مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

مقالات

آشنایی با تفاوت ISDN با PSTN کدام یک بهتر است؟

تفاوت isdn و pstn
  • پیش از اینکه به بررسی تفاوت ISDN با PSTN بپردازیم، ابتدا باید با هر کدام به صورت جداگانه آشنا شویم. PSTN  چیست؟ به صورت کلی شبکه‌های مخابراتی عمومی را PSTN می‌نامند. عبارت PSTN مخفف public switched telephone network بوده و یک شبکه مداری از نوع سوئیچینگ است که در آن پیام‌ها و تماس‌های صوتی منتقل می‌شوند.

    شبکه PSTN شامل خطوط تلفنی، لینک‌های انتقال ماکروویو، شبکه موبایل، انتقال ارتباطات ماهواره‌ای و کابل‌های ارتباطی زیر دریایی است. ISDNچیست؟ شبکه ISDN یک نوع شبکه تلفنی می‌باشد که توانایی انتقال داده و صدا را از طریق یک خط دیجیتال دارد. عبارت ISDN مخفف Integrated Services Digital Network است. این شبکه به ارائه سرعت بسیار بالا و کیفیت خیلی بهتر نسبت به اتصالات سنتی معروف است. همچنین هزینه‌های نگهداری از این خطوط در برابر خطوط قدیمی کمتر است. در ادامه به بررسی تفاوت ISDN با PSTN می‌پردازیم.

    تفاوت ISDN با  PSTN

    مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت ISDN با PSTN در الگوی ساختاری آن‌هاست. PSTN از جنس امواج آنالوگ است. این سیستم از طبیعت الگو برداری شده و بر اساس پالس‌ها یا امواج فیزیکی کار می‌کند. اما ISDN از جنس کدهای دیجیتالی است. در سیستم ISDN امواج به کدها و اعداد تبدیل می‌شوند. به بیان دقیق‌تر اطلاعات پس از ذخیره شدن، به صورت بیت 8 تایی که از 0 و 1 تشکیل شده‌اند از طریق بسترهای ارتباطی مختلف منتقل می‌شوند. سیستم PSTN حدود 100 سال قبل از سیستم ISDN رونمایی شد. در نتیجه می‌توان به جرات گفت تکنولوژی‌های استفاده شده در سیستم‌های PSTN بسیار قدیمی‌تر از ISDN است.

    pstn و دستگاه های متصل به آن

    دستگاه های موجود در شبکه pstn

    در بستر ISDN بسیاری از محدودیت‌های PSTN رفع شده و همچنین امکانات بیشتری نیز اضافه شده است. سرعت انتفال داده و همچنین برقراری ارتباط و تماس در بستر ISDN بسیار بیشتر از PSTN است که این موضوع خود باعث برتری ISDN شده است. خطوط ISDN توانایی ارائه سرعتی بالغ بر 129 کیلوبیت بر ثانیه را دارند که بسیار بیشتر از PSTN است. همچنین یکی از محدودیت‌های اصلی PSTN این است که توانایی استفاده بهینه از پهنای باند را ندارد؛ برعکس ISDN از تمام پنهای باند به خوبی استفاده کرده و اطلاعات را با کیفیت و سرعت بسیار بالایی جا به جا می‌کند.

    دیگر تفاوت ISDN و PSTN این است که با استفاده از سرویس ISDN شما می‌توانید کیفیت صدای خروجی بهتری نسبت به PSTN داشته باشید. دلیل تفاوت این دو بستر این است که در PSTN صدایی که شما می‌شنوید یک صدای ترجمه شده آنالوگ است که در برابر صدای دیجیتالی که توسط ISDN ارائه می‌شود، کیفیت خیلی کمتری دارد. در حقیقت صدای منتقل شده در فضای دیجیتالی بسیار شفاف‌تر، واضح‌تر و واقعی‌تر از صدای آنالوگ است.

    یکی از کلیدی‌ترین قابلیت‌ها و امکانات خطوط ISDN قابلیت یک پارچه کردن و انتقال هم زمان صدا و داده در یک بستر است. در خطوط تلفن قدیمی، داده و صدا به صورت جداگانه ارائه می‌شد. در واقع در سیستم‌های آنالوگ تنها قابلیت انتقال صدا وجود داشت و داده به صورت جداگانه و به شکل امواج منتقل می‌شد. می‌توانیم بگوییم سرویس ADSL که امروز برای اتصال به اینترنت و برقراری تماس از آن استفاده می‌کنیم، نوع تکامل یافته‌ای از خطوط ISDN است. تکنولوژی ADSL  کمی جدیدتر بوده و سرعت بالاتری ارائه می‌دهند اما پایه و اساس آن بر سیستم ISDN  استوار است.

