مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

مقالات

آشنایی با بهترین نرم افزارهای مجازی سازی

آشنایی با بهترین نرم افزارهای مجازی سازی
  • امروز در این مقاله می‌خواهیم تعدادی از بهترین نرم‌ افزارهای مجازی سازی را خدمت شما معرفی و بررسی نماییم. اما قبل از این کار اجازه بدهید برایتان بگوییم اصلا راه اندازی مجازی ساز یعنی چه؟ مجازی سازی فرایندی است که امکان استفاده کارآمدتر از سخت افزار فیزیکی کامپیوتر را فراهم می‌کند و پایه و اساس محاسبات ابری است.

    virtualization از نرم‌افزار برای ایجاد یک لایه انتزاعی بر روی سخت‌افزار رایانه استفاده می‌کند، که امکان تقسیم اجزای سخت‌افزاری یک رایانه، مانند: پردازنده‌ها و حافظه را به چندین ماشین مجازی (VM) می‌دهد. هر ماشین مجازی سیستم عامل (OS) خود را اجرا می‌کند و همچون یک کامپیوتر مستقل رفتار می‌کند، حتی اگر فقط بر روی بخشی از سخت‌افزار واقعی رایانه اجرا شود.

    بهترین نرم افزارهای مجازی سازی

    امروزه مجازی سازی یک روش استاندارد در معماری فناوری اطلاعات سازمانی است. همچنین این فناوری هدایت کننده اقتصاد رایانش ابری محسوب می‌شود. مجازی‌سازی، ارائه‌دهندگان ابر را قادر می‌سازد تا با سخت‌افزار رایانه فیزیکی موجود، به کاربران خدمات ارائه دهند. این به کاربران ابری امکان می‌دهد فقط منابع محاسباتی موردنیاز خود را در صورت نیاز خریداری نمایند و با افزایش حجم کاری، این منابع را مقرون به صرفه کنند. در ادامه برخی از بهترین نرم افزارهای مجازی سازی را بررسی خواهیم کرد.

    مطالعه بیشتر: ماشین مجازی چیست؟

    مایکروسافت hyper-v

    hyper-v چیست؟ اولین گزینه از بهترین نرم افزارهای مجازی سازی، Hyper-V شرکت مایکروسافت است. چه یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار باشید، چه یک متخصص فناوری اطلاعات یا یک علاقه‌مند به فناوری، Hyper-V به شما امکان می‌دهد چندین سیستم عامل را به عنوان ماشین‌های مجازی روی ویندوز خود اجرا کنید.

    Hyper-V به طور خاص مجازی سازی سخت افزار را فراهم می‌کند. یعنی هر ماشین مجازی (VM) روی سخت افزار مجازی کار می‌کند. Hyper-V به شما امکان می‌دهد هارد دیسک‌های مجازی، سوئیچ‌های مجازی و تعدادی دستگاه مجازی دیگر ایجاد کنید که همگی می‌توانند به ماشین‌های مجازی اضافه شوند.

    مایکروسافت hyper-v

    hyper-v

    استفاده از نرم افزار مجازی سازی Hyper-V  مایکروسافت، همچنین امکانات زیر را در اختیار شما می‌گذارد:

    1. اجرای نرم‌ افزار‌هایی که نیاز به نسخه‌های قدیمی ویندوز یا سیستم‌عامل‌های غیر ویندوز دارند.
    2. آزمایش با سیستم‌عامل‌های دیگر. Hyper-V ایجاد و حذف سیستم‌ عامل‌های مختلف را بسیار آسان می‌کند.
    3. تست نرم‌افزارها روی چندین سیستم‌عامل با استفاده از چندین ماشین مجازی. با Hyper-V، شما می‌توانید همه آن‌ها را روی یک رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ اجرا کنید. این ماشین‌های مجازی می‌توانند اکسپورت شده و سپس در هر سیستم Hyper-V دیگر، از جمله Azure، ایمپورت شوند.

    vmware vsphere

    ابزار vmware vsphere نیز یکی از بهترین نرم افزارهای مجازی سازی می‌باشد. vsphare پلتفرم مجازی‌سازی شرکت VMware است که مراکز داده را به زیرساخت‌های محاسباتی یکپارچه تبدیل می‌کند و منابعی از قبیل پردازنده، ذخیره‌سازی، و شبکه را دربرمی‌گیرد. vmware vsphere، این زیرساخت‌ها را به‌ عنوان یک محیط عملیاتی یکپارچه مدیریت می‌نماید و ابزار‌هایی را برای مدیریت مراکز داده‌ای که در آن محیط مشارکت دارند، در اختیار شما قرار می‌دهد.

