مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

آدرس مک چیست و چگونه کار می‌کند؟

آدرس مک چیست
  • برای برقراری ارتباط یا انتقال داده از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر، به یک آدرس نیاز داریم. در شبکه‌های کامپیوتری، انواع مختلفی از آدرس‌ها معرفی می‌شوند که هر کدام روی لایه متفاوتی کار می‌کنند. یک آدرس MAC که مخفف Media Access Control Address است، یک آدرس فیزیکی است که در لایه پیوند داده عمل می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید دقیقا آدرس مک چیست؟ چه انواعی دارد؟ چگونه کار می‌کند؟ آیا امکان تغییر مک آدرس وجود دارد؟ در این مقاله همراه ما باشید.

    مک چیست

    منظور از آدرس مک چیست

    آدرس مک چیست ؟

    آدرس‌های MAC اعداد سخت‌افزاری منحصربه‌فرد 48 بیتی کامپیوتر هستند که در طول ساخت در کارت شبکه (به نام کارت رابط شبکه) تعبیه می‌شوند. آدرس MAC آدرس فیزیکی یک دستگاه شبکه نیز نامیده می‌شود. در استاندارد IEEE 802، لایه پیوند داده به دو زیر لایه تقسیم می‌شود:

    • Logical Link Control (LLC)
    • Media Access Control (MAC)

    آدرس MAC توسط زیرلایه Media Access Control (MAC) لایه Data-Link استفاده می‌شود. آدرس MAC در سطح جهانی منحصر به فرد است زیرا میلیون‌ها دستگاه شبکه وجود دارد و ما باید هر یک را منحصر به فرد شناسایی کنیم.

    برای درک اینکه مک آدرس چیست، مهم است که ابتدا فرمت مک آدرس را درک کنید. بنابراین، یک آدرس MAC یک عدد هگزادسیمال 12 رقمی (عدد باینری 6 بیتی) است که عمدتاً با نماد کولون-هگزادسیمال نشان داده می‌شود.

    ساختار تشکیل دهنده آدرس مک

    ساختار یک آدرس مک

    6 رقم اول (مثلاً 00:40:96) آدرس MAC سازنده را مشخص می‌کند که OUI (Organizationally Unique Identifier -شناسه منحصر به فرد سازمانی) نامیده می‌شود. کمیته مرجع ثبت IEEE این پیشوندهای MAC را به ارائه دهندگان ثبت شده خود اختصاص می‌دهد.

    در اینجا تعدادی از تولید کنندگان شناخته شده آورده شده است:

    • CC:46:D6 – Cisco
    • 3C:5A:B4 – Google, Inc
    • 3C:D9:2B – Hewlett Packard
    • 00:9A:CD – HUAWEI TECHNOLOGIES CO,LTD

    شش رقم سمت راست نشان دهنده کنترلر رابط شبکه است که توسط سازنده اختصاص داده شده است. همانطور که در بالا ذکر شد، آدرس MAC با نماد کولون-هگزادسیمال نشان داده می‌شود. اما این فقط یک تبدیل است. آدرس MAC را می‌توان با استفاده از یکی از فرمت‌های زیر نشان داد:

    • خط تیره-هگزادسیمال (hyphen-Hexadecimal notation)
      00-0a-83-b1-c0-8e
    • نماد کولون-هگزادسیمال (Colon-Hexadecimal notation)
      00:0a:83:b1:c0:8e
    • نماد هگزادسیمال جدا شده با نقطه (Period-separated hexadecimal notation)
      000.a83.b1c.08e

    توجه: نماد هگزادسیمال کولون توسط سیستم عامل لینوکس و نماد هگزادسیمال جدا شده با نقطه توسط سیستم سیسکو استفاده می‌شود.

