مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

مجازی سازی شبکه چیست و چه مزایایی دارد؟

مجازی سازی شبکه چیست
  • یکی از جدیدترین اصطلاحات در زمینه تکنولوژی فناوری اطلاعات، مجازی سازی است. انواع سخت افزارها، نرم افزارها و … را می‌توان مجازی کرد. آیا می‌دانید که مجازی نمودن چه مزایایی دارد و با تاریخچه آن آشنایی دارید؟ در این مطلب به بررسی اطلاعات کلی در زمینه مجازی سازی شبکه می‌پردازیم.

    مجازی سازی شبکه چیست؟

    مجازی سازی به معنای ایجاد و تهیه نسخه مجازی از هر چیزی است. با استفاده از روش مجازی شدن، امکان بهینه ‌سازی منابع فیزیکی سرور و شبکه فراهم می‌شود. مجازی سازی در سطوحی مانند مجازی سازی سرور، شبکه، دسکتاپ و … انجام می‌شود. در این روش، منابعی که در یک شبکه موجود هستند برای ادغام چند شبکه فیزیکی با هم ترکیب می‌شوند.

    راه اندازی مجازی ساز فواید و مزایایی دارد. در این بخش، مختصراً به بررسی این مزایا می‌پردازیم. در صورتی که یک شبکه با استفاده از مجازی‌ سازی به چند بخش تقسیم شود، مزایایی برای کاربران فراهم می‌آورد. در مجازی سازی شبکه به دلیل تقسیم شدن منابع یک قسمت به بخش‌های متنوع، امکان عیب یابی آسان شبکه فراهم شده است.

    در صورتی که مشکلی رخ دهد، بدون اختلال و قطعی در بخش‌های مجازی، امکان شناسایی و رفع مشکل وجود دارد. به علاوه با مجازی سازی شبکه، نیاز به وجود فضای بیشتر، جهت افزایش سخت افزار و نرم افزارها کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، کاهش نیاز به نصب سخت افزارهای جدید می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها شود.

    راه اندازی مجازی ساز

    مجازی ساز شبکه

    تاریخچه مجازی سازی

    تاریخچه مجازی سازی به دهه 1960 بر می‌گردد. البته تا ابتدا سال 2000 به صورت جدی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. اما از 2000 به بعد در تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات توجه بیشتری به مجازی سازی شبکه شد. در حال حاضر، نیاز به مدیریت مجازی سازی بیشتر از همیشه احساس می‌شود. استفاده از این فرآیند با مزایایی همراه بوده است. به عبارتی، هزینه مربوط به خرید و نگهداری سرورها به علت پیشرفت تکنولوژی کاهش پیدا کرده است.

    مزایای مجازی سازی شبکه

    مجازی نمودن شبکه دارای مزایای مختلفی برای کسب و کارها است. از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • افزایش بازدهی یک سیستم

    مجازی سازی می‌تواند میزان بازدهی یک سیستم را افزایش دهد. در صورت مجازی سازی شبکه، متخصصان فناوری اطلاعات بازه زمانی کوتاه‌تری را صرف حفظ زیرساخت فناوری اطلاعات می‌کنند. بنابراین، تیم شما دارای بازدهی و کارایی بهتری خواهد بود.

    • بهبود امنیت

    یکی از مزایای مجازی سازی شبکه، اشتراک گذاری ایمن است. در این روش به دلیل ترکیب یک سیستم برای استفاده چند منظوره، تامین ایمنی و امنیت اطلاعاتی که در پایگاه داده وجود دارند، راحت تر خواهد بود. با استفاده از این راه حل و اِعمال فیلتر فایروال روی کل شبکه، شبکه‌های زیر مجموعه نیز امنیت بیشتری خواهند داشت.

    • افزایش سرعت در نصب و استفاده از برنامه‌ها

    در سازمان‌هایی که از شبکه مجازی استفاده می‌شود به نصب جداگانه برنامه‌های مشابه در همه سیستم‌ها احتیاج نخواهد بود. بنابراین، فقط با یک بار نصب برنامه مورد نظر، نرم افزار روی تمام سیستم‌ها قابل استفاده است. به علاوه، پروسه آپدیت برنامه‌ها نیز به آسانی انجام می‌شود.

    • میزبانی چند سیستم عامل

    از مزایای مجازی سازی شبکه می‌توان به میزبانی چند سیستم عامل اشاره کرد. با استفاده از این راهکار، سیستم عامل‌های مختلف روی سخت افزار سرور قابل اجرا هستند. سرورهای مجازی می‌توانند میزبانی برنامه‌هایی را بر عهده بگیرند که برای هر نوع سیستم عامل مناسب هستند.

