مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

روتر برد میکروتیک چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

روتر برد میکروتیک چیست
  • قبل از بحث درباره روتر برد میکروتیک و عملکردهای منحصر به فرد آن، بیایید نگاهی به مفهوم عمومی روتر بیندازیم. روتر چیست؟ روتر دستگاهی است که در شبکه‌های کامپیوتری برای هدایت و ارسال داده‌ها بین شبکه‌های مختلف به کار می‌رود. این دستگاه نقش مهمی در مدیریت ترافیک شبکه دارد و می‌تواند اطلاعات را به صورت کارآمد بین شبکه‌های داخلی و اینترنت هدایت کند.

    روتر برد میکروتیک به لطف ویژگی‌ها و عملکرد منحصر به فرد خود، یک انتخاب محبوب در صنعت شبکه است. کاربران می‌توانند بنا به نیاز خود اعلان‌ها و سفارشی‌سازی‌های مختلفی را در برد روتر میکروتیک انجام دهند. این دستگاه‌ها قابلیت‌هایی مانند مدیریت پهنای باند، تعادل بار، کنترل دسترسی و نظارت بر ترافیک را ارائه می‌کنند. علاوه بر این، روتر می‌تواند به اینترنت متصل شود و خدمات امنیتی مانند فایروال، تونل VPN و آنالیز ترافیک را ارائه دهد. این روترها با عملکرد خوب و پشتیبانی از استانداردها و مقررات صنعتی، انتخابی مناسب برای شبکه‌های کوچک و بزرگ و محیط‌های مختلف محسوب می‌شوند. با خواندن این مقاله پی خواهید برد که روتر برد میکروتیک چیست و چه وظایفی برعهده دارد.

    روتر برد میکروتیک چیست؟

    روتر برد میکروتیک محصول شرکت میکروتیک است که به عنوان یک پلتفرم شبکه کامل شناخته می‌شود. این دستگاه حاوی یک برد (میکروکنترلر) و سیستم عامل RouterOS است که روی آن اجرا می‌شود. RouterOS یک سیستم عامل قدرتمند با ویژگی‌های پیشرفته است که مجموعه‌ای از عملکردهای مدیریت شبکه را ارائه می‌دهد.

    این ویژگی‌ها شامل مسیریابی پیشرفته، فایروال، VPN، QoS (کیفیت خدمات)، مدیریت پهنای باند و خدمات مختلف شبکه است. برد روتر میکروتیک با قدرت محاسباتی بالا و عملکرد بهتر در شبکه‌های بزرگتر و محیط‌های پرترافیک استفاده می‌شود.  MikroTik همچنین به طور مداوم به‌روزرسانی‌های امنیتی و پیشرفت‌های نرم افزاری RouterOS را ارائه می‌دهد تا، ویژگی‌ها و امنیت روتر  MikroTik را به روز نگه دارد.

    وظایف روتر برد

    روترها وظایف مختلفی را برعهده دارند. به دلیل همین وظایف و ویژگی‌ها است که افراد برای راه اندازی روتر میکروتیک اقدام می‌کنند. در ادامه به معرفی وظایف آن‌ها خواهیم پرداخت.

    ارائه رابطه کاربری حرفه‌ای

    روتر برد، از یک روتر ساده بیشتر است، بلکه شبیه به یک جعبه ابزار است که قابلیت‌های کنترلی و مدیریتی گسترده‌ای را برای شبکه فراهم می‌کند. رابط کاربری این روترها، به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهد تا در کوتاه ترین زمان، یک شبکه کاملا حرفه ای طراحی کنند.

    ارتباطات سریع به وسیله روتر و شبکه ها
    بستر ارتباطی جهانی به وسیله شبکه

    راه اندازی پهنای باند اشتراکی اینترنت یک سازمان

    استفاده از روتر برای اشتراک‌گذاری پهنای باند در یک سازمان به کارمندان، امکان انجام وظایف محوله را، بدون مشکل فراهم می‌کند. به همین دلیل برخی کارشناسان شبکه توصیه می‌کنند که در صورت استفاده از اینترنت ثابت adsl یا vdsl، از روترهایی که توسط شرکت میکروتیک طراحی شدند استفاده کنند.

