مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

شایع ترین علت سوختن دوربین مداربسته

علت سوختن دوربین مداربسته
  • دوربین‌های مداربسته نقش مهمی در تامین امنیت جانی و مالی افراد دارند. به همین دلیل باید تا جای ممکن از آن‌ها محافظت کرد تا از سوختن و یا خرابی آن‌ها جلوگیری شود. علت سوختن دوربین مداربسته می‌تواند موارد مختلفی باشد؛ شما باید با این موارد آشنایی داشته باشید و از رخ دادن چنین حادثه‌ای جلوگیری نمایید. در این مقاله قصد داریم شما را با رایج‌ترین علل سوختن انواع دوربین مداربسته آشنا کنیم.

    رایج ترین علت سوختن دوربین مداربسته

    علت سوختن دوربین مداربسته می‌تواند موارد مختلفی باشد و در همه دوربین‌ها یکسان نیست. اما مواردی همچون مشکل داشتن منبع تغذیه، نوسان در جریان برق، برخورد صاعقه، درجه حرارت بالا، رطوبت و گرد و غبار و… از رایج‌ترین دلایل سوختن دوربین مداربسته هستند. در ادامه تمامی این موارد را بررسی می‌نماییم.

    فاصله کم از منبع ایجاد نوسان

    نوسانات برق یکی از اصلی‌ترین دلایل اختلال در کار لوازم الکتریکی است. دوربین‌های مداربسته نیز مانند تمامی لوازم الکتریکی در اثر نوسانات برق صدمه دیده یا می‌سوزند. اگر در یک محیط نوسانات برق وجود داشته باشد، دوربین‌هایی که به منبع نوسان نزدیک‌تر هستند، احتمال خرابی بیشتری دارند. در نتیجه هرچه یک دوربین به منبع ایجاد نوسان نزدیک‌تر باشد، احتمال سوختن آن بیشتر است.

    دوربین مداربسته و تجهیزات جانبی آن

    تجهیزات جانبی دوربین مداربسته

    برخورد صاعقه

    گاهی اوقات ممکن است رعد و برق به دوربین مداربسته برخورد کرده و باعث سوختی آن شود. همچنین ممکن است آنقدر آسیب جدی ایجاد نکند و تنها به یک یا چند پورت DVR آسیب برساند. در این حالت دوربین برای نمایش تصویر نیاز به یک پورت دیگر دارد.

    شرایط دمایی و درجه حرارت

    علت سوختن دوربین مداربسته می‌تواند شرایط دمایی و درجه حرارت محیط باشد. دوربین‌ها در زمان تولید، برای کارکرد در محدوده خاصی از دما ساخته می‌شوند که به آن دمای عملیاتی دوربین می‌گویند. اگر دوربین مداربسته در دمایی بالاتر از دمای عملیاتی درنظر گرفته شده برای آن قرار بگیرد، احتمال سوختن آن دوربین وجود دارد. همین احتمال برای دستگاه DVR نیز وجود دارد. باید توجه داشته باشید که دستگاه‌های الکتریکی هنگام کار کردن گرما تولید کرده و باعث گرم‌تر شدن محیط می‌شوند. اگر این گرما بیش از حد شود، تجهیزات آسیب دیده و می‌سوزند.

    رطوبت و گرد و غبار

    از دیگر خطراتی که دوربین‌های مداربسته را تهدید می‌کند، رطوبت و گرد و غبار است. اگر دوربین را در معرض رطوبت قرار دهید، رطوبت وارد بردهای الکترونیکی شده و می‌تواند باعث سوختن دستگاه بشود. زیرا رطوبت در برد‌های الکتریکی باعث مقاومت بین پین‌های قطعات شده و به مرور زمان این مقاومت باعث سوختن برد دستگاه می‌شود. همچنین گرد و غبار باعث جلوگیری از انتقال مناسب جریان و همچنین داغ کردن قطعات دستگاه می‌شود که این اتفاق نیز در طولانی مدت باعث خرابی دستگاه می‌شود.

