مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

پسیو کار شبکه کیست ؟ وظایف کارشناس شبکه پسیو

پسیو کار شبکه کیست
  • برای درک نقش یک کارشناس شبکه غیرفعال، لازم است تا روند تکامل شبکه‌های غیرفعال را دنبال کنیم. امروزه برای راه اندازی و نصب پسیو شبکه، نیاز به کارشناس پسیو داریم. اما سوالی که پیش می‌آید؛ این است که پسیو کار شبکه کیست؟ چه وظایفی برعهده دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

    کارشناس پسیو یا پسیو کار شبکه کیست؟

    برای راه اندازی پسیو، نیاز به یک سری تجهیزات داریم، که باید به درستی نصب و پیکربندی شوند. پسیو کار شبکه، دقیقا همان فردی است که مسئولیت پیاده سازی زیرساخت‌های فنی شبکه را برعهده دارد. در واقع کارشناس پسیو، با توجه به مهارت و دانش فنی خود، باید زیرساخت‌های فنی موردنیاز را به درستی پیاده سازی کند.

    این کارشناس، بازتابی از یک مجموعه مهارت است. استعداد تجزیه و تحلیل، قابلیت رفع مشکلات و دانش عمیق در زمینه نصب تجهیزات سخت افزاری شبکه همچون سوییچ، روتر، هاب، کابل‌ها و … از مسئولیت‌های اوست. این کارشناس فقط مسائل مربوط به سخت افزار را چک می‌کند و بخش مربوط به راه اندازی نرم افزاری را اکتیو کار شبکه برعهده می‌گیرد.

     

    کارشناس پسیو در حال نصب تجهیزات شبکه

    کارشناسان پسیو

    مهارت و وظایف کارشناسان پسیو

    حال که دریافتید پسیو کار شبکه کیست، می‌دانید که نقش حیاتی در مدیریت و بهینه‌سازی زیرساخت شبکه ایفا می‌کند. وظایف ایشان متنوع و اثرگذار است و بر روی جوانب مختلف عملکرد و امنیت شبکه تمرکز دارد. در زیر تعدادی از وظایف کلیدی که یک کارشناس شبکه پسیو معمولاً برعهده دارد، آورده شده است:

    • شناسایی و تخمین تجهیزات موردنیاز برای راه اندازی شبکه
    • نصب تجهیزات در مکان مناسب
    • چگونگی و نصب کابل کشی شبکه مطابق با نقشه
    • توانایی نصب داکت و ترانک
    • نصب رک و تجهیزات آن
    • نصب کابل‌ها در پچ پنل‌ها
    • تست کابل و تست شبکه
    • نصب تمامی تجهیزات شبکه بی سیم و با سیم
    • تحویل نقشه شبکه و کابل کشی آن بعد از اتمام کار

    به طور خلاصه، یک کارشناس شبکه پسیو مسئول نظارت و بهینه‌سازی عملکرد زیر ساخت شبکه است و به طور قابل توجهی به عملکرد و قابلیت اعتماد آن کمک می‌کند.

    مزایای استخدام کارشناسان شبکه غیرفعال

    حال که دریافتید پسیو کار شبکه کیست و چه وظایفی دارد؛ بهتر است با مزایای استخدام آن نیز آشنا شوید. استخدام یک کارشناس پسیو شبکه با چندین مزیت برای یک سازمان همراه است. در زیر برخی از مزایای کلیدی استخدام کارشناس پسیو شبکه آورده شده است:

        1. شناسایی پیشگیرانه ایرادات

    با تمرکز بر داده‌ها و الگوهای تاریخی، یک کارشناس پسیو شبکه می‌تواند به طور پیشگیرانه ایرادات و ناهنجاری‌های احتمالی در شبکه شناسایی کند. این شناسایی زودهنگام به یک رویکرد پیشگیرانه تر در مدیریت شبکه کمک می‌کند.

        2. تجزیه و تحلیل پس از حادثه

       – در صورت وقوع حوادث شبکه، کارشناس پسیو شبکه نقش حیاتی در تجزیه و تحلیل پس از حادثه دارد. با بررسی داده‌ها، ایشان به درک علت اصلی حوادث کمک می‌کنند و از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری می‌کنند.

