مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

مقالات

میکروتیک چیست؟ آشنایی با شرکت میکروتیک و محصولات آن

میکروتیک چیست
  • میکروتیک (MikroTik) یکی معتبرترین برندهای تولیدکننده تجهیزات شبکه است که در زمینه تولید محصولات نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت می‌کند. اولین محصول این شرکت سیستم عاملی به نام RouterOS  می‌باشد که براساس نگارشی از سیستم عامل لینوکس توسعه داده شده است. این سیستم عامل برای مدیریت شبکه‌ها کاربرد دارد و نیازمند تنظیمات یا کانفیگ میکروتیک است.  سایر محصولات این شرکت عبارتند از: روتر، اکسس پوینت، آنتن مخابراتی، ابزارهای اینترنت اشیاء، تجهیزات مربوط به ارتباط بی سیم (Wireless) سرویس‌های ابری و سرور مجازی. در این مقاله به سوال میکروتیک چیست پاسخ خواهیم داد و با محصولات این شرکت بیشتر آشنا می‌شویم.

    میکروتیک چیست؟

    میکروتیک یک شرکت معتبر و معروف در زمینه تولید تجهیزات ارتباطی است که محصولات نرم افزاری و سخت افزاری را ارائه می‌دهد. این شرکت یک سیستم عامل به همین نام توسعه داد که با نصب روی سخت افزار اختصاصی RouterBOARD و یا سیستم‌های کامپیوتری x86 قابل استفاده است. این سیستم عامل سخت افزار را به یک روتر تبدیل کرده و قابلیت‌های بسیاری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برای مثال میکروتیک قابلیت استفاده به عنوان فایروال، سرویس دهنده و سرویس گیرنده شبکه خصوصی، تشکیل دهنده و تقویت کننده پهنای باند، access point  و… را در انواع شبکه‌ بی سیم دارد.

    میکروتیک

    میکروتیک

    تاریخچه میکروتیک

    شرکت میکروتیک در سال 1996 توسط دو دانشجو به نام‌های آرنیس ریکستینز (Arnis Riekstins) و جان تالی (John Tully) در لاتویا تأسیس شد. اولین محصول این شرکت سیستم عامل RouterOS است؛ تمام قابلیت‌های مورد نیاز برای مدیریت انواع شبکه‌ها در این نرم افزار قرار گرفته و تا امروز هم دائما در حال بروزرسانی می‌باشد. برای مثال زمانی که استفاده از استاندارد 802.11 در تکنولوژی وایرلس آغاز شد، قابلیت استفاده از این تکنولوژی به سیستم عامل میکروتیک نیز افزوده شد.

    روتر میکروتیک چیست؟

    روتر میکروتیک چیست؟ مهم‌ترین محصول سخت افزاری این شرکت، روتر میکروتیک است که تا به حال میلیون‌ها دستگاه از آن را ساخته است. روتر (Router) یکی از تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری است که بسته‌های داده را در یک شبکه برای رسیدن به مقصدشان هدایت می‌کند. روتر یک آدرس IP به هرکدام از دستگاه‌های داخل شبکه اختصاص داده تا در زمان ارسال و دریافت داده‌ها، آدرس مبدا و مقصد خود را بداند. روترهای میکروتیک به دلیل کیفیت بالا، قیمت مناسب، امنیت بالا و استفاده آسان جزو محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین روترهای بازار هستند. این روترها در زمان کمی قابل راه اندازی هستند و اطلاعات را با سرعت بالایی در شبکه جا به جا می‌کنند.

    مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راه اندازی روتر میکروتیک کلیک کنید.

    روتر میکروتیک سفید رنگ

    روتر میکروتیک

    کاربرد میکروتیک

    برای بسیاری از کاربران این سوال وجود دارد که کاربرد روترهای میکروتیک چیست؟ درواقع روترهای میکروتیک تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که مدیران شبکه برای نظارت و بالابردن امنیت شبکه نیاز دارند را فراهم می‌کنند. این روترها برای استفاده در هر شرکت و سازمانی با هر اندازه‌ای مناسب هستند. مهم‌ترین کاربردهای میکروتیک عبارتند از:

    مسیریابی (Routing): میکروتیک قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای روتینگ یا مسیریابی ارائه می‌دهد. با استفاده از روتر میکروتیک می‌توانید ترافیک را بین دستگاه‌های مختلف داخل شبکه جا به جا نموده و پروتکل‌های مختلف روتینگ را با توجه به نیازهای خاص شبکه انجام دهید.

