مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

مقالات

WPS چیست؟ مزایا و معایب فعال بودن wps

WPS چیست؟ مزایا و معایب فعال بودن wps
  • اگر از نزدیک به روتر/مودم Wi-Fi خود نگاه کرده باشید، ممکن است متوجه دکمه‌ای با علامت “WPS” در جایی روی آن شده باشید. این دکمه WPS چیست؟ چرا آنجاست؟ باید آن را فشار دهید یا نه؟ برای دریافت پاسخ این سوالات در ادامه همراه ما باشید.

    WPS چیست؟

    WPS روشی برای راه اندازی شبکه وای فای امن در خانه با حداقل تلاش است. دکمه WPS در بسیاری از مودم/روترها در سال ۲۰۰۶ توسط اتحادیه وای فای ایجاد شد. هدف آن کمک به کاربران خانگی بود که اطلاعات زیادی در مورد امنیت شبکه نداشتند و می‌خواستند شبکه‌های بی‌سیم خانگی خود را با خیال راحت و ایمن راه اندازی کنند. اما دقیقا دکمه WPS چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

    WPS مخفف WiFi Protected Setup است. یک مودم/روتر با این قابلیت می‌تواند به هر دستگاهی اجازه دهد تا وقتی دکمه WPS فشرده شده و فعال است، به صورت خودکار به شبکه وای فای متصل شوند. وقتی دکمه WPS را فشار می‌دهید، Modem/Router شما بلافاصله به دنبال دستگاه‌های سازگار می‌گردد و امکان اتصال اتوماتیک این دستگاه‌ها را فراهم می‌کند. البته بسته به نوع مودم، ممکن است جهت اتصال نیاز به وارد کردن پین روی دستگاه که یک کد 8 رقمی ساده است، داشته باشید.

    WPS چیست

    WiFi Protected Setup

    دلایل استفاده از wps

    برای اکثر کاربران، WPS بسیار مفید است. این روش باعث صرفه جویی در زمان شده و دردسر وارد کردن رمزهای عبور طولانی برای اتصال وای فای را ندارد. برای تازه کارها که تجربه زیادی در تنظیمات شبکه خانگی ندارند، ایده آل می‌باشد. علاه بر این، زمانی که می‌خواهید تنظیماتی را روی مودم خود اعمال کنید و امکان اتصال با کابل برایتان فراهم نیست. از طرفی رمز وای فای خود را هم فراموش کرده‌اید. در این شرایط می‌توانید با فعال کردن wps، به دستگاه خود متصل شوید و کار خود را انجام دهید. سپس آن را غیر فعال نمایید.

    مزایای wps چیست؟

    • سادگی: بسیاری از مودم/روترها از شما می‌خواهند که برای پیوستن به شبکه‌های موجود، وارد مسیرهای طولانی شوید. با استفاده از WPS می‌توانید به سادگی یک دکمه را فشار داده و در عرض چند ثانیه به آن متصل گردید. این کار بسیار ساده‌تر از تایپ پسوردهای طولانی است.
    • کاربرپسند بودن: امروزه راه اندازی یک شبکه باید ساده باشد و WPS آن را ساده‌تر کرده است، بنابراین نیازی به داشتن دانش تخصصی در مورد نحوه انجام تنظیمات مربوط به وای فای ندارید.
    • سریع بودن: آیا می‌خواهید چندین دستگاه را به شبکه wi-fi خود اضافه کنید؟ دکمه WPS را بفشارید و به سراغ همه چیز از کامپیوتر شخصی گرفته تا گوشی هوشمند یا تلویزیون هوشمند خود بروید.
    دکمه wps در مودم ها

    wps در مودم ها

    معایب wps چیست؟

    WPS یک روش بسیار مفید برای راه اندازی سریع یک شبکه بی‌سیم خانگی است، اما بی نقص هم نیست. در ادامه با معایب آن آشنا می‌شوید.

