مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

مقالات

تین کلاینت چیست ؟ و چه مزایایی دارد؟

تین کلاینت چیست
  • تین کلاینت (Thin Client)، رایانه‌ای کوچک بدون فن و هارد برای شبکه‌های رایانه‌ای است. این رایانه در عین استفاده از کمترین منابع سخت افزاری، کارآیی و امنیت بالایی دارد. بنابراین در پاسخ به سؤال تین کلاینت چیست؟ باید گفت تین کلاینت یک نوع رایانه کوچک یا مینی کامپیوتر است که بسیار کاربردی بوده، قدرت زیادی داشته و به نسبت کامپیوترهای رومیزی معمولی جایگزین به صرفه و مناسب‌تری هستند.

    تین کلاینت چیست؟

    یک تعریف متداول دیگر برای کسانی که تمایل دارند برای خرید کامپیوتر اقدام کنند این است که، بدانند تین کلاینت چیست، این است که تین کلاینت نوعی کامپیوتر کوچک است که دارای قطعات موجود در کیس معمولی، اما در فضای کوچکتری بوده و به جای هارد دیسک، از منابعی که در داخل یک سرور مرکزی قرار گرفته است استفاده می‌کند. با توجه به این که تین کلاینت‌ها دارای مزیت‌های مختلفی هستند، برای آشنایی بیشتر در خصوص مزایا و انواع آن‌ها با این مطلب از فناوران آتیه گئومات همراه شوید.

    مزایای تین کلاینت

    مزایای تین کلاینت

    تینت کلاینت‌ها دارای چندین مزیت مختلف هستند، از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. افزایش امنیت

    حال که دریافتید تین کلاینت چیست باید بدانید که یکی از مزایای استفاده از آن افزایش امنیت است. از آن جایی که تین کلاینت توسط سرور محدود شده است، می‌توان با استفاده از آن امنیت را افزایش داد. از طرف دیگر تین کلاینت‌ها قادر به اجرای نرم افزارهای غیر مجاز نبوده و امکان کپی و ذخیره اطلاعات را فقط درون سرور دارند. علاوه بر این مدیریت و نظارت سیستم با توجه به امکان سرور متمرکز در تین کلاینت‌ها آسان است.

          2. کاهش هزینه

    استفاده از یک تین کلاینت بسیار به صرفه‌تر از رایانه‌های شخصی است. علت این کاهش هزینه این است که بخش زیادی از آن در سمت سرور متمرکز است؛ بنابراین هزینه‌های پشتیبانی فناوری اطلاعات و صدور مجوز و پشتیبانی کاهش می‌یابد.

         3. مدیریت کارآمد

    مدیریت تین کلاینت‌ها ساده است. در واقع ارتقا سیاست‌های امنیتی و دیگر موارد را به جای دستگاه‌های نقطه پایانی می‌توان در مرکز داده مدیریت کرد. این مدیریت آسان موجب افزایش میزان بهره وری در بین کارکنان فناوری اطلاعات و کاربران دستگاه و از طرف دیگر باعث خرابی کمتر می‌گردد.

          4. اندازه کوچک

    تینت کلاینتها دارای سایزی کوچکتر از یک برگه A4 هستند. شما می‌توانید تینت کلاینت‌های بدون فن را، بدون این که فضای خاصی برای آن در نظر بگیرید، پشت مانیتور خود نصب کنید. از طرف دیگر اندازه کوچک آن‌ها موجب راحتی در جا به جایی نیز می‌شود.

          5. دارای عمر طولانی و با دوام

    تینت کلاینت‌ها معمولا از جنس آلومینیوم بوده، صدای زیادی ندارند و به نسبت کامپیوترهای معمولی خیلی نیاز به نگهداری نداشته و عمر بالایی دارند.

          6. کم مصرف

    میزان مصرف برق تین کلاینت‌ها به نسبت کامپیوترهای معمولی بسیار کمتر است.

          7. عملکرد جامع

    این نوع کامپیوترها با انواع سیستم عامل‌ها مانند ویندوز سازگاری دارند. به همین دلیل شما می‌توانید از آن‌ها به عنوان یک کامپیوتر شخصی استفاده کنید.