       3. بهینه‌سازی منابع

    از طریق تجزیه و تحلیل عمیق الگوهای استفاده از شبکه، یک کارشناس پسیو شبکه می‌تواند توصیه‌هایی برای بهینه‌سازی منابع ارائه دهد. این شامل تخصیص پهنای باند، تنظیمات و سایر اقدامات بهینه‌سازی برای افزایش بهره‌وری می‌شود.

       4. برنامه‌ریزی جامع شبکه

    طبیعت مشاهده‌گرانه یک کارشناس پسیو شبکه امکان برنامه‌ریزی جامع را فراهم می‌کند. این کمک می‌کند تا سازمان‌ها نیازهای آینده را پیش‌بینی کرده و برنامه‌ریزی شبکه خود را انجام دهند.

       5. همکاری با کارشناسان فعال

    کارشناسان پسیو شبکه به صورت سازگار با کارشناسان فعال شبکه همکاری می‌کنند و دیدگاه‌های مشاهده‌گرانه خود را با فعالیت‌ها و پیکربندی‌های مستقیم کارشناسان اکتیو ترکیب می‌کنند. این همکاری منجر به یک رویکرد جامع تر در مدیریت شبکه می‌شود.

    در خلاصه، استخدام یک کارشناس پسیو شبکه مزایایی همچون نظارت موثر، شناسایی پیشگیرانه ایرادات، تجزیه و تحلیل بهینه‌سازی عملکرد و همکاری در برنامه‌ریزی با کارشناسان فعال را به دنبال دارد. این مزایا به طور کلی به بهره‌وری و قابلیت اعتماد زیرساخت شبکه یک سازمان کمک می‌کنند.

    تفاوت شبکه اکتیو و شبکه پسیو

    اکتیو در مقابل پسیو شبکه

    تفاوت پسیو کار شبکه با کارشناس اکتیو شبکه

    تفاوت بین یک کارشناس پسیو شبکه و یک کارشناس اکتیو شبکه در نقش‌ها، تمرکزها و نحوه مشارکت آن‌ها در مدیریت شبکه است. در زیر توضیح تفصیلی از این تفاوت‌ها آورده شده است:

    1. تمرکز بر فعالیت شبکه

    کارشناس پسیو شبکه به طور اصلی بر نظارت و تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه به صورت غیرفعال تمرکز دارد. ایشان اطلاعات را مشاهده و تجزیه و تحلیل می‌کنند بدون مشارکت فعال در انتقال داده.

    اما کارشناس اکتیو شبکه به طور مستقیم در مدیریت و کنترل دستگاه‌ها و انتقال داده‌ها شرکت می‌کند. ایشان نقش فعال در پیکربندی، بهینه‌سازی و رفع اشکال عناصر شبکه دارند.

    1. مشارکت در انتقال داده

    کارشناس پسیو شبکه در انتقال داده‌ها فعالیت مستقیم ندارد و به جای اینکه به صورت فعال در انتقال داده‌ها شرکت کند، به مشاهده و تجزیه و تحلیل جریان اطلاعات می‌پردازد.

    کارشناس اکتیو شبکه به صورت فعال در پیکربندی روترها، سوئیچ‌ها و سایر دستگاه‌های شبکه شرکت می‌کند و اطمینان از انتقال داده‌ها، مدیریت پروتکل‌های شبکه و بهینه‌سازی عملکرد دارد.

          3. مسئولیت‌ها در رفع اشکال

    پسیو کار شبکه، مسائل و ناهنجاری‌های شبکه را با تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی بررسی می‌کند. ایشان ممکن است در زمان واقعی مستقیماً مداخله نکنند، اما به تجزیه و تحلیل پس از وقوع حادثه کمک می‌کنند.

    کارشناس اکتیو شبکه در زمان واقعی برای رفع مشکلات شبکه فوراً اقدام می‌کند. ایشان به صورت فعال با دستگاه‌ها و پیکربندی‌های شبکه ارتباط برقرار می‌کنند.