    تفاوت آدرس آی پی و مک آدرس

    فرق بین آدرس های mac و ip

    تفاوت آدرس آی پی و mac چیست؟

    به نظر شما تفاوت مک آدرس و ip چیست؟ در حالت کلی وظیفه‌ای که آدرس‌های MAC و آدرس‌های IP هر دو انجام می‌دهند، تعیین یک دستگاه خاص در یک شبکه است. آدرس MAC مکان فیزیکی یک دستگاه را در یک شبکه محلی تعیین می‌کند، در حالی که آدرس IP نشان دهنده هویت جهانی یا قابل دسترسی به دستگاه از طریق اینترنت می‌باشد. سازنده کارت رابط شبکه (NIC)، MAC Address را فراهم می‌کند، در حالی که ارائه دهنده خدمات اینترنتی، IP Address را تعیین می‌نماید.

    تمایز اصلی بین آی پی آدرس و مک چیست؟ فرق اصلی آدرس‌های MAC و IP این است که از MAC Address برای تایید آدرس فیزیکی کامپیوتر استفاده می‌شود. به طور منحصر به فردی دستگاه های شبکه را شناسایی می کند. در حالی که آدرس‌های IP برای شناسایی منحصر به فرد اتصال یک دستگاه به شبکه استفاده می‌شوند، آن‌ها نشان نمی‌دهند که آیا یک دستگاه به یک شبکه متصل است یا خیر. در ادامه به بررسی تمایز بین آدرس‌های MAC و IP بر اساس تفاوت در نامگذاری، کاربرد و تخصیص آدرس‌ها خواهیم پرداخت:

    تفاوت در نام آدرس

    طول آدرس‌های IPv4 32 بیت و آدرس‌های IPv6 128 بیت است. از طرف دیگر آدرس مک یک آدرس 48 بیتی می‌باشد. علاوه بر این، آدرس MAC در قالب هگزا دسیمال با نقطه (.) یا خط تیره (-) یا دو نقطه (:) در بین بیان می‌شود، در حالی که آدرس IP در قالب باینری با یک نقطه (.) در بین نشان داده می‌شود.

    کاربرد

    • آدرس‌های MAC برای شناسایی آدرس منحصر به فرد یک گره (node) استفاده می‌شوند، اما آدرس‌های IP در درجه اول برای شناسایی اتصال یک گره به یک شبکه به کار می‌روند.
    • آدرس مک یک آدرس سخت افزاری یا فیزیکی است، در حالی که آدرس IP، نرم افزاری یا منطقی است.
    • مدیر شبکه، DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol-پروتکل پیکربندی میزبان پویا)، ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP)، آدرسIP را تامین می‌کند. از طرف دیگر، آدرس MAC توسط سازنده دستگاه داده شده و در NIC (کارت رابط شبکه) یکپارچه شده است.

    تخصیص آدرس‌ها

    • هنگام آدرس‌ دهی به یک اتصال، آدرس‌های IP از کلاس‌های مختلف شبکه از جمله A، B، C، D و E استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، چنین کلاس‌های شبکه‌ای در هنگام آدرس دهی به یک دستگاه خاص به کار نمی‌روند.
    • تکنیک زیرشبکه بندی شامل تقسیم یک شبکه بزرگ به دو یا چند شبکه کوچک‌تر است. آدرس MAC از زیرشبکه استفاده نمی‌کند، اما آدرس IP این کار را انجام می‌دهد.
    • یک آدرس IP هر زمان که یک دستگاه به یک شبکه متفاوت متصل می‌شود تغییر می‌کند و آن را به یک آدرس انعطاف پذیر تبدیل می‌نماید. از سوی دیگر، آدرس‌های MAC ثابت بوده و هرگز برای یک دستگاه تغییر نمی‌کنند.
    • آدرس MAC می‌تواند برای broadcasting استفاده شود، اما آدرس IP می‌تواند برای multicasting یا broadcasting استفاده شود.
    • لایه شبکه الگوی OSI یا TCP / IP جایی است که آدرس IP یا آدرس دهی منطقی پیاده سازی می‌شود. از سوی دیگر، لایه پیوند داده مدل مرجع OSI یا TCP / IP جایی است که آدرس MAC، که به عنوان آدرس دهی فیزیکی نیز شناخته می‌شود، پیاده سازی می‌شود.