    فایروال (Firewall): میکروتیک از قوی‌ترین امکانات و قابلیت‌های فایروال بهره‌مند بوده و تنظیمات امنیتی متنوعی برای حفاظت از شبکه دارد. این تنظیمات شامل تعیین سطوح دسترسی، مسدود کردن آدرس‌های IP غیر مجاز، جلوگیری از حملات DDOS و محافظت در برابر سایر تهدیدات امنیتی می‌باشد.

    شبکه خصوصی مجازی (Virtual Private Network): با استفاده از میکروتیک، شما می‌توانید یک شبکه خصوصی مجازی ساخته و یک ارتباط امن به شبکه‌های دوردست را فراهم کنید. همچنین شما قابلیت رمزگذاری ترافیک شبکه خود را دارید که باعث اطمینان شما از امنیت ارتباط می‌شود.

    کنترل پهنای باند (Bandwidth Management): میکروتیک امکان مدیریت و کنترل پهنای باند شبکه را برای شما فراهم می‌کند. این قابلیت شامل مدیریت توزیع منابع پهنای باند برای برنامه‌ها و کاربران خاص و تنظیم قوانین QoS (کیفیت خدمات) برای اولویت‌بندی ترافیک می‌باشد.

    ارائه سرویس‌های شبکه (Network Services): میکروتیک قابلیت ارائه سرویس‌های مختلف شبکه از جمله DHCP ، IP ،DNS  و NTP را برای دستگاه‌ها در شبکه فراهم می‌کنند.

    مطالعه بیشتر: qos چیست؟

    نرم افزار و سیستم عامل میکروتیک

    سیستم عامل میکروتیک چیست؟ سیستم عامل میکروتیک که با نام MikroTik RouterOS شناخته می‌شود برای استفاده روی سخت افزار اختصاصی این شرکت MikroTik RouterBoard (روتر میکروتیک) توسعه داده شده است. البته این سیستم عامل را می‌توانید برروی کامپیوترهای شخصی نیز نصب نمایید؛ این سیستم عامل کامپیوتر را به یک روتر تمام عیار با تمامی ویژگی‌های مورد نیاز روتینگ، فایروال، مدیریت پنهای باند و.. تبدیل می‌کند. سیستم عامل میکروتیک براساس هسته لینوکس 72.6 ساخته شده است. هدف از توسعه این سیستم عامل برای ارائه ویژگی‌های اختصاصی روتینگ با نصب و کاربری آسان می‌باشد. شما می‌توانید به راحتی با مراجعه به سایت رسمی شرکت میکروتیک، این سیستم عامل را به صورت مستقیم دریافت نمایید.

    روتر میکروتیک و پورت های آن

    پورت های روتر میکروتیک

    سرور مجازی میکروتیک چیست؟

    سرور مجازی میکروتیک (Mikrotik VPS)، یک نوع ماشین مجازی است که از سیستم عامل اختصاصی این شرکت استفاده می‌کند. سرور مجازی میکروتیک یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سرورها هستند که در طول زمان توسعه یافته و امکانات بسیاری به آن اضافه شده است. سرور مجازی میکروتیک دارای مزایای زیادی می‌باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    • سرعت بالا: برای اکثر کاربران سرعت بالای سرور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. سرعت بالا سبب می‌شود تا کاربران در حین استفاده با مشکلی رو به رو نشوند.
    • قابل اطمینان و با پایداری بالا: پایداری بالا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید یک سرور مجازی داشته باشد. اگر سرور پایداری خوبی نداشته باشد، کاربران تجربه خوبی از کار با آن نخواهند داشت. همچنین قابلیت اطمینان (مکانیزم تشخیص خطا و پیشگیری از آن) نقش حیاتی و مهمی در این سرورها دارد.
    • روتر قدرتمند: روتر استفاده شده در سرورهای مجازی میکروتیک داده‌ها را با سرعت بسیار بالا مبادله نموده و باعث بهبود عملکرد سرور می‌شود.
    • کاهش هزینه‌ها: هزینه راه اندازی سرور موضوع بسیار مهمی است. با توجه به امکانات، قابلیت‌ها و ویژگی‌های سرورهای مجازی میکروتیک، قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای دارند و هزینه راه اندازی آن‌ها بسیار مناسب است.
    • نصب و پیکربندی آسان: سرور مجازی میکروتیک کار را برای کاربران بسیار آسان نموده است. کارکردن با این سرورها بسیار ساده بوده و نصب آن نیز راحت است.

