مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

شبکه pstn چیست و چه تفاوتی با voip دارد؟

شبکه pstn چیست و چه تفاوتی با voip دارد
  • به احتمال زیاد برای شما سوال شده که voip چیست و چه ارتباطی با pstn دارد؟ در این مقاله به طور مفصل در خصوص این موضوع و اینکه شبکه pstn چیست، خواهیم گفت اما به طور خلاصه VoIP یا Voice over Internet Protocol یک تکنولوژی ارتباطی است که امکان انتقال صدا و اطلاعات صوتی را از طریق اینترنت فراهم می‌کند.

    شبکه PSTN یا Public Switched Telephone Network همانند یک شبکه تلفن عمومی سنتی عمل می‌کند که برای تماس‌های تلفنی استفاده می‌شود. VoIP می‌تواند به عنوان یک جایگزین مدرن و دیجیتال برای PSTN عمل کند و این دو می‌توانند با یکدیگر تداخل پذیر باشند یا در مواقعی که نیاز به اطمینان و ذخیره سازی ذخیره‌سازی برای سیستم ارتباطات وجود دارد، با یکدیگر ترکیب شوند.

    شبکه pstn چیست

    منظور از شبکه pstn

    pstn چیست؟

    منظور از شبکه pstn چیست؟ شبکه PSTN (Public Switched Telephone Network) به سیستم تلفن سنتی که برای ارتباطات صدا محور استفاده می‌شود، اشاره دارد. این سیستم شامل چندین حامل به هم پیوسته است تا افراد را به طور قابل اطمینان از طریق شماره تلفن‌های استاندارد به هم متصل کند. PSDN Network به عنوان خطوط آنالوگ، خطوط تلفن ثابت، خدمات تلفن قدیمی ساده (POTS) شناخته می‌شود.

    سرویس pstn با استفاده از سیم‌های مسی زیرزمینی و سوئیچینگ مدار، یک ابزار قابل اعتماد برای ارتباط با هر کسی در سراسر جهان برای چندین نسل در اختیار کسب و کارها و خانواده‌ها قرار داده است.

     شبکه pstn و ارتباط آن با سایر اجزای شبکه

    نحوه عملکرد pstn

    نحوه عملکرد pstn چگونه است؟

    PSTN را ترکیبی از شبکه‌های تلفن در سراسر جهان، از جمله خطوط تلفن، کابل‌ فیبر نوری، مراکز سوئیچینگ، شبکه‌های سلولی، ماهواره‌ها و سیستم‌های کابلی در نظر بگیرید. شبکه pstn به تلفن‌ها کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

    به زبان ساده، وقتی شماره تلفنی را شماره گیری می‌کنید، تماس شما از طریق شبکه حرکت می‌کند تا به مقصد برسد و دو تلفن به هم متصل می‌شوند. اما نحوه عملکرد دقیق pstn چیست؟ برای درک کامل نحوه عملکرد این شبکه فرض کنید، شما یک شماره را با تلفن همراه خود گرفته اید مراحل زیر اتفاق می‌افتد:

    • مرحله ۱: گیرنده گوشی شما امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. سپس سیگنال‌ها از طریق کابل به ترمینال ارسال می‌شوند.
    • مرحله ۲: ترمینال سیگنال‌های الکتریکی را جمع آوری و به دفتر مرکزی (CO) ارسال می‌کند.
    • مرحله ۳: دفتر مرکزی تماس‌ها را به صورت سیگنال‌های الکتریکی از طریق کابل فیبر نوری منتقل می‌نماید. کانال فیبر نوری این سیگنال‌ها را به صورت پالس‌های نوری به مقصد خود انتقال می‌دهد.
    • مرحله ۴: تماس شما به یک دفتر پشت سر هم (یک مرکز منطقه ای مسئول انتقال تماس‌ها به دفاتر مرکزی از راه دور) یا یک دفتر مرکزی (برای تماس‌های منطقه ای) می‌رود.
    • مرحله ۵: هنگامی که تماس شما به دفتر مناسب رسید، به یک سیگنال الکتریکی بازگشته و به ترمینال فرستاده می‌شود.
    • مرحله ۶: تماس از طریق ترمینال به سمت شماره تلفن مقصد هدایت می‌شود. وقتی تماسی دریافت می‌شود، خط تلفن سیگنال‌های الکتریکی را به ارتعاشات صوتی تبدیل می‌نماید.

