مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

مقالات

هارد کامپیوتر چیست؟

هارد کامپیوتر چیست؟ آشنایی با اجزا و کاربرد های آن
  • در پاسخ به این سوال که هارد کامپیوتر چیست باید گفت، هارد دیسک یکی از اجزای کامپیوتر به حساب می‌آید که جزو قطعات مهم و حیاتی می‌باشد. هارد کامپیوتر یکی از قطعات اصلی است که برای ذخیره سازی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت نبودن آن، حتی ویندوز را هم نمی‌توانید روی کامپیوتر نصب کنید. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که از کامپیوتر استفاده می‌کنید، قطعا حداقل یکبار اسم این قطعه را شنیده‌اید. هارد دیسک مانند حافظه بلند مدت عمل می‌کند؛ اطلاعاتی که روی آن ذخیره می‌شود تا زمانی که شما آن‌ها را پاک نکنید باقی می‌مانند. در ادامه به پاسخ کامل از اینکه هارد کامپیوتر چیست می پردازیم و بیشتر با مشخصات و ویژگی‌های آن آشنا خواهیم شد.

    هارد کامپیوتری با برچسب مشخصات بر روی آن.

    یکی از قطعات مهم و اساسی در کامپیوترها هارد دیسک می باشد.

    هارد کامپیوتر چیست؟

    هارد دیسک یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین قطعات کامپیوتر است که تمامی اطلاعات مورد نیاز روی آن ذخیره می‌شود. اطلاعاتی که روی هارد کامپیوتر ذخیره می‌شود تا زمانی که آن‌ها را پاک نکنید، برروی هارد باقی می‌ماند. هارد کامپیوتر دارای یک دیسک مغناطیسی چرخان است که اطلاعات روی این صفحه به صورت دو دویی ذخیره می‌شود. این اطلاعات با استفاده از هد مغناطیسی که روی بازوی محرک قرار گرفته است، روی دیسک نوشته می‌شوند. همچنین این هارد دارای یک بورد کنترل کننده است که نحوه خواندن و نوشتن اطلاعات را کنترل می‌کند.

    انواع هارد کامپیوتر

    اکنون که توانستیم به سوال هارد کامپیوتر چیست پاسخ بدهیم لازم است تا شما را با انواع هارد کامپیوتر آشنا کنیم. هارد دیسک دارای دو نوع اینترنال و اکسترنال است. هر کدام از این هاردها دارای قابلیت‌های خاص خود هستند و کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه به معرفی هارد دیسک‌های اینترنال و اکسترنال پرداخته و ویژگی‌های هر یک را بررسی می‌کنیم.

    اکسترنال

    هاردهای اکسترنال (External) یک نوع هارد قابل جا به جایی است و در خارج از کیس استفاده می‌شود. این هارد از طریق یک کابل USB به کامپیوتر متصل شده و می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را به آن انتقال دهید. از این هارد می‌توانید برای انتقال اطلاعات بین دو یا چند کامپیوتر استفاده نمایید. مزیت این هاردها نسبت به USBهای معمولی این است که هاردهای اکسترنال دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی هستند و اطلاعات حجیمی را می‌توانند انتقال دهند.

    اینترنال

    هاردهای اینترنال (Internal) همانطور که از نام آن‌ها پیداست، در داخل کیس قرار می‌گیرند و قابلیت جا به جایی بین کامپیوترهای مختلف را ندارند. این هاردها از طریق یک کابل برای برق و یک کابل SATA به مادربورد متصل می‌شوند. کابل SATA به کنترل کننده هارد متصل می‌شود تا دستورات را از مادربورد دریافت کند. کابل برق نیز به صورت مستقیم از منبع تغذیه کامپیوتر به هارد متصل می‌شود.

    شما می توانید برای خرید این محصول به صفحه خرید هارد سرور مراجعه کنید.