    برنامه winbox چیست و چه کاربردی دارد؟

    winbox نرم افزاری است که برای مدیریت آسان روترها و سرورهای مجازی میکروتیک توسعه داده شده است. این برنامه یک رابط کاربری گرافیکی است که استفاده از آن بسیار راحت است. winbox به شما امکان پیکربندی و کانفیگ روترها و سرورهای مجازی میکروتیک را بدون نیاز به اجرای کدهای پیچیده می‌دهد. این نرم افزار ابزارهای گسترده‌ای را در اختیار شما قرارداده و شما می‌توانید آن را به صورت مستقیم از سایت رسمی میکروتیک دانلود نموده و از آن استفاده نمایید. همچنین از نرم افزار winbox می‌توانید برای نمایش دستگاه‌های متصل و اطلاعات آن‌ها، کنترل پهنای باند و… استفاده نمایید.

    برنامه winbox

    برنامه winbox

    دوره‌ها و مدارک رسمی میکروتیک

    دوره‌های میکروتیک توسط آموزشگاه‌های مختلفی در کشورمان ارائه می‌شوند. این دوره‌ها به صورت فشرده، دوره‌های عادی، کارگاهی و آنلاین برگزار می‌شوند و برای تدریس در آن‌ها از محصولات شرکت میکروتیک استفاده می‌شود. در پایان این دوره‌ها آزمون‌های بین المللی برگزار شده و به دانشجویانی که در این آزمون‌ها قبول شوند، مدارک بین المللی داده خواهد شد. محبوب‌ترین دوره‌های میکروتیک عبارتند از:

    دوره mtcna

    نام کامل این دوره Mikrotik Certified Network Associate است که با نام فارسی «دوره آموزشی کارشناس شبکه های میکروتیک» نیز شناخته می‌شود. این دوره یکی از اولین و پایه‌ای‌ترین دوره‌های آموزیشی شرکت میکروتیک می‌باشد که هیچ پیش نیازی نیز ندارد. البته پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر این دوره، دانشجویان با مفاهیم شبکه و پروتکل IP و مدل TCP/IP آشنایی مختصری داشته باشند. در این دوره، مفاهیم پایه‌ای شبکه و تجهیزات میکروتیک شامل سیستم عامل و سخت افزار RouterBoard را به طور کامل فرا خواهید گرفت و همچنین سایر مباحث دوره‌های بالاتر نیز به صورت جزئی بررسی می‌شوند. در انتهای این دوره، دانشجویان می‌توانند تنظیمات اولیه را برروی محصولات میکروتیک انجام دهند. همچنین توانایی راه اندازی Routing، DHCP، DNS، Wireless، ، انواع تانل، فایروال و queue و غیره را خواهند داشت.

    دوره mtcre

    نام کامل این دوره Mikrotik Certified Routing Engineer است که با نام فارسی «مهندسی مسیریابی شبکه های میکروتیک» نیز شناخته می‌شود. پیش نیاز آموزشی این دوره، دوره mtcna است. در دوره آموزشی mtcre  با مفاهیم، تنظیمات و پیکربندی‌های مربوط به مسیریابی (Routing) برروی محصولات میکروتیک به صورت کامل آشنا خواهید شد. در پایان این دوره شما می‌توانید Route های استاتیک و داینامیک مانند OSPF و همچنین تنظیمات انواع تونل ها و VLAN و… را راه اندازی نمایید.

