مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

مقالات

pri چیست؟ ویژگی ها و ساختار خطوط e1

pri چیست
  • خط  pri یا همان e1 چیست؟ استانداردی است که خطوط تلفن سنتی را قادر می‌سازد تا چندین خط صدا و داده را حمل کنند. خط PRI یک اتصال فیزیکی به شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده (pstn) برقرار می‌کند و از سوئیچینگ مدار برای ایجاد اتصالات صوتی استفاده می‌نماید. خط e1، از انواع خطوط مخابراتی است که از استاندارد PRI بهره می‌برد. اما اینکه دقیقا خط PRI و استاندارد pri چیست، چه ویژگی‌ها و انواعی دارد، از جمله مواردی است که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    pri چیست و چه کانال های ارتباطی دارد

    primary rate interface چیست

    pri چیست؟

    یک رابط نرخ اولیه یا PRI یک سیستم ارتباطی بدون ارائه دهنده است که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا از یک اتصال سیم مسی برای انتقال داده‌ها، ویدیو یا فایل‌ها با استفاده از معماری شبکه استفاده کنند.

    سیستم‌های PRI اجازه می‌دهند تا ۲۳ کانال B در یک خط تلفن وجود داشته باشد. با یک راه حل ارتباطی مبتنی بر PRI، چندین کاربر می‌توانند روی یک اتصال واحد پسوند و شماره داشته باشند. از لحاظ فیزیکی، خطوط PRI از دو جفت سیم مسی تشکیل شده‌اند که قابلیت دوپلکس را فراهم می‌کنند. قابلیت دوپلکس امکان انتقال امن داده از دو سیم را فراهم می‌کند تا دو سیم دیگر آن را دریافت کنند.

    در واقع PRIها شبکه‌های دیجیتال خدمات یکپارچه (ISDN) هستند. دو نوع از آن‌ها وجود دارد که عبارتند از:

    راه حل‌های واسط نرخ پایه (BRI) برای استفاده خانگی و تجاری کوچک در نظر گرفته شده‌اند. سیستم‌های BRI هر دو کانال B و D دارند، اما برخلاف خطوط PRI، کانال‌های B تنها می‌توانند یک جلسه ارتباطی را در خود جای دهند. رابط‌های نرخ اولیه به لطف تعداد خطوط همزمان در کانال B، راه حل آماده‌تری برای شرکت هستند.

    ساختار ISDN

    شبکه isdn

    ISDN

    ارتباط isdn با pri چیست؟ isdn چیست؟ یک سیستم شبکه تلفن تغییر مدار است و داده‌ها و صدا را بر روی خطوط دیجیتال (می‌تواند خطوط مسی باشد) انتقال می‌دهد. این خطوط دیجیتال به عنوان یک استاندارد فنی برای متحول کردن شبکه تلفن عمومی منسوخ شده معرفی شدند.

    فلسفه طراحی ISDN ارائه عملکردهای دیجیتال انتها به انتها با سرعت بهتر، قابلیت اطمینان بیشتر و کیفیت بالاتر نسبت به یک سیستم تلفن کلاسیک است. اساسا هدف ISDN گروه بندی تمام خدمات انتقال دیجیتال و ارائه آن‌ها از طریق یک رابط کاربری واحد بود.

    این مجموعه از استانداردهای ارتباطی، از انتقال دیجیتال برای داده، صدا و سیگنال‌دهی استفاده می‌کند. خدمات یکپارچه شبکه دیجیتال یا خدمات ISDN در درجه اول با هدف جای دادن دسته‌ای از انتقال‌های دیجیتال در یک رابط واحد است. دو نوع اصلی در شبکه ISDN وجود دارد که عبارتند از: pri  و bri. این استانداردها خدمات مختلف ISDN را ارائه می‌دهند.

    بررسی ساختار خطوط E1 و ارتباط آن با شبکه pstn

    ساختار خطوط e1/t1

    بررسی ساختار خطوط E1

    T1 و E1 طرح‌های تلفن دیجیتال هستند. توسط حامل‌های ارتباطی ارائه می‌شوند که تعدادی از کانال‎‌های صدای دیجیتال را بر روی یک خط با سرعت بالاتر چندگانه می‌کنند.

    T1 دارای ۲۴ کانال با نرخ داده Mbps است.

    E1 دارای ۳۲ کانال با نرخ داده Mbps است.

    مسیر انتقال T1 یا E1 دو طرفه است و اطلاعات دیجیتال را به طور همزمان انتقال و دریافت می‌کند.

    E1 یک طرح مالتی پلکسینگ است که عمدتا در اروپا و آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد که اجازه می‌دهد ۳۰ کانال صوتی مجزا بر روی یک رسانه انتقال مشترک حمل شوند.