    انواع هارد کامپیوتر از لحاظ تکنولوژی

    هارد کامپیوتر از نظر تکنولوژی دارای دو نوع SSD و HDD است. هاردهای قدیمی با نام HDD شناخته می‌شود و هاردهای جدیدتر با نام SSD شناخته می‌شوند. اگر شما هم می‌خواهید یک کامپیوتر جدید خریداری نمایید یا برای ارتقاء کامپیوتر خود قصد خرید یک هارد جدید را دارید، باید با هر دو نوع هاردها آشنا باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را در این زمینه انجام دهید. در ادامه به بررسی قابلیت‌ها و تفاوت‌های هاردهای HDD و SSD می‌پردازیم.

    ssd

    SSDها نسل جدیدتری از هاردها هستند که از آن‌ها به عنوان هارد اصلی برای افزایش سرعت، ثبات و عملکرد بهتر کامپیوتر استفاده می‌شود. SSD مخفف کلمه Solid State Drive است که به معنای درایو حالت جامد است. این هارد برخلاف HDD، هیچ بخش متحرک یا دیسکی ندارد. SSD دارای مدارات مجتمعی است که مانند انواع مموری اطلاعات را با سرعت زیاد خوانده و برروی خود ذخیره می‌کنند.

    درج اطلاعات برریو SSDها بسیار شبیه به درج اطلاعات در Flash می‌باشد که در مقیاسی بزرگتر پیاده سازی شده است. تفاوت SSD با فلش این است که اطلاعات آن به هیچ عنوان پاک نمی‌شوند. سرعت ذخیره سازی اطلاعات و خواندن آن‌ها از روی هارد SSD بسیار بالاست و همین موضوع باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد. اما نکته منفی این هارد، قیمت بالای آن است. به دلیل تکنولوژی‌های جدید پیاده سازی شده روی این نوع از هاردها، قیمت بالاتری دارند. برای خرید بهترین SSD با بهترین قیمت می‌توانید از راهنمای خرید SSD استفاده نمایید.

    hdd

    درایو دیسک سخت یا HDD که مخفف کلمه Hard Disk Drive است که معمولا با نام هارد دیسک یا هارد درایو آن را می‌شناسیم. HDDها نوع اولیه هارد هستند که همانطور که در بالاتر گفته شد، با استفاده از دیسک‌های مغناطیسی کار می‌کنند. HDD قطعه‌ای مکانیکی برای ذخیره سازی دائمی اطلاعات برروی کامپیوتر است. این نوع هارد با اینکه از SSD کمی کندتر است، اما با توجه به حجم، قیمت مناسب‌تری دارند؛ این موضوع باعث شده تا کاربران با هر نیازی و هر بودجه‌ای که در اختیار دارند، قادر به تهیه یک HDD باشند که برای کارشان مناسب باشد. به همین دلیل است که HDDها امروزه نیز طرفداران خود را دارند و همچنان برروی بسیاری از کامپیوترها قرار می‌گیرند.

    افزایش سرعت هارد کامپیوتر

    یکی از مهم‌ترین سوالات برای کسانی که از کامپیوتر استفاده می‌کنند این است که راه‌های افزایش سرعت هارد کامپیوتر چیست؟ افزایش سرعت هارد کامپیوتر به صورت مستقیم باعث افزایش سرعت و راندمان کامپیوتر شما می‌شود. با افزایش سرعت هارد کامپیوتر، سرعت ذخیره سازی و خواندن اطلاعات بالاتر خواهد رفت و زمان انتظار شما برای انتقال اطلاعات کمتر خواهد شد. بعضی اوقات به دلیل ذخیره بیش از حد اطلاعات، ازدیاد فایل‌های موقت و ایجاد مشکل برای سکتورهای هارد دیسک، سرعت این قطعه از کامپیوتر کاهش پیدا می‌کند. البته جای نگرانی نیست و می‌توان به راحتی و با استفاده از چند ترفند سرعت هارد دیسک را مجددا افزایش داد.

