مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

اکتیو شبکه چیست و شامل چه تجهیزاتی می‌شود؟

اکتیو شبکه چیست
  • امروزه ما بیش از هر زمان دیگری به اطلاعات دسترسی داریم. ما در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم و پهنای باند همان چیزی است که دنیای دیجیتال را به وجود می‌آورد. توسعه دولت الکترونیک مستلزم داشتن اینترنت با پهنای باند پرسرعت در خانه‌ها است و بدون چنین چیزی، اشکال پیشرفته ارائه و مبادله خدمات به سادگی امکان پذیر نیست. دسترسی به اینترنت از طرق مختلفی امکان پذیر است که از رایج ترین آن‌ها می‌توانیم به اکتیو شبکه یا شبکه فعال و پسیو شبکه‌ها یا شبکه غیر فعال اشاره کنیم.

    شبکه‌های اینترنتی درست مانند سایر شبکه‌های انتقال اطلاعات، ساز و کارهای مخصوص به خود را دارند. بدیهی است برای انتخاب شبکه مناسب برای دسترسی اینترنتی لازم است تا با انواع این شبکه‌ها، کاربرد هر کدام و تجهیزاتی که به آن نیاز دارند، آشنا شویم. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد شبکه اکتیو و انواع آن، تجهیزات لازم برای راه اندازی شبکه به دست آورید.

    شبکه اکتیو یا اکتیو شبکه

    نام این شبکه‌ها از اجزای به کار رفته در آن‌ها گرفته شده است. به این معنا که شبکه اکتیو از عناصر یا اجزای اکتیو در ساختار خود استفاده می‌کند. عناصر اکتیو عناصری هستند که انرژی را تامین می‌کنند یا قادر به تولید آن هستند. بنابراین آن‌ها را با نام منابع انرژی نیز می‌شناسیم که سیگنال‌های الکترونیکی را تولید، بازتولید و هدایت می‌کنند. نمونه‌هایی از این عناصر باتری، ترانزیستور و دیود هستند. عناصر غیر فعال را با نام شبکه پسیو می‌شناسیم که به عناصر فعال در انتقال سیگنال‌ها و اطلاعات کمک می‌کند.

    تجهیزات اکتیو

    تجهیزات اکتیو در شبکه

    اکتیو شبکه به کاربر یا گروه کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌های سفارشی‌سازی شده را وارد گره‌های شبکه کنند. گره (node) هر وسیله فیزیکی است که می‌تواند اطلاعات را در شبکه‌ای از دستگاه‌های دیگر دریافت یا ارسال کند. رایانه‌های شخصی، مودم‌ها، سرورها و چاپگرها از جمله این گره‌ها هستند. هر گره برای دریافت دسترسی به نوعی از شناسایی نیاز دارد.

    شما می‌توانید شبکه اکتیو را با موفقیت در بسیاری از پروژه‌ها به کار بگیرید. استفاده و توسعه پروتکل‌ها و خدمات جدید، پردازش برنامه‌های چندرسانه‌ای (مانند کنفرانس‌های ویدیویی)، خدمات امنیتی، سیستم‌های تشخیص نفوذ و فایروال‌های اینترانت تنها چند مورد از سرویس‌های قابل ارائه با اکتیو شبکه هستند. معماری این شبکه‌ها امکان ارتقاء پیچیدگی‌ها و تنظیمات سفارشی محاسباتی را ممکن می‌سازد.

    منظور از تجهیزات شبکه چیست؟

    تجهیزات شبکه چیست؟ تجهیزات شبکه برای ترکیب، تقسیم، سوئیچ، تقویت یا هدایت اطلاعات در طول یک شبکه کامپیوتری یا مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیزات شبکه دستگاه‌ها را به هم متصل می‌کند تا اطلاعات بین آن‌ها قابلیت اشتراک پیدا کند. در شبکه بی سیم، دستگاه‌ها از طریق امواج رادیویی ارتباط برقرار می‌کنند و نیازی به اتصالات فیزیکی نیست. اما در شبکه سیمی، از کابل‌ها بدین منظور استفاده می‌گردد. هر بخش از شبکه از تجهیزات جداگانه استفاده می‌کند که دقت در انتخاب آن‌ها برای کارکرد مناسب کل شبکه الزامی است.

    داشتن آگاهی کامل در مورد انواع تجهیزات لازم برای راه اندازی شبکه می‌تواند به شما در طراحی و ساخت یک شبکه ایمن و حرفه‌ای کمک کند. با این وجود برای اطمینان از تداوم این امنیت و نیز در دسترس بودن شبکه، لازم است تا این تجهیزات و فعالیت آن‌ها را به صورت دوره‌ای بررسی کنید. با رصد وضعیت هر جزء می‌توانید مشکلات سخت افزاری، مشکلات پیکربندی و حملات احتمالی به شبکه را به موقع شناسایی و آن‌ها را رفع کنید.