    انواع مک آدرس

    انواع آدرس mac چیست؟ مک آدرس‌ها در سه نوع مختلف وجود دارند که عبارتند از:

    • Unicast (جهانی)
    • Multicast (چند بخشی)
    • Broadcast (محلی)

    جهانی

    فریمی که توسط یونیکست آدرس‌دهی می‌شود، تنها به رابط منتهی به یک کارت شبکه خاص ارسال می‌شود. اگر LSB (least significant bit – کم اهمیت ترین بیت) اولین بایت یک آدرس روی صفر تنظیم شود، انتظار می‌رود که فریم به یک کارت شبکه دریافت کننده برسد. آدرس MAC دستگاه مبدا همیشه یونیکست است.

    چند بخشی

    آدرس Multicast به منبع اجازه می‌دهد تا یک فریم را به گروهی از دستگاه‌ها ارسال کند. در آدرس چند پخشی لایه ۲ (اترنت)، LSB (کم اهمیت ترین بیت) اولین هشتایی یک آدرس بر روی یک قرار می‌گیرد. هنگامی که Multicast در لایه پیوند داده پیاده سازی می‌شود، ایستگاه‌ها توسط آدرس‌های کنترل دسترسی رسانه‌ای (MAC) و همچنین آدرس‌های IP سطح شبکه خود شناسایی می‌شوند.

    محلی

    مشابه لایه شبکه، پخش در لایه زیرین (لایه پیوند داده-Data Link Layer) نیز امکان پذیر است. فریم‌های اترنت که در تمام بیت‌های آدرس مقصد (FF-FF-FF-FF-FF-FF-FF) وجود دارند، آدرس‌های broadcast نامیده می‌شوند. فریم‌هایی با آدرس مک FF – FF – FF – FF – FF – FF – FF به تمام کامپیوترهای متعلق به این بخش LAN می‌رسند.

    آدرس مک چگونه کار می‌کند؟

    خب با مفهوم مک آدس آشنا شدید، حال خواهیم گفت که نحوه عملکرد مک چیست، هنگامی که بسته‌های داده از اینترنت به روتر شما می‌رسد، آن روتر باید بتواند آن‌ها را به دستگاه مناسب در شبکه خود ارسال کند. این کار را با استفاده از آدرس‌های MAC انجام می‌دهد و یک آدرس IP خصوصی را به هر دستگاه متصل به شبکه بر اساس آدرس MAC آن دستگاه اختصاص می‌دهد. این با آدرس IP که (ISP) به شما اختصاص می‌دهد متفاوت است، این آدرس IP عمومی شما است.

    روتر شما درخواست‌های داده‌های خارجی را ردیابی می‌کند به طوری که وقتی داده‌ها بر می‌گردند، می‌تواند IP خصوصی صحیح را به بسته‌های داده متصل کند، سپس آن‌ها را به هر آدرس MAC که با آن IP خصوصی مطابقت دارد، ارسال کند.

    دستگاه‌ها می‌توانند بیش از یک آدرس MAC داشته باشند زیرا برای هر مکانی که می‌توانند به اینترنت متصل شوند یک آدرس دریافت می‌کنند. برای مثال: اگر لپ تاپ شما دارای درگاه اترنت و وای فای باشد، آدرس‌های MAC متفاوتی برای اتصال وای فای و اتصال اترنت خواهد داشت.