    با تبدیل سیگنال‌های صوتی آنالوگ به سیگنال‌های دیجیتال با استفاده از مدولاسیون کد شده پالس (PCM) و ضرب این سیگنال‌ها بر روی یک خط دیجیتال با سرعت بالا، می‌توان ۳۰ تماس تلفنی جداگانه را به طور همزمان بر روی یک مسیر انتقال واحد منتقل کرد.

    ویژگی‌های فنی خط 4 و 5 رقمی مخابرات

    خطوط 4 و 5 رقمی مخابرات دارای 32 کانال هستند، از این تعداد 30 کانال برای استفاده کاربران قرار دارد. راه اندازی این خطوط به صورت دوطرفه یا یک‌طرفه مشخص خواهد شد و تعداد ارقام برقراری تماس یکی از ویژگی‌های کلیدی خط E1 محسوب می‌شود. شرکت‌ها و سازمان‌ها بر اساس نیاز خود از این خطوط بهره می‌برند.

    تجهیزات اجرای خطوط E1

    الزامات اجرای خطوط pri چیست؟ برای اجرای خطوط E1 یا PRI، نیاز به تجهیزات خاصی دارید. این خطوط قابلیت فراهم کردن زیرساخت ارتباطی با 24 تا 30 کانال همزمان را دارند. برای پشتیبانی از این خطوط، یک سانترال با ظرفیت مناسب لازم است، مانند سانترال‌ پاناسونیک TDA و TDE. همچنین، مخابرات از روترها برای انتقال خطوط به صورت زوج همزمان استفاده می‌کند.

    در این فرایند، فاصله فیزیکی بین مراکز تلفن و نقش مخابرات در استفاده از روترها برای تبدیل خطوط اهمیت دارد. اگر فاصله کمتر از 1501 متر باشد، می‌توانید به راحتی از خطوط E1 استفاده کنید، اما در فواصل بیشتر، نیاز به مودم برای تبدیل زوج سیم‌ها و امکان برقراری ارتباط با خطوط E1 وجود دارد.

    انواع خط در ارتباطات PRI

    در انواع خطوط E1 چهار پروتکل اصلی برای ایجاد ارتباط وجود دارد. این خطوط معمولاً امکان برقراری همزمان 30 تماس را فراهم می‌کنند و طول ارقام 8 کاراکتر است. انواع خط در ارتباطات pri به شرح زیر هستند:

    1. خط چهار رقمی یک‌ طرفه: این خط برای مشتریان سازمان امکان برقراری تماس از بیرون به داخل را فراهم می‌کند. اما امکان برقراری تماس از داخل به بیرون در داخل سازمان وجود ندارد.
    1. خط چهار رقمی دو طرفه: دارای ارتباط دوطرفه بین کاربران و کارمندان سازمان است. یک شماره چهاررقمی نیز به بیرون سازمان اختصاص داده می‌شود.
    1. خط پنج رقمی یک‌ طرفه: تنها امکان برقراری تماس از بیرون به داخل سازمان را فراهم می‌کنند. مشتریان توانایی تماس با شماره 5 رقمی را دارند.
    1. خط پنج رقمی دوطرفه: مشابه نسخه دوطرفه چهار رقمی، این خط ارتباط دوطرفه را بین داخل و بیرون سازمان فراهم می‌کند. شماره 5 رقمی برای تماس مشتریان و شماره 8 رقمی برای تماس کارکنان استفاده می‌شود.
    1. نسل جدید خط 4 و 5 رقمی E1: این نسخه جدید از پلتفرم از پروتکل SIP برای برقراری ارتباطات شبکه‌ای استفاده می‌کند. با این رویکرد، امکان ایجاد 30 تماس همزمان تحت شبکه اینترنت فراهم می‌شود.
    تفاوت سیپ ترانک و خطوط E1 چیست

    فرق بین sip trunk و pri

    تفاوت سیپ ترانک و خطوط E1 چیست؟

    تفاوت بین PRI و SIP Trunking این است که PRI به یک اتصال سیمی فیزیکی به PSTN دیجیتال نیاز دارد تا امکان ۲۳ کانال ارتباطی همزمان (خطوط) را فراهم کند، در حالی که SIP Trunking به طور مجازی به شبکه IP متصل می شود تا امکان کانال های ارتباطی نامحدود مبتنی بر VoIP را فراهم کند.

    ویژگی و قابلیت‌های PRI چیست؟

    PRI اغلب توسط کسب‌وکارها و سازمان‌ها برای انتقال صدا و داده با کیفیت بالا و همچنین ویژگی‌های پیشرفته مانند شناسه تماس گیرنده، ارسال تماس و انتظار تماس استفاده می‌شود. در اینجا برخی از ویژگی‌های کلیدی یک PRI آورده شده است:

    توزیع فراخوانی خودکار: PRI قابلیت ACD را از طریق یک سیستم PBX که از ویژگی‌های ACD پشتیبانی می‌کند، ممکن می‌سازد. صندوق PRI چندین کانال صوتی را بین PBX و PSTN (شبکه تلفن عمومی تغییر یافته) حمل کرده و امکان کنترل همزمان چندین تماس را فراهم می‌نماید.

