن‌هاست. برخلاف دستگاه‌های قدیمی‌تر مانند هاب که داده‌ها را به تمامی دستگاه‌های موجود در شبکه ارسال می‌کردند، سوئیچ می‌تواند داده را از یک دستگاه مشخص دریافت کرده و به یک دستگاه مشخص دیگر ارسال کند. این موضوع تراکم داده‌ها را در شبکه کاهش داده و همچنین عملکرد شبکه را بهبود می‌بخشد.

    سوییچ شبکه از برند dell

    سوییچ شبکه برند دل

    علاوه بر این، کاربرد دیگر سوئیچ تامین امنیت شبکه است. با توجه به اینکه می‌توان برای هر داده مقصد خاصی را در نظر گرفت، با استفاده از سوئیچ می‌توان از دسترسی غیر مجاز به داده‌های داخل شبکه جلوگیری نمود. همچنین قابلیت ارائه پروتکل‌های امنیتی پیشرفته‌ای مانند VLAN و Access Point را دارد. سوئیچ شبکه از شبکه‌های خانگی تا شبکه‌های بزرگ در شرکت‌ها و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در شبکه‌های خانگی، وظیفه سوئیچ اتصال کامپیوتر، چاپگر و سایر دستگاه‌هاست؛ اما در یک شبکه سازمانی این دستگاه برای اتصال کامپیوترها، سرورها، تلفن‌ها، دوربین‌های مداربسته و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    از سوئیچ‌ها برای ایجاد شبکه‌های VoIP نیز استفاده می‌کنند. این شبکه برای ایجاد قابلیت ارتباط صوتی از طریق اینترنت کاربرد دارند. به وسیله این شبکه‌ها ارتباط صوتی با کیفیت بالا برقرار شده و پایداری بالایی خواهد داشت. همچنین این دستگاه در دیتاسنترها برای اتصال سرورها به یکدیگر و اینترنت کاربرد دارد. این کار باعث برقراری ارتباطی موثر بین سرورها شده و اطلاعات را با سرعت بالایی جابه‌جا می‌کند.

    مزایای سوییچ شبکه چیست؟

    خرید سوییچ شبکه مزایای بسیار زیادی مانند بهبود عملکرد شبکه، کاهش ترافیک غیر ضروری در شبکه، امنیت بالا، قابلیت گسترش و افزودن دستگاه‌های بیشتر و همچنین قیمت مناسب و مقرون به صرفه را می‌توان از مزایای استفاده از سوئیچ دانست. در ادامه مهم‌ترین مزایای استفاده از سوئیچ را بررسی می‌کنیم.

    بهبود عملکرد شبکه

    برخلاف سایر تجهیزاتی که برای اتصال دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شوند، سوئیچ با داشتن آدرس هر دستگاه در شبکه می‌تواند یک اتصال اختصاصی بین دستگاه‌ها ایجاد کند. این قابلیت باعث کاهش تراکم شبکه و ترافیک غیر ضروری در شبکه می‌شود که همین امر عملکرد شبکه را بهبود می‌بخشد.

    امنیت پیشرفته

    سوئیچ شبکه با داشتن ویژگی‌های امنیتی پیشرفته، باعث شده تا شما کنترل کاملی به منابع شبکه داشته باشید و از دسترسی افراد یا دستگاه‌های غیر مجاز به داده‌های داخل شبکه به صورت کامل جلوگیری نمایید. این امر نیز از دیگر مزایا و نقاط قوت سوئیچ شبکه نسبت به سایر تجهیزات است.

    مقیاس‌ پذیری

    مقیاس پذیری به معنای قابلیت رشد دادن و افزایش تعداد دستگاه‌های متصل به سوئیچ است. سوئیچ شبکه قابلیت گسترش شبکه را دارد و به راحتی می‌توان آن‌ها را با سوئیچ‌های دیگر ترکیب نموده و تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه را افزایش دهید. به همین دلیل می‌توان با اطمینان گفت که سوئیچ برای تمامی شبکه‌های بزرگ و کوچک کاربردی و قابل استفاده است.