    چگونه می‌توان آدرس مک را پیدا کرد؟

    روش پیدا کردن مک چیست؟ به طور کلی زمانی‌که نیاز به پیدا کردن آدرس MAC برای دستگاه خود دارید، می‌توانید با مراجعه به منوی تنظیمات این کار را انجام دهید. همچنین به راحتی می‌توان آدرس MAC را در کامپیوتر مک پیدا کرد. در System Preferences روی آیکون Network کلیک کرده، اینترفیس موردنظر خود را انتخاب کرده و سپس روی Advanced کلیک کنید. آدرس MAC را در زیر تب Hardware مشاهده خواهید کرد. بسیاری از دستگاه‌های دیگر از جمله تلویزیون‌های هوشمند، کنسول‌های بازی و گوشی‌های هوشمند آدرس‌های MAC مخصوص به خود را دارند که می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

    کاربردهای mac چیست؟

    در خصوص اینکه کاربرد مک چیست باید بگوییم: روتر بی سیم شما علاوه بر ارسال داده‌های شما به مکان مناسب، از آدرس‌های MAC نیز استفاده می‌کند تا تنها با پذیرش ترافیک دستگاه‌هایی با آدرس‌های MAC که تشخیص می‌دهد، اتصال شما را ایمن کند. این فیلترینگ MAC نامیده می‌شود.

    آدرس‌های MAC همچنین می‌توانند توسط تکنسین‌ها برای عیب یابی مشکلات اتصال در یک شبکه استفاده شوند. از آنجا که آن‌ها برای هر دستگاه سخت افزاری منحصر به فرد هستند، مشخص کردن اینکه کدام قطعه سخت افزاری متصل به شبکه، داده‌ها را با نگاه کردن به آدرس MAC ارسال و دریافت می‌کند، آسان‌تر است. آن‌ها از آنجا می‌توانند ببینند که کدام دستگاه در اتصال مشکل دارد.

    مک آدرس در ویندور

    مک آدرس در سیستم عامل ویندوز

    پیدا کردن مک آدرس

    کمی بالاتر به طور کلی برایتان گفتیم که روش پیدا کردن مک چیست. اما در ادامه به طور جزئی و گام به گام نحوه به دست آوردن مک آدرس در پلتفرم‌های مختلف را بیان خواهیم کرد.

    ویندوز

    1. دکمه Start Window را فشار دهید یا روی کلید Windows کلیک کنید.
    2. در کادر جستجو، cmd را تایپ کنید.
    3. روی cmd کلیک کنید، پنجره مربوط به فرمان ظاهر خواهد شد.
    4. در Command Prompt، دستور ipconfig / all را تایپ کرده و سپس Enter را فشار دهید.
    5. همان طور که به سمت پایین اسکرول می کنید، هر آدرس فیزیکی، آدرس MAC دستگاه شما است.
    یک آدرس مک در سیستم مک بوک

    mac آدرس در مک بوک

    مک

    1. روی System Settings کلیک نمایید.
    2. در تنظیمات سیستم، روی گزینه مربوط کلیک کنید.
    3. سپس به تنظیمات پیشرفته بروید.
    4. در اینجا آدرس MAC خود را پیدا می‌کنید.
    مک آدرس در گوشی با سیستم عامل اندورید

    مک آدرس در گوشی اندرویدی

    اندروید

    • تنظیمات گوشی را باز کنید.
    • به پایین تنظیمات رفته و روی About phone ضربه بزنید.
    • روی وضعیت یا اطلاعات سخت افزاری ضربه بزنید (بسته به مدل)
    • آدرس MAC شما تحت آدرس MAC وای فای نمایش داده خواهد شد.
    نحوه یافتن مک آدرس در ios

    مک آدرس در ios

    ios

    • وارد تنظیمات گوشی آیفون خود شوید.
    • روی General کلیک کنید.
    • روی About ضربه بزنید.
    • آدرس MAC شما باید در فیلد Wi-Fi Address نمایش داده شود.

