مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

تستر کابل شبکه چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تستر کابل شبکه چیست
  • تستر کابل شبکه چیست؟ تستر کابل شبکه یکی از تجهیزات ضروری برای تکنسین‌های شبکه و افرادی است که با شبکه سر و کار دارند. این وسیله برای تشخیص صحت عملکرد درست کابل شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثر ایراداتی که در یک شبکه رخ می‌دهد مربوط به کابل شبکه است. هرگونه مشکل در کابل، عملکرد کلی شبکه را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز انواع خطا در شبکه می‌شود. به همین دلیل پس از سوکت زدن کابل شبکه، با استفاده از دستگاه تستر، به صورت کامل عملکرد کابل شبکه را بررسی می‌کنند تا اگر مشکلی در کابل وجود دارد مشخص و مرتفع شود.

    در گذشته درباره اینکه کابل شبکه چیست و چه انواعی دارد، به صورت کامل صحبت کردیم. حال در ادامه توضیح خواهیم داد که تستر کابل شبکه چیست و چه کاربردهایی دارد.

    تستر کابل شبکه چیست؟

    تستر کابل شبکه (Network Cable Tester) یک وسیله الکترونیکی است که برای تست و تشخیص عملکرد صحیح و رسانایی کابل‌های شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه قابلیت بررسی اتصالات کابل شبکه را داشته و می‌تواند مشکلاتی مانند اتصال نادرست، سیم‌های قطع شده، تداخل‌ها و قطعی‌ها را تشخیص دهد.

     این ابزار برای تکنسین‌های شبکه و افرادی که کار آن‌ها مرتبط با شبکه است بسیار ضروری می‌باشد؛ زیرا تعداد زیادی از مشکلاتی که در شبکه به وجود می‌آید به دلیل خرابی کابل شبکه است. به همین دلیل اولین قدم در راه اندازی شبکه یا رفع اشکال شبکه، بررسی سلامت کابل‌های شبکه است. با دستگاه تستر کابل شبکه، تست‌های مختلفی را می‌توان روی کابل انجام داد و تمامی ایراداتی که ممکن است کابل شبکه داشته باشد را پیدا نمود.

    تستر کابل شبکه به همراه تعدادی کابل

    کابل شبکه و تستر آن

    کاربرد تستر کابل شبکه

    در جواب به سوال کاربرد تستر کابل شبکه چیست می‌توانیم به موارد مختلفی اشاره نماییم. به دلیل اهمیت بالای سلامت کابل شبکه، از این ابزار در تمامی مراحل راه اندازی شبکه برای پیداکردن عیب‌ها و ایرادات احتمالی استفاده می‌کنند. تستر کابل، یک دستگاه پیشرفته با دقت بالاست که دو سر کابل در آن قرار گرفته و با انجام تست می‌توانید از سالم بودن سوکت‌ها و کابل مطمئن شوید. اگر کابل شبکه دچار مشکل باشد ممکن است به دستگاه‌ها آسیب بزند و یا منجر به راه اندازی مجدد شبکه و کابل کشی شبکه شود. به همین دلیل می‌توان گفت، استفاده از این دستگاه کمک شایانی به کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف وقت می‌کند. کاربردهای تستر کابل شبکه عبارتند از:

    • بررسی معایب و نقایص کابل کشی
    • اطمینان از عملکرد صحیح شبکه
    • تشخیص قطع یا وصل بودن کابل شبکه
    • بررسی ضعیف بودن اتصال کابل
    • پیداکردن اتصالات معیوب و خراب در شبکه
    • بررسی قدرت کابل
    • تشخیص وجود نویز در مسیر کابل و محل دقیق آن
    • بررسی میزان رسانایی کابل شبکه
    • تخمین سرعت و کیفیت انتقال داده در شبکه