    دوره mtcwe

    نام کامل این دوره Mikrotik Certified Wireless Engineer است که با نام فارسی «مهندسی شبکه های بی سیم میکروتیک» نیز شناخته می‌شود. پیش نیاز آموزشی این دوره، دوره mtcna است. در دوره mtcwe  با مفاهیم و پیکربندی انواع لینک‌های بی‌سیم با استفاده از میکروتیک کاملا آشنا خواهید شد. در پایان این دوره شما می‌توانید کلیه حالت‌های لینک‌های بی‌سیم مانند Point to Point یا Point to Multipoint  را راه اندازی نمایید.

    دوره های میکروتیک

    دوره های میکروتیک

    دوره mtctce

    نام کامل این دوره Mikrotik Certified Traffic Control Engineer که با نام فارسی «مهندسی کنترل ترافیک شبکه های میکروتیک» نیز شناخته می‌شود. پیش نیاز آموزشی این دوره، دوره mtcwe است. در دوره mtctce با مفاهیم و پیکربندی‌های مربوط به کنترل پهنای باند و مسیر عبوری پکت‌ها و مفاهیم Firewall  در میکروتیک به صورت کاملا حرفه‌ای و پیشرفته آشنا خواهید شد. در پایان این دوره شما می‌‎توانید انواع صف ها، انواع فیلترها و سایر موارد مرتبط در روتر میکروتیک را راه اندازی نمایید.

    دوره mtcume

    نام کامل این دوره Mikrotik Certified User Management Engineer است که با نام فارسی «مهندسی مدیریت کاربران شبکه‌های میکروتیک» نیز شناخته می‌شود. پیش نیاز آموزشی این دوره، دوره mtctce  است. در دوره mtcume با مفاهیم و پیکربندی‌های مربوط به User Manager و RADIUS در میکروتیک کاملا آشنا خواهید شد. در پایان این دوره شما می‌توانید مباحث پیشرفته تونل‌ها، Accounting، مدیریت کاربران با User Manager و Hotspot و… را راه اندازی نمایید.

    سخن پایانی

    با مطالعه این مقاله دریافتید که میکروتیک چیست. میکروتیک یکی از شرکت‌های معتبر و معروف در زمینه تولید محصولات و توسعه نرم افزارهای مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطی است. این شرکت در سال 1996 توسط دو دانشجو راه اندازی شده که مهم‌ترین محصول این شرکت سیستم عامل RouterOS است. این سیستم عامل برای مدیریت انواع شبکه‌ها کاربرد دارد و قابلیت نصب برای سخت افزارهای شرکت میکروتیک و کامپیوترهای شخصی را دارد. از دیگر محصولات این شرکت می‌توان به روتر و سرور مجازی میکروتیک اشاره نمود. دوره‌های شبکه میکروتیک جزو بهترین دوره‌ها در زمینه شبکه‌های کامپیوتری هستند که در طی این دوره‌ها طریقه کامل راه اندازی و مدیریت شبکه‌های کامپیوتری را فرا خواهید گرفت.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • سرور مجازی میکروتیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

    سرور مجازی میکروتیک (Mikrotik VPS)، یک نوع ماشین مجازی است که از سیستم عامل اختصاصی این شرکت استفاده می‌کند. کاربردهای سرور مجازی میکروتیک شامل: فایروال، ترجمه آدرس شبکه، مدیریت کاربران، DHCP (IP)، DNS  و NTP هستند. این سرورها همچنین برای راه‌اندازی شبکه خصوصی مجازی نیز قابل استفاده هستند.

    • کاربردهای سیستم عامل میکروتیک چیست؟

    سیستم عامل میکروتیک (RouterOS) نوعی سیستم عامل است که توسط شرکت میکروتیک توسعه داده شده است و برای مدیریت شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. این سیستم عامل روی سخت افزارهای ساخته شده توسط شرکت میکروتیک و همچنین رایانه‌های شخصی قابل نصب است.

    • چگونه می‌توان RouterOS را نصب نمود؟

    این سیستم عامل را می‌توانید به صورت CD تهیه نموده یا نسخه نصبی آن را از سایت رسمی میکروتیک دانلود نموده و نصب نمایید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.