مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

آشنایی با تفاوت کابل شبکه cat5 و cat6

تفاوت کابل شبکه cat5 و cat6
  • کابل شبکه برای اتصال، انتقال داده و اطلاعات بین کامپیوترها، روترها، سوئیچ ها و دیگر تجهیزات شبکه استفاده می‌شوند. این کابل‌ها انواع دیتا را منتقل می‌کنند. کابل‌های اترنت به طور مداوم برای افزایش سرعت پهنای باند و کاهش نویز ارتقا می‌یابند، بنابراین دانستن اینکه کدام کابل شبکه را انتخاب کنیم می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. قبلا در مقاله دیگری به طور کامل درباره اینکه کابل شبکه چیست، صحبت کردیم؛ حال در این مقاله تفاوت کابل شبکه cat5 و cat6 را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید تصمیم مناسب را (نسبت به نیاز خاص خود) اتخاذ کنید.

    کابل شبکه

    کابل cat5

    معرفی کابل شبکه cat5

    Cat۵ که یکی از تجهیزات پسیو شبکه می‌باشد، محبوب‌ترین کابل جفت پیچ خورده است و از زمان معرفی آن در سال ۱۹۹۵ تاکنون کاربرد داشته است. این نوع کابل به دلیل سرعت انتقال داده ۱۰۰ Mbps و پهنای باند ۱۰۰ MHz راه را برای اینترنت پرسرعت هموار کرد. کابل‌های Cat۵ از چهار جفت سیم مسی پیچ خورده با یک اتصال دهنده RJ۴۵ تشکیل شده‌اند.

    کابل‌های Cat۵ برای مصارف خانگی که حامل سیگنال‌های تلفن، ویدئو و دیتا هستند بسیار مناسب می‌باشند. اگر کابل اترنتی را می‌بینید که از لپ تاپ یا فضای کاری شما خارج می‌شود، به احتمال زیاد کابل Cat۵ است. این کابل‌ها دارای حداکثر فاصله توصیه شده ۱۰۰ متر هستند. استفاده از آ‌ن‌ها برای مسافت‌های طولانی‌تر، می‌تواند منجر به تداخل، از دست رفتن داده‌ها، ناسازگاری یا از دست رفتن اتصال شود.

    معرفی کابل شبکه cat6

    کابل Cat۶ شامل چهار جفت سیم مسی پیچ خورده است. پهنای باند ۲۵۰ مگاهرتز را ارائه می‌دهد و می‌تواند از سرعت داده تا ۱۰ Gbps تا 55 متر پشتیبانی کند. این کابل از همان جک RJ۴۵ کابل Cat۵ استفاده می‌کند و با هر دو نوع کابل سازگاری دارد. استفاده از کابل Cat۶ روی 55 متر لزوما احتمال تداخل را افزایش نمی‌دهد، اما سرعت انتقال را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، اجرای یک کابل Cat۶ به طول 100 متر، حداکثر سرعت انتقال را به 1 Gbps (که هنوز هم بسیار سریع است) کاهش خواهد داد.

    کابل کشی Cat۶ برای هر استفاده‌ای که نیازمند سرعت انتقال بالا مانند تنظیمات IoT در خانه‌های هوشمند، شبکه‌های مدرسه یا شرکت، و مراکز داده بزرگ است، عالی است. Cat۶ در حال حاضر استاندارد جهانی برای اترنت محسوب می‌شود. بنابراین خرید کابل شبکه cat6 و استفاده از آن برای “ایمن سازی” شبکه شما توصیه می‌شود.

    کابل شبکه cat6

    کابل cat6

    تفاوت کابل شبکه cat5 و cat6

    کابل‌های CAT5 و CAT6 در ویژگی‌های مختلفی با هم تفاوت دارند. در زیر 3 مورد از آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

    تفاوت کابل شبکه cat5 و cat6 بر اساس پهنای باند و فرکانس

    اصلی‌ترین تفاوت کابل شبکه cat5 و cat6 در پهنای باند است. کابل‌های CAT۶ برای فرکانس‌های کاری تا ۲۵۰ مگاهرتز طراحی شده‌اند، در حالی که این میزان برای CAT۵ به ۱۰۰ مگاهرتز می‌رسد. این یعنی یک کابل CAT۶ می‌تواند داده‌های بیشتری را به صورت هم زمان پردازش کند.