    قیمت مناسب

    سوئیچ شبکه یکی از ارزان‌ترین تجهیزات شبکه است. با توجه به قیمت پایین و کاربرد بالای این دستگاه در تمامی شبکه‌های کامپیوتری اعم از بزرگ و کوچک، می‌توان گفت استفاده از سوئیچ بسیار مقرون به صرفه است.

    تفاوت سوییچ و روتر و هاب در شبکه

    روتر، سوییچ و هاب در شبکه

    انواع سوئیچ شبکه

    سوئیچ شبکه انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها برای کاربری خاصی طراحی و ساخته شده‌اند. در این بخش بررسی می‌کنیم که انواع سوییچ شبکه چیست و چه کاربردهایی دارند.

    سوئیچ غیر مدیریتی

    سوئیچ‌های غیر مدیریتی یکی از ساده‌ترین سوئیچ‌ها هستند که راه اندازی آن‌ها بسیار آسان بوده و نیاز به تنظیمات خاصی ندارند . این نوع سوئیچ پس از اتصال به برق شروع به کار کرده و فاقد امکانات مدیریتی هستند. سوئیچ غیر مدیریتی هزینه بسیار پایین‌تری نسبت به سایر سوئیچ‌ها داشته و به همین دلیل معمولا در شبکه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    سوئیچ‌ مدیریتی

    سوئیچ‌های مدیریتی از قابلیت‌ها و امکانات پیشرفته‌ای مانند QoS ،VLAN (سرویس کیفیت خدمات) و SNMP (پروتکل مدیریت شبکه ساده) برخوردار هستند. همچنین این سوئیچ‌ها امکان پیکربندی و مدیریت عملکرد را نیز فراهم می‌کنند. علاوه بر این‌ها سوئیچ‌های مدیریتی از سرعت بالاتری نیز برخوردار هستند و اطلاعات را می‌توانند در میلی ثانیه جا به جا کنند. دلایل فوق باعث می‌شود که این سوئیچ‌ها در شبکه‌های بزرگ‌تر مورد استفاده قرار بگیرند؛ زیرا در این شبکه‌ها سرعت بالا و قابلیت کنترل بر ترافیک و امنیت شبکه بسیار ضروری است.

    انواع سوییچ های شبکه در اندازه مختلف

    انواع سوییچ شبکه

    سوئیچ‌ لایه 2

    سوئیچ شبکه لایه 2 در لایه دو مدل OSI کار می‌کند. این نوع سوئیچ بسته‌های داده میان سیستم‌های متصل به شبکه محلی (LAN) جا‌به‌جایی می‌کند. سوئیچ لایه 2 دقیقا همان مدلی است که از آدرس‌های MAC برای شناسایی دستگاه مبدا و دستگاه مقصد استفاده می‌کند.MAC  آدرس هر دستگاه در شبکه، یک شناسه یکتا برای آن دستگاه است که بر اساس آن سوییچ می‌تواند بسته‌های داده را به دستگاه مقصد مورد نظر هدایت کند. سوییچ لایه 2 همچنین دارای ویژگی‌های دیگر مانند قابلیت VLAN و یا استفاده از پروتکل‌های امنیتی مانند STP  می‌باشد.

    سوئیچ‌ لایه 3

    بیشتر سوئیچ‌ها در لایه دوم با مدل OSI کار می‌کنند و از آدرس‌های MAC برای مسیریابی و جابه‌جایی بسته‌های داده در شبکه استفاده می‌کنند. اما سوئیچ‌های لایه 3 برای مسیریابی مانند روترها از IP استفاده می‌کنند. این سوئیچ‌ها ترکیبی از لایه‌های 2 و 3 هستند که قابلیت‌های بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهند. نرم افزار نصب شده برروی سوئیج شبکه لایه 3 از لایه 2 پیشرفته‌تر بوده و توانایی اجرا پروتکل‌های مسیریابی دینامیک مانند RIP و OSPF را دارد. اما اصلی‌ترین تفاوت بین این دو سوئیج این است که در لایه 2 می‌توان VLANها را کانفیگ کرد اما خود سوئیچ نمی‌تواند بین این VLANها مسیریابی کند. اما در لایه 3 هم قابلیت کانفیگ چند VLAN و هم قابلیت مسیریابی میان آن‌ها توسط سوئیچ وجود دارد.