    اشتراک‌گذاری و متعادل‌سازی بار ترافیکی و پهنای باند

    می‌توان با استفاده از روتر بردها، چهار پهنای باند را در شبکه به‌ اشتراک گذاشت. برای حل این مسئله، راه‌حل‌های متعددی وجود دارد. به‌عنوان مثال، می‌توانیم تعیین کنیم که در صورت قطع شدن یک پهنای باند، به صورت کاملا اتوماتیک به پهنای دوم، شبکه اینترنت متصل شوید.

    کنترل سطح دسترسی افراد به اینترنت از طریق فایروال

    کار یک دیوار آتش، کنترل ترافیک ورودی و خروجی به شبکه است. روتر برد میکروتیک با استفاده از برنامه فایروال خود می‌تواند در سطح لایه 2 و 3 شبکه، عملیات فیلترکردن بسته‌ها را انجام دهد. به این ترتیب، سرپرستان شبکه قادر خواهند بود بدون مشکل بر اساس آدرس آی‌پی یا مک‌ آدرس، محدودیت‌هایی را اعمال کنند.به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند مشخص کنند که چه آدرس آی نمی‌تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد، در حالی که آدرس آی پی‌های دیگر به راحتی می‌توانند به شبکه اینترنت متصل شوند.

    ارتباط شعب سازمان از طریق مکانیزم‌های ارتباطی

    یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد روتر برد میکروتیک ، قابلیت برقراری ارتباط بین شعب یک سازمان با استفاده از شبکه‌های بی‌سیم است. این ویژگی به دلیل تخصص اصلی شرکت میکروتیک در زمینه وایرلس است و در طول سال‌ها، شرکت محصولات وایرلس قدرتمندی را به بازار عرضه کرده است. به عنوان مثال، شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از روترهای وایرلس میکروتیک اینترنت را در دفتر مرکزی به دیگر شعبه‌ها منتقل کنند. این امر موجب صرفه جویی هزینه‌های اجاره پهنای باند شعبه می‌شود.

    دسترسی از راه دور به زیرساخت ارتباطی سازمان

    روتر برد میکروتیک به شما اجازه می‌دهد که به منابع داخلی مانند سرورها، روترها و دستگاه‌های دیگر مثل دوربین‌های تحت شبکه، خارج از محیط سازمان دسترسی داشته باشید و آن‌ها را کنترل کنید. علاوه بر این، می‌توانید به راحتی از هر مکانی و به شیوه از راه دور، فایل‌ها را منتقل کنید. روترهای این شرکت نسبت به دیگر رقبا این کار را به شکل بسیار ساده‌تری انجام می‌دهند.

    راه‌اندازی سرویس‌های هات اسپات، پروکسی

    تعیین محدودیت زمانی و حجمی یکی از قابلیت‌های خوبی است که روتر برد میکروتیک ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال، در رویکرد هات‌اسپات، افراد به شبکه متصل می‌شوند و سپس برای دسترسی به اینترنت نیاز به نام کاربری و رمز عبور دارند. این روش بهترین روش استفاده از اینترنت در هتل‌ها، رستوران‌ها، فرودگاه‌ها و … است.

    پل ‌زنی با هدف اتصال چند شبکه به یکدیگر

    یکی از قابلیت‌های کاربردی که فقط برخی از دستگاه‌های شبکه آن را فراهم می‌کنند، توانایی اتصال شبکه‌های کابلی داخلی و انواع شبکه‌ های بی‌ سیم به یکدیگر است. این روش به سرپرستان شبکه امکان می‌دهد تا پهنای باند و سرعت را ارتقا دهند. همچنین، از این روش برای ارتباط برقرار کردن با شعب سازمان استفاده خواهند کرد.

    روتر برد میکروتیک چگونه کار می کند؟

    حال که دریافتید، روتر برد میکروتیک چیست ، باید با طرز کار آن نیز آشنا شوید. این روترها را به عنوان یک برج مراقبت تصور کنید که وظیفه حرکت روان ترافیک شبکه و هدایت پکت‌های دیتا را به سمت فرودگاه یا شبکه‌های مختلف دارد. همانطور که هر هواپیما یک مقصد خاص دارد و یک مسیر خاص را دنبال می‌کند، هر پکت نیز باید به بهترین نحو به مقصد خود هدایت شود.

