مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

وای فای چیست و چگونه کار می کند؟

وای فای چیست و چگونه کار می کند
  • چیزی در حدود 63 درصد از جمعیت جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. اکثر این افراد از طریق دستگاه‌های قابل حمل مانند: تلفن‌های هوشمند و لپ تاپ به انواع شبکه بی سیم برای دریافت اینترنت و انجام کارهای روزمره خود، متصل می‌شوند. یکی از متداول ترین نوع این شبکه‌های بی سیم، وای فای است. اگر علاقه‌مند هستید که بدانید وای فای چیست و چطور کار می‌کند و چه تفاوتی با اینترنت وایرلس دارد با ما در این مقاله همراه باشید.

    شبکه وای فای چیست

    منظور از شبکه وای فای

    شبکه وای فای چیست؟

    Wi-Fi فناوری بی سیمی است که کامپیوترها، تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌ها را به اینترنت متصل می‌کند. این کار به دستگاه‌های شما و بسیاری دیگر اجازه می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و یک شبکه را تشکیل دهند.

    وای فای چگونه کار می‌کند؟

    بالاتر برایتان گفتیم که وای فای چیست، در ادامه نحوه کار آن را بیان خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید. Wi-fi، همانند تلفن‌های همراه، تلویزیون‌ها و رادیوها از امواج رادیویی استفاده می‌کند. در واقع، ارتباط در یک شبکه وای فای، بسیار شبیه به ارتباط دوطرفه رادیویی است. اما دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد؟

    یک روتر بی سیم سیگنال را دریافت و آن را رمزگشایی می‌کند. روتر این فرآیند نیز برعکس عمل می‌کند و روتر اطلاعات را از اینترنت دریافت می‌کند، آن را به یک سیگنال رادیویی تبدیل می‌کند و به آداپتور بی سیم کامپیوتر می‌فرستد.

    1. آداپتور بی‌سیم کامپیوتر، داده‌ها را به یک سیگنال رادیویی ترجمه کرده و آن را با استفاده از یک آنتن انتقال می‌دهد.
    2. یک روتر بی‌سیم، سیگنال را دریافت کرده و آن را رمزگشایی می‌کند. سپس اطلاعات را با استفاده از یک اتصال اترنت فیزیکی و سیمی به اینترنت می‌فرستد. این فرآیند به صورت معکوس نیز انجام می‌شود، یعنی روتر اطلاعات را از اینترنت گرفته و به سیگنال رادیویی تبدیل می‌کند و بعد آن را به آداپتور بی سیم کامپیوتر ارسال می‌نماید.

    امواج رادیویی استفاده شده برای انواع وای‌فای بسیار شبیه به رادیوهای استفاده شده در واکی-تاکی، گوشی‌های همراه و دستگاه‌های دیگر هستند. آن‌ها قادر به ارسال و دریافت موج‌های رادیویی می‌باشند و می‌توانند 1 و 0 را به موج‌های رادیویی و برعکس تبدیل کنند. اما امواج رادیویی وای‌فای تفاوت قابل توجهی نیز با رادیوهای دیگر دارند:

    • آن‌ها در فرکانس‌های 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز داده‌ها ارسال می‌کنند. این فرکانس‌ به طور قابل توجهی بالاتر از فرکانس‌های استفاده شده در دستگاه‌های تلویزیون و گوشی همراه و… است و این قابلیت به سیگنال امکان حمل بیشتری از داده را می‌دهد.
    • ارتباطات 2.4 گیگاهرتز در حال حاضر کمی قدیمی شده‌اند چرا که سرعت انتقال داده‌های پایین‌تری نسبت به 5 گیگاهرتز دارند. با این حال، باند 2.4 همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شرایط ایده‌آل، باند 5 گیگاهرتز، می‌تواند حداکثر بردی در حدود 61 متر داشته باشد، این فرکانس حساسیت بسیار بالایی در مقابل دیوارها، درها و اشیای دیگر دارد. در حالی که فرکانس 2.4 گیگاهرتز ممکن است برای کاربری که به یک روتر در چندین اتاق دور متصل می‌شود، سریعتر عمل کند.
    تفاوت وای فای و وایرلس

    فرق بین wi-fi و wlan

    تفاوت وایرلس و وای فای چیست؟

    به طور کلی سه تفاوت عمده بین وایرلس و شبکه وای فای وجود دارد.