    بر اساس ایمنی

    ایمنی مورد دیگری می‌باشد که باعث تفاوت کابل شبکه cat5 و cat6 شده است. CAT5 و CAT6 هر دو کابل‌های زوج به هم تابیده هستند. از سیم‌های مسی استفاده می‌کنند که معمولا 4 جفت به هم تابیده (8 سیم) در هر کابل دارند. در گذشته، عملکرد 250 مگاهرتزی ارائه شده توسط CAT6 اغلب با استفاده از یک پوشش محافظ پلاستیکی در سیم کشی به دست می‌آمد. امروزه کابل‌های CAT6 انعطاف پذیرتر هستند و از روش‌های دیگری برای کاهش نویز استفاده می‌کنند.

    صرف نظر از اینکه آیا از پوشش محافظ پلاستیکی استفاده می‌شود یا خیر، CAT6 استاندارهای سختگیرانه‌تری در برابر تداخل و نویز سیستم دارد. همچنین در این کابل خطاها کم‌تر و نرخ انتقال داده بالاتر است.

    بر اساس سرعت

    از آنجا که کابل‌های CAT۶ تا ۲۵۰ مگاهرتز کار می‌کنند که بیش از دو برابر کابل‌های CAT5 (100 مگاهرتز) است، سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهند، در حالی که کابل‌های CAT۵ می‌توانند تا 100 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی نمایند.

    تفاوت کابل شبکه cat5 و cat6

    کابل شبکه cat5 و cat6

    تفاوت کابل شبکه cat5 و cat6 در شبکه لن خانگی

    کابل‌های Cat6 می‌توانند بهترین گزینه برای ارتقاء یا راه‌ اندازی شبکه لن خانگی یا محل کار باشند. این کابل‌ها سرعت انتقال داده بالاتری را نسبت به کابل‌های شبکه CAT5 ارائه می‌دهند. انعطاف‌پذیرتر هستند، دوام بالاتری دارند و در برابر نویز و تداخل عایق بندی شده‌اند. همه این موارد آن‌ها را برای استفاده در زیرساخت‌های شبکه مدرن به گزینه بهتری تبدیل می‌کند.

    اما نکته اینجاست که، برای استفاده از سرعت بالاتر Cat6، حتماً باید تجهیزات شبکه LAN خانگی یا محل کار توانایی ارائه سرعت بالا را داشته باشند. در صورتی که دستگاه‌ها یا سوئیچ‌های شما از اترنت ۱۰ گیگابیت در ثانیه پشتیبانی نمی‌کنند، این تغییر در سرعت، تفاوتی ایجاد نخواهد کرد. به همین دلیل، در انتخاب بین Cat5 و Cat6، اگر نیاز به سرعت بالاتر و امکان ارتقاء در آینده وجود دارد، می‌توانید از کابل شبکه CAT6 استفاده نمایید.

    سخن پایانی

    در این مقاله از تفاوت کابل شبکه cat5 و cat6 برایتان گفتیم و متوجه شدیم که هر کدام آن‌ها با توجه به نیازهای ما می‌توانند گزینه بهتری باشند. اگر به دنبال سرعت و پهنای بالاتر به همراه تداخل کمتر هستید به شرطی که تجهیزات شبکه محلی شما توانایی ارائه سرعت بالاتر متناسب با cat6 را دارد، می‌توانید از آن استفاده نمایید. اما در صورتی که مقوله پهنای باند و سرعت خیلی برایتان مهم نیست دنبال راه ارزان‌تر هستید، cat5 نمونه بهتری است.

    منبع: matrix-ndi

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متدوال

    • کابل شبکه CAT5 بهتر است یا CAT6؟

    وقتی صحبت از کابل‌های اترنت Cat ۵ و Cat۶ می‌شود، هیچ انتخاب درست یا غلطی وجود ندارد. محصولی که انتخاب می‌کنید به نیازهای کسب و کار شما بستگی خواهد داشت. اگر از سرعت اینترنت فعلی خود راضی هستید یا سرور خود را به فضای ابری منتقل کرده اید، این نوع کابل عالی است. از سوی دیگر Cat۶ عملکرد بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد و Crosstalk (تداخل) را کاهش می‌دهد.

    • تفاوت کابل شبکه cat5 و cat6 در چیست؟

    کابل‌های شبکه CAT5 و CAT6 از لحاظ میزان پهنای باند، سرعت انتقال داده و ایمنی در برابر تداخل و نویز با هم تفاوت دارند.

    • آیا ارتقا از Cat۵ به Cat۶ ارزش دارد؟

    با ارتقاء کابل کشی از Cat۵ به Cat۶، می‌توانید از افزایش سرعت انتقال داده، بهبود کیفیت سیگنال، افزایش طول کابل، قابلیت‌های آینده نگرانه بهره مند شوید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.