مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

isdn چیست و چگونه کار می‌کند؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

isdn چیست
  • ISDN چیست؟ isdn به عنوان مجموعه ای از استانداردها و تکنیک‌ها در مخابرات تعریف می‌شود که انتقال دیجیتال داده، صدا، ویدیو و سایر خدمات را به طور همزمان در یک شبکه تلفن عمومی ممکن می‌سازد. BRI و PRI دو نوع اصلی این شبکه هستند و هر کدام سرویس خاصی را ارائه می‌دهند. در این مقاله، isdn را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد و متوجه خواهیم شد که نحوه عملکرد دو استاندارد bri و pri چیست؟

    isdn و تاثیر آن در خطوط تلفنی

    شبکه دیجیتالی خدمات یکپارچه

    isdn چیست ؟

    Integrated Services Digital Network (شبکه دیجیتالی خدمات یکپارچه) یا ISDN، یکی از انواع خطوط مخابراتی و یک شبکه تلفنی کنترل شده توسط مدار است که گفتار و داده‌ها را از طریق یک اتصال دیجیتال ارائه می‌دهد. همچنین مجموعه‌ای از استانداردهای ارتباطی برای انتقال داده، صدا و سیگنال‌دهی است. این خطوط دیجیتال به طور بالقوه سیم‌های مسی هستند. توسعه دهندگان قصد داشتند فناوری خط تلفن آنالوگ را با تکنولوژی دیجیتال جایگزین کنند، اما هرگز به طور کامل استاندارد نشد. ISDN کانال‌هایی با فرکانس بالا و پهنای باند فوق العاده بالا را به همه کاربران شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده (PSTN) ارائه می‌دهد.

    isdn چگونه کار می‌کند؟

    نحوه کار شبکه isdn چیست؟ ISDN خط تلفن مسی سنتی را به چندین کانال دیجیتال تقسیم می‌کند. این کانال‌ها به طور همزمان بر روی یک خط مسی واحد عمل می‌کنند و به چندین تلفن اجازه می‌دهند تا به طور همزمان با استفاده از یک خط فیزیکی تماس برقرار و دریافت کنند.

    isdn با استفاده از دو نوع خود یعنی pri و bri سرویس متفاوتی ارائه می‌کند. bri، برای سرویس‌های تلفن صوتی استفاده می‌شود و از ۲ کانال B (کانال حامل) با سرعت ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه و یک کانال D (کانال دلتا) با سرعت ۱۶ کیلوبیت بر ثانیه تشکیل شده است. کانال B برای صدا و داده‌های کاربر استفاده می‌شود. کانال D ترکیبی از داده، پکت (بسته) شبکه، کنترل و سیگنال دهی است. در مجموع، این کانال‌ها به BRI کمک می‌کنند تا انتقال اطلاعات را کنترل کند. pri، برای حمل چندین سرویس و داده سیگنال دیجیتال صفر (DS0) بین شبکه ISDN و کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    تفاوت dsl و isdn چیست؟

    چند تفاوت کلیدی بین ISDN و DSL وجود دارد. برای شروع، DSL داده‌ها را بسیار سریع‌تر از یک خط ISDN انتقال می‌دهد. به این دلیل که ISDN یک سرویس شماره گیری است که از یک خط منفرد عبور می‌کند. اتصالات DSL هرگز نیازی به شماره گیری ندارند. آن‌ها گاهی اوقات “ارتباطات همیشه روشن” نامیده می‌شوند. به همین دلیل، DSL بسته‌های خود را با سرعت ۱۰۰ مگابیت در ثانیه ارسال می‌کند، در حالی که ISDN در حدود ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه است. با اینکه که هر دوی آن‌ها خدمات یکسانی ارائه می‌کنند، اما این کار را به روش‌های کاملا متفاوتی انجام می‌دهند.

