مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

کارت شبکه چیست و چه وظایفی دارد؟ انواع، مزایا و معایب

کارت شبکه چیست و چه وظایفی دارد؟ انواع، مزایا و معایب
  • کارت شبکه چیست؟ جهت اتصال و انتقال دیتا به صورت محلی/جهانی، از شبکه‌های کامپیوتری مختلفی مانند: LAN، MAN یا WAN استفاده می‌شود. در واقع کارت شبکه که یکی از انواع سخت افزار شبکه است؛ مانند یک پل ارتباطی بین دستگاه‌ و شبکه عمل می‌کند. در ادامه انواع، مزایا، معایب، ویژگی‌ها و نحوه نصب کارت شبکه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    کارت شبکه چیست؟

    کارت رابط شبکه ((Network Interface Card) NIC) یا همان کارت شبکه، یک قطعه سخت افزاری است که به صورت یک برد مدار یا تراشه می‌باشد. معمولاً در رایانه روی مادربرد قرار می‌گیرد و اتصال آن را با شبکه برقرار می‌کند. در واقع یک NIC، دستگاه‌های مختلف شبکه مانند: کامپیوترها و سرورها را برای برقراری ارتباط، از طریق یک شبکه متصل می‌نماید.

    NIC از مدل OSI برای انتقال سیگنال‌ها در لایه فیزیکی و بسته‌های داده در لایه شبکه استفاده می‌کند و به عنوان یک رابط در لایه TCP/IP عمل می‌نماید. کارت شبکه به عنوان آداپتور LAN، کنترلر رابط شبکه (Network Interface Controller)، اترنت یا کارت اتصال (Connection card) و دستگاه رابط شبکه (Network Interface Device) نیز شناخته می‌شود.

    کارت شبکه چیست

    Network Card

    مزایا کارت شبکه

    مزیت کارت شبکه چیست؟ یک کارت رابط شبکه مزایای مختلفی همچون موارد زیر را دارد.

    • ارزان بوده و نصب آن ساده است.
    • اتصال ایمن بین ابزار و کابل برقرار می‌کند.
    • چندین کاربر می‌توانند مقادیر زیادی داده را به اشتراک بگذارند یا انتقال دهند.
    • اتصال بین گره‌ها بسیار قابل اعتماد است.
    • کارت‌های رابط شبکه جدیدتر می‌توانند به سرعت داده تا 2000 مگابیت بر ثانیه دست یابند.
    • سرعت اینترنت برای انتقال بسیار بالا است و معمولاً در گیگابایت اندازه‌گیری می‌شود.
    • از طریق پورت‌های چندگانه کارت شبکه، امکان اتصال به چندین دستگاه جانبی فراهم می‌شود.

    معایب کارت شبکه

    بالاتر برایتان گفتیم که مزایای کارت شبکه چیست، اما یک NIC معایبی هم دارد. برخی از آن‌ها عبارتند از:

    • از لحاظ امنیت کمی ضعیف است.
    • اطلاعات بی ثبات هستند.
    • برای دستیابی به سرعت‌های بالاتر نیاز به تعویض کارت شبکه وجود دارد.
    • برای داشتن ارتباط خوب، تنظیمات باید خیلی دقیق باشند.

    وظایف کارت شبکه چیست؟

    به طور کلی کارت شبکه وظیفه ارتباط کامپیوتر یا سایر دستگاه‌ها با شبکه‌های ارتباطی را بر عهده دارد. اگرچه سازندگان مختلف کارت‌های شبکه، انواع متعددی از این قطعه سخت افزاری را تولید می‌کنند، ولی وظایف اساسی آن‌ها مشابه است. در ادامه به معرفی وظایف کارت شبکه می‌پردازیم.

    وظایف کارت شبکه و برقراری ارتباط بین دستگاه ها و اینترنت

    وظیفه اصلی کارت شبکه

    تبدیل داده‌ها

    کارت شبکه در فرایند انتقال داده‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. هنگامی که داده‌ها در کامپیوتر به صورت سریالی حرکت می‌کنند، ترانسیور کارت شبکه، این داده‌ها را از حالت سریال به موازی و برعکس تبدیل می‌نماید. این توانایی تبدیل فرم داده‌ها از یک حالت به حالت دیگر، در انتقال داده‌ها به صورت کارآمد، تاثیرگذار است.

    برقراری ارتباط بین کامپیوتر و محیط انتقال

    کارت شبکه وظیفه ایجاد ارتباط مابین دستگاه‌ها یا اتصال دستگاه‌‌ها به شبکه مرکزی را بر عهده دارد. البته باید دقت داشته باشید که یک کارت شبکه نمی‌تواند به تنهایی هر نوع اتصالی را در سطح شبکه برقرار نماید، بسته به نوع شبکه لازم است تجهیزات دیگری هم استفاده شوند. مثلا: در مواقعی که می‌خواهید به اینترنت متصل شوید، نیاز به اتصال با یک روتر وجود دارد. در این حالت دستگاه با استفاده از کارت شبکه به روتر وصل شده و ارتباط اینترنتی را فراهم می‌کند.