    اجزای تستر کابل شبکه چیست؟

    تستر کابل شبکه از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: فرستنده (Transmitter) و گیرنده (Receiver). این دو قسمت قابل جدا شدن بوده و به صورت ریموت کار می‌کنند. این دستگاه قابلیت اتصال سوکت‌های RJ11، RJ45 و USB را دارد؛ البته در برخی از مدل‌های جدید و پیشرفته، این دستگاه به زوج یاب نیز مجهز شده است که با استفاده از آن می‌توان برای یافتن زوج کابل‌هایی که بار الکتریکی ندارند نیز استفاده نمود. به صورت کلی نحوه کار تستر شبکه این است که کابل به هر دو قسمت دستگاه متصل شده و با استفاده از فرستنده، یک سیگنال یا جریان با اندازه مشخص به داخل کابل ارسال می‌شود. اگر این جریان در انتهای کابل قابل دریافت باشد یعنی همه چیز درست است. در غیر این صورت باید به دنبال دلیل خرابی کابل باشید.

    دکمه های روی تستر کابل شبکه

    دکمه های تستر کابل

    انواع تسترهای شبکه

    انواع تستر کابل شبکه چیست؟ تستر شبکه دارای انواع مختلفی است که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند. برخی از تسترها ساده بوده و توانایی انجام تنها یک یا دو نوع تست را دارند و برخی از تسترها چندین روش را می‌توانند انجام دهند. همچنین برخی از آن‌ها برای بررسی کابل‌های دوربین مداربسته، سیم تلفن و… نیز قابل استفاده هستند. در این قسمت به بررسی انواع تستر شبکه و قابلیت‌های آن‌ها می‌پردازیم:

    تستر شبکه ال ای دی

    ساده‌ترین و اولین نوع تستر کابل شبکه، تستر LED است. این مدل مانند سایر تسترهای شبکه دارای دو بخش است که در هربخش آن 8 عدد LED (به تعداد رشته‌های درون کابل شبکه) وجود دارد. این تستر علاوه بر تست کابل شبکه، کابل تلفن را نیز می‌تواند تست کند. تستر LED دارای دو ورودی است. یک ورودی RJ45 برای شبکه و یک ورودی RJ11 برای تلفن می‌باشد.

    تستر شبکه دیجیتال

    مدل بعدی، تستر دیجیتال است. این تستر نیز از دو قسمت ساخته شده است. یک قسمت اصلی که دارای باتری و صفحه نمایش دیجیتالی است و بخش دیگر آن بدون باتری و صفحه نمایش کار می‌کند. این تستر نوع پیشرفته‌تری از تستر LED می‌باشد و علاوه بر تشخیص قطع شدگی کابل، متراژ کابل را نیز تشخیص می‌دهد.

    تستر چند کاره شبکه

    تستر چندکاره کابل شبکه که به آن تستر Full نیز گفته می‌شود، یکی دیگر از تسترهای پیشرفته کابل شبکه است. این تستر همانطور که از نامش پیداست قابلیت انجام چند تست مختلف را دارد. تستر چند کاره برروی بدنه خود دارای LED بوده و علاوه بر کابل شبکه، قابلیت بررسی کابل دوربین مداربسته، کابل تلفن و کابل USB نیز دارد.

    تستر کابل شبکه و اعداد روی آن

    اطلاعات وضعیت کابل روی دستگاه تستر

    انواع تستر شبکه از نظر کارایی

    تا به اینجا تسترهای شبکه را از نظر نوع ساخت و تکنولوژی‌های مورد استفاده در آن‌ها بررسی نمودیم. اما این تسترها را می‌توان از نظر کارایی نیز بررسی نمود. انواع تستر کابل شبکه از نظر کارایی عبارتند از:

    تستر کابل شبکه ساده

    تستر کابل شبکه ساده جهت تست و بررسی انواع کابل‌های LAN و Ethernet (UTP/STP) کاربرد دارند. این نوع تستر می‌تواند تاخیر، مقاومت، تداخل متقابل، قطعی و طول کابل را اندازه‌گیری کرده و تمامی خطاهای موجود در کابل را اعلام نماید.

    تستر کابل فیبر نوری

    این مدل از تستر شبکه برای تست و بررسی انواع کابل‌ فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرند. تستر کابل فیبر نوری برای اندازه‌گیری طول کابل، تشخیص قطعی و کوتاهی، تعیین نوع فیبر و نرخ تلفات سیگنال کاربرد دارد. این نوع تستر قابلیت استفاده جهت تست و بررسی اتصالات فیبری و اندازه‌گیری تلفات در سیستم‌های فیبر نوری را نیز دارند.