    تفاوت در ساختار bri و pri

    PRI و BRI دو نوع از isdn

    انواع isdn

    انواع مختلف isdn چیست؟ دو نوع شبکه ISDN وجود دارد: BRI (رابط نرخ پایه – Basic Rate Interface) و PRI (رابط نرخ اولیه – Primary Rate Interface). تفاوت عمده بین BRI و PRI سطح خدمات و قابلیت اطمینان است. BRI لایه پایین‌تر خدمات است. تنها نیازهای اولیه را با هزینه کم‌تر فراهم می‌کند.

    هم PRI و هم BRI ISDN از کانال‌های B برای ارسال داده‌ها و کانال‌های D برای اشکال دیگر ارتباط استفاده می‌کنند. تفاوت در تعداد کانال‌هایی است که برای انجام این کار استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، BRI تنها از دو کانال B و یک کانال D استفاده می‌کند. حداکثر سرعت آن 128 Kbps است.

    PRI در تعداد کانال‌هایی که استفاده می‌کند با توجه به موقعیت آن متفاوت است. می‌توان آن را برای سرعت‌هایی تا 2.94 Mbps تنظیم کرد. PRI سرویس اصلی می‌باشد و اتصال بهتر، سرویس قابل اعتمادتر و سرعت بیشتری را فراهم می‌کند.

    مزایای isdn چیست

    شبکه isdn

    مزایای isdn چیست ؟

    خب تا به اینجا متوجه شدیم که isdn به چه معناست، چگونه کار می‌کند و چه انواعی دارد. اما به نظر شما مزیت استفاده از شبکه isdn چیست؟ با ما همراه باشید تا هر یک را با هم بررسی کنیم.

    • انتقال سریع داده‌ها: ISDN نرخ انتقال داده بسیار قوی‌تری نسبت به فناوری‌های قبل از خود دارد. توانایی خطوط تلفن دیجیتال ISDN برای انتقال 128 کیلوبیت بر ثانیه از طریق مدارهای تلفنی یکسان، از سرعت انتقال تلفن‌های استاندارد که فقط 2.4 کیلوبیت بر ثانیه بود، بیشتر است.
    • پشتیبانی از چندین کانال: اتصالات ISDN می‌توانند انتقال داده همزمان را در چندین کانال فراهم کنند. این بدان معناست که تنها یک اتصال isdn، امکان مرور اینترنت و تماس‌های تلفنی را به صورت همزمان فراهم می‌کند. حتی در صورت اتصال به شبکه داخلی شرکت، ارسال فکس به نقطه‌ای دور از شبکه امکان‌پذیر است. با این ویژگی، ISDN کارایی و بهره وری محیط کار را افزایش می‌دهد.
    • کیفیت بالا: خطوط ISDN سیگنال‌هایی با کیفیت بالاتر نسبت به مدل‌های قبلی خود ارائه می‌دهند. مکالمات صوتی تداخل استاتیک کم‌تر و کیفیت بهتری دارند. دسترسی به اینترنت با کم‌ترین اختلال همراه بوده و بسیار قابل اطمینان است.  ISDN همچنین برخی از قابلیت‌های ضروری تماس تلفنی، شامل: ارسال تماس، دریافت تماس هدایت شده و… را پشتیبانی می‌کند.
    • خطای کم و عیب یابی آسان: در سیستم‌های مبتنی بر پکت، گاهی اوقات داده‌ها در طول مسیر انتشار از دست می‌رود که نیاز مکرر به ارسال مجدد دیتا را ضروری می‌کند. ISDN یک شبکه معمولی سوئیچینگ پکت (بسته) است، بنابراین اتلاف داده کمی در طول انتقال رخ می‌دهد. همچنین، اشکال زدایی یک شبکه دیجیتال بسیار ساده‌تر از عیب یابی مدارهای آنالوگ در صورت بروز مشکل است.
    • مناسب برای ارتباطات تصویری: خطوط دیجیتال ISDN تاخیر بسیار کمی دارند. این ویژگی سبب می‌شود در انتقال برنامه‌های حساس به تاخیر مانند: ویدیو، صوت و غیره عملکرد خوبی داشته باشند.