    دو مؤلفه اصلی در vSphere شامل: ESXi و vCenter Server هستند. ESXi پلتفرم مجازی‌ سازی می‌باشد که در آن می‌توانید ماشین‌های مجازی و دستگاه‌های مجازی ایجاد و اجرا کنید. vCenter Server، سرویسی است که از طریق آن می‌توانید مدیریت بر روی چندین هاست متصل به شبکه و تجمیع منابع هاست را انجام دهید.

     از بهترین نرم افزارهای مجازی سازی - vmware vsphere

    نرم افزار vmware vsphere

    citrix xenserver

    سومین مورد از بین بهترین نرم افزارهای مجازی سازی، citrix xenserver است. XenServer یک پلتفرم مجازی‌ سازی سرور است که عملکرد مجازی‌سازی برای سیستم‌عامل‌های سرور و کلاینت ارائه می‌دهد.

    XenServer از هایپروایزر Xen برای مجازی سازی هر سروری که روی آن نصب شده است استفاده می‌کند و هر کدام را قادر می‌سازد تا چندین ماشین مجازی را به طور همزمان با عملکرد عالی میزبانی کنند. همچنین می‌توانید از XenServer برای ترکیب چندین سرور دارای Xen در یک resource pool (منبع استخر) قدرتمند، با استفاده از معماری‌های ذخیره‌سازی مشترک استاندارد صنعتی و خوشه‌بندی منابع استفاده کنید. این کار باعث مجازی‌سازی یکپارچه و بی‌دردسر چندین سرور به عنوان یک Resource Pool می‌شود. این منابع به صورت پویا برای ارائه عملکرد بهینه، افزایش انعطاف پذیری و در دسترس بودن و حداکثر استفاده از منابع مرکز داده، کنترل می‌شوند.

    مدیران IT می‌توانند از XenServer برای ایجاد چندین خوشه از resource poolها استفاده کنند و خوشه‌ها و منابع آن‌ها را از یک نقطه کنترل مدیریت کنند. با XenServer، یک رک سرور می‌تواند به یک خوشه محاسباتی با دسترسی بالا تبدیل شود که با استفاده از معماری‌های ذخیره‌سازی استاندارد صنعت، بارگذاری برنامه‌های کلیدی را حفاظت می‌کند. همچنین XenServer امکان نگهداری بدون افت فعالیت با جابجایی ماشین‌های مجازی در حال اجرا بین دستگاه‌ها در خوشه را ارائه می‌دهد.

    نرم افزار citrix xenserver

    نمونه‌ای از بهترین نرم افزارهای مجازی سازی – citrix xenserver

    red hat kvm

    KVM (Kernel-based Virtual Machine) به معنای ماشین مجازی مبتی بر کرنل (هسته)، نیز در لیست بهترین نرم افزارهای مجازی‌ سازی  قرار دارد. kvm یک فناوری مجازی سازی منبع باز می‌باشد که در Red Hat Enterprise تعبیه شده است. به طور خاص، KVM به شما امکان می‌دهد لینوکس را به یک هایپروایزر تبدیل کنید که به یک ماشین میزبان اجازه می‌دهد چندین محیط مجازی مجزا به نام مهمان یا ماشین مجازی (VM) را اجرا کند.

    KVM جزو لینوکس است. اگر شما لینوکس نسخه 2.6.20 یا جدیدتر داشته باشید، KVM را هم در اختیار دارید. KVM برای اولین بار در سال 2006 معرفی و یک سال بعد در نسخه اصلی هسته لینوکس ادغام شد. از آنجا که KVM بخشی از کد موجود لینوکس است، بدون نیاز به مهندسی اضافی، فوراً از هر ویژگی، تعمیر و پیشرفت جدید لینوکس بهره‌مند می‌شود.

    red hat kvm، لینوکس را به یک هایپروایزر نوع ۱ (بدون سیستم‌عامل میزبان) تبدیل می‌کند. همه هایپروایزرها برای اجرای ماشین‌های مجازی به برخی از مولفه‌های سطح سیستم عامل مانند: مدیر حافظه، زمانبندی فرایند، پشته ورودی/خروجی (I/O)، درایورهای دستگاه، مدیر امنیت، پشته شبکه و موارد دیگر نیاز دارند. KVM همه این موارد را دارد زیرا جزئی از هسته لینوکس است. هر ماشین مجازی (VM) به عنوان یک فرایند معمولی لینوکس، توسط برنامه زمان‌بندی استاندارد لینوکس زمان‌بندی می‌شود و با سخت‌افزار مجازی اختصاصی همچون: کارت شبکه، آداپتور گرافیک، پردازدنه‌ها، حافظه و دیسک‌ها پیاده‌سازی می‌گردد.