    تستر کابل شبکه چگونه کار می‌کند؟

    یکی از متداول‌ترین سوالات کاربران این است که نحوه عملکرد تستر کابل شبکه چیست؟ تستر کابل شبکه بیشتر اطلاعات را از طریق ارسال سیگنال‌ها و جریان‌های کوچک به کابل، به دست می‌آورد. روش انجام این نوع تست‌ها ساده است. سیگنال یا جریان از طریق یک سر کابل فرستاده می‌شود؛ اگر این سیگنال به انتهای کابل برسد یعنی کابل کاملا سالم است. اما اگر با افت جریان یا تغییر در سیگنال به انتهای کابل برسد مشخص کننده پارامترهای مختلفی است که در ادامه به بررسی آن‌های می‌پردازیم.

    نحوه کار دستگاه تستر کابل

    مرحله به مرحله کار با تستر کابل

    آزمون تداوم یا پیوستگی

    تست تداوم با فرستادن یک سیگنال به کابل بررسی می‌کند که این سیگنال به انتهای کابل می‌رسد یا خیر. با این کار تستر تعیین می‌کند که آیا در طول کابل شکستگی یا قطع شدگی وجو دارد یا خیر. تست تداوم به این صورت انجام می‌شود که تستر یک سیگنال ولتاژ کوچک را از طریق کابل شبکه منتشر می‌کند. اگر انتهای دستگاه بتواند این سیگنال را دریافت کند، مشخص می‌شود که کابل تداوم دارد. در غیر این صورت کابل دچار خرابی است.

    تست مقاومت

    دلیل انجام تست مقاومت این است که مطمئن شویم با اتصالات اشتباه، مقاومت کابل بیش از حد بالا نرفته است. مقدار مقاومت کابل با طول آن نیز رابطه مستقیم دارد؛ یعنی هرچه طول کابل بیشتر باشد مقاومت آن نیز بیشتر است. از این آزمایش برای تعیین طول کابل نیز استفاده می‌شود. برای تست مقاومت دستگاه، یک جریان به کابل وارد کرده و سپس ولتاژ آن را در طول کابل بررسی می‌کنند. با این روش مقاومت سیم‌ها مشخص می‌شود.

    تست ولتاژ پایین

    تست ولتاژ پایین یک تست ساده برای اطمینان از اتصال درست کابل است. در این تست، دستگاه یک ولتاژ پایین را از کابل عبور می‎‌دهد تا اطمینان حاصل شود که هیچ شکستگی یا اتصالی در طول کابل وجود ندارد. اگر این ولتاژ در اتنهای سیم قابل مشاهده نباشد، به این معناست که در قسمتی از سیم پارگی یا اتصالی وجود دارد.

    تست ولتاژ بالا

    تست ولتاژ بالا به جهت اطمینان از درست بودن و عدم پارگی عایق کابل انجام می‌شود. اگر عایق الکتریکی کابل دچار مشکل شده باشد، ممکن است باعث صدمه زدن به دستگاه‌ها یا افراد شود. نحوه انجام این تست بسیار ساده است. یک ولتاژ الکتریکی بالا توسط تستر به سیم اعمال می‌شود. این ولتاژ باید افت جزئی داشته باشد و به انتهای کابل برسد. اگر افت ولتاژ بالا باشد یا ولتاژی به انتهای کابل نرسد (کابل نشت جریان داشته باشد) ممکن است به دلیل پارگی یا خرابی عایق کابل باشد. این تست نسبت به تست ولتاژ پایین تخصصی‌تر بوده و برای مناطق حساس که خطر بالایی دارند استفاده می‌شود.