    برای هدایت موثر پکت‌ها، روتربردها، از یک جدول مسیریابی داخلی که لیستی از مسیرها به مقصدهای مختلف شبکه را شامل می‌شود؛ استفاده می‌کند. روتربرد، هدر پکت را می‌خواند، تا مشخص کند به کجا می‌رود و سپس با استفاده از جدول مسیریابی، مسیری که برای رسیدن به آن مقصد بهترین کارایی را دارد را مشخص می‌کند.

    روتربردهای میکروتیک در حال حاضر در دو نوع اصلی در بازار عرضه می‌شوند. برخی از این روتربردها به صورت یک پکیج آماده ارائه می‌شوند که شامل برد، باکس، آداپتور PoE و آنتن (در صورت داشتن قابلیت وایرلس) است. اما برخی دیگر فقط به صورت برد ارائه می‌شوند. همچنین برخی از آن‌ها، قابلیت استفاده به عنوان Access Point یا کلاینت در ارتباطات وایرلس را دارند، اما برخی دیگر تنها به عنوان روتر یا سوئیچ قابل استفاده هستند.

    تجهیزات و محصولات میکروتیک این دسته دارای امکانات سخت‌افزاری متنوعی می‌باشند. این امکانات شامل کارت وایرلس داخلی (Integrate)، اسلات های miniPCI و  miniPCI-e (برای قرار دادن کارت های وایرلس)، پورت های‌شبکه 10/100 و گیگابیت اترنت، پورت فیبر نوری، پورت USB برای اتصال روتر به دستگاه‌های ذخیره‌سازی، اسلات سیم کارت تلفن همراه.

    مزایای روتر بردهای میکروتیک چیست؟

    روترهای MikroTik به راحتی نصب و راه اندازی می‌شوند و به دلیل قابلیت‌های منحصر به فرد خود می‌توان از آن‌ها در شبکه‌های مختلف، برای اتصال کاربران به یک شبکه مدرن در مدت زمان کوتاهی استفاده کرد. این برند علاوه بر روترهای تولید شده توسط برند میکروتیک برای شبکه‌های کوچک و روترهای تجاری برای شبکه‌های بزرگ را تولید می‌کنند و علاوه بر امنیت، از سرعت بالا و امکانات ویژه نیز برخوردار  هستند.

    روترهای میکروتیک اکثرا کوچک، جمع و جور و بسیار کم مصرف هستند، بنابراین می‌توانند انتخاب مناسبی برای استفاده در منازل یا ادارات باشند.
    این روترها با چنان ویژگی‌های متنوع و کاملا منحصر به فردی طراحی و عرضه شده اند، که می‌توان گفت به خوبی نیاز همه افراد را برآورده می‌کنتد.

    برخی از مدل‌های این روترها، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که، بررسی جامع تنها یک مدل، نیازمند ساعت‌ها تحقیق و تحلیل است و از قدرت، کیفیت و دوام استثنایی محصولات برند میکروتیک خبر می‌دهد. به خصوص روتر برد میکروتیک مدل RB951G-2HnD.

    CPUهای مختلفی مانند  Atheros،  PowerPC و…  در روترهای Mikrotik قرار می‌گیرند، تا نیازهای مردم و آنچه را که با خرید روتر Mikrotik انتظار دارند، برآورده کنند. انواع روترهای میکروتیک از مرغوب‌ترین مواد ساخته شده‌اند. بنابراین شما می‌توانید از عملکرد عالی این محصولات برای سال‌ها اطمینان کامل داشته باشید.

    پورت های روتر
    روتر و پورت های آن

    انواع روتر برد Mikrotik

    روترهای mikrotik انواع مختلفی دارند. هر یک از آن‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

    روتربرد hAP ac lite

    شاید روتربرد hAP ac lite به عنوان یکی از محبوب‌ترین روترهای میکروتیک شناخته شود. این دستگاه، کوچک و کارآمد است و قیمتی نسبتاً ارزان دارد، بنابراین می‌تواند برای شرکت‌های متوسط قابل استفاده باشد. روتر hAP ac lite از استاندارد 802.11ac پشتیبانی می‌کند و دارای پنج پورت اترنت و لایسنس سطح چهار است. همچنین، آنتن آن تا 2 db دستیابی یا Gain دارد. این روتر میکروتیک به خصوص برای استفاده در خانه و شرکت‌های کوچک کاملا مناسب است. جالب است که بدانید که بهترین روتر برد میکروتیک برای آموزش و لابراتوار همین مدل است.

