مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

رایج ترین علت پرش تصویر دوربین مداربسته چیست؟

علت پرش تصویر دوربین مداربسته
  • دوربین‌های مداربسته یکی از اصلی‌ترین ارکان سیستم‌های نظارتی و امنیتی هستند. به همین دلیل اگر تصویر دوریبن با پرش مواجه شد، باید فورا به دنبال علت پرش تصویر دوربین مداربسته و راه‌های رفع آن باشید. با توجه به میزان اهمیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته، وجود هرگونه اختلال یا خرابی در این تصویرها، ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. به همین دلیل آشنایی با علت سوختن دوربین مداربسته می‌تواند از وقوع حوادث و هزینه‌های اضافی جلوگیری نماید.

    علت پرش تصویر دوربین مداربسته

    گاهی اوقات ممکن است در تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته اختلالاتی وجود داشته باشد. شایع‌ترین اختلالی که روی این گونه تصاویر وجود دارد، پرش تصویر است. علت پرش تصویر دوربین مداربسته می‌تواند در هر دوربین متفاوت باشد و بستگی به موارد مختلفی داشته باشد. پس از اینکه متوجه پرش در تصویرهای ضبط شده در دوربین مداربسته خود شدید، باید یکی یکی موارد نام برده شده به عنوان علل پرش تصویر را بررسی نموده و در صورت وجود اشکال، آن را رفع نمایید.

    مشکل در مانیتور

    قدم اول در جهت یافتن علت پرش تصویر دوربین مداربسته، چک کردن مانیتور است. مانیتور متصل به دوربین ممکن است دچار مشکل شده باشد و به همین دلیل تصاویر در هنگام نمایش دچار پرش می‌شوند. برای بررسی مانیتور توصیه می‌کنیم کابل تصویر و کابل برق مانیتور را بررسی نموده و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل نمایید. سپس خود مانیتور را بررسی نموده و مطمئن شوید به صورت درست کار می‌کند.

    مانیتور برای نمایش تصاویر دوربین مداربسته

    صفحه نمایش برای تصاویر دوربین مداربسته

    نوسان ولتاژ

    اگر ولتاژی که به دوربین وارد می‌شود پایین باشد یا جریان دارای نوسان باشد، تصویری که در مانیتور نمایش داده می‌شود، دچار پرش می‌شود. نوسان ولتاژ حتی ممکن است منجر به اختلال بزرگ‌تری به نام فلیکر شود. فلیکر اختلالی است که باعث عدم توانایی دوربین در ثبت و ضبط تصاویر می‌شود. حتی اگر دوربین مداربسته شما از باکیفیت‌ترین و بهترین برند موجود در بازار باشد، اگر ولتاژ کم یا با نوسان به دوربین برسد، باعث پرش تصویر در تصویر ضبط شده خواهد شد.

    تابش نور مستقیم به دوربین مداربسته

    یکی از دلایلی که می‌تواند باعث پرش تصویر شود، تابش نور مستقیم است. اگر دوربین مداربسته به صورت مستقیم در معرض تابش نور قرار بگیرد و یا نور از یک سطح به داخل لنز دوربین بازتاب شود، تصویر دوربین مداربسته دچار پرش می‌شود. برای رفع این مشکل، باید محل نصب دوربین را تغییر دهید. اگر دوربین در محل خاصی نصب شده که قادر به تغییر آن نیستید، باید فرکانس دوربین را به قدری تغییر دهید که با فرکانس نور هماهنگ شود. برای این کار باید روشنایی تصویر دوربین را تغییر دهید تا جایی که پرش تصویر کاهش یابد. همچنین بهتر است در زمان راه اندازی دوربین مدار بسته، آن را در محلی قرار دهید که در معرض تابش نور مستقیم خورشید نباشد.

    دوربین مداربسته در ارتفاع بالا در سطح شهر

    دوربین مداربسته در سطح شهر

    مشکل در کابل دوریین مداربسته

    هرچه طول کابل دوربین طولانی‌تر باشد، احتمال ایجاد اختلال و پرش تصویر افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل باید طول کابل‌ها را دقیقا به اندازی مسیر کابل کشی تهیه نمایید. زیرا در صورت طولانی بودن بیش از حد کابل‌ها و همچنین قرار گرفتن کابل‌ها روی یکدیگر ممکن است اختلالاتی همچون پرش تصویر به وجود آید. در زمان ایجاد پرش در تصویر دوربین مداربسته، باید تمامی کابل‌های متصل به دوربین را بررسی نمایید که آیا دچار پارگی و پوسیدگی شده‌اند یا خیر. در صورتی که جواب مثبت بود باید این کابل‌ها را تعویض نمایید.

    مشکل منبع تغذیه دوربین

    ایراد داشتن منبع تغذیه دوربین نیز می‌تواند علت پرش تصویر دوربین مداربسته باشد. اگر منبع تغذیه دوربین شما مشکل داشته باشد، ممکن است روی تصویر خروجی خود پرش مشاهده نمایید. به همین دلیل توصیه می‌شود از یک منبع تغذیه با کیفیت استفاده نمایید که به هیچ عنوان قطعی نداشته باشد.

    محل نصب دوربین مدار بسته

    اگر محلی که دوربین مداربسته را در آن نصب کرده‌اید، بیش از حد گرم باشد یا در معرض تابش نور مستقیم باشد، ممکن است دچار پرش تصویر شوید. بنابراین دوربین را در محلی نصب نمایید که بیشتر از حد گرم یا سرد نباشد و نور مستقیم به آن نتابد. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انتخاب بهترین محل نصب دوربین مداربسته کلیک کنید.