    1. تفاوت اصلی بین انواع وای فای و اینترنت بی سیم در جایی است که از آن به وجود می‌آیند. وای فای یک اتصال بی سیم است که از یک شبکه سیمی با استفاده از یک روتر بی سیم یا نقطه دسترسی ایجاد می‌شود. وای فای می‌تواند اتصال بی سیم را برای انواع مختلف خدمات اینترنتی مانند : DSL، اینترنت ماهواره‌ای و فیبر نوری فراهم کند. وایرلس از برج‌های سلولی به وجود می‌آید و از همین جهت به آنCellular Wireless نیز می‌گویند.
    2. وای فای برای کار کردن به دستگاه‌های فیزیکی همچون روترها و مودم‌ها نیاز دارد. اینترنت بی سیم با اتصال به یک برج سلولی مستقیما با گوشی یا تبلت شما کار می‌کند.
    3. وای فای مساحت بسیار کمتری نسبت به اینترنت بی سیم دارد. یک شبکه وای فای به طور کلی ۵۰ تا ۱۰۰ متر مربع را پوشش می‌دهد، اگرچه این را می‌توان با استفاده از اکسس پوینت‌ها و ریپیتر‌ها گسترش داد. با این حال، حتی بزرگ‌ترین شبکه‌های وای فای را نمی توان با یک سلول شبکه بی سیم مقایسه کرد که بسته به تراکم جمعیت و زمین می‌تواند تا شعاع 30 کیلومتر را پوشش دهد. این سلول‌ها به هم متصل می‌شوند تا شبکه‌های بی سیمی را فراهم کنند که در تمام شهرها، ایالت‌ها و کشورها گسترده شده‌اند.

    مطالعه بیشتر: روش‌های افزایش امنیت وای فای

    انواع استانداردهای وای فای

    منظور از استانداردهای وای فای چیست؟ Wi-Fi از استانداردهای شبکه ۸۰۲.۱۱ استفاده می‌کند که به طور مداوم از سال 1997 تکامل یافته‌اند و در نتیجه این به روز رسانی‌ها، محدوده پوشش دهی و سرعت بالاتر رفته است. موارد زیر استانداردهایی هستند که تا به حال به وجود آمده‌اند:

    • 802.11b
    • 802.11.a
    • 802.11g
    • 802.11n
    • 802.11ac
    • 802.11ax
    • 802.11be

    802.11a

    استاندارد 802.11a که پس از 802.11b معرفی شد در فرکانس ۵ گیگاهرتز انتقال می‌یابد و می‌تواند تا ۵۴ مگابایت داده را در هر ثانیه منتقل نماید. این استاندارد از تقسیم فرکانس متعامد مالتی پلکسی (OFDM) بهره می‌برد، یک تکنیک کدگذاری کارآمدتر که سیگنال رادیویی را قبل از رسیدن به گیرنده به چندین زیر سیگنال تقسیم می‌کند. این کار تا حد زیادی تداخل را کاهش می‌دهد.

    استانداردهای وای فای

    انواع مختلف وای فای

    802.11b

    802.11b که در سال 1999 معرفی شد، کندترین و ارزان‌ترین استاندارد است. برای مدتی به دلیل هزینه کمی که داشت محبوبیت پیدا کرد اما اکنون کمتر متداول است زیرا استانداردهای سریعتر با هزینه کمتر وجود دارند. استاندارد 802.11b در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز از طیف رادیوی داده‌ها را ارسال می‌نماید. این استاندارد قابلیت انتقال تا 11 مگابیت در ثانیه را داراست و از مدولاسیون کد مکمل CCK برای بهبود سرعت استفاده می‌کند.

    802.11g

    802.11g نیز مثل 802.11b با فرکانس 2.4 گیگاهرتز انتقال داده را انجام می‌دهد، اما سرعت بسیار بالاتری دارد؛ تا 54 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی می‌کند. این استاندارد به دلیل استفاده از همان کدگذاری OFDM که در 802.11a استفاده می‌شود، سرعت بیشتری دارد.

    802.11g مانند 802.11b در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز ارسال دیتا را انجام می‌دهد، اما بسیار سریع تر است و می‌تواند تا ۵۴ مگابایت داده را در هر ثانیه منتقل کند. این استاندارد از کدگذاری OFDM همانند 802.11a استفاده می‌کند و به همین علت سرعت بیشتری دارد.

    وایمکس(WiMax)

    WiMax یک نسخه بی سیم استاندارد از اترنت است که در درجه اول به عنوان جایگزینی برای تکنولوژی‌های سیمی (مانند مودم‌های کابلی، لینک‌های DSL و T1/E1 ) برای فراهم کردن دسترسی باند پهن به ساختمان‌های مشتری در نظر گرفته شد.

    تفاوت WiMax با وای فای چیست؟ وایمکس شبیه به WiFi عمل می‌کند، اما در سرعت‌های بالاتر در مسافت‌های بیشتر و برای تعداد بیشتری از کاربران. وایمکس حتی توانایی ارائه خدمات در مناطقی که دسترسی به زیرساخت سیمی دشوار است را دارد.