    آخرین تفاوت ISDN و PSTN مربوط به هزینه‌های نگهداری است. با روی کار آمدن شبکه‌های دیجیتالی به خصوص شروع استفاده از فیبرنوری، استفاده از سیم مسی منسوخ شده است. در نتیجه هزینه‌های نگهداری سیم‌های مسی به طور کامل حذف شده است. سیم‌های مسی به مرور زمان به دلیل استهلاک خراب می‌شدند و نیاز به هزینه‌هایی مانند تعمیر و رسوب زدایی سیم‌های مسی اکسید شده، تعویض سیم‌های موجود در کانال‌های زیر زمینی و… داشتند. همچنین به دلیل محدودیت‌ها و ظرفیت پایین‌تر سیستم  PSTN، نیاز به مقدار بیشتری سیم، پست و سوئیچ وجود داشت.

    isdn و ساختار آن

    isdn

    سخن پایانی

    در این مقاله به بررسی تفاوت ISDN با PSTN پرداختیم. سیستم‌های PSTN سیستم‌های آنالوگ و قدیمی مورد استفاده برای تلفن‌ها هستند که محدودیت‌های بسیاری داشتند. برای مثال در این نوع سیستم‌ها قابلیت انتقال همزمان داده و صدا وجود نداشت. اما در سیستم‌های جدید ISDN  تمام محدودیت‌های PSTN رفع شده و علاوه بر آن امکانات جدیدی نیز ارائه شده است.

     سیستم PSTN بر اساس امواج آنالوگ کار می‌کند که تکنولوژی بسیار قدیمی‌تری است؛ اما امروزه در سیستم ISDN از فناوری دیجیتال و تبدیل اطلاعات به کدهای دیجیتالی استفاده می‌شود. سیستم‌های ISDN توانایی انتقال داده و صدا را به صورت همزمان داشته و همچنین کیفیت صدای انتقالی توسط این سرویس بسیار بیشتر از سرویس‌های قدیمی PSTN است. به علاوه سرعت انتقال داده نیز در این سیستم بیشتر است. هزینه نگهداری کمتری نیز نسبت به سیستم‌های PSTN دارند.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • PSTN چیست؟

    عبارت PSTN مخفف public switched telephone network بوده که به معنای شبکه‌های مخابراتی عمومی است. PSTN یک شبکه مداری از نوع سوئیچینگ است که در آن تنها پیام‌ها و تماس‌های صوتی منتقل می‌شوند. این انتقال با استفاده از امواج آنالوگ است. یعنی صدا و پیام‌های فرستاده شده ابتدا به امواج آنالوگ تبدیل شده، ارسال می‎‌شوند و سپس مجددا به صدایی که شما می‌شنوید تبدیل می‌شوند. همین موضوع باعث شده تا کیفیت تماس‌ها در این بستر نسبت به سیستم‌های پیشرفته پایین‌تر باشد.

    • ISDN  چیست؟

    ISDN  حدود صد سال بعد از PSTN معرفی شد و نحوه کار آن بر اساس کدهای دیجیتالی است. اطلاعات شامل تماس‌ها و داده‌ها به کدهای دیجیتالی (کدهای 8 بیتی که از 0 و 1 تشکیل شده‌اند) تبدیل شده و به مقصد ارسال می‌شدند. کیفیت صدای دیجیتال از صدای آنالوگ بسیار بهتر است و اولین ویژگی که کاربر را جذب می‌کند همین کیفیت بالای انتقال اطلاعات است. از طرفی سرعت انتقال داده نیز در سرویس ISDN افزایش یافته و با سرعت بسیار بالاتری نسبت به PSTN داده‌ها را منتقل می‌کند. همچنین این سیستم با رفع محدودیت‌های سیستم PSTN قابلیت انتقال داده و تماس به صورت هم زمان را دارد و دیگر نگرانی از بابت انتقال جداگانه آن‌ها وجود ندارد. سیستم‌های ISDN با استفاده از کابل‌ فیبر نوری، هزینه‌های نگهداری از سیم‌های مسی را کاهش داده و استفاده از این سیستم را بسیار منطقی و مقرون به صرفه می‌کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    دیدگاهی در مورد “آشنایی با تفاوت ISDN با PSTN کدام یک بهتر است؟

    1. sepehr bahrami گفت:

      ممنون بابت اطلاعات مفیدتون

    2. نادری گفت:

      جالب بود

    3. مدیر وبسایت گفت:

      سلام
      ممنونم از مقاله خوبتون که تفاوت رو به خوبی توضیح دادید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.