    چه تست هایی توسط تستر شبکه انجام می شود؟

    همانطور که گفته شد تستر کابل شبکه می‌تواند از روش‌های مختلفی برای تست کابل و بررسی مشکلات احتمالی استفاده کند. این موضوع باعث شده تا این دستگاه توانایی تست‌های بسیاری را داشته و همچنین بسیاری از مشکلات را تشخیص دهد. از جلمه این تست‌ها می‌توان به تست اتصال پین به پین، تست طول کابل، تست تشخیص سیم‌های قطع شده، تست نویز و تست اتصالات اشتباه اشاره نمود. در ادامه به توضیح تمامی این تست‌ها و روش انجام آن‌ها خواهیم پرداخت.

    دستگاه تستر دیجیتالی برای تست کابل شبکه

    دستگاه تستر دیجیتالی

    تست اتصال پین به پین

    تست اتصال پین به پین برای بررسی صحت اتصال پین‌های دو سر کابل به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انجام این تست، تستر کابل شبکه سیگنال‌هایی را از طریق یک سر کابل ارسال کرده و سیگنال‌های دریافت شده توسط سر دیگر کابل را بررسی می‌کند. اگر اتصال همه پین‌ها به درستی انجام شده باشد، تستر کابل شبکه نتیجه موفق را نمایش می‌دهد. برخی از تسترها روی هر دو قسمت خود 8 عدد LED دارند که معادل 8 پین کابل شبکه است. در زمان تست هر کدام از پین‌ها، چراغ مربوط به آن پین روی دستگاه روشن خواهد شد.

    تست طول کابل

    تستر کابل شبکه توانایی اندازه گیری طول کابل را نیز دارد. این تست با فرستادن سیگنال‌ها به کابل  آغاز می‌شود. دستگاه با محاسبه زمان ارسال سیگنال و زمان که سیگنال بازگشتی دریافت شده است، مدت زمانی که طول کشیده تا سیگنال به انتهای کابل برسد را حساب می‌کند. با این کار می‌تواند مقدار طول کابل را تخمین بزند.

    تشخیص سیم های قطع شده یا آسیب دیده

    با استفاده از تستر کابل شبکه می‌توانید سیم‌های قطع شده یا آسیب دیده را در کابل شناسایی کنید. برای این کار دستگاه سیگنال‌های تست را از طریق یک سر کابل ارسال نموده و آن را در سر دیگر کابل مشاهده می‌کند. اگر سیگنالی که در انتهای کابل دریافت شده ناقص باشد یا به انتهای کابل نرسد، به این معناست که یک یا چند سیم درون کابل قطع شده یا آسیب دید‌ه‌اند.

    تشخیص تداخل و نویزها

    تستر کابل شبکه توانایی شناسایی تداخل‌ها و نویزهای الکترومغناطیسی (EMI) را در کابل شبکه دارد. امکان دارد این تداخل‌ها به دلیل اتصال نادرست سیم‌ها یا اختلافات الکتریکی ایجاد شده باشد. وجود نویز یا اختلال می‌تواند به کاهش کیفیت سیگنال منتقل شده در کابل منجر شود و در نتیجه عملکرد شبکه را دچار اختلال کند. به همین دلیل بررسی تداخل و نویزها در کابل از اهمیت بالایی دارد.

    تست اتصالات اشتباه

    تستر کابل شبکه قادر به تشخیص اتصالات اشتباه مانند اتصالات یک جفت جدا شده (Split Pair) یا Crossed Pair می‌باشد. اتصالات اشتباه می‌توانند باعث اختلال در انتقال داده‌ها یا عدم اتصال درست دستگاه‌ها به شبکه شوند.

    فاکتورهای مهمی که برای خرید تستر شبکه باید بدانید

    دستگاه تستر شبکه دارای انواع مختلف با کاربردها و قابلیت‌های مختلفی است؛ به همین دلیل در زمان خرید تستر شبکه باید به نکاتی توجه داشته باشید. شما باید پیش از خرید مشخص نمایید که از چه کابل شبکه‌ای قرار است استفاده کنید و آیا تستر مورد نظر شما توانایی تست کابل مورد نظرتان را دارد یا خیر. همچنین باید به حداکثر طول کابلی که تستر می‌تواند اندازه گیری نماید نیز دقت نمایید. با توجه به میزان کابلی که برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر و به شبکه نیاز دارید، باید دستگاه تستری را خریداری نمایید که توانایی بررسی آن کابل را داشته باشد.