    معایب isdn

    • انعطاف پذیری کم: از آنجایی که ISDN  به کابل‌های فیزیکی برای اتصال نیاز دارد، پیاده سازی کار از راه دور و توسعه شرکت برای کسب‌وکارها دشوار است، زیرا ISDN انعطاف پذیری کمتری دارد.
    • کابل‌های فیزیکی:  ISDN نیازمند اتصال فیزیکی از طریق خطوط تلفن است، به همین دلیل نصب و راه اندازی آن می‌تواند زمان‌بر و خسته کننده باشد. همچنین احتمال شکست این سیستم در مقایسه با فناوری‌های جدیدتر بالاتر می‌باشد.
    • محدودیت‌های جغرافیایی: اتصالات ISDN به یک منطقه جغرافیایی خاص محدود می‌شوند و اعمال تغییرات در آن می‌تواند تا چندین هفته طول بکشد.
    • ناکارآمدی هزینه‌ها: نصب و راه اندازی کابل‌های ISDN به خودی خود می‌تواند هزینه‌بر باشد، اما نیاز به پرداخت هزینه سرویس و قیمت اجاره کابل‌ها همگی اضافه می‌شود. همچنین برقراری تماس با کانال‌های حامل هزینه‌بر است.
    تفاوت voip و  isdn

    فرق بین VoIP با ISDN

    تفاوت voip و  isdn

    تفاوت VoIP با ISDN چیست؟ isdn با استفاده از خطوط تلفن فیزیکی به سیستم‌های تلفن متصل می‌شود. این خطوط تلفن اجاره‌ای هستند، به این معنی که شما یک هزینه ماهانه به علاوه هزینه تماس را می‌پردازید.  VoIPبه آن خطوط نیازی ندارد، زیرا تماس‌ها از طریق اتصال اینترنت هدایت می‌شوند. این امر اکثر هزینه‌های تماس را حذف می‌کند.

    تفاوت اصلی بین این دو جدا از نحوه اتصال تماس‌ها، انعطاف پذیری است. خطوط ISDN ثابت و سخت هستند. اما VoIP فقط به یک اتصال اینترنتی برای کار نیاز دارد. این بدان معنی است که سیستم تلفن VoIP می‌تواند علاوه بر گوشی معمولی بر روی کامپیوترها، لپ تاپ‌ها و تلفن‌های همراه نیز اجرا شود. فناوری VoIP همان چیزی است که کار از راه دور را به طور گسترده پذیرفته است.

    سخن پایانی

    در این مقاله متوجه شدیم که isdn چیست و چگونه کار می‌کند. در واقع این فناوری سال‌هاست که به عنوان یک ارائه دهنده سرویس صوتی با کیفیت عمل می‌کند. ولی با ظهور تکنولوژی‌های جدیدی همچون VoIP که قابلیت‌های بالاتری دارند، ISDN ممکن است بهترین گزینه برای شبکه‌های سوئیچینگ بسته مانند اینترنت نباشد. با این حال، معمولاً برای برنامه‌های صوتی و تلویزیونی حرفه‌ای که نیاز به دقت دیجیتال با خدمات تلفن یکپارچه دارند، استفاده می‌شود. همچنین امکان دارد، مشاغل کوچکی که اغلب از دو اتصال صوتی مانند تلفن و فکس استفاده می‌کنند و به حداقل دسترسی به اینترنت نیاز دارند، isdn را ترجیح دهند.

    منبع: spiceworks

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • ISDN چیست و چه کار می‌کند؟

    ISDN مخفف Integrated Services Digital Network است. در واقع یک شبکه تماماً دیجیتالی یکپارچه می‌باشد که انتقال همزمان داده‌ها، صدا و سایر خدمات را در یک شبکه تلفن عمومی ممکن می‌سازد.

    • فناوری‌های جایگزین‌ ISDN چیست؟

    فناوری‌هایی همچون VoIP و SIP بهترین گزینه‌های جایگزین برای isdn هستند.

    • انواع ISDN چیست؟

    دو نوع اصلی یا همان استانداردهای isdn، BRI و PRI هستند. N-ISDN  و B-ISDN   نیز استانداردهای ISDN می‌باشند اما به طور معمول استفاده نمی‌شوند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.