    مزایای استفاده از pstn

    مزایای pstn چیست؟ به نظر شما با توجه به در دسترس بودن گزینه‌های پیشرفه‌تر، چرا PSTN هنوز هم ایده خوبی برای مشاغل است؟ چند دلیل زیر می‌تواند پاسخ این سوالات را بدهد.

    • شبکه pstn، برای برقراری تماس‌های تلفنی و مدیریت ترافیک صوتی طراحی و ساخته شد. برخلاف دیگر سیستم‌های امروزی که کارهای مختلفی انجام می‌دهند، PSTN تنها یک (برقراری تماس تلفنی) وظیفه دارد و به خوبی و بدون هیچ مشکلی به آن عمل می‌کند. با گذشت زمان شبکه pstn تکامل یافته و بهتر و بهتر شده است.
    • یکی از دلایل کلیدی که چرا کسب‌وکارها همچنان از PSTN استفاده می‌کنند این است که نسبت به سایر گزینه‌های موجود در بازار قابل اعتمادتر هستند. به عنوان مثال. PSTN همچنان در صورت قطع برق کار می‌کند، که به این معنی است که تداوم کسب و کار وجود دارد. مزیت دیگر PSTN، امنیت است. ماهیت آنالوگ PSTN تا حد زیادی باعث می‌شود کمتر مستعد هک شدن باشد.
    • کار با دستگاه‌های شبکه pstn راحت تر است و عموما همگی با آن‌ها آشنایی داریم و مساله پیچیده برای کار با آن‌ها وجود ندارد. از همه مهم تر، زیرساخت‌های ایجاد شده توسط شرکت‌های مخابراتی انجام می‌شود و در صورت بروز مشکل، آن‌ها مساله را حل خواهند کرد.
    • شبکه pstn می‌تواند نقش یک سیستم پشتیبان عالی را ایفا کند زیرا یک سیستم پایدار است و حتی اگر به صورت پراکنده مورد استفاده قرار گیرد، عملکرد بسیار خوبی دارد. به طور مثال وقتی مشکلی در راه اندازی VoIP کسب وکار شما وجود داشته باشد، می‌توانید در این فاصله از PSTN استفاده کنید تا زمانی که موضوع حل شود.
    تفاوت سیستم voip و pstn

    مقایسه شبکه pstn و voip

    مقایسه سیستم voip و pstn

    Voice over Internet Protocol (VoIP)  یکی دیگر از جایگزین‌های مدرن، پیشرفته‌تر و قابل اعتماد برای شبکه pstn است. VOIP همچنین به عنوان تلفن IP، تلفن باند پهن یا تلفن اینترنتی شناخته شده و به این معناست که صدای شما از طریق اینترنت منتقل می‌شود.

    تفاوت voip با شبکه pstn چیست؟ شبکه pstn با استفاده از مجموعه سیم‌ها، مسیریابی تماس‌ها را انجام می‌دهد. اما یک تلفن VoIP فقط از یک مودم DSL یا کابلی متصل به اینترنت استفاده می‌نماید و سیگنال صوتی به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌شود که از طریق اینترنت به مقصد می‌رسد. با این حال، اگر یک شماره PSTN را از VoIP خود شماره گیری کنید، تماس شما از طریق یک مبدل منتقل می‌شود.

    بیایید ببینیم کدام فناوری قابل اعتمادتر، ایمن‌تر و بهتر است،  PSTN یا VoIP؟ شبکه pstn، کسب و کار را بهبود می‌بخشد زیرا پس از قطع برق هیچ اتلافی در اتصال وجود ندارد. زمانی که فناوری VoIP در حال تکامل بود، قطعی تماس‌ها و کیفیت پایین به دلیل لرزش و تاخیر رایج بود اما امروزه کیفیت و قابلیت اطمینان خدمات VoIP بهبود یافته است.

