مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

تست فلوک کابل شبکه چیست و چه مزایایی دارد؟

تست فلوک چیست و چه مزایایی دارد
  • کابل ‌کشی شبکه کامپیوتری یکی از جنبه‌های بسیار اساسی در طراحی و اجرای یک شبکه است و اهمیت بسیار زیادی دارد. برای اطمینان از عملکرد صحیح، پس از راه اندازی شبکه حتما بایستی اتصالات، کابل‌ها و تجهیزات مختلف پسیو شبکه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند. یکی از روش‌های متداول و کاربردی در این خصوص تست فلوک است. در این مقاله به بررسی Fluke Test، انواع روش‌های ارزیابی آن، کاربردها، نحوه خواندن گزارش و پارامترهای آن خواهیم پرداخت.

    تجهیزات مورد استفاده برای تست فلوک کابل شبکه

    مجموعه ابزارهای تست فلوک

    تست فلوک چیست؟

    تست فلوک (Fluke Test) یکی از بهترین روش‌ها برای بررسی اتصالات پسیو شبکه اعم از مسی و فیبر نوری است و توسط دستگاهی به نام تستر فلوک انجام می‌شود.. این تست در همان ابتدای کابل کشی، در انتهای کار و همچنین تعمیرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه ارزیابی با تست فلوک اطلاعات کاملی از جمله متراژ کابل، محل دقیق قطعی کابل، سرعت انتقال دیتا و گزارش دقیق از وجود هرگونه مشکل در اتصالات و تجهیزات پسیو شبکه به دست خواهید آورد.

    کاربرد تست فلوک

    به طور کلی Fluke Test یک اقدام مهم برای بررسی و اطمینان از صحت عملکرد بخش فیزیکی شبکه می‌باشد. با استفاده از این تست می‌توان وضعیت انواع کابل‌های مسی و فیبر از لحاظ تراکم سیگنال، تاخیر انتقال، قطعی، سرعت انتقال، کیفیت و… مورد ارزیابی قرار داد.

    از طریق آنالیز با تستر فلوک می‌توانید از سالم بودن لینک و اتصالات، کیفیت و عملکرد تجهیزات مختلف از جمله کیستون، پچ پنل، پچ کورد، کابل‌ها و کانکتورها در داخل شبکه اطمینان حاصل نمایید. متراژ دقیق کابل‌ها را به دست آورید. با شناسایی مشکلات و دریافت گزارش دقیق از آن‌ها، نسبت به تعمیر و رفع مشکل اقدام کنید. برخی دیگر از ویژگی‌ها و کاربردهای تست فلوک عبارتند از:

    • گزارش خرابی و قطعی کابل‌ها
    • تعیین محل دقیق قطعی
    • تشخیص نویز موجود در مسیر کانال و کابل‌ها
    • تست و بررسی رسانایی کابل‌ها
    • اندازه گیری پارامترهای مختلف پسیو شبکه
    • گزارش هرگونه خمیدگی یا کشیدگی در کابل‌ها به همراه مشخص کردن محل دقیق مشکل
    • تشریح ایرادات تجهیزات لایه فیزیکی شبکه از جمله کیستون، پچ پنل و…
    • مشخص کردن اندازه دقیق کابل کشی استفاده شده در شبکه
    • تایید اصلی یا تقلبی بودن تجهیزات مختلف پسیو شبکه

    روش کار تست فلوک

    برای شروع می‌بایست بر اساس نیاز نوع تست و کابل را تعیین کنید. مثلا اینکه می‌خواهید تست چنل انجام دهید یا پرمننت، نوع کابل‌تان cat5e، cat6 یا نوع دیگری است. این موارد را که مشخص کردید، نوبت اتصال آداپتورهای مربوط به تسترهای فلوک می‌باشد. به قسمت setup دستگاه رفته و پارامترهای مختلفی از جمله: نوع سوکت (مانند: RJ45)، استانداردی که می‌خواهید ارزیابی با آن انجام شود (ISO/TIA) و… را ثبت می‌نمایید.

    پس از اینکه تنظیمات دلخواه خود را روی دستگاه مشخص کردید، تمام تجهیزاتی که نیاز به تست دارند را با آداپتور مربوطه متصل کنید. دکمه “TEST” را فشار دهید تا تست شروع شود، پس از گذشت یک مدت کوتاه، نتیجه به صورت “PASS” یا “FAIL”  نمایش داده خواهد شد.

    انواع تست فلوک

    تست فلوک در دو نوع چنل و پرمننت انجام می‌شود و هر کدام ویژگی‌ها و کارکردهای مختص خود را دارند. هر دو نوع تست channel و permanent به طور استاندارد قابل ارزیابی برای طول کابل 90 یا 100 متر هستند. البته این مقدار می‌تواند بیشتر هم باشد. در ادامه آن‌ها را شرح خواهیم داد.