          8. راه اندازی و به روز رسانی راحت نرم افزار

    شما برای راه اندازی این مینی کامپیوترها نیازی به افراد متخصص ندارید. به این دلیل که نصب و راه اندازی برنامه‌ها در آن‌ها بسیار راحت بوده و زمان زیادی نمی‌برد.

          9. ویروسی نشدن

    از آن جایی که تین کلاینت‌ها هارد دیسک نداشته و امکان دانلود نرم افزار را ندارند، بنابراین هرگز ویروسی نخواهند شد.

         10. قیمت مناسب

    تین کلاینت‌ها قیمت مناسبتری نسبت به کامپیوترهای معمولی و لپ تاپ‌ها دارند.

         11. داشتن صدای کمتر

    حرارت کمتر، مصرف برق کمتر و صدای کمتر

    انواع تین کلاینت چیست

    انواع تین کلاینت

    پس از آنکه متوجه شدید مزایای تین کلاینت چیست ، لازم است با انواع آن‌ها آشنا شوید. تین کلاینت‌ها بر اساس امکانات سخت افزاری و نرم افزاری که در آن‌ها وجود دارد، دسته بندی می‌شوند. این امکانات شامل نوع CPU یا نوع پردازشگر مرکزی، میزان حافظه داخلی یا رم، روش ذخیره داده‌ها، نوع سیستم عامل، نوع شبکه و پروتکل‌های مربوط به آن و همچنین امکان نصب برنامه‌های مختلف در آن می‌شود.

    اما در حالت کلی تین کلاینت‌ها دارای 3 دسته اصلی هستند.

    1. نوع حرفه‌ای

    این نوع از تین کلاینت‌ها انعطاف پذیری زیاد و قدرت پردازش اطلاعات بالایی دارند. یکی از ویژگی‌های بارز در انواع حرفه‌ای داشتن تجهیزات فناوری به روز مانند Intel Atom Processor است. همچنین در این مدل می‌توان علاوه بر سرعت بالا به امکان نصب تمامی سیستم عامل‌های ویندوز و لینولکس اشاره کرد. تین کلاینت‌های حرفه‌ای از شبکه‌های وای فای نیز پشتیبانی می‌کنند.

    1. انواع نیمه حرفه‌ای

    این نوع دارای پردازشگر مرکزی، حافظه، ابزار ذخیره سازی اطلاعات روی DOM OR CF است. این نوع تین کلاینت‌ها فن و هارد نداشته و امکان نصب سیستم عامل ویندوز و لینکوس را به طور سفارشی دارند.

    1. انواع بدون سخت افزار یا زیروکلاینت

    در این نوع از کلاینت‌ها، پردازشگر مرکزی، هارد دیسک، حافظه یا سخت افزار ذخیره سازی اطلاعات وجود ندارد. در واقع این نوع از سیستم‌ها به عنوان یک اکسس ترمینال به شبکه کامپیوتری متصل می‌شوند. در این نوع، با توجه به محدودیت‌های تعریف شده توسط سرور، کاربر به محیط ویندوز و لینوکس دسترسی پیدا کرده و در نرم افزارهایی که روی آن‌ها قرار دارد عملیات انجام می‌دهد.

    کاربردهای تین کلاینت ها

    کاربرد تین کلاینت چیست ؟

    با توجه به مزایای گفته شده در بالا، می‌توان نتیجه گرفت که کاربردهای بسیار وسیعی برای استفاده از تین کلاینت‌ها وجود دارد. در این قسمت از مطلب به تعدادی از مهم ترین کاربردهای این دستگاه اشاره می‌شود.

