مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

آموزش سوکت زدن کابل شبکه به صورت گام به گام و کاملا عملی

سوکت زدن کابل شبکه
  • سوکت زدن کابل شبکه به معنای اتصال کابل شبکه به سوکت شبکه (RJ-45) است. سوکت زدن اولین کاری است که برای راه اندازی یک شبکه باید انجام شود؛ زیرا برای اتصال سیستم‌ها به شبکه با استفاده از سیم، نیاز به این نوع سوکت‌ها داریم و خرید پج کوردها (کابل‌های شبکه آماده و دارای سوکت) هزینه بالایی دارد. همچنین این پچ کوردها طول از پیش تعیین شده‌ای دارند که ممکن است مناسب فاصله سیستم‌ها تا روتر نباشد. به همین دلیل گاهی نیاز است که کار خرید کابل شبکه و سوکت زدن آن را خودمان انجام دهیم.

    منظور از سوکت چیست؟

    یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌های انتقال داده از طریق کابل شبکه (LAN) است. در واقع پیش از معرفی شبکه‌های وایرلس (Wireless) تنها راه اتصال کامپیوترها و شبکه کردن آن‌ها، استفاده از کابل LAN بوده است. کابل LAN به تنهایی قابل استفاده نیست و باید در هر دو انتهای آن سوکت مخصوص شبکه نصب شود.

    سوکت شبکه یک قطعه کوچک بوده که وظیفه اتصال رایانه‌ها یا دستگاه‌های اکتیو و پسیو به شبکه را دارد. این سوکت یکی از کاربردی‌ترین تجیهزات شبکه به حساب می‎‌آید و دارای 8 پین است که شما باید سیم‌های داخل کابل شبکه (که آن‌ها هم 8 عدد هستند) را داخل این پین‌ها قرار دهید. البته باید دقت داشته باشید که هر کدام از این پین‌ها مخصوص یکی از رنگ‌های سیم‌های داخل کابل است و ترتیب قرار دادن آن‌ها مهم است.

    سوکت شبکه و سیم های داخل آن

    سوکت

    ابزارهای لازم برای سوکت زدن کابل شبکه

    سوکت زدن کابل شبکه نیاز به چند ابزار مهم و ضروری دارد که انجام سوکت زدن بدون آن‌ها غیر ممکن است. این ابزارها عبارتند از:

    • کابل شبکه: کابل اصلی‌ترین قسمت شبکه است که سیستم‌ها را به شبکه متصل می‌کند. شما باید مناسب‌ترین کابل شبکه را با توجه به نوع کاربری و انتظارتان از شبکه انتخاب نمایید. این کابل معمولا از 8 سیم تشکیل شده اند که هر کدام از این سیم‌ها داخل یکی از پین‌های سوکت شبکه قرار می‌گیرد.
    • سوکت شبکه(سوکت RJ-45): سوکت شبکه فطعه‌ای است که به دو انتهای کابل شبکه متصل می‌شود تا بتوانیم از کابل شبکه استفاده نماییم. بدون این سوکت نمی‌توان کابل شبکه را به روتر و دستگاه‌های موجود در شبکه متصل نمود. این سوکت 8 پین دارد که باید 8 سیم موجود داخل کابل شبکه را به ترتیب داخل این پین‌ها قرار داد.
    • روکش یا کاور سوکت شبکه: جهت جلوگیری از آسیب دیدن سوکت شبکه، از روکش استفاده می‌کنیم. این روکش روی سوکت را پوشانده و مقاومت آن را در برابر آسیب‌های احتمالی افزایش می‌دهد. این روکش‌ها زیبایی کابل و سوکت شبکه را نیز دو چندان می‌کنند.
    • استریپر(Stripper): استریپر وسیله‌ای است که برای جداکردن روکش کابل یا به اصطلاح لخت کردن آن کاربرد دارد.
    • آچار شبکه  (Crimping Tool): آچار شبکه ابزاری است که برای پانچ کردن کابل شبکه به سوکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    • تستر کابل شبکه:  تستر کابل شبکه ابزاری است که از آن برای اطمینان از اتصال صحیح کابل شبکه به سوکت استفاده می‌شود.
    • سیم چین:  این وسیله برای بریدن سیم‌های اضافی کاربرد دارد.
    ابزارهای لازم برای سوکت زدن کابل شبکه