    آیا امکان تغییر آدرس مک وجود دارد؟

    اولاً، آدرس‌های MAC هرگز تغییر نمی‌کنند! راه‌هایی وجود دارد که به طور موقت آدرس مک در واقع جعل می‌شود اما این به معنای تغییر آدرس یکتایی که سازنده روی NIC درج می‌کند، نیست. این تغییر موقتی است و هنگامی که برنامه را راه اندازی مجدد کنید (یا دوباره نصب می‌کنید)، آدرس MAC اصلی بر می‌گردد. اما به نظر شما علت تغییر یک آدرس مک چیست؟ چرا برخی می‌خواهند این آدرس را تغییر دهند؟ پاسخ این سوالات را در ادامه خواهیم گفت.

    در بیشتر موارد، زمانی که کاری انجام نمی‌دهید، آدرس MAC دائمی و یکسان است. در نتیجه، اگر کسی MAC دستگاه را بشناسد (مانند گوشی هوشنمد شما)، به طور بالقوه می‌تواند شما را ردیابی کند، هم در سطح محلی (LAN) و هم در سطح اینترنت (WAN). به همین دلیل، دستگاه‌های موبایل مدرن به طور پیش فرض از یک آدرس MAC تصادفی موقتی “مجازی” یا “خصوصی” در هنگام اتصال به یک شبکه وای فای جدید یا عمومی استفاده می‌کنند.

    البته مورد بالا تنها یک دلیل بود و ممکن است افراد بنا به علت خاصی بخواهند مک آدرس را تغییر دهند. این امکان در ویندوز و دیگر پلتفرم‌های جدید وجود دارد که معمولا به دلیل افزایش امنیت می‌باشد. ولی همیشه افراد سودجویی وجود دارند که به درستی از قابلیت‌های دنیای فناوری استفاده نمی‌کنند.

    سخن پایانی

    در این مقاله یاد گرفتیم که مک چیست و چه انواعی دارد. همچنین متوجه شدیم که یک روتر/مودم علاوه بر ارسال داده‌های شما به مکان مناسب، از آدرس‌های MAC نیز برای ایمن کردن اتصال با پذیرش ترافیک از دستگاه‌های دارای آدرس MAC که می‌شناسد، استفاده می‌کند.

    برخی از افراد به دلایل مختلف ممکن است موقتاً با قابلیت گوشی هوشمند خود یا در ویندوز و پلتفرهای دیگر، مک آدرس را تغییر دهند. اما هرگز امکان تغییر همیشگی مک آدرس درج شده در NIC از طرف سازنده وجود ندارد. روش‌های پیدا کردن MAC Address را در ویندوز، مک بوک، گوشی‌های آیفون و اندرویدی نیز می‌توانید در همین مطلب مجدد بررسی نمایید.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • کاربرد آدرس mac چیست؟

    هم آدرس‌های مک و هم آدرس‌های IP یک هدف را دنبال می‌کنند، یعنی شناسایی یک دستگاه در شبکه. در حالی که آدرس MAC ، آدرس فیزیکی یک دستگاه را در همان شبکه محلی شناسایی می‌کند، آدرس IP دستگاه را به صورت جهانی یا از طریق آدرس اینترنتی آن شناسایی می‌کند.

    • منظور از آدرس مک چیست و به چه معناست؟

    Media Access Control address (آدرس کنترل دسترسی به رسانه) به اختصار MAC، یک شناسه سخت افزاری است که به طور منحصر به فرد هر دستگاه را در یک شبکه شناسایی می‌کند. در درجه اول، سازنده آن را اختصاص می‌دهد. آن‌ها اغلب در کارت کنترلر رابط شبکه (NIC) دستگاه یافت می‌شوند.

    تفاوت آدرس‌های ip و مک چیست؟

    در یک شبکه کامپیوتری، یک آدرس کنترل دسترسی رسانه (MAC) شماره شناسایی منحصر به فرد رایانه شما است که توسط شبکه برای شناسایی دستگاه شما استفاده می‌شود و آدرس IP شما آدرس شبکه آنلاین رایانه شما است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.