    روتربرد RB941-2nD-TC

    اگر هدف شما از خرید روتر میکروتیک، جنبه آموزشی است. یکی از بهترین روترهای میکروتیک، روتر RB941-2nD-TC است. این روتر برد قیمتی کاملا اقتصادی دارد و دارای چهار پورت اترنت و دو کارت جانبی بی ‌سیم است که؛ کار آن را برای اجرای سناریوهای دوره میکروتیک بسیار آسان می‌کند.

    آخرین نسخه سیستم عامل روتر میکروتیک یا RouterOS نیز به صورت پیش فرض نصب شده است، پردازنده مناسب و قدرتمندی دارد و برای پروژه‌های کوچک، می‌توانید به خوبی به آن اعتماد کنید. یکی از مشکلات یا ضعف‌های اصلی این روتر، عدم پشتیبانی از بسته‌های Mikrotik User Manager است.

    در عین حال طراحی آن، بسیار زیبا و مناسب برای ادارات و حتی منازل می‌باشد. این روتر میکروتیک دارای فرکانس پردازنده 650 مگاهرتز و هسته پردازنده، 32 مگابایت رم داخلی و البته 4 پورت اترنت با سرعت 100/10، لایسنس سطح 4 و پشتیبانی از استانداردهای بی سیم از سری 802.11 bgn است.همچنین توان خروجی 1/5 dbi از مشخصات مهم این روتر برد میکروتیک است.

    روتربرد SXT Lite 5 AC

    این مدل از روتر برد میکروتیک برای لینک‌های بی سیم یا همان وایرلس است. روتر AC SXT  Lite 5 یک روتر خوش ساخت و جمع و جور است؛ که به اندازه کف دست شما حجم دارد. همچنین این روتر میکروتیک یکی از ارزان‌ترین روترها است که؛ از فناوری 802.11ac fi پشتیبانی می‌کند، مجهز به پردازنده 650 مگاهرتز، رم 64 مگابایت و پورت RJ45 است و سرعت 100 مگابیت بر ثانیه را بر روی پورت‌های خود ارائه می‌دهد. این روتر با توجه به قیمتش یکی از بهترین روترهای میکروتیک محسوب می‌شود.

    نمونه از از روترها
    روتر و پورت های مختلف آن

    روتربرد hEX PoE lite

    روتر hEX PoE lite یکی از روترهای محبوب میکروتیک است که در بین شبکه کارها مورد توجه قرار دارد. این روتربرد دارای یک قاب پلاستیکی است و شامل 5 پورت اترنت و یک پورت USB 2.0 است. یکی از ویژگی‌های برجسته آن، قابلیت کار PoE برای 4 پورت اترنت است که به شما امکان روشن کردن 4 روتر دیگر را با انتقال برق می‌دهد.

    کاربردهای روتر میکروتیک

    در ادامه شما را با کاربردهای روترهای میکروتیک آشنا خواهیم کرد.

    • روتر برد میکروتیک امکان ایجاد شبکه محلی (LAN) را در خانه یا محل کار فراهم می‌کند. با این دستگاه می‌توانید، دستگاه‌های مختلف را به شبکه متصل کرده و اینترنت را به اشتراک بگذارید.
    • روتر میکروتیک را می‌توان به عنوان نقاط دسترسی به اینترنت در مکان‌هایی مانند کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز تجاری استفاده کرد. این دستگاه می‌تواند اینترنت بی ‌سیم را به چندین دستگاه به طور همزمان ارائه دهد.
    • در محیط‌های صنعتی و شرکتی می‌توان از روتر برد میکروتیک برای ایجاد شبکه‌های بی ‎‌‌سیم استفاده کرد. از این شبکه‌ها می‌توان برای اتصال دستگاه‌های اتوماسیون صنعتی، دستگاه ‌های حسگر، دوربین‌های مدار بسته و سایر دستگاه‌ها استفاده کرد. اگر قصد خرید دوربین مدار بسته با بهترین امکانات و کیفیت را دارید؛ می‌توانید از طریق سایت فناوران آتیه گئومات اقدام کنید.
    • در مکان‌های دور با دسترسی محدود به شبکه‌های سیمی یا اینترنت؛ روتر برد میکروتیک می‌تواند به عنوان یک راه حل ارتباطی مطمئن و پایدار در نقاط دسترسی محدود استفاده شود. این دستگاه با اتصال به شبکه‌های بی سیم ارتباط بین دستگاه‌ها را برقرار می‌کند.