    ابزار و تجهیزات لازم برای سوکت زنی

    آیا رنگ بندی کابل شبکه در نحوه سوکت زدن تاثیر دارد؟

    زمانی که از رنگ‌ بندی کابل شبکه صحبت می‌کنیم، منظورمان رنگ‌بندی سیم‌های داخل کابل شبکه است. همانطور که قبلا نیز گفته شد، کابل شبکه از هشت سیم تشکیل شده است که این هشت سیم به چهار جفت دوتایی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این جفت‌ها یک رنگ مخصوص به خود دارند. در نتیجه، کابل شبکه دارای چهار رنگ است. رنگ‌ سیم‌های کابل شبکه عبارتند از: نارنجی و نارنجی سفید، سبز و سبز سفید، آبی و آبی سفید، قهوه‌ای و قهوه‌ای سفید.

    نحوه و ترتیب چینش سیم‌ها نیز توسط این رنگ‌ها مشخص می‌شود و هر تکنسین شبکه باید کاملا با استانداردهای چینش سیم‌ها آشنا باشد. به طور کلی می‌توان گفت دو استاندارد برای این چینش وجود دارد که از نظر فنی هیچ تفاوتی ندارند و تنها تفاوت آن‌ها از نظر ترتیب قرار گرفتن سیم‌هاست. این استانداردها عبارتند از: استاندارد کلاس A یا T-568A و استاندارد کلاس B یا T-568B

    در استاندارد T-568A سیم‌های سبز و سبز سفید، وظیفه انتقال داده‌ها را خواهند داشت؛ همچنین سیم‌های نارنجی و نارنجی سفید وظیفه دریافت داده را دارند. استفاده از این استاندارد از زمان استفاده از کابل‌های شبکه cat5 رواج یافت. در استاندارد T-568A سیم‌ها به این ترتیب قرار می‌گیرند: سبز سفید، سبز، نارنجی سفید، آبی، آبی سفید، نارنجی، قهوه‌ای سفید و قهوه‌ای. در استاندارد T-568B از سیم‌های نارنجی و نارنجی سفید برای انتقال داده و از سیم‌های سبز و سبز سفید برای دریافت داده استفاده می‌شود. این استاندارد از زمان رونمایی از کابل‌های cat6 رواج یافت. در استاندارد T-568B سیم‌ها به این ترتیب قرار می‌گیرند: نارنجی سفید، نارنجی، سبز سفید، آبی، آبی سفید، سبز، قهوه‌ای سفید و قهوه‌ای.

    استاندارد و رنگ بندی در اتصال کابل شبکه به سوکت

    استاندارد سوکت زنی کابل شبکه

    آموزش و مراحل سوکت زدن کابل شبکه

    سوکت زدن کابل شبکه دارای شش مرحله است که در این قسمت به توضیح آن‌ها می‌پردازیم. در مرحله اول باید روکش کابل را با استفاده از استریپر جدا نمایید. پس از جدا کردن روکش کابل شبکه می‌بینید که سیم‌ها در چهار جفت به هم تابیده شده‌اند. در مرحله دوم باید این سیم‌ها را از یکدیگر جدا کرده و سپس طبق استاندارد مورد نظر آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید. سپس در مرحله سوم شما باید اندازه سیم‌ها را با یکدیگر یکسان نمایید تا در زمان پانج کردن سوکت با مشکلی مواجه نشوید. مرحله چهارم شامل پانچ کردن سوکت شبکه روی کابل با استفاده از آچار شبکه می‌باشد. در مرحله پنجم می‌توانید برای مطمئن شدن از محکم بودن سوکت کمی سیم را بکشید و سپس یکبار دیگر رنگ‌بندی سیم‌ها را بررسی نمایید. در نهایت به مرحله ششم می‌رسیم که شامل تست کابل شبکه می‌باشد.