    • سازمان‌ها و ادارات مختلف: اصلی ترین کاربرد تین کلاینت استفاده از آن‌ها در سازمان‌ها و ادارات مختلف مانند بانک، آژانس‌ها و غیره است. از آن جایی که این دستگاه جای کمی را اشغال کرده و کم مصرف است، یکی از بهترین گزینه‌ها برای صرفه جویی در ادارات محسوب می‌شود. علاوه بر این انواعی از تین کلاینت‌ها در بازار موجود هستند که برای کارهای مربوط به حسابداری، انجام محاسبات و مدیریت، یک انتخاب عالی هستند.
    • مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی: داشتن مزایایی مانند وزن کم، امنیت بالا، دوام زیاد و ویروسی نشدن موجب شده است که مدیران و کارکنان مدارس نیز از این نوع رایانه کوچک استقبال خوبی داشته باشند. ضمنا از آن جایی که استفاده از این دستگاه امکان استفاده از سرویس‌های مشترک را به مدارس و دانشگاه‌ها می‌دهد و انواعی از آن قابلیت پشتیبانی همزمان دو یا سه مانیتور را دارد )مانند تین کلاینت (hp، لذا استفاده از آن‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها یک گزینه عالی است.
    • مصارف خانگی و استفاده به عنوان کامپیوتر شخصی: نمونه‌های ساده و ارزان از تین کلاینت یک گزینه عالی برای کارهای سبک روزانه و وب گردی است.
    • استفاده از آن به عنوان بخشی از یک کامپیوتر یا یک کامپیوتر کامل: از تین کلاینت‌ها می‌توان در راستای ایجاد یک شبکه کامپیوتری استفاده کرد.
    • استفاده از آن در کافی نت‌ها: مدیریت آسان، هزینه کم و دوام بالا، این نوع رایانه کوچک را یک انتخاب عالی برای کافی نت‌ها کرده است.

    دیگر کاربردهای تین کلاینت چیست ؟ به طور کلی این نوع رایانه کوچک در تمام مکان‌هایی که به نرم افزارهای مالی، نرم افزارهای مرتبط با آفیس و مواردی از این قبیل نیاز داشته باشید قابل استفاده هستند.

    مشخصات فنی تین کلاینت

    Cpu: به علت نداشتن سیستم خنک کننده در تین کلاینت‌ها، تولید کننده‌ها از پردازنده‌هایی با توان کمتر در آن‌ها استفاده می‌کنند. پردازنده‌های این مینی پی سی‌ها علاوه بر توان کمتر، کم مصرف‌تر بوده، سایزکوچکتری داشته و حرارت کمتری نیز تولید می‌کنند.

    Ram: رم یا حافظه داخلی در مینی کامپیوترها از نوع لپ تاپی است. تنها تفاوت رم آن با کامپیوترهای معمولی، داشتن باس رم کمتر در مینی کامپتوترها به نسب کامپیوترهای معمولی است.

    Storage یا ذخیره سازی: بهترین گزینه استفاده از حافظه‌های اس اس دی (S.S.D) در مینی کامپیوترها است که در دو نوع M2 و SATA موجود است. این حافظه‌ها سرعت و عمر مفید بسیار بالاتری در مقایسه با هارد دیسک‌ها داشته و طبیعتا قیمت بیشتری نیز دارد.

    Mother board: برخی از پورت‌ها مانند پورت سریال، پورت کام، تعدادی از یو اس بی‌ها و غیره معمولا در تین کلاینت‌ها حذف شده است. هر چند در تعدادی از تین کلاینت‌های خاص تعدادی از پورت‌ها با تعداد کمتر وجود دارد.

    Power: از آن جایی که مصرف برق مینی رایانه‌ها بسیار کم است، پاور یا منبع تغذیه دستگاه نیز کوچکتر است.

    Optic drive: درایو نوری معمولا در مینی کامپیوترها وجود ندارد. البته در انواع بزرگتر آن‌ها گاهی می‌توان از انواع درایوهای نوری اکسترنال هم استفاده کرد.

    VGA: کارت گرافیک در مینی کامپیوترها به صورت مجتمع در پردازنده است. معمولا کارت‌های گرافیکی مینی کامپیوترها رم جدا نداشته و حافظه مورد نیاز خود را از رم دستگاه یا حافظه اصلی به اشتراک می‌گیرند.