    برخلاف pstn خدمات مکان یابی اضطراری اغلب برای ارائه دهندگان VoIP چالش برانگیز است با این حال VoIP مزایایی مانند هزینه‌های زیرساخت شبکه کمتر، مقیاس پذیری و قابلیت‌های پیچیده مانند ارتباطات یکپارچه و یکپارچه سازی برنامه را ارایه می‌دهد. جدول زیر به شما کمک می‌کند تا تفاوت بین VoIP و PSTN را بهتر بشناسید.

    نوع تفاوت

    PSTN

    VoIP

    فناوری

    PSTN از فناوری آنالوگ سنتی استفاده می‌کند که برای انتقال سیگنال‌های صوتی به شبکه فیزیکی متکی است.

    VoIP از فناوری دیجیتال برای انتقال صدا و داده از طریق اینترنت استفاده می‌کند. این امکان انعطاف پذیری، مقیاس پذیری و ویژگی‌های پیشرفته مانند کنفرانس ویدئویی و شماره تلفن‌های مجازی را فراهم می‌نماید.

    کیفیت تماس

    به طور مداوم ثابت است، بدون تداخل یا قطع تماس به دلیل استفاده از مدارهای صوتی اختصاصی

    بر اساس شبکه و ارائه دهنده متفاوت باشد. تحت تأثیر سرعت اینترنت و پهنای باند است. با این حال، کیفیت تماس با اتصال شبکه قوی و ارائه دهنده خوب می‌تواند عالی باشد.

    تجهیزات مورد نیاز

    PSTN به یک تلفن ثابت و یک اتصال شبکه فیزیکی نیاز دارد که معمولاً یک شرکت تلفن محلی ارائه می‌کند.

    VoIP به اتصال اینترنت پرسرعت و دستگاهی مانند رایانه، تلفن هوشمند یا تلفن VoIP نیاز دارد.

    هزینه

    معمولاً گران‌تر است، بخصوص برای تماس‌های طولانی

    هزینه کمتری دارد، به خصوص که برای تماس‌های بین المللی از اینترنت برای انتقال داده‌های صوتی استفاده می‌کند.

    جابجایی

    معمولاً محدود به مکان‌های ثابت است

    بسیار متحرک است و می‌توان از آن در هر مکانی با اتصال به اینترنت استفاده کرد. استفاده از آن در دستگاه‌های تلفن همراه آسان است و امکان کار و همکاری از راه دور را فراهم می‌کند.

    امکانات

    PSTN سفارشی سازی و ویژگی‌های محدودی را ارائه می‌دهد. برای عملکرد پیشرفته به تجهیزات اضافی نیاز دارد.

    VoIP از چندین ویژگی مانند کنفرانس ویدیویی، شماره تلفن مجازی و مسیریابی تماس پیشرفته برخوردار می‌باشد.

    نگهداری

    نیاز به نگهداری بیشتری دارد. زیرساخت فیزیکی شبکه ممکن است در طول زمان نیاز به تعمیر یا ارتقا داشته باشد.

    به تعمیر و نگهداری کم نیاز دارد، زیرا ارائه دهنده خدمات می‌تواند اکثر کارهای ارتقا و نگهداری را از راه دور انجام دهد.

    تماس اضطراری

    برای تماس‌های اضطراری قابل اعتماد است و اغلب روش ارجح برای خدمات اضطراری می‌باشد.

    ویژگی تماس اضطراری را دارد اما قابلیت اطمینان و دقت ممکن است بسته به مکان و کیفیت شبکه متفاوت باشد.

    امنیت

    رهگیری تماس‌های PSTN دشوارتر است، اما ممکن است همچنان در برابر استراق سمع آسیب‌پذیر باشد.

    تماس‌های VoIP در صورت عدم ایمن سازی نادرست می‌توانند در برابر هک یا رهگیری آسیب پذیر باشند.

    ادغام

    ادغام PSTN با سایر ابزارها محدودتر است.

    VoIP را می‌توان با سایر ابزارهای تجاری مانند سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ادغام کرد تا جریان کار را ساده کرده و کارایی را بهبود بخشد.