    مطالعه بیشتر: آدرس مک چیست؟

    سوئیچ‌ لایه 4

    سوئیچ لایه 4 درواقع نوع پیشرفته سوئیچ لایه 3 می‌باشد که در لایه انتقال مدل OSI کار می‌کند. با استفاده از سوئیچ لایه 4 قابلیت مدیریت ترافیک میان دستگاه‌های متصل به شبکه به خوبی فراهم شده و انتقال داده‌ها به صورت کامل و سریع انجام می‌گیرد. در لایه چهارم شما امکان مدیریت میزان و سرعت انتقال داده را به صورت کامل در اختیار دارید. سوئیچ لایه 4 دارای تمامی ویژگی‌ها و امکانات سوئیچ‌های لایه 2 و 3 بوده و علاوه بر آن‌ها از قابلیت هایی همچون TCP و UDP  برای اولویت بندی ترافیک شبکه پشتیبانی می‌نماید. این سوئیچ‌ها می‌توانند باعث افزایش کارایی و عمکرد شبکه شوند.

    سوئیچ‌ لایه 7

    لایه هفتم به لایه کاربردی شهرت دارد. سوئیچ‌های لایه 7 در لایه کاربردی مدل OSI فعال هستند و برای بهینه‌سازی ترافیک در برنامه‌های خاص استفاده می‌شوند. این لایه برای ایجاد ارتباط میان برنامه‌های کاربردی و سیستم عامل مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال زمانی که می‌خواهید با استفاده از یک مرورگر به یک سایت متصل شوید، درواقع از این لایه استفاده می‌کنید. سوئیچ‌های لایه 7 قابلیت انجام عملکردهایی مانند تعادل بار، بارگذاری SSL و ذخیره محتوا را دارند؛ این امکانات موجب بهبود عملکرد برنامه‌های مبتنی بر وب خواهند شد. همچنین سوئیچ‌های لایه 7 امکان ارائه پروتکل‌های HTTP ،FTP ،TELNET ،SNMP ،POP3  و… را نیز دارند.

    سوئیچ‌ های  POE

    سوئیچ شبکه POE یا «Power Over Ethernet» دستگاهی است که قابلیت انتقال برق و اطلاعات به طور همزمان با استفاده از کابل شبکه را دارد. با استفاده از این دستگاه می‌توانید برق دستگاه‌هایی نظیر تلفن‌های IP، روترها، دوربین‌های مداربسته و سایر دستگاه‌های متصل به شبکه را بدون نیاز به استفاده از منبع برق جداگانه و با استفاده از شبکه تامین نمایید. با استفاده از این سوئیچ، دیگر نیازی به کابل‌های برق جداگانه نخواهد بود. این دستگاه معمولا در VoIP و شبکه‌های بی‌سیم کاربرد دارد. سوئیچ شبکه POE باعث راحت‌تر شدن فرایند نصب و مدیریت دستگاه‌ها در شبکه می‌شود و همچنین به صرفه جویی در زیرساخت‌های مورد نیاز برای شبکه کمک می‌کند.

