مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

شبکه wlan چیست و چه کاربردهایی دارد

شبکه wlan چیست و چه کاربردهایی دارد
  • این روزها برای اتصال به اینترنت دیگر مجبور به یک ارتباط کابلی نیستیم، انواع شبکه بی سیم در خانه‌ها، ادارات، کافه‌ها و حتی بسیاری از مکان‌های عمومی وجود دارند و می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. همانطور که می‌دانید وجود یک شبکه wlan به ما این امکان را می‌دهد تا در حین حرکت نیز به اینترنت متصل شده و بتوانیم کار خود را انجام دهیم.

    شبکه‌های wlan چیست؟

    شبکه Wireless Local Area Network یا WLAN  اجازه می‌دهد دو یا چند دستگاه به صورت بی سیم به هم متصل شوند تا یک شبکه محلی در مقیاس محدود تشکیل شود. شبکه محلی بی سیم به جای اتصال سیمی به امواج رادیویی با فرکانس بالا متکی است و اغلب از یک اکسس پوینت در آن استفاده کرده و  از طریق یک gateway، می‌تواند ارتباط اینترنتی ایجاد کند. در این بین Wi-Fi شاید شناخته شده ترین نوع شبکه wlan باشد که از مشخصات IEEE ۸۰۲.۱۱ استفاده می‌کند.

    WLAN و wi-fi بسیاری از چیزها را تغییر داده اند و نوعی عصر جدید اینترنت را به وجود آورده اند. افراد نه تنها به صورت آنلاین با یکدیگر در ارتباط هستند، بلکه می‌توانند این کار را به شکل راحت تری انجام دهند.

    انواع دستگاه های متصل به هم در یک شبکه

    شبکه محلی بی سیم

    کاربرد شبکه محلی بی سیم

    شبکه‌ wlan در ابعاد و مکان‌های مختلفی کاربرد دارد. رایج‌ترین استفاده از شبکه‌های محلی بی سیم در خانه و محل کار است. به جای اینکه کل فضای خود را با سیم بپوشانید و همچنان مجبور به اتصال به کابل باشید، شبکه محلی بی سیم می‌تواند به شما امکان اتصال به اینترنت و گشت و گذار در محل را می‌دهد. Wireless Local Area Network همچنین به عنوان ابزاری برای جذب مخاطب در رستوران‌ها یا موسسات دیگر استفاده می‌شوند زیرا در آنجا مردم زمان قابل توجهی را صرف می‌کنند.

    نصب و راه اندازی شبکه‌های داخلی وایرلس

    برای نصب و راه‌ اندازی شبکه WLAN (Wireless Local Area Network) لازم است در همان ابتدای کار، تعداد دستگاه‌ها، پوشش مکانی، نوع اطلاعات انتقالی در شبکه، انتخاب تجهیزات اعم از روتر با قابلیت بی‌سیم، اکسس پوینت‌ها، سوئیچ‌ها، کابل‌های شبکه و… تعیین شوند.

    اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید تمام تجهیزات مورد نیاز خود را دارید. برای شروع کار، حداقل به یک کامپیوتر، یک اکسس پوینت، روتر یا سوئیچ شبکه بسته به نیاز و یک کابل اترنت جهت پیکربندی لازم خواهید داشت. سپس نوبت به اتصال دستگاه‌ها به شبکه wlan می‌رسد. برای این کار باید مطمئن شوید که WiFi روی سوئیچ شبکه یا روتر شما فعال است. برای اضافه کردن پرینتر و دیگر سخت افزارهای خارجی، از منوی تنظیمات شبکه در کامپیوتر خود استفاده کنید و مسیر راه اندازی را دنبال کنید. برای فعال کردن اشتراک گذاری آسان فایل، در کامپیوتر ویندوز باید یک Homegroup ایجاد کنید.