    برخی از تسترهای شبکه تنها توانایی تست کابل‌های مسی را دارند و نمی‌توانند کابل‌های فیبر نوری را تست کنند. اگر شبکه شما از فیبر نوری استفاده می‌کند، باید دستگاهی را خریداری نمایید که قابلیت تست کابل‌های فیبر نوری را داشته باشد. همچنین باید معین کنید که چه تست‌هایی قرار است روی شبکه انجام شود. دستگاه تستر شبکه شما باید توانایی پشتیبانی از تمامی تست‌های مورد نظرتان را داشته باشد. شما باید یک لیست از تست‌های مورد نظرتان را تهیه نمایید و سپس یکی از دستگاه‌هایی که قابلیت ارائه این تست‌ها هستند را انتخاب نمایید.

    خواندن اطلاعات روی دستگاه تستر کابل

    اطلاعات و اعداد روی تستر

    سخن پایانی

    با مطالعه این مقاله دریافتید که تستر کابل شبکه چیست و چگونه کار می‌کند. تستر کابل شبکه، وسیله‌ای ضروری برای راه اندازی شبکه‌های کامپیوتری است. این دستگاه برای تست و بررسی سلامت کابل شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین قسمت شبکه، کابل‌های شبکه و نحوه کابل کشی آن است که در عملکرد شبکه تاثیر مستقیمی دارد. اگر هرگونه مشکلی در کابل کشی شبکه وجود داشته باشد، موجب ضعف عملکرد شبکه، اختلال در انتقال اطلاعات و یا قطعی شبکه خواهد شد. به همین دلیل مهم است که پیش از راه اندازی شبکه، کابل‌ها از هر نظر بررسی شوند تا از هرگونه هزینه اضافه و اتلاف وقت به صورت کامل جلوگیری شود. تستر کابل شبکه انواع مختلفی دارد که باید با توجه به تست‌های مورد نیاز و طول و جنس کابل خود، تستر مناسب را خریداری نمایید.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • تستر کابل شبکه چیست؟

    تستر کابل شبکه وسیله‌ای برای بررسی صحت سوکت زنی و اتصال کابل‌های شبکه است که برای تکنسین‌های شبکه بسیار کاربردی و مهم است. این تستر مشخص می‌کند که یک کابل سالم است و قابلیت استفاده در شبکه را دارد یا خیر. تستر کابل شبکه همچنین برای بررسی نویز و اختلالات کابل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    • تستر کابل شبکه چه انواعی دارد؟

    تستر کابل شبکه دارای سه نوع تستر LED، تستر دیجیتال و تستر چند کاره یا Full است. تستر شبکه LED دارای دو بخش است که روی هر بخش آن 8 عدد LED وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای بررسی یکی از سیم‌های داخل کابل است. تستر دیجیتال مانند تستر LED بوده و تنها تفاوت آن این است که به جای استفاده از چراغ‌های LED روی یکی از قسمت‌های دستگاه از یک صفحه نمایش دیجیتال و یک باتری استفاده شده است. تستر کابل شبکه چند کاره نوع پیشرفته‌ای از تسترهاست که قابلیت تست انواع کابل شبکه، کابل دوربین‌های مداربسته، سیم‌های تلفن و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    • مهم‌ترین نکات در زمان خرید تستر کابل شبکه چیست؟

    پیش از خرید تستر کابل شبکه باید توجه داشته باشید که دستگاه مورد نظر قابلیت تست کابل شبکه مورد نظر شما را داشته باشد. اگر شما از کابل فیبر نوری استفاده می‌کنید حتما باید دستگاه تستری را خریداری نمایید که بتواند کابل فیبر نوری را تست کند. علاوه بر این باید به طول کابل شبکه خود نیز دقت داشته باشید. تسترها معمولا طول محدودی از کابل‌ها را می‌توانند تست کنند. شما باید ابتدا طول کابلی که برای متصل نمودن دستگاه‌های مختلف به شبکه نیاز دارید را معین کرده و سپس با توجه به آن تستری را خریداری نمایید که قابلیت بررسی این کابل را داشته باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.