    تست فلوک چنل

    تست فلوک نوع چنل

    چنل

    روش تست فلوک چنل ساده‌تر است. به این صورت که لازم دو سر یک کابل شبکه را سوکت بزنید و با استفاده از پچ کابل، آن را به دستگاه تستر فلوک وصل نمایید. حال می‌توانید آنالیز را شروع کنید. حتما لازم است سر کابل را با دقت و به درستی کیستون بزنید زیرا در صورت مشکل در این بخش شما نتیجه تست درستی دریافت نخواهید کرد و نتیجه تست نیز fail خواهد شد.

    برای مشاهده محصولات و خرید کابل شبکه با بهترین قیمت و کیفیت کلیک کنید.

    تست فلوک لینک دائمی

    تست فلوک نوع permanent

    پرمننت

    تست پرمننت کامل‌تر است و نتیجه دقیق‌تری را ارائه می‌دهد. در آنالیز سخت‌گیری بیشتری دارد. کابل‌هایی که تست پرمننت را pass می‌کنند، چنل را نیز تایید می‌گیرند. اما برعکس ممکن است کابلی که channel test را تایید کرده، نتواند از permanent، با موفقیت عبور کند. در کل نتیجه آنالیز این روش اعتبار بیشتری دارد.

    برای انجام تست فلوک پرمننت، کابل را سوکت زده اما اینبار به وسیله ماژول خود دستگاه تستر فلوک آن را متصل کرده و ارزیابی را انجام دهید. پرمننت که تست لینک پیوند دائمی نیز شناخته می‌شود برای ارزیابی تجهیزات دائمی و ثابت پسیو شبکه نیز به کار می‌رود. در این حالت سیم بین تجهیزات در آنالیز حذف شده و فقط بخش ثابت کانال اندازه گیری می‌شود. مثلا از یک پچ پنل تا پچ پنل دیگر در دیتاسنتر وضعیت مورد تست قرار می‌گیرد.

    تست فلوک چنل بهتر است یا پرمننت

    در پاسخ به این سوال که تست چنل بهتر است یا پرمننت، باید بگوییم که بستگی به نوع تست و مکانی که می‌خواهید آنالیز پسیو شبکه را انجام دهید؛ این انتخاب می‌تواند متفاوت باشد. پرمننت عملکرد دقیق‌تر، جامع‌تر و بهتری دارد ولی نیاز نیست همه جا از آن استفاده شود.

    برای مواقعی که سرعت، حجم انتقال داده و مواردی از این دست اهمیت ویژه‌ای دارند و سازمان مربوط به دنبال یک نتیجه دقیق و قابل اعتماد است حتما بایستی تجهیزات با کیفیت بالا استفاده شده و تست لینک دائمی روی آن‌ها انجام شود. با پاس شدن نتیجه ارزیابی اتصالات و کابل کشی در این تست می‌توانید اطمینان داشته باشید که لایه فیزیکی بدون مشکل و با عملکرد خوبی می‌تواند انتقال دیتا را انجام دهد.

    آداپتور برای تست فلوک نوع پرمننت

    آداپتور مناسب برای تست فلوک permanent

    مزایای استفاده از تست فلوک

    تسترهای کابل شبکه فلوک، برای هر کسی  که در زمینه کابل‌کشی شبکه فعالیت می‌کند، ابزارهایی ضروری محسوب می‌شوند. این تسترها به شما امکان می‌دهند با سرعت و دقت مشکلات کابل‌های شبکه را تشخیص دهید و در نتیجه زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید. در ادامه به مزایای تست فلوک با استفاده از تسترهای FLUKE خواهیم پرداخت.

    • تشخیص دقیق

    مزیت اصلی تست فلوک، توانایی تشخیص دقیق مشکلات کابل‌های شبکه است. تسترهای فلوک از آنالیزهای تشخیصی متنوعی برای شناسایی مشکلاتی مانند: خطاهای کابل، اشتباهات نصب و… استفاده می‌کنند. با استفاده از آن‌ها می‌توانید به سرعت محل دقیق مشکل را مشخص نمایید.

    • صرفه‌جویی در زمان

    این تسترها با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها که به شما امکان تشخیص و عیب‌یابی سریع را می‌دهند. یکی از ارزشمندترین خصوصیات تست فلوک، قابلیت انجام تست‌ها بر روی چندین کابل به صورت همزمان است. یعنی می‌توانید تعداد زیادی از کابل‌ها را در مدت زمان کوتاهی تست کنید و به صورت قابل توجهی در زمان خود صرفه جویی نمایید.

    • راحتی استفاده

    از دیگر مزایای Fluke Test توسط تسترها، سهولت استفاده از آن‌هاست. دستگاه‌های تست با در نظر گرفتن کاربر طراحی شده‌اند و کاربری آسانی دارند. بیشتر مدل‌ها دارای یک رابط ساده هستند که به شما این امکان را می‌دهد به سرعت تست‌های مورد نیاز خود را انتخاب کنید. علاوه بر این، بسیاری از تسترهای کابل شبکه فلوک دارای تست‌های پیش‌تعیین شده‌ می‌باشند که تنها با فشردن چند کلیک، قابل اجرا هستند.