    سوییچ poe

    سوییچ poe

    سوئیچ‌های لایه تجمیع

    سوئیچ لایه تجمیع دستگاهی است که برای اتصال چندین سوئیچ به یکدیگر کاربرد دارد. در حقیقت سوئیچ لایه تجمیع توانایی اتصال چند شبکه مختلف به یکدیگر را دارد. این قابلیت برای ایجاد یک شبکه بزرگ‌تر و افزایش پهنای باند استفاده می‌شود. این سوئیچ‌ها قابلیت مقیاس پذیری بالایی دارند و می‌توانند شبکه‌های بسیار بزرگی را ایجاد کنند که در شبکه‌های سازمانی بزرگ کاربرد دارد که کاربران زیادی دارند

    سوئیچ‌های صنعتی

    سوئیچ‌های صنعتی برای استفاده در شرایط و محیط‌های نامساعد و سخت مانند کارخانه‌ها، سکوهای نفتی و سیستم‌های حمل‌ونقل طراحی و ساخته شده‌اند. این دستگاه‌ها دارای دمای عملیاتی گسترده از -40 درجه تا 75 درجه سانتی گراد هستند. همچنین نسبت به سوئیچ‌های عادی بدنه مقاوم‌تری داشته و در برابر دما، رطوبت و لرزش مقاوم هستند. چرا که اگر یک سوئیچ معمولی را در شرایطی مانند کارخانه‌های صنعتی قرار دهید، احتمال آسیب فیزیکی و خرابی وجود دارد.

    تفاوت سوئیچ و روتر

    یکی از پر تکرارترین سوالات در زمینه شبکه این است که تفاوت روتر با سوییچ شبکه چیست؟ سوئیچ شبکه دستگاهی است که برای ایجاد یک شبکه استفاده می‌شود. در این نوع شبکه از آدرس مک برای پیدا کردن سیستم‌های داخل شبکه استفاده می‌شود  که این آدرس دهی برعهده سوئیچ است. اما اگر بخواهیم دو شبکه را به هم متصل کنید نوع آدرس دهی متفاوت خواهد بود. برای اتصال دو شبکه به یکدیگر از روتر استفاده می‌شود که قابلیت اتصال سیستم‌ها را در شبکه های مختلف به یکدیگر دارد. بنابراین اتصال دو شبکه به یکدیگر وظیفه روتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید به مطالعه مقاله تفاوت سوییچ و روتر چیست بپردازید.

    تفاوت سوییچ و روتر

    تفاوت سوییچ و روتر

    تفاوت بین سوئیچ شبکه و هاب

    همانطور که قبلا هم اشاره نمودیم، هاب یکی از دستگاه‌هایی است که در شبکه‌های کامپیوتری کاربرد دارد. این دستگاه داده‌ها را میان تمامی دستگاه‌های متصل به شبکه پخش می‌کند. در نتیجه نمی‌توانیم دسترسی افراد را برای برخی فایل‌ها محدود نماییم. اما سوئیچ‌ها داده‌های ارسالی را تنها به دستگاهی که شما مشخص نموده‌اید، ارسال می‌کند. در این صورت شما می‌توانید برخی فایل‌ها را برای افراد خاصی در شبکه ارسال نموده و از دسترسی دیگران به آن‌ها جلوگیری کنید. بنابراین می‌توان گفت سوئیچ شبکه کارآمدتر بوده و امنیت بالاتری دارد. همچنین عملکرد بهتری نسبت به هاب دارد.

    انواع پورت سوئیچ شبکه

    سوئیچ شبکه دارای پورت‌های مختلفی است که هرکدام از آن‌ها کاربرد خاصی دارند. آشنایی با این پورت‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر با سوئیچ کار کرده و یک شبکه کارآمدتر راه اندازی نمایید. در ادامه متداول‌ترین پورت‌های سوئیچ را بررسی می‌کنیم.

    پورت SFP و +SFP

    به صورت کلی پورت یا ماژول SFP برای بالاتر بردن سرعت اتصال به اینترنت کاربرد دارد. هنگامی که دو سیستم در شبکه فاصله زیادی از یکدیگر دارند و باید کابل بلندی برای اتصال این دو سیستم کشیده شود، از این پورت استفاده می‌شود. پورت SFP سرعت انتقال داده تا 4.25 Gbps  را فراهم می‌کند. تفاوت پورت SFP با SFP+ در سرعت آن‌هاست. پورت SFP+ نسخه بروزتر و جدیدتری بوده و می‌تواند سرعت انتقال داده را تا 16 Gbps افزایش دهد. لازم به ذکر است که این اعداد دقیق نیستند و این سرعت به عوامل دیگری مانند پهنای باند و نوع اتصال بستگی دارد. اما به صورت کلی انعطاف پذیری این دو پورت بسیار بالاست.