    تین کلاینت یا کامپیوتر کوچک

    پورت های تین کلاینت

    انواع پورت‌های USB در تین کلاینت‌ها شامل:

    1. پورت USB TYPE A: این نوع پورت شناخته شده ترین نوع پورت در مینی پی سی ها است. این پورت مستطیلی بوده و در تمام کامپیوترها، تین کلاینت‌ها و زیرو کلاینت‌ها وجود دارد. علاوه بر این تمامی فلش‌ها و دیگر وسایل دیجیتالی از طریق این پورت قابلیت پشتیبانی و اتصال به کامپیوتر را دارند.
    2. پورت USB TYPE B: این نوع پورت‌ها معمولا در وسایل جانبی مانند پرینتر و اسکنرها وجود دارند، اما گاهی تعدادی از تین کلاینت‌ها و زیرو کلاینت‌ها نیز این پورت را دارند.
    3. پورت USB TYPE C: این نوع پورت از جدیدترین انواع پورت‌های USB است که نواقص اتصال را نداشته و سرعت بالایی نیز دارد.
    4. علاوه بر این زمانی که شما بخواهید تین کلاینت را به مانیتور خود وصل کنید از انواع پورت‌های خروجی استفاده می‌کنید. این انواع شامل Disply port، HDMI، DVI و VGA است.

    تفاوت تین کلاینت و زیرو کلاینت

    تفاوت بین تین کلاینت و زیرو کلاینت مربوط به نوع اتصال، پیکربندی و قابلیت انجام کارها است. در Thin Client به دلیل عدم وجود پردازشگر سخت افزاری مخصوص، ارتباط مانند کامپیوترها و لپ تاپ‌ها برقرار می‌شود. همچنین زیروکلاینت‌ها برای پروتکل‌های PCoIP  و HDX و ICA  سرعت بیشتری داشته و پهنای باند مصرفی کمتری دارند.

    علاوه بر این  تین کلاینت‌ها در صورتی که ارتباط خود با سرور را از دست بدهند، با توجه به سیستم عاملی که در خود دارند می‌توانند کار کنند، اما زیروکلاینت‌ها هیچ گونه سیستم عاملی در خود نداشته و تنها تا زمانی که سرور روشن باشد قادر به انجام کار هستند. به عنوان تفاوت آخر زیروکلاینت و تین کلاینت می‌توان گفت شما می‌توانید از تین کلاینت‌ها به عنوان یک کامپیوتر کوچک استفاده کنید، اما زیروکلاینت‌ها این قدرت را نداشته و در صورتی که از شبکه خود جدا شوند تنها یک سخت افزار خواهند بود.

    خرید تین کلاینت ها

    خرید تین کلاینت

    برای خرید تین کلاینت، قدم اول انتخاب برند محصول و مشخصات فنی مد نظر است. برای انتخاب بهتر است ابتدا نیاز‌های خود را بررسی کرده و پس از مشخص کردن نوع حافظه، نوع پردازنده و میزان قدرت آن‌ها و دیگر موارد اقدام به خرید نمایید. برای انجام این کار پیشنهاد ما به شما این است که از یک کارشناس و متخصص با تجربه در این زمینه کمک بگیرید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

    سخن پایانی

    با توجه به پاسخ سؤال تین کلاینت چیست و پس از آشنا شدن با مزایا و کاربردهای تین کلاینت‌ها، می‌توانید برای خرید اقدام کنید. حال که تا پایان این مطلب با فناوران آتیه گئومات همراه بودید، بهتر است از محصولات سایت دیدن نمایید. این شرکت سال‌ها است در زمینه فروش تجهیزات و لوازم جانبی سرور، شبکه و .. فعالیت می‌کند و گزینه‌ای قابل اعتماد برای خرید مینی کیس ، خرید کامپیوتر، خرید سوییچ، خرید هارد سرور و … می‌باشد. فقط کافی است از محصولات سایت دیدن نمایید.

    منبع

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • تین کلاینت چیست ؟

    تین کلاینت نوعی کامپیوتر کوچک است که دارای قطعات موجود در کیس معمولی، اما در فضای کوچکتری بوده و به جای هارد دیسک، از منابعی که در داخل یک سرور مرکزی قرار گرفته است استفاده می‌کند. با توجه به این که تین کلاینت‌ها دارای مزیت‌های مختلفی هستند، برای آشنایی بیشتر در خصوص مزایا و انواع آن‌ها با این مطلب از فناوران آتیه گئومات همراه شوید.

    • کاربردهای تین کلاینت چیست؟

    از این نوع سیستم می توان در ادارات و سازمان های مختلف، مدارس، دانشگاه ها، مصارف خانگی و … استفاده کرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.