    شبکه محلی بی سیم و دستگاه های موجود در آن

    یک شبکه‌های داخلی وایرلس

    تجهیزات راه اندازی شبکه محلی بی سیم

    همان طور که بالاتر نیز گفتیم شبکه محلی بی‌سیم یا شبکه wlan یک فناوری ارتباطی است که امکان اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر و به شبکه به صورت بی‌سیم را فراهم می‌کند. این شبکه‌ها از امواج رادیویی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند. برای این کار ممکن است به تجهیزات زیر نیاز باشد:

    • اکسس پوینت
    • روتر
    • کارت شبکه
    • ریپیتر بی سیم
    • کابل شبکه
    • سوییچ
    • آنتن تقویتی

    اکسس پوینت

    اکسس پوینت‌ها از جمله دستگاه‌هایی هستند که در هنگام راه اندازی یک شبکه wlan مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها اجزای ضروری زیرساخت یک شبکه محلی بی سیم هستند. Access Point سیگنال وای فای را به یک منطقه خاص ارسال می‌کند و به همین دلیل عموماً در ادارات و ساختمان‌های بزرگ مورد استفاده می‌شود. AP‌ها به دستگاه‌های مختلف مانند کامپیوتر، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها امکان اتصال به WiFi را می‌دهند.

    دستگاه اکسس پوینت

    اکسس پوینت جهت استفاده در شبکه wlan

    روتر

    در یک شبکه محلی بی‌ سیم، روتر از تجهیزات اساسی و مهم است و وظیفه‌های گوناگونی عهده دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

    • وظیفه اصلی اتصال شبکه محلی به اینترنت بر عهده روتر است.
    • روتر برای دستگاه‌های متصل به شبکه wlan آدرس‌ها را توزیع می‌کند. این آی پی آدرس‌ها به دستگاه‌ها اجازه می‌دهند تا در شبکه یکدیگر را تشخیص دهند و ارتباط برقرار کنند.
    • مسیریابی (Routing) برای ارسال داده‌ها از یک دستگاه به دیگری در شبکه محلی بی سیم نیز توسط روتر به صورت خودکار و بر اساس جداول مسیریابی انجام می‌شود.
    • روترها نقش مهمی در امنیت شبکه دارد. آن‌ها با استفاده از قابلیت فایروال خود جلوی برخی از ترافیک‌های ناخواسته را می‌گیرند. همچنین ویژگی‌های مانند Network Address Translation (NAT) را ارائه می‌دهند که امنیت شبکه را افزایش می‌دهد.
    • مدیریت تخصیص پهنای باند (Bandwidth Management) یکی دیگر از کارهایی است که روتر می‌تواند انجام دهد. به این صورت که به دستگاه‌ها به نسبت نیاز، منابع مختلفی اختصاص داده می‌شود. این ویژگی در مواقعی که تعداد تجهیزات متصل به شبکه زیاد است، مفید خواهد بود.

    در کل، روتر یک دستگاه کلیدی در شبکه wlan است که انتقال داده‌ها را مدیریت کرده و ارتباط میان دستگاه‌های مختلف در یک شبکه را فراهم می‌سازد.

    کارت شبکه

    کارت شبکه از اجزای ضروری یک دستگاه برای اتصال به شبکه است. بدون آن این ارتباط ممکن نخواهد بود. برای اتصال به شبکه محلی بی سیم، دستگاه‌ها بایستی از کارت شبکه وایرلس برخوردار باشند. معمولا همه دیوایس‌های امروزی آن را دارند ولی برای برخی کامپیوترهای قدیمی شاید نیاز به تهیه جداگانه آن باشد که به صورت usb نیز می‌توان آن را از بازار تهیه کرد.

    ریپیتر بی سیم

    در یک شبکه wlan، ریپیتر بی‌سیم (Wireless Repeater) وظیفه افزایش دامنه و تقویت سیگنال را برعهده دارد. این دستگاه به عنوان یک ایستگاه میانی عمل کرده و سیگنال‌های وایرلس را از یک اکسس پوینت یا روتر دریافت کرده و آن را با افزودن انرژی و اطلاعات به دیگر دستگاه‌ها یا نقاط دورتر از خود ارسال می‌کند. به این ترتیب، ریپیتر می‌تواند محدوده تحت پوشش شبکه بی‌سیم را افزایش دهد.

    کابل شبکه

    کابل‌های شبکه از نوع‌های مختلفی اترنت، کواکسیال و… برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر یا به تجهیزات مرکزی مانند روتر یا سوئیچ مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای خرید کابل شبکه انواع مختلف آن را بررسی کرده و کابل مناسب با نیاز خود را خریداری کنید.