    ارائه آدرس منحصر به فرد سخت افزاری

     MAC Address که جز لایه Link Data در مدل OSI می‌باشد، یک آدرس سخت‌افزاری منحصر به‌فرد است. این آدرس در تراشه ROM کارت شبکه ذخیره شده و باعث تمایز دستگاه‌ها در یک شبکه می‌شود. در خصوص استفاده از پروتکل‌هایی مانند TCP/IP، آدرس منطقی (IP) به عنوان یک لایه بالاتر از لایه دیتا لینک مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش از دریافت داده توسط کامپیوتر، ترجمه می‌شود. این امکان ارتباط مابین دنیای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را فراهم می‌کند.

    مطالعه بیشتر: آدرس مک چیست؟

    ویژگی‌های کارت شبکه

    کارت‌های شبکه ویژگی‌های زیادی دارند. برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

    سرعت مناسب

    اگر شبکه از سرعت بالای اترنت (100Mbps) استفاده می‌کند، حیاتی است که کارت شبکه انتخابی، حداقل دارای سرعت 10Mbps باشد. اکثر کارت‌های شبکه جدیدتر قابلیت سوئیچینگ بین سرعت‌های 10 و 100Mbps را دارند.

    سازگاری با معماری استفاده شده در شبکه

    سازگاری با معماری استفاده شده در شبکه یکی از ویژگی‌های کلیدی کارت شبکه است. این ویژگی سبب می‌شود کارت شبکه به ‌طور موثر در شبکه عمل کند. متداول‌ترین معماری، مربوط به شبکه اترنت است که در ابعاد بزرگ و کوچک راه‌اندازی می‌شود.

    سازگاری با نوع اسلات‌های خالی مادربرد

    با توجه به انواع مختلف اسلات‌های مادربرد مانند ISA، PCI، و EISA، کارت شبکه‌ باید طوری انتخاب شود تا با اسلات‌های خالی موجود در مادربرد سازگاری داشته باشد. به‌عنوان مثال، کارت‌های ISA در اسلات‌های ISA نصب می‌شوند و کارت‌های PCI در اسلات خالی PCI نصب می‌گردند. این تطابق نوع کارت شبکه با اسلات‌های خالی مادربرد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

    بافرینگ

    ویژگی بافرینگ کارت شبکه چیست؟ بافرینگ این امکان را می‌دهد که به‌طور موقت کارت شبکه بتواند داده‌ها را نگه دارد و در صورت نیاز، آن‌ها را با تاخیر کمی ارسال نماید. این ویژگی اهمیت زیادی در مدیریت داده‌های شبکه و پیشگیری از مشکل از دست رفتن اطلاعات دارد.

    انواع کارت شبکه چیست؟

    انواع مختلفی از کارت‌های شبکه وجود دارد. از لحاظ نوع اتصال آن‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

    • کارت شبکه اترنت
    • کارت شبکه بی سیم
    انواع کارت شبکه

    کارت‌های شبکه مختلف

    کارت شبکه اترنت

    کارت شبکه اترنت شکافی برای کابل است که در آن باید یک سر کابل اترنت را به شیارهای کامپیوتر وصل کنیم و سر دیگر کابل را به مودم وصل نماییم. به همین ترتیب، دستگاه‌های مختلفی برای برقراری ارتباط وصل می‌شوند. چند استاندارد در کارت اترنت وجود دارد که به شرح زیر هستند:

    5-Base T: در سال 1973 ساخته شد که می‌تواند پاراگراف‌ها را با استفاده از کابل کواکسیال تا فاصله 1000 متری انتقال دهد.

    10-Base T:  همانند استاندارد بالایی در سال 1973 به وجود آمد. برای ارتباط از کابل‌های زوج به هم تابیده، مانند: کابل‌های تلفن استفاده می‌کند.

    100-Base T: به اترنت سریع نیز معروف می‌باشد، در آن سرعت انتقال داده‌ها بسیار بالاست.

    Gigabit Ethernet: به عنوان 1000-Base T ethernet نیز نامگذاری شده است. این استاندارد پهنای باند شبکه را تا 10 برابر افزایش می‌دهد که می‌تواند تا 1000mbps داده ارسال کند.

    کارت شبکه اترنت

    یک نوع کارت شبکه اترنت با 4 پورت

    کارت شبکه وایرلس

    کارت‌های شبکه بی‌سیم (Wireless Network NIC) شامل یک آنتن کوچکی است که به‌طور یکپارچه بر روی کارت جای گرفته است. ارتباط بین انواع دستگاه‌ها به صورت بی‌سیم با استفاده از روتر و پروتکل‌های شبکه مختلف برقرار می‌شود.