    هات اسپات وای فای چیست؟

    هات اسپات مکانی است که افراد می‌توانند با یک دستگاه موبایل به اینترنت به صورت بی سیم دسترسی داشته باشند. اکثر‌ هات اسپات‌ها با استفاده از داده‌های سلولی برای اتصال دستگاه‌ها به اینترنت از طریق وای فای کار می‌کنند. به این ترتیب کاربران می‌توانند به سرعت هر یک از دستگاه‌های موبایل خود را از طریق یک نقطه دسترسی به اینترنت متصل کنند.‌هات اسپات‌ها مزایای مختلفی برای کاربران دارند و برای هر کسی که نیاز به دسترسی منظم به اینترنت در حین حرکت دارد، ایده آل هستند.

    هات اسپات

    منظور از هات اسپات وای فای

    افزایش سرعت وای فای

    راه‌های افزایش سرعت وای فای چیست؟ این سوال ممکن است برای خیلی‌ها پیش بیاید. برای افزایش سرعت وای فای می‌توانید تنظیماتی را در روتر و مودم خود تغییر دهید اما اگر آن را در محیط مناسبی از خانه یا محل استفاده قرار ندهید، این تغییرات خیلی موثر نخواهند بود. در همین راستا لازم است مواردی که در ادامه شرح می‌دهیم را مورد توجه قرار دهید.

    قرار دادن روتر در مرکز خانه

    سیگنال‌های وای‌فای تنها مسافت مشخصی را پوشش می‌دهند. بنابراین، اگر مودم بی‌سیم خود را در یک گوشه از فضای منزلتان قرار دهید، ممکن است با مشکلات آنتن دهی وای‌فای در سمت دیگر مواجه شوید. بهترین مکان برای روتر و مودم شما، مرکز خانه است.

    قرار دادن روتر بالاتر از سطح زمین

    لازم است روتر را در سطحی بالاتر از زمین و مثلا روی یک میز قرار دهید. چرا که سرعت اینترنت شما ممکن است توسط برخی از مواد خاص مانند فلز، سرامیک، سنگ یا آب مسدود یا کاهش یابد. بهتر است از قرار دادن روتر خود در نزدیکی حمام، پشت یا زیر مبلمان فلزی یا نزدیک به هر نوع مخزن آب بزرگی مانند آکواریوم خودداری کنید. وقتی سیگنال بی‌سیم مجبور به عبور از این موانع، پیش از رسیدن به دستگاه‌های شما باشد، ممکن است با کاهش سرعت و قطع و وصلی روبرو شوید.

    دور نگه داشتن روتر از وسایل الکترونیکی

    سیگنال‌های وای‌فای ممکن است توسط امواج رادیویی از سایر دستگاه‌های برقی مانند: تلفن‌های بی‌سیم، مایکروویو و اسپیکرهای بلوتوث و… در خانه نیز تاثیر منفی بگیرند بنابراین تا حد ممکن این دستگاه‌ها را با فاصله از روتر قرار دهید.

    سخن پایانی

    در این مقاله به طور مفصل در این خصوص که وای فای چیست و چگونه کار می‌کند صحبت کردیم. به طور خلاصه و کوتاه بخواهیم بگوییم؛ شبکه وای‌فای یک فناوری بی‌سیم است که امکان اتصال دستگاه‌ها به اینترنت را بدون نیاز به کابل فراهم می‌کند. wi-fi توسط دستگاه‌هایی مانند مودم، روتر و اکسس پوینت، داده ها را به صورت امواج رادیویی منتقل می‌کند و به آسانی ارتباط گوشی‌های تلفن همراه، لپ تاپ و… را با اینترنت برقرار می‌نماید.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • کار وای فای چیست؟

    شبکه وای‌فای به کاربران این امکان را می‌دهد تا در محیط‌های بی‌سیم به اینترنت دسترسی داشته باشند و اطلاعات را بدون نیاز به کابل‌های فیزیکی انتقال دهند. امروزه این فناوری در اکثر محیط‌های خانگی، تجاری و عمومی به عنوان یک راه ارتباطی محبوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    • آیا می‌توان در هر جایی به وای فای متصل شد؟

    خوشبختانه راه‌های مختلفی برای دسترسی به اینترنت وجود دارد. شما می‌توانید از روترهای قابل حمل، هات اسپات‌های Wi-Fi و اینترنت برای دسترسی به وب بهره ببرید.

    • آیا وای فای به معنای بی سیم است؟

    وای فای یک فناوری شبکه بی سیم است که از امواج رادیویی برای فراهم کردن دسترسی به اینترنت پرسرعت بی سیم استفاده می‌کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.