    • 100% امن نیست: در گذشته، حملاتی همچون brute-force موجب آسیب پذیری و نفوذ به WPS شده‌اند. به همین دلیل بسیاری از افراد WPS را به طور کامل غیرفعال می‌کنند.
    • هر کسی می‌تواند آن را فعال کند: اگر کسی به روتر شما دسترسی فیزیکی داشته باشد، به راحتی می‌تواند WPS را فعال کرده و PIN که اغلب در بالای مودم/روتر قرار دارد را مشاهده نماید.
    • این پروتکل با پروتکل امنیتی WEP کار نمی‌کند: WEP قدیمی‌ترین پروتکل امنیتی موجود می‌باشد که با استاندارد WPA۲ جایگزین شده است. اما امکان دارد برخی از کاربران با سخت افزار قدیمی شبکه، همچنان به استفاده از WEP نیاز داشته باشند. با توجه به عدم سازگاری WPS با WEP، نباید انتظار داشته باشید که بتوانید از این قابلیت استفاده کنید.

    فعال و غیرفعال کردن wps در مودم

    روش فعال و غیر فعال کردن wps چیست؟ یک حالت کلی، فارق از اینکه چه نوع مودم/روتری دارید وجود دارد که بارها در همین مطلب آن را بیان کردیم. کافی است دکمه مرتبط را از روی مودم فشار دهید. در روش نرم افزاری نیز برای فعال و غیر فعال کردن wps از یک مسیر در دستگاه مودم/روتر استفاده‌ می‌شود. فقط ممکن است با توجه به برند‌های مختلف، شکل تنظیمات کمی متفاوت باشد. در ادامه مراحل مربوط را در دستگاه‌ مودم/روتر دی لینک (D-Link) گام به گام، بیان خواهیم کرد.

    فعال و غیرفعال کردن wps در مودم

    فعال و غیرفعال کردن wps در مودم d link

    1. یک مرورگر باز کرده و آدرس 192.168.1.1 یا 192.168.0.1 را بسته به مدل مودم خود، در نوار آدرس تایپ کنید.
    2. وارد تنظیمات شوید (اگر موارد مربوط به لاگین را تغییر نداده باشید. نام کاربری پیش فرض Admin است، رمز عبور را هم بایستی خالی بگذارید).
    3. تب Wireless را انتخاب کنید.
    4. از بخش سمت چپ روی گزینه Advanced Wireless کلیک نمایید.
    5. تیک گزینه Enable WPS را بردارید. برای فعال کردن نیز این تیک باید زده شود.
    6. برای ذخیره تنظیمات، روی دکمه Apply Changes بزنید.

    نکته: ممکن است آدرس IP ذکر شده یا نام کاربری و رمز عبور پیش فرض مربوط به لاگین مودم بسته به مدل‌های مختلف فرق داشته باشد. ‌می‌توانید این گزینه‌ها را از برچسب زیر دستگاه خود بررسی نمایید.

    مشکلات امنیتی استفاده از wps

    هک wps توسط یک نفوذگر با استفاده از حملات brute force

    مشکلات امنیتی استفاده از wps

    خطرات امنیتی فعال بودن wps چیست؟ اگر نگران امنیت هستید، بهترین راه حل خرید مودم/روتری می‌باشد که از WPS پشتیبانی نمی‌کند. حتی با غیرفعال کردن آن، دستگاه‌های خاصی توسط هکرها بدون اطلاع شما همچنان امکان دارد آن را فعال نمایند.

    در قسمت معایب نیز گفتیم که یکی از ایرادات وارده به این استاندارد، دسترسی و امکان اتصال هر شخص است که نزدیک مودم باشد. در این صورت امکان مشاهده پین کد (کد 8 رقمی پشت مودم متعلق به wps) نیز برای شخص سودجو وجود دارد.