    پیچ کردن و نصب دوربین مداربسته روی دیوار توسط دریل

    پیچ کردن دوربین مداربسته روی دیوار

    منبع تغذیه

    علت سوختن دوربین مداربسته می‌تواند استفاده از آداپتور غیر اصل یا دارای ایراد باشد. اگر ولتاژ دوربین مناسب نباشد، قطعا به دوربین آسیب خواهد رساند. در واقع اگر ولتاژ وارد شده به دوربین، بیشتر یا کمتر از سطح استاندارد باشد، باعث خرابی دوربین در طولانی مدت خواهد شد. به همین دلیل می‌توان گفت کیفیت آداپتور به صورت مستقیم در سوختن دوربین تاثیر دارد. به همین دلیل هنگام خرید دوربین مدار بسته به تجهیزات و قابلیت‌های آن به خوبی دقت کنید.

    بعضی مواقع برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز دوربین مداربسته و دستگاه DVR از پاور سوئیچینگ استفاده می‌کنند. این پاور به دلیل داشتن امکان تغییر اندازه ولتاژ عبوری، می‌تواند از سوختن دوربین مداربسته جلوگیری کند. برای مثال زمانی که دوربین مداربسته از منبع تغذیه فاصله زیادی دارد، افت ولتاژ رخ می‌دهد که باعث می‌شود برق با ولتاژ پایین به دوربین برسد. همانطور که گفتیم اگر این موضوع ادامه پیدا کند، باعث سوختن دوربین می‌شود. در این شرایط با استفاده از پاور سوئیچینگ سطح ولتاژ را بالا می‌بریم تا برق با ولتاژ استاندارد به دوربین برسد.

    مشکلات DVR

    علت سوختن دوربین مداربسته می‌تواند خرابی و مشکلات دستگاه DVR باشد. برای مثال همانطور که گفته شد، دستگاه DVR ممکن است در برابر گرما آسیب دیده و خراب شود. در صورت خرابی دستگاه ،DVR دوربین مداربسته نیز از کار افتاده و نمی‌تواند تصاویر را در جایی ذخیره کرده یا نشان دهد. همچنین مشکلات مربوط به هارد دوربین نیز ممکن است به مرور زمان باعث خرابی دوربین شود. به همین دلیل تست هارد دوربین مداربسته را باید هر چند وقت یکبار انجام دهید.

    تابش نور خورشید و آفتاب

    تابش نور خورشید به صورت مستقیم روی دوربین، می‌تواند باعث ایجاد مشکل در سنسورهای دوربین شده و در ارسال تصاویر نیز اختلال ایجاد کند. در زمان نصب دوربین باید توجه داشته باشید که نور آفتاب به صورت مستقیم داخل لنز دوربین نتابد؛ زیرا این اتفاق می‌تواند باعث سوختگی دوربین یا خرابی سنسورهای آن شود. همچنین باید توجه داشته باشید که نور خورشید از منابع دیگر منعکس نشود. انعکاس نور نیز می‌تواند یکی از علت پرش تصویر دوربین مداربسته و خرابی آن باشد.

    قرار ندادن دوربین مداربسته زیر تابش مستقیم نور خورشید

    عدم تابش نور خورشید بر دوربین مداربسته

    کیفیت ضعیف تجهیزات

    کیفیت تجهیزات یکی از عوامل تاثیرگذار بر طول عمر دوربین مداربسته است. استفاده از تجهیزات بی‌کیفیت می‌تواند به مرور زمان باعث آسیب به دوربین شده و علت سوختن دوربین مداربسته باشند. زیرا این تجهیزات پس از مدتی کارکردن خراب شده و باعث ایجاد مشکلاتی در شبکه می‌شوند.