    پورت  RJ45

    پورت RJ45 یکی از پورت‌های سوئیچ است که از پین فلزی 8 تایی برخوردار است و برای اتصال رایانه‌ها به شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در دیتاسنترها برای سوئیچینگ سرور کاربرد دارد. برای اتصال دستگاه‌ها از طریق پورت RJ45 باید از کابل‌های اترنت استاندارد استفاده نمایید. این استانداردها عبارتند از:  Cat5،Cat5e ،Cat6 یا  Cat6a

    پورت  USB

    پورت USB برای جابه‌جایی اطلاعات یا حتی تأمین برق نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا در بیشتر دیوایس‌های الکتریکی و سوئیچ‌های موجود در شبکه از این پورت استفاده می‌شود. پورت USB بسیار کاربردی بوده و دارای انواع مختلفی چون Type A, B, C و… است.

    پورت 10/100

    پورت 10/100 بیانگر این است که سوئیچ شما تنها از پورت‌های Fast Ethernet بهره مند است و فقط بین 10 تا 100 مگابیت سرعت دارد. این نوع سوئیچ‌ها مدل‌های قدیمی هستند که بیشتر از 100 مگابیت بر ثانیه نمی‌توانند سرعت داشته باشند. این سوئیچ برای کاربرانی مناسب است که برای استفاده روزانه خود نهایتا به 100 مگابیت بر ثانیه سرعت نیاز دارند. امروزه سوئیچ‌هایی روانه بازار شده‌اند که از طریق پورت‌های آن‌ها می‌توانید به سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه نیز دست پیداکنید.

    پورت  QSFP

    پورت QSFP نیز از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین پورت‌های شبکه است که عملکرد آن تا حدود زیادی شبیه پورت SFP یا SFP+ است. این پورت قابلیت ارائه پهنای باند نامحدود را داشته و از اتصال اترنت، کانال فیبر و همچنین SONET پشتیبانی می‌کند. در پورت QSFP از 4 کانال برای انتقال داده و 4 کانال برای دریافت داده استفاده می‌شود. ساختار این پورت سبب افزایش نرخ انتقال داده در شبکه می‌شود. سرعت انتقال اطلاعات با استفاده از پورت QSFP به 40 گیگابایت بر ثانیه نیز می‌رسد.

    پورت های سوییچ شبکه

    پورت در سوییچ شبکه

    انواع حافظه در سوئیچ‌های سیسکو

    حافظه یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های سوئیج‌هاست. سوئیچ‌های سیسکو از انواع مختلفی از حافظه استفاده می‌کنند؛ آشنایی با این حافظه برای کسانی که می‌خواهند سوئیچ سیسکو خریداری کنند یا قصد آپگرید حافظه سوئیچ سیسکو را دارند ضروری است. این حافظه‌ها عبارتند از : RAM، NV-RAM  و ROM هر کدام از این حافظه‌ها دارای کارایی مخصوصی است که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

    حافظ  ram

    حافظه RAM یکی از معروف‌ترین حافظه‌ها در رایانه‌ها و سیستم‌های الکترونیکی است. RAM مخفف Random Access Memory می‌باشد که در واقع حافظه موقت است. به این دلیل که در زمان قطعی برق یا راه اندازی مجدد سیستم، محتویات آن کاملا خالی می‌شود. این حافظه از سرعت بالایی برخوردار است که تمام پیکربندی‌ها و تنظیماتی که در لحظه انجام داده‌ایم، در زمان روشن بودن سوئیچ در این حافظه نگهداری می‌شوند. داخل حافظه RAM سوئیچ سیسکو سیستم عامل یا Cisco IOS درحال اجرا، System Table های IOS و بافرها، Routing Table و کش ARP و بافرهای مربوط به بسته‌های داده ذخیره می‌شوند. دلیل استفاده از حافظه رم برای ذخیره موارد بالا، سرعت بالای این حافظه است.