    تست کابل شبکه

    پس از طی کردن کامل مراحل سوکت زدن کابل شبکه نوبت به تست کابل شبکه با استفاده از دستگاه تستر کابل شبکه می‌رسد. شما پیش از راه اندازی شبکه باید از سلامت و عملکرد صحیح کابل شبکه خود اطمینان حاصل نمایید. این تستر می‌تواند به ما نشان دهد که ترتیب قرارگیری سیم‌ها به درستی رعایت شده یا خیر. همچنین دستگاه تستر می‌تواند شما را از قطعی دو سر کابل آگاه کند. به طور معمول تسترها از دو قسمت تشکیل شده‌اند؛ یک قسمت بزرگ‌تر و یک قسمت کوچک‌تر. در قسمت بزرگ‌تر دو ورودی جک RJ45 و RJ11 وجود دارد. ما در اینجا تنها به جک RJ45 نیاز داریم.

    برای تست کابل شبکه ابتدا دو سر کابل را به جک RJ45 متصل نموده و سپس تستر را روشن می‌نماییم. روی هر قسمت تستر 9 چراغ وجود دارد که در کنار آن‌ها اعداد 1 تا 8 و G نوشته شده است. اعداد 1 تا 8 مربوط به سیم‌های کابل شبکه و چراغ آخر که در کنار آن حرف G نوشته شده است مربوط به زمین (Ground) و اتصال شیلد (نویز گیر) است. اگر شما مراحل سوکت زدن کابل شبکه را به درستی انجام داده باشید، باید اعداد 1 تا 8 به ترتیب روی هر دو قسمت دستگاه روشن شود. یعنی عدد 1 با 1، عدد 2 با 2 و به همین ترتیب تا انتها. اگر تست کابل به این شکل پیش نرفت، یعنی در یکی از مراحل بالا مشکل داشتید یا کابل شما دچار قطعی شده است.

    مراحل سوکت زدن کابل lan

    سوکت زنی کابل lan

    نکات مهم برای تست کابل شبکه

    در هنگام تست کابل شبکه باید به دو نکته مهم توجه نمایید. اول اینکه روی دستگاه تستر کابل شبکه، دو حالت برای روشن شدن وجود دارد. یک حالت ON و یک حالت  S. اگر دستگاه را روی حالت S قرار دهید، تست کابل نسبت به حالت ON بیشتر زمان خواهد برد. نکته دوم این است که برای تست کابل باید هر دو سر کابل را حتما به تستر متصل نمایید. برای مثال اگر یک سر کابل به تستر و سر دیگر آن به کامپیوتر متصل شده باشد، ممکن است باعث سوخت دستگاه تستر شود.

    سخن پایانی

    سوکت زدن کابل شبکه مهم‌ترین قسمت راه اندازی شبکه‌های کامپیوتری می‌باشد. سوکت شبکه بخشی است که در دو انتهای کابل شبکه قرار می‌گیرد و به کمک آن کابل به دستگاه‌های داخل شبکه متصل می‌شود. برای سوکت زدن کابل، ابتدا باید ابزارهای مورد نیاز آن مانند کابل شبکه، سوکت شبکه، روکش سوکت، استریپر، آچار شبکه، تستر کابل شبکه و سیم چین را تهیه نمایید. سپس می‌توانید مراحل سوکت زدن را انجام داده و در نهایت برای اطمینان از درست عمل کردن کابل، آن را با استفاده از دستگاه تستر بررسی نمایید.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • سوکت زدن کابل شبکه چیست؟

    به عمل پانچ کردن سوکت شبکه برروی کابل شبکه، سوکت زدن کابل شبکه گفته می‌شود.

    • برای سوکت زدن کابل شبکه به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

    کابل شبکه، سوکت شبکه، روکش سوکت، استریپر، آچار شبکه، تستر کابل شبکه و سیم چین ابزارهای مهم در زمان سوکت زدن کابل شبکه هستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.