    پیکربندی انعطاف پذیر: خطوط PRI می‌توانند به روش‌های مختلفی برای رفع نیازهای کسب‌و‌کار پیکربندی شوند. به عنوان مثال، کانال‌ها را می‌توان برای انتقال صدا یا داده اختصاص داد و تعداد کانال‌ها را بر اساس تقاضا تنظیم کرد.

    شماره گیری مستقیم به سمت داخل (DID): خطوط PRI از DID پشتیبانی می‌کنند، که به تماس گیرندگان اجازه می‌دهد تا به طور مستقیم یک شماره داخلی را بدون مراجعه به متصدی پذیرش یا متصدی خودکار شماره گیری کنند. این سیستم می‌تواند کارایی مدیریت تماس را بهبود بخشد و تجربه بهتری برای مشتری فراهم کند.

    شناسه تماس گیرنده: خطوط PRI از Caller ID پشتیبانی می‌کنند که به گیرنده اجازه می‌دهد شماره تلفن و نام تماس گیرنده را ببیند. این ویژگی می‌تواند به کسب‌وکارها در نمایش تماس‌ها و بهبود خدمات مشتریان کمک کند.

    اعلانات و هشدارهای خط E1

    آلارم‌های خطوط e1

    اعلانات و هشدارهای خط E1

    در طول عملیات e1 ممکن است هشدارهایی ظاهر شوند که هر کدام بیانگیر وجود مشکلی است. با تفسیر آن‌ها می‌توان نسبت به عیب‌یابی اقدام کرد. در زیر دو نوع از هشدارهای e1 را شرح خواهیم داد.

    هشدار اخطار

    سیگنال نشان دهنده اخطار (AIS) به این معنی است که یک زنگ هشدار در خط بالادست تجهیزات متصل به پورت وجود دارد. خرابی AIS زمانی اعلام می‌شود که یک نقص AIS در ورودی شناسایی شود و پس از اعلام خرابی Loss of Frame (LoF) همچنان وجود دارد. خرابی AIS زمانی برطرف می‌شود که خرابی LoF را برطرف نمایید.

    هشدار اخطار راه دور

    نشانگر هشدار از راه دور (RAI) به این معنی است که تجهیزات دوردست با سیگنال دریافتی از تجهیزات محلی مشکل دارند. خرابی RAI زمانی اعلام می‌شود که بیت A (بیت سه در شکاف زمانی صفر سیگنال FAS) یک (1) می‌شود. هنگامی که Loss of Signal (LoS) یا LoF تشخیص داده شود، خرابی RAI اعلام نمی‌گردد.

    سخن پایانی

    pri چیست؟ سیستم‌های PRI چند دهه است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و از کانال‌هایی استفاده می‌کنند که بر روی سیستم‌های حامل T حمل می‌شوند. سیستم‌های حامل T یک سیستم انتقال صدای کاملا دیجیتال هستند که از مدولاسیون کد پالس و مالتی پلکس تقسیم زمانی برای سرعت انتقال سریع استفاده می‌نمایند.

    منبع: getvoip

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • منظور از PRI چیست؟

    رابط نرخ اولیه (PRI) یک استاندارد واسط مخابراتی است که در یک شبکه دیجیتال خدمات یکپارچه (ISDN) برای حمل چندین انتقال صدا و داده DS۰ بین شبکه و کاربر استفاده می‌شود. در واقع PRI استانداردی برای ارائه خدمات مخابراتی به شرکت‌ها و ادارات است.

    • خطوط e1 در pri چیست؟
    خط PRI یا e1، خط تلفنی است که از استاندارد PRI در مخابرات استفاده می‌کند. PRI خطوط تلفن سنتی را قادر می‌سازد تا چندین خط صدا و داده را حمل کنند.
    • فرق خطوط e1 با t1 چیست؟
    E۱ یک استاندارد اروپایی برای انتقال دیجیتال است که می‌تواند تا ۲.۰۴۸ Mbps (مگابیت بر ثانیه) داده را حمل کند. این روش معمولا در اروپا، آفریقا و آسیا برای انتقال صدا و داده استفاده می‌شود. از سوی دیگر T۱ یک استاندارد آمریکای شمالی است که می‌تواند تا ۱.۵۴۴ Mbps داده را حمل کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    دیدگاهی در مورد “pri چیست؟ ویژگی ها و ساختار خطوط e1

    1. علیرضا گفت:

      سلام قیمت سانترال پاناسونیک رو باید از کجای سایت شما پیدا کنم؟ یه شماره تماس ممکنه بفرستید؟

    2. جباری گفت:

      مطلب خوبی بود. ممنون

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.