           4. نقش در امنیت

    کارشناس پسیو شبکه بر روی نظارت امنیتی غیرفعال تمرکز دارد و الگوها و ناهنجاری‌های ترافیک شبکه را برای شناسایی تهدیدهای امنیتی ممکن، بررسی می‌کند.

    کارشناس اکتیو شبکه به صورت فعال تدابیر امنیتی را پیاده‌سازی و مدیریت می‌کند، فایروال‌ها، سیستم‌های شناسایی نفوذ و به صورت فعال به حوادث امنیتی واکنش نشان می‌دهد.

    1. طبیعت تعامل با دستگاه‌ها

    کارشناس پسیو شبکه به شیوه‌ای غیرتجاوزی با دستگاه‌های شبکه تعامل می‌کند و اطلاعات را بدون اصلاح مستقیم پیاده‌سازی می‌کند.

    کارشناس اکتیو شبکه به صورت مستقیم با دستگاه‌ها تعامل می‌کند، تغییرات اعمال می‌کند و به صورت فوری در مدیریت شبکه شرکت می‌کند.

    1. نگرش به مدیریت شبکه

    پسیو کار شبکه نگرش تجسمی و تحلیلی دارد و بر داده‌ها و الگوهای تاریخی تمرکز دارد تا تصمیم‌گیری‌ها را اطلاعات‌محور کند. اکتیو کار شبکه، به صورت عملیاتی نزدیک‌تر است و به صورت مستقیم در پیکربندی دستگاه‌ها و مشارکت فعال در مدیریت منابع شبکه مشغول به کار است.

    به طور خلاصه، تفاوت اصلی در سطح فعالیت و مشارکت مستقیم در عملیات شبکه است. یک کارشناس پسیو شبکه مشاهده و تجزیه و تحلیل می‌کند، در حالی که یک کارشناس اکتیو شبکه به صورت مستقیم در پیکربندی، مدیریت و بهینه‌سازی عناصر شبکه به صورت فوری شرکت می‌کند.

    بررسی کابل های شبکه توسط کارشناس پسیو

    بررسی شبکه توسط کارشناس

    دستمزد پسیو کار شبکه

    دستمزد پسیو کار شبکه با توجه به شرایط و حجم کاری متفاوت است. به همین دلیل نمی‌توان یک قیمت مشخص و ثابت برای آن تعیین کرد. در واقع اندازه شبکه راه اندازی شده و نوع آن می‌تواند در قیمت تاثیرگذار باشد. به همین دلیل راه اندازی هر شبکه با دیگری می‌تواند قیمت متفاوتی داشته باشد.

    سخن پایانی

    با مطالعه این مقاله از فناوران آتیه گئومات به خوبی دریافتید که پسیو کار شبکه کیست و چه وظایفی به عهده دارد. همچنین درباره مزایای استخدام این افراد در شرکت‌ها صحبت کردیم. اگر در زمینه راه اندازی شبکه پسیو و اکتیو سوالی دارید، می‌توانید از طریق راه‌های تماسی با کارشناسان ما ارتباط گرفته و مسائل خود را مطرح کنید.

    فناوران آتیه گئومات

     

    پرسش‌های متداول

    • چه چیز کارشناس شبکه غیرفعال را از دیگر حرفه‌ایان شبکه متمایز می‌کند؟

    کارشناسان شبکه غیرفعال در تجزیه و تحلیل و بهینه‌سازی زیرساخت شبکه بدون مشارکت فعال در انتقال داده تخصص دارند.

    • آیا کارشناسان شبکه غیرفعال برای حفظ به‌روز بودن نیاز به آموزش مداوم دارند؟

    بله، با توجه به تغییرات سریع در فناوری، یادگیری مداوم برای کارشناسان شبکه غیرفعال برای حفظ جلوه در زمینه اساسی است.

    • آیا شرکت‌ها از مزایای استخدام کارشناسان شبکه غیرفعال حتی اگر از کارشناسان شبکه فعال استفاده کنند، بهره‌مند می‌شوند؟

    بله، کارشناسان شبکه غیرفعال و فعال یکدیگر را تکمیل می‌کنند و یک رویکرد جامع به مدیریت شبکه ارائه می‌دهند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.