    • کاهش هزینه‌ها

     مجازی ‌سازی شبکه باعث می‌شود به شکل موثری از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات استفاده شود. بنابراین، کاهش هزینه‌ها از این طریق را می‌توان جزو مزایای شبکه مجازی در نظر گرفت. در روش‌های سنتی به داشتن سرورها و سرویس‌های مجزا نیاز است. بنابراین، در روش‌های سنتی، افزایش کابل کشی شبکه، برق مصرفی و نیاز به منابع سخت افزاری باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

    • پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات

    پروسه بازیابی اطلاعات و پشتیبان گیری در سیستم‌های مجازی خیلی راحت‌تر است. در صورتی که پروسه پشتیبان گیری در سیستم‌های مجازی به دقت انجام شود، امکان بازیابی سریع تر داده‌ها مهیا می‌شود. سرورهای مجازی می‌توانند ظرف مدت کوتاهی، اطلاعات و داده‌ها را پشتیبان گیری و بازیابی کنند.

    شبکه کامپیوتری

    کاربردهای مجازی ساز شبکه

    کاربردهای مجازی سازی شبکه

    مجازی سازی شبکه دارای کاربردهای مختلفی است. از کاربردهای Network virtualization می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • استفاده در مدارس و دانشگاه: مجازی سازی شبکه برای استفاده در مراکز آموزشی کاربرد دارد. به منظور کاهش میزان هزینه نصب و استفاده از زیرساخت‌ها و استفاده صحیح از منابع موجود به استفاده از شبکه نرم افزاری احتیاج است. بنابراین، امکان استفاده چندین نفر از یک سیستم کامپیوتری، جزو کاربردهای Network virtualization محسوب می‌شود. مجازی سازی می‌تواند به مدرسان در تدریس بهتر کمک کند. به علاوه، از طریق این عمل ‏چندین سیستم کامپیوتر، امکان تدریس هدفمند و متمرکز برای افراد فراهم می‌شود. ‏
    • قابل استفاده در ارگان‌ها و سازمان‌ها: یکی از کاربردهای مجازی نمودن شبکه، استفاده از این تکنولوژی در سازمان‌ها است. مجازی سازی می‌تواند باعث افزایش سرعت عملکرد کارکنان اداره‌ها و سازمان‌ها شود. امنیت اطلاعات تبادل شده در شبکه جزو کاربردهای دیگرNetwork virtualization است.

    مجازی سازی شبکه در سازمان‌ها زیاد استفاده می‌شود. کارکنان سازمان‌ها برای بهینه سازی منابع سخت افزاری سازمان سراغ Network virtualization می‌روند. علاوه بر این، انجام این عملیات قابلیت ارتقاء آسان تر سخت افزارهای سرور را فراهم می‌کند.

    انواع مجازی سازی شبکه

    مجازی سازی به دو صورت یعنی خارجی و داخلی صورت می‌گیرد. در انواع مختلفNetwork  virtualization امکان بازسازی ساختارهای فیزیکی شبکه به شکل نرم افزاری و مجازی وجود دارد. در واقع در این روش، شبیه سازی کامل مسیریاب، پورت، سوئیچ‌ها و … انجام می‌شود.

    مجازی سازی به شکل‌های مختلف انجام می‌گیرد که شامل مجازی ساختن داده، دسکتاپ، سرور و … است. در این روش، داده‌های پخش شده در منبع واحد به یکدیگر متصل می‌شوند. مجازی ‌سازی دسکتاپ و سیستم‌ عامل نیز برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند که چند سیستم عامل را روی ماشین مجازی پیاده سازی کنند. مجازی سازی سرور نیز به فناوری ایجاد نمونه‌های مجازی از سیستم عامل‌های مختلف روی بستر مجازی اطلاق می‌شود.

    انواع مجازی ساز

    عملکرد مجازی ساز

    مهم ترین نرم افزارهای مجازی ساز

    نرم افزارهای مختلفی برای مجازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آیا با این نرم افزارها آشنایی دارید؟ از مهم ترین انواع نرم افزارهای مجازی ساز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • نرم افزار مجازی سازی VMware

    نرم افزار VMwareجزو برنامه‌های پر قدرت و کاربردی برای مجازی سازی شبکه است. این نرم افزار در ابتدا با نام VMware Workstation  و سپس تحت عنوان ESXI به شهرت رسید. امنیت بالا، افزایش سرعت در عملکرد و نظارت بهتر سیستم جزو مزیت‌های نرم افزار مجازی ساز VMware محسوب می‌شوند.