    حافظه  nv-ram

    حافظه NV-RAM محل ذخیره سازی فایلی به نام  Startup Config می‌باشد. در حقیقت کوچک‌ترین تغییرات روی این حافظه ذخیره شده و در هنگام روشن شدن سوئیچ از روی این حافظه خوانده و اجرا می‌شوند. سرعت این حافظه با سرعت حافظه RAM برابر است؛ اما تفاوت آن‌ها این است که حافظه NV-RAM در صورت قطع برق یا خاموش شدن دستگاه پاک نمی‌شود.

    حافظه rom

    حافظه ROM یکی دیگر از انواع حافظه‌هاست که نام آن مخفف Read Only Memory است؛ یعنی اطلاعات درون این حافظه فقط قابل خواندن هستند و نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد و یا به آن اطلاعات جدیدی اضافه نمود. از این حافظه امروزه برای موارد مختلفی استفاده می‌شود. یکی این موارد، انجام عملیات POST یا Power On Self Test می‌باشد. عملیات POST به این صورت است که پس از روشن شدن دستگاه، قسمت‌های اصلی و سخت افزار سوئیچ را تست می‌کند تا مطمئن شود تمامی قسمت‌های دستگاه سالم هستند. مورد دیگری که در این حافظه وجود دارد، Boot Strap Program  است. این برنامه وظیفه آماده سازی CPU و روتر برای بوت کردن و راه اندازی IOS را بر عهده دارد.

    مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید راهنمای خرید سوییچ شبکه را مطالعه نمایید.

    بهترین برند سوییچ شبکه چیست؟

    در جواب اینکه بهترین برند سوییچ شبکه چیست می‌توان گفت این دستگاه توسط شرکت‌های مختلفی ساخته می‌شود؛ انتخاب بهترین برند از میان برندهای موجود در بازار کار سختی است. هرکدام از برندها، سوئیچ‌های مختلفی را با امکانات خاص تولید می‌کنند که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. اما اگر بخواهیم محبوب‌ترین و معروف‌ترین برندهای تولید کننده سوئیچ شبکه را نام ببریم، می‌توانیم به دی لینک  (d-link)، تی پی لینک  (tp-link)، و سیسکو (cisco) اشاره نماییم. در ادامه با هرکدام از این برندها بیشتر آشنا شده و ویژگی‌های سوئیچ‌های هر برند را بررسی خواهیم نمود.

    دی لینک

    سوئیچ‌های شرکت دی لینک (D-Link) جزو سوئیچ‌های مقرون به صرفه و خوش ساخت در بازار جهانی محسوب می‌شوند. از مهم‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های این سوئیچ‌ها می‌توان به قابلیت‌های مدیریتی پیشرفته، مقیاس پذیری، سرعت و کارآیی بالا اشاره نمود. سوئیچ‌های شرکت دی لینک یکی از بهترین و قابل اعتمادترین سوئیچ‌ها بوده و در انواع شبکه‌ها اعم از بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    سوییچ شبکه از برند دی لینک

    سوییچ دی لینک

    تی پی لینک

    تی پی لینک (TP-Link) از برندهای محبوب و پرطرفدار در زمینه تجهیزات شبکه می‌باشد. این برند سوئیچ‌های مختلفی را قابلیت‌های متنوع روانه بازار کرده است. این سوئیچ‌ها از امکانات امنیتی و مدیریتی خوبی برخوردار هستند. همچنین نصب و پیکربندی این سوئیچ‌ها بسیار آسان است و کاربران به آسانی می‌توانند با این سوئیچ‌ها کار کنند. این دستگاه‌ها به صورت معمول دارای یک رابط کاربری وب هستند که تمامی تنظیمات و امکانات مدیریتی سوئیچ، از طریق این رابط کاربری در دسترس است.