    علت سوختن DVR دوربین مداربسته

    دستگاه DVR یکی از تجهیزات مهمی است که برای استفاده از دوربین مداربسته ضروری می‌باشد. این دستگاه به دوربین‌ها متصل شده و تصاویر آن‌ها را روی یک حافظه خود ذخیره می‌کند. علت سوختن دستگاه DVR مانند علت سوختن دوربین مداربسته می‌تواند موارد متفاوتی باشد. در ادامه به برخی از عوامل خرابی دستگاه DVR می‌پردازیم:

    منبع تغذیه: اشکال در منبع تغذیه از عوامل مشترک سوختن دستگاه DVR و دوربین مداربسته است. اگر منبع تغذیه مشکل داشته باشد، ولتاژ مناسبی به دستگاه DVR و دوربین نمی‌رسد و امکان سوختن هر دو وجود دارد.

    سیم کشی: سیم کشی معیوب یا غیر اصولی می‌تواند به وسایل الکترونیکی آسیب برساند؛ دستگاه DVR نیز از این قائده مستثنی نیست. برای سیم کشی بهترین کار استفاده از افراد با تجربه است که به صورت اصولی سیم کشی را انجام دهند. همچنین سعی کنید از لوازم با کیفیت استفاده کنید.

    محل نصب نامناسب: اگر دستگاه DVR در محل درستی نصب نشود احتمال خرابی آن بسیار زیاد است. اول نکته این است که این دستگاه نباید در دسترس عموم قرار بگیرد؛ زیرا با این کار احتمال سرقت یا خرابکاری عمدی بالا می‌رود. این دستگاه باید در محلی باشد که از هرگونه صدمه فیزیکی و محیطی حفظ شود. در ضمن نباید در محیط خیلی گرم یا در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد.

    نوسان برق: این مورد نیز مشابه دوربین مداربسته است. نوسان برق همانطور که باعث آسیب رسیدن به دوربین مداربسته و تمامی تجهیزات الکترونیکی می‌شود، باعث سوختن دستگاه DVR نیز می‌شود.

    رطوبت: همانطور که گفته شد، وجود رطوبت در محیطی که دستگاه DVR نصب شده است، باعث سوختن برد دستگاه می‌شود.

    دستگاه dvr و دوربین مداربسته

    دستگاه dvr

    سخن پایانی

    دوربین‌های مداربسته برای حفظ امنیت جانی و مالی افراد از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل باید تا جای ممکن از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری کنیم. اولین قدم برای جلوگیری از خرابی دوربین‌ها، آشنایی با علت سوختن دوربین مداربسته است. در این مقاله به صورت کامل با علل سوختن این دوربین‌ها آشنا شدیم و راه حل‌های پیشگیری از آن‌ها را نیز بررسی کردیم. این نکته را در خاطر داشته باشید که برای استفاده از دوربین‌های مداربسته همواره از تجهیزات و محصولات با کیفیت استفاده کنید و نصب آن‌ها را نیز به شرکت‌های معتبر بسپارید.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • چه عواملی باعث سوختن دوربین مداربسته می‌شود؟

    سوختن دوربین مداربسته علل متعددی می‌تواند داشته باشد. از این علل می‌توان به آداپتور و منبع تغذیه نامناسب، نوسان جریان برق، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، گرما و حرارت بالا، رطوبت و گرد و غبار، مشکلات دستگاه DVR و… اشاره نمود.

    • علت سوختن دستگاه DVR چیست؟

    برخی از علت‌های سوختن دستگاه DVR با دوربین‌های مداربسته یکسان است. برای مثال مشکلات آداپتور و منبع تغذیه، نوسان برق، حرارت بیش از حد و محل نصب نامناسب از عواملی هستند که میان دستگاه DVR و دوربین مداربسته مشترک هستند. علاوه بر اینها، مواردی مانند سیم کشی غیر اصولی نیز می‌توانند باعث خرابی و سوختگی دستگاه DVR شوند. به همین دلیل بهتر است برای نصب، راه اندازی دوربین مدار بسته و دستگاه DVR از افراد و یا شرکت‌های معتبر استفاده نمایید. همچنین از دستگاه‌ها و تجهیزات باکیفیت استفاده نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.