    از سایر ویژگی‌های این نرم افزار مجازی ساز می‌توان به رایگان بودن، فعال سازی سریع، کانفینگ کمتر، اجرای آسان و کاهش تداخلات نرم افزاری اشاره کرد. البته این نرم افزار مجازی ساز علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. هزینه لایسنس زیاد و مشکلات سخت افزاری احتمالی جزو معایب نرم افزار مجازی ساز  VMware محسوب می‌شوند.

    • نرم افزار مجازی سازی Red Hat

    Red hat  یکی دیگر از بهترین نرم افزارهای مجازی ساز محسوب می‌شود. نرم افزار مورد نظر روی سخت افزار قرار می‌گیرد. سپس با استفاده از روشBare Metal  پروسه مجازی سازی شبکه صورت می‌گیرد. نرم افزار مجازی سازی  Red hat دارای عملکرد بالا و قدرت زیادی است. از مزیت‌های مجازی شدن با این نرم افزار می‌توان به مقیاس پذیری، امنیت زیادتر و پشتیبانی از سخت افزارهای پیشرفته اشاره کرد.

    • نرم افزار مجازی سازی KVM

    Kernel-based Virtual Machine  یکی دیگر از انواع نرم افزارهای مجازی ساز است. با استفاده از این نوع نرم افزار، امکان مجازی سازی لینوکس وجود دارد. با استفاده از نرم افزار KVM، کاربران می‌توانند یک نوع سرور را به چند سرور تقسیم بندی کنند. امنیت زیاد، فضای ذخیره سازی قابل اتصال به شبکه و امکان پشتیبانی از سخت افزارهای مختلف جزو مزایای نرم افزار مجازی ساز KVM در نظر گرفته می‌شوند.

    • نرم افزار Hyper V

    نرم افزار هایپر وی یکی دیگر از انواع نرم افزارهای مجازی ساز محسوب می‌شود. این نرم افزار توسط شرکت مایکروسافت ساخته شده است. نرم افزار هایپر وی به منظور مجازی سازی شبکه‌ها و سرورها طراحی شده است. در صورت نیاز به مجازی نمودن شبکه‌ها می‌توانید از این نرم افزار کاربردی استفاده کنید.

    برای خرید و دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

    برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

    سخن پایانی

    یکی از کاربردی ترین مفاهیم در زمینه مدیریت منابع شبکه، مجازی سازی شبکه است. پروسه مجازی سازی به این معنی است که شما قادر به ساخت و تهیه نسخه مجازی از شی واقعی هستید. شما می توانید از قسمت های مختلف سخت افزار و نرم افزار یک نسخه مجازی را تهیه کنید. به علاوه، امکان Network virtualization اینترنتی نیز برای شما فراهم می شود.

    تکنولوژی مجازی سازی برای کاربران امکان مدیریت و سازمان دهی بهتر منابع را فراهم می‌کند. در این مطلب سعی کردیم که اطلاعاتی درباره استفاده از شبکه مجازی در اختیار شما قرار دهیم. در کل، این تکنولوژی می‌تواند برای هر سازمان و ارگانی کاربردی باشد. اگر نیاز به راه اندازی شبکه و مجازی کردن انواع شبکه را دارید، باید این کار را به افراد متخصص در این زمینه واگذار کنید. شرکت فناوران آتیه گئومات از زمان تاسیس تا به امروز در زمینه ارائه خدمات مختلفی مانند راه اندازی سرور، شبکه و مجازی سازی فعالیت کرده است.

    منبع: techtarget

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • مجازی سازی شبکه چیست؟

    مجازی سازی شبکه به معنای ایجاد یک نسخه مجازی از زیرساخت های شبکه، از جمله سوئیچ ها، روترها، فایروال ها و دیگر تجهیزات شبکه می باشد. این فرایند به کاربران اجازی می دهد تا از یک تجهیزات فیزیکی استفاده کنند و آن را به چندین شبکه مجازی تقسیم کنند.

    • آیا مجازی سازی برای همه سازمان ها مناسب است؟

    بله مجازی سازی شبکه برای اکثر سازمان ها مناسب است اما نیاز به مجازی سازی شبکه ممکن است به اندازه ای که برای هر سازمان مناسب باشد، متفاوت نیز باشد. برای سازمان های بزرگ یا کسانی که منابع شبکه زیادی دارند، مجازی سازی شبکه می تواند به افزایش بهره وری و انعطاف پذیری کمک کند. اما سازمان های کوچک تر با منابع محدود نیز می توانند از مجازی سازی بهره برداری کنند تا هزینه ها را کاهش داده و کارایی شبکه را بهبود بخشند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.