    برای خرید و دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

    برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

    تجهیزات اکتیو شبکه 

    تجهیزات اکتیو شبکه پیوند بین اجزای مجزای شبکه را شکل می‌دهند و برای سازماندهی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شرکت‌ها ضروری هستند. این تجهیزات که بخش مهم هر شبکه را شکل می‌دهند، ترافیک اطلاعات را به صورت ایمن و کارآمد فراهم می‌کنند و همچنین موجب تقویت و تبدیل سیگنال‌ها می‌شوند. تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه اکتیو شامل هاب‌ها، سوئیچ‌ها، روترها، نقاط دسترسی (Access Point) وای فای، پل‌ها، دروازه‌ها، آداپتورها، فرستنده – گیرنده‌ها و فایروال‌ها می‌شوند.

    اکنون تقریبا تمام تجهیزات شبکه اکتیو دارای ویژگی‌های هوشمند هستند. انتقال اطلاعات از رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه، جمع آوری و مرتب سازی آن‌ها به شکل واحدهای اطلاعاتی و همچنین توزیع آن‌ها در کانال‌های موجود و حتی ایجاد کانال‌های ارتباطی اضافی به طور مستقل، از کارکردهای این تجهیزات است. این تجهیزات همچنین به شما این امکان را می‌دهند که با حفظ تعادل در حجم و سرعت انتقال اطلاعات، به طور موثر از منابع موجود بهره ببرید و از سیستم خود در برابر خرابی محافظت کنید.

    راه اندازی شبکه توسط متخصص

    راه اندازی و نصب شبکه

    انواع تجهیزات اکتیو شبکه

    دسترسی به شبکه اینترنت به تجهیزاتی همچون مودم، سوئیچ و سرور نیاز دارد که هر کدام نقش مخصوص به خود را دارند. در این بخش تعدادی از تجهیزات یاد شده را به اختصار معرفی می‌کنیم:

    • سرور

    سرور یک پایگاه قدرتمند اطلاعات است که برای ذخیره، پردازش و مدیریت داده‌ها، دستگاه‌ها و سیستم‌های شبکه طراحی می‌شود. سرور اکتیو شبکه، سروری است که در حال فعالیت و متصل به شبکه است. می‌توانید از این سرور برای مدیریت و کنترل مواردی مانند چاپگرها، فایل‌ها و سایر دستگاه‌ها استفاده کنید. اگر قصد خرید سرور hp را دارید، شرکت فناوران آتیه گئومات بهترین گزینه برای شما خواهد بود

    • روتر

    روتر به عنوان دروازه‌ای به شبکه کامپیوتری عمل می‌کند. اینترنت در حقیقت مجموعه وسیع و گسترده‌ای از شبکه‌های کامپیوتری است. نقش روتر این است که یک مودم را به شبکه‌های کامپیوتری مختلف متصل کند و اطمینان دهد که ترافیک اینترنت شما به شبکه مناسب می‌رود.

    • سوئیچ

    سوئیچ‌ها بیشتر در شبکه‌های کامپیوتری بزرگ استفاده می‌شوند و بسیاری از کامپیوترها را در شبکه محلی واحد (LAN) به هم متصل می‌کنند. براساس اندازه یک شبکه، ممکن است برای اتصال گروه‌های مختلف شبکه‌های کامپیوتری به چندین سوئیچ نیاز داشته باشیم.

     برای مشاهده و خرید سوییچ شبکه کلیک کنید.

    • هاب

    هاب چیست؟ یک هاب چندین سیم را که از شاخه‌های مختلف می‌آیند به هم متصل می‌کند. هاب‌ها نمی‌توانند اطلاعات را فیلتر کنند. بنابراین اطلاعات به همه دستگاه‌های متصل ارسال می‌شود. هاب به دو نوع فعال (دارای منبع تغذیه) و غیر فعال تقسیم می‌شود.

    • مودم

    مودم یک دستگاه سخت افزاری تعدیل کننده است که سیگنال‌های دیجیتال را به سیگنال‌های آنالوگ تبدیل می‌کند. رایج ترین کاربرد مودم‌ها برای ارسال و دریافت اطلاعات دیجیتال بین رایانه‌های شخصی است. امروزه، دسترسی به اینترنت بیشتر با استفاده از مودم‌های با پهنای باند بیشتر و سرعت زیادتر صورت می‌گیرد. درباره مودم‌ها در مقاله‌ی جداگانه مودم چیست به طور کامل توضیح دادیم.