    • تطبیق پذیری

    تسترهای کابل شبکه Fluke ابزارهای همه کاره فوق العاده‌ای هستند. آن‌ها می‌توانند برای تشخیص مشکلات با طیف گسترده‌ای از کابل‌های شبکه از جمله کابل‌های مسی، فیبر نوری و کابل‌های کواکسیال استفاده شوند. این تطبیق پذیری، آن‌ها را به ابزاری ضروری برای هر متخصص کابل کشی شبکه تبدیل می‌کند و به شما امکان می‌دهد با انواع کابل‌ها و فناوری‌های مختلف کار کنید.

    • بهبود کارایی

    استفاده از تست فلوک می‌تواند به شما در بهبود کارایی در کار کمک کند. با شناسایی مشکلات کابل‌های شبکه، می‌توانید از اشتباهات پرهزینه جلوگیری کنید و زمان صرف شده برای عیب یابی را کاهش دهید. علاوه بر این، قابل حمل بودن و سهولت استفاده از این تسترهای فلوک به این معنی است که می‌توانید به صورت کارآمدتر، تعداد بیشتری پروژه را در زمان کمتری تکمیل نمایید.

    • صرفه جویی در هزینه

    با انجام آزمایش‌های منظم بر روی کابل‌ کشی شبکه، می‌توانید مشکلات احتمالی را قبل از تبدیل شدن به مشکلات اصلی شناسایی کرده و از هزینه‌های مرتبط با تعمیرات و تعویض‌ تجهیزات پیشگیری نمایید.

    گزارش تست فلوک و پارامترهای آن

    یک گزارش از تست فلوک

    راهنمای گزارش تست فلوک و پارامترهای مهم آن

    Wire map: بررسی و تصحیح ترتیب درست سیم‌های کابل

    Propagation Delay (تاخیر سیگنال): اندازه‌گیری زمانی که سیگنال برای یک نقطه از کابل به نقطه دیگر می‌رسد.

    Delay Skew: اندازه‌گیری اختلاف تاخیر بین دو جفت سیم در یک کابل

    Cable Length: اندازه‌گیری طول دقیق کابل

    Insertion Loss: اندازه‌گیری افت قدرت سیگنال در طول کابل

    Return Loss: اندازه‌گیری افت انعکاسی سیگنال در نقطه پایانی کابل

    Near End-Cross Talk (NEXT): اندازه‌گیری تداخل سیگنال‌های مجاور در نقطه نزدیک به منبع

    Power Sum NEXT (PSNEXT): مجموع تداخل نزدیک بین تمام جفت‌های سیم

    The Equal-Level Far-End Crosstalk (ELFEXT): مقدار FEXT پایان هر خط

    Power Sum ELFEXT: مجموع مقدار FEXT سه جفت روی یک جفت دیگر

    Attenuation-to-Crosstalk ratio (ACR): اندازه‌گیری نسبت افت به تداخل در یک فرکانس خاص

    Power Sum ACR: مجموع نسبت افت به تداخل بین تمام جفت‌های سیم

    DC Loop Resistance: اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی در حلقه DC برای بررسی استانداردهای مقاومت کابل

    سخن پایانی

    تست فلوک یک فرایند ضروری در صنعت ارتباطات و شبکه‌های کامپیوتری است که برای ارزیابی و تست کیفیت کابل‌ها، اتصالات و تجهیزات پسیو شبکه استفاده می‌شود. پارامترهای مختلفی از جمله: Wire map، Propagation Delay، Delay Skew، Cable Length و… در این تست توسط ابزار تستر Fluke مورد بررسی قرار می‌گیرند. در نتیجه گزارش دقیق و جزئی از عملکرد کابل‌ها و اتصالات برای اطمینان از عملکرد بهینه شبکه ارائه می‌شود که در تشخیص و رفع مشکلات احتمالی موثر هستند.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • تست فلوک چیست؟

    تست Fluke مجموعه‌ای از تست‌ها و اندازه‌گیری‌های صنعتی برای پیوندهای فیزیکی شبکه است. توسط تسترهای Fluke، آنالیز کابل شبکه Fluke انجام می‌شود که می‌تواند اطلاعات “Pass” یا “Fail” را مطابق با استانداردهای صنعت ارائه دهد.

    • تست فلوک چه کاربردهایی دارد؟

    گزارش خرابی کابل‌ها، تشخیص نویز، محل دقیق قطعی انواع کابل و… که در همین مقاله عنوان شده‌اند از کابردهای مختلف تست فلوک هستند.

    • تستر شبکه Fluke چگونه کار می کند؟

    تسترهای اترنت صنعتی Fluke با انتقال سیگنال‌های آزمایشی از طریق کابل‌های شبکه غیرفعال و تجزیه و تحلیل سیگنال‌های برگشتی کار می‌کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.