    هک کد 8 رقمی wps برای نفوذگرها با استفاده از حملات brute-force به راحتی با حدس زدن‌های مکرر با استفاده از کد نویسی مربوط، در عرض چند ساعت تا 1 روز امکان پذیر می‌باشد. در این صورت به راحتی به شبکه وای فای شما وصل خواهد شد.

    در کل روشن بودن wps به تنهایی کافی است تا هر شخص بی‌تجربه‌ای در خصوص مباحث هک نیز، بتواند با نرم افزارهای موجود به آسانی به Wi-Fi شما متصل شده و پهنای باند را استفاده کند.

    نکات مهم برای استفاده از wps

    • درست است که wps کار را برای اتصال دستگاه‌ها به وای فای راحت می‌کند اما از نظر امنیتی اصلا خوب نیست که این گزینه روشن باشد. بنابراین بایستی در مواقع غیر ضروری هم از لحاظ سخت افزاری (دکمه wps) و هم نرم افزاری (تنظیمات مودم) غیر فعال شود.
    • معمولا افراد مورد اعتماد شما به خانه‌تان رفت و آمد می‌کنند اما در جاهایی مانند مغازه یا دفاتر کوچک بایستی مودم در جای امنی دور از دسترس افراد غیر مجاز قرار گیرد. زیرا در غیر اینصورت امکان دسترسی برای فعال کردن دکمه wps و همچنین مشاهده کد 8 رقمی  وجود خواهد داشت.
    • ممکن است wps در برخی مودم‌ها به صورت خودکار از همان ابتدا فعال باشد. پس به این نکته نیز توجه کنید و آن را غیر فعال نمایید.
    • اگر زمانی نیاز به استفاده از wps داشتید، فقط از طریق دکمه روی مودم آن فعال کرده و پس از اتمام کار خاموش نمایید.
    wps از کدام سیستم عامل‌ها پشتیبانی می‌کند

    پشتیبانی سیستم عامل اندروید از wps

    wps از کدام سیستم عامل‌ها پشتیبانی می‌کند؟

    انواع نسخه‌های مربوط به سیستم عامل ویندوز از wps پشتیبانی می‌کنند. در سیستم عامل اندورید مربوط به گوشی‌های هوشمند همراه از نسخه 4.0 به بعد، wps ساپورت می‌شود.

    تذکر: اگر شما از دستگاهی با سیستم عامل ios استفاده می‌کنید نمی‌توانید به wps وصل شوید. همچنین در تلویزیون‌هایی که سیستم عامل اندورید آن‌ها نسخه 8.0 اورئو (Oreo)  یا بالاتر است WiFi Protected Setup دیگر پشتیبانی نمی‌گردد.

    سخن پایانی

    در این مقاله گفتیم که wps چیست و متوجه شدیم که از لحاظ امنیتی لازم است این قابلیت به صورت سخت افزاری و نرم افزاری غیرفعال بماند. همچنین روش فعال و غیر فعال کردن wps را به صورت نرم افزاری در مودم d linke، مرحله به مرحله بیان کردیم. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.

    منبع: sony

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • دکمه wps در مودم d-link چیست؟

    دکمه wps در مودم d link برای اتصال به وای فای، بدون وارد کردن رمز مربوط می‌باشد. کافی است نزدیک مودم قرار بگیرد و این دکمه را فشار دهید تا روشن شود.

    • پین wps چیست؟

    یک کد 8 رقمی ساده می‌باشد که در برخی مودم‌ها برای اتصال به wi-fi از طریق wps، می‌بایست از آن استفاده نمایید.

    • WPS چقدر فعال می‌ماند؟

    اگر هیچ دستگاهی در عرض دو دقیقه بعد از فعال شدن wps به آن وصل نشود، این گزینه خاموش می‌شود. در صورتی که فردی یا دستگاهی با موفقیت به آن متصل گردد، پس از 5 دقیقه چراغ LED مربوط به wps از روی مودم/روتر خاموش می‌گردد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.