مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

آشنایی با تفاوت مودم adsl با vdsl

آشنایی با تفاوت مودم adsl با vdsl
  • موضوعی که امروز می‌خواهیم به آن بپردازیم تفاوت مودم adsl با vdsl و اینترنت adsl/vdsl است. اما قبل از آن اجازه بدهید برایتان بگوییم اصلاً مودم چیست؟ به زبان ساده modem یک دستگاه الکترونیکی است که به شما امکان دسترسی به اینترنت را می‌دهد. در واقع مودم سیگنال‌هایی که از ارائه دهنده خدمات اینترنت یا همان ISP شما می‌آید را می‌گیرد و آن‌ها را به یک اتصال اینترنتی تبدیل می‌کند.

    مودم adsl چیست؟

    قبل از اینکه سراغ بررسی تفاوت مودم adsl با vdsl برویم برای درک بهتر، هر یک از آن‌ها را بریتان توضیح خواهیم داد. مودم ADSL اترنت که یکی از تجهیزات اکتیو شبکه است؛ برای کسانی که به دنبال راهی مقرون به صرفه برای اتصال به پهنای باند ADSL هستند، ایده آل می‌باشد. این دستگاه بدون درایور است، بنابراین روی هر پلتفرم و تحت هر سیستم عاملی کار می‌کند! از همین رو راه اندازی آن ساده بوده و فقط کافی است آن را به پورت اترنت دستگاه/کامپیوتر خود وصل کرده و تنظیمات شبکه را از طریق مرورگر وب خود پیکربندی کنید.

    اگر مودم اترنت ADSL را به یک روتر باند پهن متصل کنید، می‌توانید دسترسی به اینترنت پرسرعت را با همه افراد شبکه خود اعم از سیمی یا بی سیم به اشتراک بگذارید. آن‌ها با تمام استانداردهای IEEE برای ADSL مطابقت دارند و با تمام ISP‌ها سازگار هستند.

    مودم adsl چیست

    ADSL مودم

    کاربردهای adsl

    ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) فناوری است که انتقال سریع داده با پهنای باند بالا را از طریق خطوط تلفن سیم مسی، به خانه‌ها و کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. به زبان ساده تکنولوژی adsl با استفاده از مودم‌های adsl، اینترنت را در اختیار ما می‌گذارد و برخلاف سرویس خط تلفن مسی (همان dial-up‌های قدیمی)، این ارتباط همیشگی است. ADSL به طور همزمان اطلاعات آنالوگ (صوتی) و داده‌ها را در یک خط تلفن جای می‌دهد.

    همچنین با استفاده از فناوری adsl و مودم مخصوص به آن، می‌توانید اتصال شبکه محلی (LAN) با اینترنت برقرار کنید. اتصال ADSL نسبت به سایر فناوری‌ها مانند: فیبر نوری مقرون به صرفه‌تر است. زیرا نیازی به گذاشتن سیم یا کابل جداگانه نخواهید داشت. از همان سیم تلفن برای اتصال به اینترنت استفاده می شود.

    ADSL2+ آخرین نسخه ADSL می باشد. ضمناً کسانی که در فاصله نزدیک‌تری به سوئیچ‌های مدیریت شده (DSLAM) توسط یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی زندگی می‌کنند سرعت اینترنت بهتری خواهند داشت.

    مودم vdsl و دستگاه های متصل به آن

    کاربرد مودم vdsl

    مودم vdsl چیست؟

    بالاتر برایتان از مودم adsl و کاربرد آن گفتیم. قطعا آشنایی با نوع vdsl مودم نیز به شما در مقایسه و شناخت بهتر تفاوت مودم adsl با vdsl کمک خواهد کرد. مودم VDSL دستگاهی است که برای اتصال به خطوط ارتباطی از نوع VDSL (Very High Bitrate Digital Subscriber Line) استفاده می‌شود. این خطوط ارتباطی با سرعت بالا و برای انتقال داده به کاربران ارائه می‌شوند. درواقع  VDSL نسخه‌ بهبود یافته تکنولوژی ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) است.

    یک مودم VDSL اطلاعات دیجیتال دریافتی از isp (ارائه دهنده خدمات اینترنت) را به سیگنال‌های قابل فهم برای دستگاهایی که به آن متصل هستند، تبدیل می‌کند. این مودم‌ها معمولاً دارای پورت‌های اترنت برای اتصال به دیوایس‌های مختلف مانند: کامپیوترها، روترها یا تلفن‌های VoIP (Voice over Internet Protocol) هستند. همانند مودم‌های adsl با استفاده از قابلیت وای فای، مودم vdsl نیز می‌تواند یک ارتباط بی سیم برقرار کند.

    استفاده از مودم VDSL به کاربران این امکان را می‌دهد تا از سرعت اینترنت بالا و عملکرد بهتر در انتقال داده‌ها برخوردار شوند. این مودم‌ها برای دانلود و آپلود فایل‌ها، تماشای ویدئوها با کیفیت بالا و اجرای بازی‌های آنلاین و… به بهترین شکل عمل می‌کنند.

    کاربردهای vdsl

    VDSL مخفف عبارت Very-high-bit-rate Digital Subscriber Line است. این فناوری از همان خط مشترک دیجیتالی (dsl) یعنی خطوط مسی برای انتقال سیگنال اینترنت استفاده می‌کند و یک فناوری جدید در مقایسه با ADSL می‌باشد. VDSL تجربه کاربری بهتری را به کاربران برنامه‌های اینترنتی ارائه می‌دهد. در واقع از همان خط مشترک به روشی موثرتر استفاده می‌کند.