    سیسکو

    سیسکو یکی از معروف‌ترین و بهترین برندها در زمینه تولید تجهیزات شبکه و مخابرات است. این شرکت تولید کننده بهترین و با کیفیت‌ترین سوئیچ‌هاست که در بازار جهانی بسیار محبوب و پرفروش هستند. از ویژگی‌های سوئیچ‌های سیسکو می‌توان امنیت بالا، عملکرد بی نقص و مقیاس پذیری بسیار بالا را نام برد. این سوئیچ‌ها از کیفیت ساخت بالایی برخوردارند و جدیدترین قابلیت‌های ممکن را برای این سوئیچ‌ها در نظر گرفته‌اند. سیسکو یکی از قدیمی‌ترین برندهای تجهیزات شبکه است و به همین دلیل بسیاری ترجیح می‌دهند تجهیزات مورد نیاز خود را از این برند تهیه کنند.

    سخن پایانی

    در این مقاله به سوال سوییچ شبکه چیست به صورت کامل پاسخ داده‌ایم. سوئیچ شبکه دستگاهی است که برای ساخت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های مختلفی مانند کامپیوترها، دوربین‌های شبکه، چاپگرها و… به سوئیچ متصل شده و داخل یک شبکه قرار می‌گیرد. این دستگاه برای هر پورت خود یک آدرس مخصوص به نام MAC آدرس در نظر می‌گیرد و بدین ترتیب هر داده‌ای که داخل این شبکه ارسال شود، مبداء مشخص و مقصد مشخصی دارد. همین موضوع به شما امکان می‌دهد تا دسترسی فایل خود را محدود نمایید تا تنها افراد خاصی در شبکه آن را ببینند. تفاوت سوئیچ با هاب این است که سوئیچ هر داده را به یک سیستم خاص انتقال می‌دهند؛ اما هاب داده را در سراسر شبکه و برای همه سیستم‌ها به اشتراک می‌گذارد.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • سوییچ شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

    سوئیچ شبکه یکی از تجهیزات اکتیو شبکه است که برای اتصال دستگاه‌های مختلف از طریق کابل LAN و تشکیل یک شبکه داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شبکه شما می‌توانید هر گونه اطلاعات و داده را بین دستگاه‌های مشخصی رد و بدل نمایید. این سوئیچ‌ها نقش پررنگی در افزایش بهره‌وری، سرعت و امنیت شبکه دارند. همچنین سوئیچ‌ها قابلیت مقیاس پذیری نیز دارند. به این معنا که می‌توانند با یکدیگر ترکیب شده و شبکه‌های بزرگ‌تری را بسازند.

    • سوئیچ‌ها چگونه بسته‌های داده را به سیستم مقصد می‌رسانند؟

    سوئیچ‌ها جدولی به نام MAC Address Table دارند که داخل این جدول برای هر کدام از پورت‌های دستگاه، یک آدرس MAC در نظر گرفته شده است. وقتی یک بسته وارد سوئیچ می‌شود، آدرس فرستنده آن ثبت می‌شود. همچنین هر دستگاه در هنگام ارسال داده، گیرنده آن را مشخص می‌کند تا سوئیچ آن را دقیقا به سیستم مورد نظر برساند.

    • سوئیچ POE چیست؟

    POE  مخفف Power Over Ethernet است. سوئیچ‌های POE دستگاهی است که قابلیت انتقال برق مورد نیاز دستگاه‌ها از طریق کابل LAN را دارد. در نتیجه دیگر لازم نیست برای دستگاه‌های متصل به این شبکه به صورت جداگانه کابل کشی برق انجام شود. این سوئیچ می‌تواند برق دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های IP، روترها، دوربین‌های مداربسته و… را از طریق کابل شبکه تامین نماید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.