    آیا تلفن‌های ثابت منسوخ شده اند؟

    تلفن‌های ثابت هنوز در بسیاری از مناطق جهان استفاده می‌شوند (و گزینه ارزان‌تری برای برقراری ارتباط درون شهری می‌باشند). اما با پیشرفت فناوری، تلفن‌های همراه و سیستم‌های ارتباطات دیجیتال مانند: VoIP به طور گسترده جایگزین شده‌اند. به همین دلیل، می‌توان گفت که تلفن‌های ثابت در برخی مناطق کمتر استفاده می‌شوند و شاید به نوعی در برخی جوانب منسوخ شده‌اند.

    در برخی از کشورهای در حال توسعه، تلفن‌های ثابت هنوز به عنوان یک وسیله ارتباطی اصلی برای مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در محیط‌های کسب و کار، تلفن‌های ثابت همچنان به عنوان یک ابزار ارتباطی معمولی محسوب می‌شوند. به طور کلی، انتخاب بین تلفن‌های ثابت و تلفن‌های همراه یا دیگر فراهم‌کنندگان خدمات ارتباطی، به نیازها، زیرساخت محلی و توسعه فناوری در هر منطقه بستگی دارد.

    تفاوت isdn با pstn چیست

    تفاوت شبکه pstn با isdn

    تفاوت isdn با pstn چیست؟

    شبکه دیجیتال خدمات یکپارچه (ISDN) برای انتقال دیجیتال داده‌ها و صدا بر روی خطوط تلفن معمولی توسعه یافت ولی تفاوت آن با pstn چیست؟ ISDN کیفیت صدای بهتری نسبت به PSTN فراهم می‌کند. Isdn سرعت 128 Kbps را فراهم می‌کند، یکی از ویژگی‌های کلیدی آن ادغام گفتار و هم داده‌ها در یک خط است، چیزی که با سیم‌های تلفن معمولی در دسترس نیست. کاربران می‌توانند با ISDN سریع تر از PSTN تماس برقرار کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت isdn با pstn می‌توانید مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

    سخن پایانی

    pstn چیست؟ PSTN کوتاه شده عبارت Public Switched Telephone Network (شبکه تلفن سوئیچ شده عمومی) است. یک سیستم تلفن عمومی سنتی است که از مدارهای تلفنی مخابراتی برای انتقال صدا و اطلاعات تلفنی استفاده می‌کند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، جایگزین‌هایی برای pstn وجود دارد که یکی از آن‌ها VoIP است.

    تفاوت اصلی میان PSTN و VoIP در نحوه ارتباط و انتقال اطلاعات است. PSTN از مدارهای تلفنی مخابراتی استفاده می‌کند و به صورت مسیریابی مدار به مدار (Circuit Switching) عمل می‌کند. در مقابل، VoIP از شبکه اینترنت و پروتکل‌های دیجیتال برای انتقال اطلاعات صوتی استفاده می‌نماید. تفاوت این دو را به طور کامل‌تر می‌توانید در همین مقاله مطالعه فرمایید.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • منظور شما از شبکه PSTN چیست؟

    pstn یا همان سیستم تلفن همگانی، مجموعه ای از شبکه‌های تلفن عمومی به هم پیوسته است.

    • تفاوت VoIP  در مقابل PSTN چیست؟

    PSTN از فناوری آنالوگ سنتی استفاده می‌کند که برای انتقال سیگنال‌های صوتی به یک شبکه فیزیکی متکی است. VoIP چیست؟ ویپ از تکنولوژی دیجیتال برای انتقال صدا و داده از طریق اینترنت استفاده می‌کند. این قابلیت انعطاف پذیری، مقیاس پذیری و ویژگی‌های پیشرفته تری مانند کنفرانس ویدیویی و شماره تلفن مجازی را فراهم می‌کند.

    • معایب PSTN چیست؟

    اضافه کردن خطوط تلفن جدید نیازمند اجرای سیم‌ها و زیرساخت‌های فیزیکی جدید است که هزینه بر است. هزینه‌های ماهانه هر خط معمولا بالاتر از خدمات VoIP است. انعطاف پذیری محدود – افزودن یا تغییر شماره تلفن با رشد سریع کسب و کار دشوار است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.