    کانفیگ میکروتیک

    ما از روتر Mikrotik HEX Lite برای این آموزش استفاده می‌کنیم. حالت تنظیمات پیش فرض روتر میکروتیک شما به نوع پلت فرم RouterBOARD بستگی دارد. در این حالت، می‌توانید System Default Configuration را اجرا کنید، تا ببینید چه تنظیمات پیش فرضی برای دستگاه میکروتیک شما اعمال می‌شود.

    اگر به تازگی روتر خریداری کرده‌اید یا رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید. می‌توانید دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید و با استفاده از روش‌های زیر آن را بازنشانی کنید. برای انجام این روش در روترهای سری 700 و 900 میکروتیک می‌توانید استفاده کنید:

    • ابتدا دستگاه را از برق بکشید و مطمئن شوید که به برق وصل نیست
    • هنگام استفاده از ابزاری مانند سوزن، دکمه ریست را نگه دارید
    • در این مرحله روتر خود را به پریز برق وصل کنید تا چراغ های ACT و PWR روشن شوند
    • البته در برخی از سریال‌ها به جای ACT کلمه USR نوشته می‌شود
    • صبر کنید تا چراغ ACT یا USR روشن شود، سپس دکمه تنظیم مجدد را رها کنید
    • حالا شما موفق شدید و دستگاه شما به تنظیمات کارخانه بازنشانی خواهد شد

    همانطور که می‌بینید، اولین قدمی که باید هنگام کانفیگ میکروتیک بردارید، به روز رسانی اعتبار روتر از تنظیمات پیش فرض است.  لازم به ذکر است که باید این کار را برای هر روتری ک به خانه شما متصل است، انجام دهید. صرف نظر از اینکه رمز عبور قبلاً تنظیم شده است یا خیر!

    در پایان لازم است بگوییم که اگر به دنبال راه اندازی و کانفیگ روتر میکروتیک خود هستید؛ بهتر است این کار را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید. متخصصان فناوران آتیه گئومات سال‌ها است در این زمینه و ارائه انواع خدمات مربوط به شبکه، سرور، سانترال و … فعالیت می‌کنند؛ و بهترین گزینه برای شما می‌باشند. فقط کافی است از خدمات این شرکت دیدن کنید.

    استفاده از انواع روتر در خانه و سازمان ها
    کاربر روتر در خانه

    نکات مهم خرید روتر میکروتیک

    برای خرید هر یک از تجهیزات مربوط به شبکه و سرور، باید اطلاعات کافی به دست آورید. در ادامه برخی از نکات مهمی که هنگام تهیه روتر برد میکروتیک باید بدانید، را معرفی می‌کنیم.

    • اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید، قابلیت پشتیبانی از وای‌فای و شبکه‌های بی‌سیم در روتر است. اگر وای‌فای برای شما اهمیت دارد، بهتر است روتری با تراشه بی‌سیم را انتخاب کنید.
    • نکته بعدی، تعداد و سرعت پورت‌های شبکه اترنت است. باید بررسی کنید که چند پورت شبکه و با چه سرعتی نیاز دارید. همچنین سرعت پورت‌ها نیز مهم است، به خصوص اگر از اینترنت با سرعت بالا استفاده می‌کنید.
    • در مورد سیستم‌ عامل روتر نیز باید دقت کنید و بررسی کنید که کدام نسخه از سیستم ‌عامل RouterOS بر روی روتر نصب شده است. همچنین پردازنده مرکزی و حافظه اصلی روتر نیز باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا نقش مهمی در انجام سریع محاسبات و پردازش درخواست‌های همزمان از سوی چند کلاینت دارند.

    سخن پایانی

    ما در این مقاله سعی کردیم به شما عزیزان به طور کاملا واضح توضیح دهیم که روتر برد میکروتیک چیست و چه کاربردی دارد. این تجهیزات امروزه به عنوان یکی از برترین فناوری‌ها شناخته می‌شوند. با روی کار آمدن این تجهیزات در عرصه علم و فناوری، آن‌ها توانستند مشکلات متعددی را در زمینه ارتباطات شبکه‌های محلی رفع کرده و نقش بزرگی در سهولت انتقال پیام‌ها، فایل ها و … داشته باشند.

    فناوران آتیه گئومات

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.