    • اکسس پوینت

    اکسس پوینت چیست؟ اکسس پوینت (Access Point) در شبکه‌های کامپیوتری، یک دستگاه است که به عنوان یک نقطه اتصال بین دستگاه‌های بی‌سیم (مانند لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه و تبلت‌ها) و یک شبکه سیمی عمل می‌کند. این دستگاه به کاربران امکان می‌دهد تا بدون نیاز به اتصال فیزیکی، از طریق وای-فای به شبکه محلی (LAN) یا اینترنت دسترسی پیدا کنند.

    انواع مودم ها

    مودم

    گیت وی

    gateway چیست؟ دستگاه گیت وی (Gateway) یک دستگاه شبکه است که به عنوان نقطه اتصال بین دو شبکه عمل می‌کند و می‌تواند شبکه‌های با پروتکل‌ها یا فناوری‌های مختلف را به یکدیگر متصل کند. به عبارت دیگر، گیت وی مسیریابی پیام‌ها را از یک شبکه به شبکه دیگر انجام می‌دهد. این عملکرد به شبکه‌ها اجازه می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، حتی اگر از تکنولوژی‌های مختلف یا پروتکل‌های شبکه متفاوت استفاده کنند.

    تقسیم بندی کلی شبکه اکتیو

    استفاده از مس در کابل‌ها و سایر پیوندهای شبکه بین سرورها، روترها و سوئیچ‌ها منحصر به شبکه‌های قدیمی نیست. حتی امروزه نیز بسیاری از شبکه‌ها به صورت مسی طراحی می‌شوند. با این حال محبوبیت کابل فیبرنوری روز به روز در حال افزایش است و به علت ارائه پهنای باند بیشتر، اغلب کاربران آن را جایگزین مس می‌کنند.

    هر کدام از شبکه‌های اکتیو یا پسیو می‌توانند از اجزای مسی یا نوری استفاده کنند. کابل‌های مسی پرسرعت از فناوری‌های جدید همچون زمان سنج و تصحیح خطای پیشروی بهره مند هستند. از طرفی، معرفی فناوری‌های نوری پیشگام از جمله فوتونیک سیلیکون و نسل‌های جدید فیبر نوری، کاربرد آن را در اکتیو شبکه بسیار جذاب‌تر از قبل می‌کند. بنابراین همچنان رقابت قابل توجهی میان کاربرد این دو در طراحی شبکه‌ها وجود دارد

    هم مس و هم فیبر نوری دارای مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند. تجهیزات مسی قیمت ارزان‌تری نسبت به دستگاه‌های فیبر نوری دارند. با این حال، کاهش این اختلاف قیمت موجب می‌شود تا چشم انداز فیبر نوری در بازار آینده بهتر از تجهیزات سنتی به نظر برسد. پهنای باند و سرعت انتقال در شبکه‌های فیبر نوری به مراتب بالاتر از شبکه‌های مسی است و می‌تواند اطلاعات را از فاصله بسیار بیشتری منتقل کند. همچنین کابل‌های فیبر نوری نسبت به کابل مسی در برابر عوامل محیطی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

    مس الکتریسیته را منتقل می‌کند و بنابراین بروز قطعی یا خرابی در یک بخش از آن موجب خرابی کل سیستم خواهد شد. در حالی که یک فیبر نوری شکسته یا آسیب دیده را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های نظارتی خاص به سرعت تشخیص داد. از سوی دیگر، آسیب و خرابی یا فرسودگی کابل‌های مسی در صورت عدم نظارت و بررسی ممکن است موجب بروز خسارات جدی همچون آتش سوزی شود.

    برای خرید و دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

    برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

    خدمات اکتیو شبکه شامل چه مواردی می شود؟

    خدمات شبکه برای توصیف طیف وسیعی از اقدامات فنی و پشتیبانی مربوط به نرم افزارها و ابزارهای اتصال شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال، نگهداری سرور فیزیکی بخشی از خدمات شبکه است. سرورهای یک شبکه معمولا در یک اتاق مخصوص با دمای مشخص نگهداری می‌شوند و از طریق کابل‌های شبکه قابل دسترسی هستند. خدمات اکتیو شبکه شامل تنظیمات و پیکربندی دستگاه‌های ارتباطی شبکه و مدیریت در یک واحد تجاری یا اداری است.