    سوئییچ شبکه

    دستگاه سوئیچ شبکه

    سوییچ

    در یک شبکه محلی بی سیم، وظیفه اتصال و مدیریت ترافیک بین دستگاه‌های مختلف بر عهده سوئیچ است. این دستگاه به عنوان یک نقطه مرکزی برای متصل کردن دستگاه‌ها به یکدیگر و به دیگر تجهیزات شبکه نظیر روترها، سرورها و… عمل می‌کند.

    سوئیچ‌ها می‌توانند ترافیک داده‌ها را به صورت هوشمندانه بین دستگاه‌های متصل به شبکه wlan توزیع کنند. این کاربرد به بهبود عملکرد و کارایی این شبکه کمک می‌کند. با توجه به اینکه ممکن است دیوایس‌های زیادی به صورت بی سیم به یک سوئیچ متصل شوند، مدیران شبکه از طریق آن می‌توانند پهنای باند را به صورت مرکزی مدیریت کرده و منابع شبکه را بهینه نمایند.

    برخی از سوئیچ‌ها امکانات امنیتی لایه 2 را فراهم می‌کنند. این کار از طریق کنترل دسترسی بر اساس آدرس MAC، شناسایی تهاجم‌ها و مدیریت امنیت دستگاه‌ها انجام می‌شود. همچنین با استفاده از سوئیچ امکان مدیریت توپولوژی شبکه و جلوگیری از تداخل و اشکالات در شبکه محلی بی سیم وجود دارد. اگر قصد خرید سوییچ شبکه را دارید، می‌توانید از محصولات فناوران آتیه گئومات دیدن نمایید.

    آنتن تقویتی

    برای افزایش قدرت و دامنه سیگنال در یک شبکه محلی بی سیم، آنتن تقویت‌کننده شبکه یا Antenna Booster کاربرد دارد. این آنتن می‌تواند به صورت داخلی یا خارجی متصل شده و بر روی دستگاه‌های مختلفی مانند روترها یا مودم‌های بی‌سیم قرار گیرد.

    سخن پایانی

    شبکه wlan به عنوان یک راه‌کار اساسی در زندگی مدرن جایگاه خود را پیدا کرده است. این شبکه در مقیاس کوچک در خانه، مراکز تجاری، سازمان‌ها و دفاتر کار و… قابل اجراست و این امکان را به وجود می‌آورد تا دو یا چند دستگاه به صورت بی سیم به هم متصل شوند. برای پیاده سازی شبکه محلی بی سیم البته بسته به نیاز و اهداف خود ممکن است لازم باشد از اکسس پوینت، روتر، کارت شبکه، آنتن تقویت کننده، ریپیتر بی سیم، سوئیچ استفاده نمایید.

    منبع: zenarmor

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • آیا وای فای همان WLAN است؟

    یک شبکه محلی بی سیم (WLAN) گروهی از کامپیوترها یا دستگاه‌های دیگر هستند که به جای اتصال سیمی، شبکه‌ای را براساس امواج رادیویی تشکیل می‌دهند. یک شبکه وای فای نوعی WLAN است.

    • تفاوت بین WAN و WLAN چیست؟

    wan و wlan دو فناوری شبکه متفاوت هستند که برای اتصال دستگاه‌ها به اینترنت و یکدیگر استفاده می‌شوند. WANها برای اتصال تجهیزات و دیوایس‌ها در یک منطقه جغرافیایی بزرگ استفاده می‌شوند در حالی که شبکه wlan برای متصل کردن دستگاه‌ها در یک منطقه محدود به صورت بی سیم استفاده می‌شود.

    • WLAN چگونه کار می کند؟

    WLANها از انتقال رادیویی، مادون قرمز و مایکروویو برای انتقال داده از یک نقطه به نقطه دیگر بدون کابل استفاده می‌کنند. بنابراین WLAN راهی برای ساخت یک شبکه محلی (Local Area Network) بدون کابل ارائه می‌دهد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    دیدگاهی در مورد “شبکه wlan چیست و چه کاربردهایی دارد

    1. معین گفت:

      بسیار عالی

      1. khalaj گفت:

        سلام. ممنون که نظرتون را با ما به اشتراک گذاشتید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع شبکه های کامپیوتری می‌توانید به مطالعه مقاله جامعی که در سایت منتشر شده، بپردازید.

    2. Shima گفت:

      مطلب مفیدی بود

    3. ملکی گفت:

      عالی بود

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.