    یک نمونه از کارت‌های شبکه بی‌سیم NIC، کارت رابط دیتا فیبر FDDI می‌باشد. در مواردی که نیاز به انتقال داده در فاصله‌های طولانی وجود دارد، رابط دیتا فیبر (FDDI) به کار می‌رود که داده‌ها را به پالس‌های دیجیتال ترجمه کرده و با استفاده از فیبر نوری ارتباط برقرار می‌کند. FDDI یک معماری حلقه‌ای است که با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه عمل می‌نماید.

    کارت شبکه وایرلس

    یک نوع کارت شبکه وایرلس با دو آنتن

    نصب کارت شبکه

    مراحل نصب کارت شبکه چیست؟ نصب کارت شبکه به طور کلی شامل چند مرحله است (البته ممکن است جزئیات نصب بر اساس نوع کارت شبکه و مدل مادربرد کمی متفاوت باشد). لازم است جهت آغاز مراحل نصب، کامپیوتر را خاموش کرده و اتصالات برق را جدا نمایید.

    نکته دیگری که بایستی به آن توجه داشته باشید، متناسب بودن کارت شبکه شما با اسلات PCI یا PCIe مادربرد است.

    در ادامه وقتی براکت فلزی کیس را جدا کردید. روی مادر برد اسلات PCI یا PCIe را پیدا کنید.

    کارت شبکه را با دقت از قسمت باریک آن روی اسلات قرار دهید و به آرامی فشار دهید تا در جای خود محکم شود.

    براکت‌های کیس را مجدد ببندید. اگر کارت شبکه شما دارای آنتن (برای کارت‌های بی‌سیم) یا پورت RJ45 (برای کابل شبکه) است، اتصال مربوط را انجام دهید.

    بعد از نصب فیزیکی کارت شبکه ممکن است در برخی موارد، نیاز باشد تا درایورهای کارت شبکه را نصب کنید. این درایورها معمولاً به همراه کارت شبکه در یک دیسک وجود دارند. البته دانلود درایور کارت شبکه از سایت تولید کننده نیز ممکن است.

    نصب کارت شبکه در سیستم

    نحوه نصب کارت شبکه

    سخن پایانی

    کار کارت شبکه چیست؟ کارت‌های رابط شبکه (Network Interface Card) که معمولا ما آن‌ها را با نام کارت شبکه می‌شناسیم، پل ارتباطی بین دستگاه‌ها (رایانه‌ها، سرورها) و شبکه‌های LAN و… هستند. این کارت‌ها یکی از اساسی‎‌ترین و مهم‌ترین سخت افزارهای سیستم شبکه کامپیوتری می‌باشند و در انواع مختلفی وجود دارند؛ اما از نظر نوع اتصال به دو دسته کارت شبکه اترنت و کارت شبکه بی سیم تقسیم می‌شوند.

    منبع: shiksha

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • NIC یا کارت شبکه چیست؟

    کارت رابط شبکه یک قطعه سخت افزاری است که معمولاً به صورت یک برد مدار یا تراشه می‌باشد. این کارت غالباً در کامپیوترها روی مادربرد نصب می‌شود تا اتصال سیستم را با شبکه برقرار کند.

    • مزایا و معایب کارت شبکه چیست؟

    کارت شبکه نیز مانند هر قطعه دیگر مزایا و معایب خاص خود را دارد. در همین مقاله برخی از آن‌ها را می‌توانید مطالعه فرمایید.

    • انواع کارت شبکه چیست؟

    کارت‌های رابط شبکه در انواع مختلفی تولید می‌شوند ولی از لحاظ اتصال در دو دسته کارت‌های شبکه اترنت و وایرلس قرار می‌گیرند.

    • آیا کارت رابط شبکه در گوشی‌های هوشمند وجود دارد؟

    بله، بیشتر گجت‌ها، مانند: مادربردهای کامپیوتر، تلفن‌های همراه، دستگاه‌های IoT و لوازم هوشمند دارای کارت رابط شبکه داخلی هستند.

    • آیا هر کامپیوتری دارای یک کارت شبکه است؟

    کارت‌های شبکه به طور رایج در اکثر کامپیوترها و برخی سرورهای شبکه وجود دارند. آن‌ها حاوی مدارهای الکتریکی مطابق با استانداردهای پیوند داده و لایه فیزیکی و همچنین یک پورت برای اتصال به شبکه محلی (LAN) هستند. هر دستگاه ارتباطی در شبکه LAN، باید حداقل یک کارت رابط شبکه داشته باشد.کارت‌های شبکه به طور رایج در اکثر کامپیوترها و برخی سرورهای شبکه وجود دارند. آن‌ها حاوی مدارهای الکتریکی مطابق با استانداردهای پیوند داده و لایه فیزیکی و همچنین یک پورت برای اتصال به شبکه محلی (LAN) هستند. هر دستگاه ارتباطی در شبکه LAN، باید حداقل یک کارت رابط شبکه داشته باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.