    دریافت این خدمات تضمین می‌کند که شبکه شما به درستی اجرا می‌شود و عملکرد مناسبی دارد. هر شبکه بر اساس کاربرد و نوع استفاده نیازمند تجهیزات و تنظیمات اختصاصی خود است تا بهترین کارایی را با توجه به مسائل اقتصادی و هزینه‌ها ارائه دهد. تعدادی از سرویس‌های قابل انجام شبکه اکتیو به صورت زیر است:

    • تنظیمات و پیکربندی سرورهای لینوکس و ویندوز
    • کنترل دامنه، سرور فایل، سرور پشتیبان، سرور وب، سرور برنامه، سرور ایمیل و سرور چاپ
    • پیکربندی نرم افزار و تنظیم خدمات سرور لینوکس و ویندوز
    • اکتیو دایرکتوری، DNS، DHCP، NAT، پروکسی، IIS، RAS، امنیت
    • پیاده سازی سیستم مدیریت و نظارت
    • پیکربندی روترها و سوئیچ‌های مدیریتی
    • پیکربندی و تنظیم فایروال‌ها
    • نصب و پیکربندی بی سیم
    • نصب و پیکربندی آنتی ویروس‌ها بر روی سرورها و کلاینت‌ها
    • اجرا و طراحی سناریوی پشتیبان گیری خودکار برای سرورها
    • مدیریت پهنای باند و دسترسی به اینترنت و کنترل ترافیک
    • پیاده سازی سیستم IP تلفنی
    • راه اندازی دوربین مدار بسته امنیتی و سیستم نظارت
    • مدیریت کاربر، شامل ایجاد پروفایل‌های کاربری، دسترسی به فایل‌ها و برنامه‌ها و احراز هویت
    • ایجاد و نگهداری سرور ایمیل اختصاصی
    • مدیریت سرور دستگاه‌های چاپگر و اسکنر
    راه اندازی اکتیو شبکه

    راه اندازی شبکه اکتیو

    راه اندازی اکتیو شبکه

    نصب و پیکربندی تجهیزات شبکه اکتیو یکی از وظایفی است که در هر شرکتی باید انجام گیرد. از مسائل کلان همچون گسترش شبکه موجود یا اتصال آن به دفتر یا شعبه دیگری از شرکت، تا مسائل جزئی همچون تعمیر تجهیزات اکتیو شبکه، خدمات تخصصی بسیاری وجود دارد که به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

    برای طراحی و راه اندازی اولیه شبکه فعال نیازمند تهیه تجهیزات لازم از قبیل روترها و سوئیچ‌ها هستید. نصب فیزیکی این دستگاه‌ها معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. اما راه اندازی آن‌ها  احتمالا نیازمند حضور اکتیو کار شبکه است.

    اگر بخواهید شبکه قدیمی را گسترش دهید، لازم است تا در مورد سازگاری استانداردهای تکنولوژیکی تجهیزات قدیمی و تجهیزات جدید اطلاعات لازم را به دست آورید. ممکن است حتی برخی از تجهیزات قدیمی شما مانع کارکرد موثر و حداکثری تجهیزات مدرن باشند. بنابراین بهتر است برای دریافت اطلاعات فنی کامل با مشاوران و مهندسان شبکه مشورت نمایید.

    تجهیزات پسیو شبکه و انواع آن

    شبکه پسیو نیز همچون شبکه اکتیو به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری ویژه نیاز دارد. شبکه غیر فعال به بخشی از شبکه کامپیوتری می‌گویند که وجود آن برای انتقال اطلاعات در شبکه ضروری است، اما تغییری در اطلاعات ایجاد نمی‌کند یا تاثیری بر آن‌ها ندارد. بلکه تنها سیگنال‌های دریافتی خود را از تجهیزات فعال ارسال یا منتقل می‌کند.

    در پسیو شبکه از عناصر غیر فعال استفاده می‌گردد که قادرند انرژی را به صورت ولتاژ یا جریان در مدار ذخیره کنند یا آن را انتقال دهند. نمونه‌هایی از این اجزا عبارتند از مقاومت‌ها، خازن‌ها، کابل‌ها (کابل فیبر نوری، کابل کواکسیال)، اتصال دهنده‌ها، تابلوهای سوئیچ، کلاچ و دو شاخه‌ها. راه اندازی و رفع ایرادات در بخش سخت افزاری شبکه پسیو توسط متخصصان این حوزه انجام می‌گیرد.