    نصب دوربین مداربسته توسط کارشناس

    نصب دوربین مداربسته روی دیوار

    وجود میدان مغناطیسی در نزدیکی دوربین

    اگر در اطراف دوربین یک میدان مغناطیسی مثل آهنربا وجود داشته باشد، امکان دارد باعث ایجاد پرش تصویر دوربین شود.

    فیش‌های BNC بی‌کیفیت

    از دیگر علل پرش تصویر دوربین مداربسته، استفاده از فیش‌های BNC خراب یا بی‌کیفیت است. برای جلوگیری از این اتفاق باید سعی کنید فیش‌های BNC باکیفیت تهیه و استفاده نمایید.

    وضعیت آب و هوا

    شرایط بد آب و هوایی نیز می‌تواند علت پرش تصویر دوربین مداربسته باشد. اگر تصویری که روی مانیتور مشاهده می‌کنید دارای پرش است، ابتدا بررسی کنید که آب و هوا چگونه است. اگر هوا صاف نباشد، می‌تواند دلیل احتمالی پرش تصویر آب و هوا باشد. در چنین شرایطی باید ابتدا صبر کنید تا هوا مجددا صاف شود و سپس تصویر را بررسی نمایید؛ اگر مشکل رفع نشده بود باید به دنبال دلایل دیگر بگردید.

    پایین بودن FPS یا نرخ فریم دوربین

    تعداد فریم‌هایی که یک دوربین در هر ثانیه ضبط می‌کند تا یک فیلم یا تصویر متحرک را نمایش دهد، نرخ فریم بر ثانیه یا FPS (Frame Per Second) گفته می‌شود. اگر نرخ فریم دوربین مداربسته شما پایین باشد، در برخی از لحظات ممکن است تصویر جسمی که دارای سرعت بالایی است به خوبی ثبت نشود. در این حالت زمانی که فیلم با سرعت پخش می‌شود، باعث ثبت یک هاله شبح مانند یا در مواقعی پرش تصویر می‌‎شود. به همین دلیل از نرخ فریم نیز به عنوان علت پرش تصویر دوربین مداربسته یاد می‌کنند. البته خرید دوربین مداربسته با FPS بالا می‌تواند به طور کامل نگرانی شما را در این مورد برطرف نماید.

    علت قطع و وصل شدن دوربین مداربسته در شب

    اگر در هنگام شب، تصاویر دوربین شما قطع و وصل شده یا چشمک می‌زند، ابتدا باید منبع تغذیه دوربین خود را بررسی نمایید؛ یا اگر دوربین شما از باتری برای کارکردن استفاده می‌کند، از سلامت باتری‌ها اطمینان حاصل نمایید. زیرا دوربین‌های مداربسته در هنگام شب، از نور مادون قرمز برای ثبت تصاویر با وضوح بالاتر استفاده می‌کنند. به همین دلیل شب‌ها به برق بیشتری برای LEDهای مادون قرمز نیاز دارند. اگر منبع تغذیه مشکل داشته باشد یا باتری‌ها ضعیف شده باشند، چراغ‌های مادون قرمز انرژی مورد نیاز خود را دریافت نکرده و در نتیجه تصویر با مشکل رو به رو خواهد شد. در واقع یک علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته، تنظیم نبودن سنسور مادون قرمز است. بنابراین به آن دقت کافی داشته باشید.

    همچنین اگر شب‌ها یک منبع نور در نزدیکی دوربین وجود داشته باشد، ممکن است باعث قطع و وصل شدن تصویر دوربین مداربسته شود. چراکه منبع نور باعث می‎‌شود به دوربین نتواند مقدار نور را تشخیص دهد و صورت متوالی LEDهای مادون قرمز را روشن و خاموش کند. برای رفع این مشکل شما می‌توانید محل و زاویه نصب دوربین‌ها را به شکلی تغییر دهید که کمتر در معرض نور قرار بگیرند.

    شخصی که در حال تماشای تصاویر دوربین مداربسته است

    تماشای تصاویر دوربین مداربسته

    سخن پایانی

    علت پرش تصویر دوربین مداربسته موارد مختلفی می‌تواند باشد که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم. با توجه به اهمیت بالای تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته، نباید هیچ گونه مشکل یا اختلالی در این تصاویر وجود داشته باشد. اما گاها به دلایلی تصویر خروجی از دوربین دارای اختلال است. رایج‌ترین اختلال در این زمینه پرش تصویر است. این اختلال دارای دلایل متعددی است که شما باید آن‌ها را به نوبت بررسی نموده و برای تعمیر یا بهبود شرایط دوربین خود اقدام نمایید تا مشکل پرش تصویر آن رفع شود.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • علت پرش تصویر دوربین مداربسته چیست؟

    علت پرش تصویر دوربین مداربسته می‌تواند موارد مختلفی مانند مشکل مانیتور، نوسان ولتاژ، تابش نور مستقیم، مشکلات کابل دوربین، مشکل منبع تغذیه، محل نصب، وجود میدان مغناطیسی، فیش‌های BNC بی‌کیفیت، وضعیت آب و هوا و پایین بودن FPS دوربین باشد.

    • چرا تصویر دوربین مداربسته در شب قطع و وصل می‌شود؟

    قطع و وصل شدن تصویر دوربین مداربسته در شب می‌تواند به دلیل ایراد در منبع تغذیه یا قرار گرفتن یک منبع نور در نزدیکی دوربین باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.