    ابزار red hat kvm از لینوکس

    فناوری red hat kvm

    nutanix ahv

    Nutanix AHV نیز خود را در بین بهترین نرم افزارهای مجازی سازی جای داده است. HHV یک راه حل مجازی‌سازی ساده و کارآمد از Nutanix است که به تسهیل دنیای مجازی‌سازی سرور می‌پردازد. این نرم‌افزار مجازی‌سازی سازگار با انواع محیط‌ها و برنامه‌ها بوده و ماشین‌های مجازی و کانتینرها را بهبود می‌بخشد. زیرساخت‌ها و عملکرد برنامه‌ها را مدیریت می‌کند. امکان مقیاس‌پذیری محیط را فراهم می‌آورد و عملیات فناوری اطلاعات را به صورت خودکار اجرا می‌نماید.

    نرم افزار Nutanix AHV یک گزینه مناسب برای استارتاپ‌ها یا شرکت‌‌هایی است که نیاز به بهینه‌سازی کل زیرساخت خود دارند. ان نرم افزار مجازی سازی به شما امکان می‌دهد تا به راحتی و با کارآیی بالا به مجازی‌سازی سرور پرداخته و فرایندهای فناوری اطلاعات را بهبود بخشید.

    لوگو نرم افزار nutanix ahv

    nutanix ahv

    ibm powervm

    ابزار ibm powervm، نمونه‌ای دیگر از بهترین نرم افزارهای مجازی سازی می‌باشد. PowerVM یک محیط مجازی سازی سرور امن و مقیاس پذیر برای برنامه‌ها فراهم می‌کند.

    PowerVM یک ابزار برجسته در سرورهای IBM از نسل‌های Power5 تا Power10 می‌باشد. این قابلیت، به منظور پشتیبانی از میکروپارتیشن‌های IBM طراحی شده و با سیستم‌عامل‌های AIX و Linux از شرکت IBM سازگار است. استفاده هوشمندانه از منابع سرور و ادغام چندین بارکاری در سخت‌افزارهای کمتر، از ویژگی‌های این نرم افزار است که موجب بهبود کارایی سرور و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

    لوگو ibm powervm - بهترین نرم افزار مجازی سازی

    PowerVm از IBM

    proxmox ve

    به عنوان آخرین گزینه در این مطلب، Proxmox Virtual Environment هم با ویژگی‌های خاص خود در لیست بهترین نرم افزارهای مجازی سازی قرار دارد.  Proxmox VE یک پلتفرم مدیریت سرور کامل و متن باز برای مجازی‌سازی سطح سازمانی است. به صورت یکپارچه هایپروایزر KVM، کانتینرهای لینوکس (LXC)، ذخیره‌سازی و شبکه‌سازی نرم‌افزاری را در یک پلتفرم ترکیب می‌کند.

    با رابط کاربری وب یکپارچه، می‌توانید به راحتی ماشین‌های مجازی و کانتینرها را مدیریت کرده، قابلیت دسترسی بالا برای خوشه‌ها فراهم کنید.

    مطالعه بیشتر: مدیریت سرور چیست؟

    Proxmox Virtual Environment - بهترین نرم افزار مجازی سازی

    پلتفرم proxmox ve

     

    سخن پایانی

    قبل از مجازی‌سازی، برای هر برنامه یک سرور جداگانه تهیه و راه‌اندازی می‌شد. با این رویکرد، هر سرور فیزیکی معمولاً کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه نیاز به این کار و صرف هزینه‌های سنگین بایت آن نیست. نرم افزارهای مختلف مجازی سازی، به شما این امکان را می‌دهند که چندین برنامه، هرکدام با سرور مجازی و سیستم عامل خود، روی یک کامپیوتر فیزیکی یا سرور اجرا شوند. در همین راستا، ما نیز در این مقاله، لیستی از بهترین نرم افزارهای مجازی سازی را معرفی و بررسی کردیم.

    منبع: ibm

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • هایپروایزر (Hypervisor) در مجازی سازی چیست؟

    Hypervisor لایه نرم افزاری است که ماشین‌های مجازی را هماهنگ می‌کند. همچنین به عنوان یک رابط بین VM و سخت افزار فیزیکی عمل می‌نماید و تضمین می‌کند که هر کدام به منابع فیزیکی مورد نیاز برای اجرا، دسترسی دارند.

    • نرم افزار مجازی سازی چکار می‌کند؟

    نرم افزار مجازی عملکردهای سخت افزار فیزیکی را تقلید می‌کند تا چندین ماشین مجازی را به طور همزمان بر روی یک ماشین فیزیکی واحد اجرا کند.

    • بهترین نرم افزار برای مجازی سازی چیست؟

    hyper-v ،vmware vsphere ،red hat kvm ،citrix xenserver ،nutanix ahv ،ibm powervm ،proxmox ve جزو بهترین نرم افزارهای مجازی سازی محسوب می‌شوند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.