    تفاوت شبکه اکتیو با شبکه پسیو در چیست؟

    انواع مختلفی از شبکه‌ها برای تبادل انواع مختلف اطلاعات وجود دارند. با این حال، تمام این شبکه‌ها را می‌توانیم در یکی از دو گروه فعال (اکتیو) یا غیر فعال (پسیو) قرار دهیم. قطعات الکترونیکی اکتیو شبکه شامل اجزای نیمه هادی همچون دیودها و ترانزیستورها می‌شود. در مقابل، شبکه پسیو از آنتن‌ها، کابل‌ها و بخش‌های مکانیکی مانند فن یا لامپ استفاده می‌کند. چند مورد از تفاوت‌های این دو شبکه را می‌توانیم به صورت زیر بیان کنیم:

    • شبکه اکتیو توان یا انرژی را به شکل یک مدار در می‌آورد، اما شبکه پسیو این انرژی را از خود مدار تامین می‌کند.
    • شبکه فعال، عنصر فعال انرژی را به صورت ولتاژ یا جریان تولید می‌کند. اما شبکه غیر فعال عنصر غیرفعال انرژی را به صورت ولتاژ یا جریان ذخیره می‌کند.
    • اکتیو شبکه قادر به افزایش توان است و می‌تواند جریان را کنترل کند، در حالی که شبکه پسیو اینطور نیست.
    • اجزای شبکه فعال به یک منبع خارجی برای کار در مدار نیاز دارد، اما شبکه غیر فعال هیچ نیازی به منبع خارجی ندارد.
    • شبکه اکتیو خطی و شبکه پسیو غیر خطی است.
    • شبکه غیرفعال دارای تجهیزات الکترونیکی کمتری است و معمولا سرعت بارگذاری بسیار پایین تری نسبت به دانلود دارد.
    افزایش و سهولت ارتباطات از طریق راه اندازی شبکه

    سهولت ارتباط با شبکه

    سخن پایانی

    برقراری یک اتصال اینترنتی کارآمد و موثر نیازمند توجه به جنبه‌های فنی بسیاری است. بستر مورد نیاز برای برقراری این ارتباط، شبکه است که از اجزای گوناگونی تشکیل می‌شود. اجزای فعال شبکه که می‌توانند سیگنال‌های الکترونیکی را تولید کنند یا تغییر دهند، اکتیو شبکه را می‌سازند که می‌تواند بر اطلاعات تاثیر بگذارد. اجزای غیر فعال نیز شکل دهنده پسیو شبکه هستند که تنها، راهی برای انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

    راه اندازی و نظارت بر عملکرد درست شبکه در کیفیت اتصال و ترافیک اینترنتی نقش کلیدی دارد. بنابراین کسب شناخت کافی در مورد بخش‌های گوناگون شبکه، دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز آن و دریافت خدمات تخصصی برای کاربران امری مهم و قابل توجه است.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • منظور از شبکه اکتیو چیست؟

    شبکه اکتیو که در برابر پسیو شبکه قرار دارد؛ از عناصر یا اجزای اکتیو در ساختار خود استفاده می‌کند. عناصر اکتیو عناصری هستند که انرژی را تامین می‌کنند یا قادر به تولید آن هستند. بنابراین آن‌ها را با نام منابع انرژی نیز می‌شناسیم که سیگنال‌های الکترونیکی را تولید، بازتولید و هدایت می‌کنند. نمونه‌هایی از این عناصر باتری، ترانزیستور و دیود هستند. عناصر غیر فعال را با نام شبکه پسیو می‌شناسیم که به عناصر فعال در انتقال سیگنال‌ها و اطلاعات کمک می‌کند. اکتیو شبکه به کاربر یا گروه کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌های سفارشی‌سازی شده را وارد گره‌های شبکه کنند. گره (node) هر وسیله فیزیکی است که می‌تواند اطلاعات را در شبکه‌ای از دستگاه‌های دیگر دریافت یا ارسال کند. رایانه‌های شخصی، مودم‌ها، سرورها و چاپگرها از جمله این گره‌ها هستند. هر گره برای دریافت دسترسی به نوعی از شناسایی نیاز دارد.

    • انواع تجهیزات اکتیو را از کجا خریداری کنیم؟

    اگر به دنبال راه اندازی شبکه و تهیه‌ی تجهیزات شبکه را دارید، شرکت فناوران آتیه گئومات بهترین گزینه برای شما خواهد بود. شما می‌توانید انواع تجهیزات فیبر نوری، سرور و شبکه را با بهترین قیمت و کیفیت از گئومات خریداری کنید. این شرکت سال‌هاست در زمینه‌ی راه اندازی و پشتیبانی شبکه و سرور فعالیت دارد و همواره رضایت مشتریان را الویت قرار داده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    1 نظر در “اکتیو شبکه چیست و شامل چه تجهیزاتی می‌شود؟

    1. اصغری گفت:

      کل خدمات مربوط به پیاده سازی شبکه کامپیوتری را انجام می‌دید؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.