    در vdsl، اتصال به کاربران با نصب یک گره نوری در نزدیکی مکان مشترکین ارائه می‌شود. این گره با استفاده از کابل‌ فیبر نوری به ISP متصل شده و پهنای باند بالاتری را برای استفاده‌های مختلف از جمله سیستم تلفن voip، خدمات ابری، بازی، تلویزیون‌های اینترنتی، شبکه‌ها، سازمان‌ها و …  ارائه می‌هد.

    ساختار اینترنت adsl

    ساختار یک اینترنت adsl

    تفاوت مودم adsl با vdsl

    علاوه بر مواردی که بالاتر در خصوص تفاوت مودم adsl با vdsl بیان کردیم، 5 تفاوت عمده میان آن‌ها وجود دارد که به شرح زیر هستند:

    سرعت

    اصلی‌ترین تفاوت مودم adsl با vdsl، سرعت است. VDSL سرعت بالاتری نسبت به اتصالات ADSL ارائه می‌دهد و سرعت دانلود را تا  70 Mbps (70 مگابیت بر ثانیه) و سرعت آپلود را تا 10 Mbps  (10 مگابیت بر ثانیه) افزایش می‌دهد. از سوی دیگر ADSL حداکثر سرعت دانلود 24 Mbps دارد و سرعت آپلود آن نیز بسیار پایین‌تر است.

    کاربرد

    دیگر تفاوت بین مودم adsl و vdsl در نوع کاربرد آن‌ها می‌باشد. با استفاده از VDSL می‌توانید اپلیکیشن‌های با پهنای باند بالا مانند اسکایپ، یوتیوب یا پشتیبان‌گیری آنلاین را به راحتی و بدون هیچ تاخیری اجرا کنید. در کل با توجه به میزان بسیار بالای پهنای باندی در vdsl، کارهایی که به سرعت بالاتری نیاز دارند، عملکرد بهتری را خواهند داشت.

    تفاوت ساختاری adsl با vdsl

    ساختار اینترنت vdsl

    دسترسی

    در بین تفاوات‌هایی که تا به اینجا بیان کردیم، دسترسی به نوعی مزیت فعلی در adsl محسوب می‌شود. زیرا بیشتر ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) در سراسر جهان و همچنین کشورمان، خدمات adsl را ارائه می‌دهند.  vdsl به دلیل جدیدتر بودن هنوز به گستردگی adsl ارائه نمی‌شود.

    قیمت

    تفاوت چندانی در میزان قیمت تعرفه‌های هر دو نوع اتصال اینترنت adsl و vdsl  ارائه شده توسط isp‌ها وجود ندارد. ولی به طور کلی ممکن است برای خرید تجهیزات و راه اندازی (به همان دلیل جدیدتر بودن و… که بالاتر نیز گفتیم)  vdsl، هزینه بالاتری را بپردازید.

    سیگنال دهی

    میزان سیگنال دهی از دیگر گزینه‌های تفاوت مودم adsl با vdsl یا همان اینترنت adsl/vdsl است. افزایش فاصله سیم مسی بین کاربر و ایستگاه سوئیچینگ (منظور همان dslam است که از طرف هر isp معمولا در مرکز مخابرات هر منطقه قرار داده می‌شود)، قدرت سیگنال هر دو اتصال ADSL و VDSL را کاهش می‌دهد. اما سیگنال vdsl در مقایسه با adsl حساس تر بوده و سریع‌تر تضعیف می‌شود.

    سخن پایانی

    در کل تفاوت‌ مودم‌ ADSL با VDSL در سرعت، کاربرد، دسترسی، قیمت و سیگنال‌دهی خلاصه می‌شود. هرکدام از این تکنولوژی‌ها با ویژگی‌ها و امکانات منحصر به فرد خود، بر اساس نیازهای کاربران، می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای اتصال به اینترنت باشند.

    ADSL برای استفاده‌های عمومی همچون وبگردی ساده و انجام کارهای اینترنتی روزمره و… عملکرد خوبی دارد اما VDSL امکان ارائه سرعت بیشتر و تجربه استفاده از اینترنت بهتری را فراهم می‌آورد. برای استفاده از سرویس‌های ابری، voip، تلویزیون اینترنتی و هر کاری که سرعت برایتان اهمیت بیشتری دارد، vdsl می‌تواند گزینه بهتری باشد.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • تفاوت مودم adsl با vdsl چیست؟

    سرعت، کاربرد، دسترسی، قیمت و سیگنال‌دهی از تفاوت‌های عمده میان adsl و vdsl است.

    • آیا ADSL و VDSL یکسان هستند؟

    ADSL و VDSL به ترتیب مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line (خط مشترک دیجیتال نامتقارن) و Very-High-Bit-Rate Digital Subscriber Line (خط مشترک دیجیتالی با نرخ بیت بسیار بالا) هستند. همانطور که ممکن است حدس بزنید، VDSL سریع‌تر از ADSL است، اما هر دو نشان دهنده فناوری‌های جدیدتر و ماهرتر هستند که در انتقال داده‌ها از طریق خط تلفن مسی استفاده می‌شوند.

    • آیا ADSL سریعتر از VDSL است؟

    VDSL از پهنای باند سنتی ADSL سریع‌تر است، زیرا VDSL ترکیبی از زیرساخت فیبر و مخابرات است. VDSL حدود ۳ برابر سریع‌تر از پهنای باند ADSL است و سرعت آپلود بسیار بهتری دارد.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.