    معرفی قسمت های مختلف هارد دیسک

    قسمت های مختلف هارد کامپیوتر که باید بدانید.

    قسمت های مختلف هارد دیسک چیست؟

    اجزاء هارد دیسک درون محفظه آن قرار گرفته‌اند. این محفظه با استفاده از پیچ‌های ستاره‌ای بسته شده است و برای باز کردن آن، نیاز به ابزاری دارید که بتواند این پیچ‌ها را باز کند. داخل محفظه هارد دیسک، کنترل کننده مرکزی، بازوی مکانیکی، دیسک یا صفحه پلتر، هد و موتور چرخان قرار دارند. هر کدام از این قسمت‌ها وظیفه مخصوص خود را داشته و زمانی که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، می‌توانند عملیات ذخیره سازی و خواندن اطلاعات را انجام دهند.

    کنترل کننده مرکزی

    کنترل کننده مرکزی که با نام کنترلر نیز شناخته می‌شود بزرگ‌ترین آی‌سی موجود برروی برد الکترونیکی هارد دیسک است. کنترلر با استفاده از کابل SATA، به صورت مستقیم به مادربرد متصل شده و اطلاعات و دستورات را از مادربرد دریافت می‌کند. این قطعه کاملا مانند CPU کامپیوتر عمل می‌کند. این تشبیه کاملا درست است زیر CPUها نیز از نظر الکترونیکی نوعی کنترلر به حساب می‌آیند. در حقیقت کنترل کننده مرکزی مغز هارد دیسک بوده و تمامی دستورات را به قطعات دیگر ارسال می‌کند.

    بازوی مکانیکی

    بازوی مکانیکی قسمتی است که روی دیسک قرار گرفته است؛ برروی نوک آن، هد (Head) هارد قرار گرفته است که وظیفه ذخیره اطلاعات را روی دیسک بر عهده دارد. این قسمت، هد را در جهات مختلف چرخانده و آن را به قسمت‌های مختلف دیسک می‌رساند تا امکان ذخیره سازی اطلاعات روی تمامی قسمت‌های دیسک به وجود آید. این قسمت می‌تواند Head هارد را از مرکزی‌ترین تا کناری‌ترین نقطه دیسک ببرد.

    قسمت دیسک

    همانطور که بالاتر هم گفته شد، هارد دیسک‌ها از یک صفحه مغناطیسی برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنند. این صفحه، یک قسمت فلزی و دایره‌ای است که به همین دلیل به آن دیسک و به هاردی که از این صفحه استفاده می‌کند هارد دیسک گفته می‌شود. کلمه دیسک به اشیاء یا اجسام دایره‌ای شکل گفته می‌شود. این دیسک‌ها معمولا از آلومینیم ساخته شده و قطر بسیار کمی دارند. برروی این دیسک مواد مغناطیسی قرار می‌گیرد تا قابلیت ذخیره اطلاعات برروی این دیسک به وجود آید. این مواد آلیاژی از کبالت هستند که باعث ایجاد ذره‌هایی در مقیاس میکروسکوپی برروی دیسک می‌شوند. اساس کار هارد دیسک سازماندهی این ذرات به ترتیب‌های خاصی است تا صفر و یک‌های مخصوص برای ذخیره سازی اطلاعات دیجیتال به وجود بیایند.

    قسمت هد

    همانطور که گفته شد، هد وظیفه ذخیره سازی اطلاعات را برروی دیسک (صفحه پلتر) برعهده دارد. سپس بازوی مکانیکی هد را به تمامی نقاط دیسک می‌رساند تا اطلاعات روی تمامی قسمت‌های دیسک ذخیره شوند. به طور دقیق‌تر، Head قطعه‌ای از هارد دیسک است که وظیفه خواندن و نوشتن اطلاعات را برعهده دارد. هد هارد، برای خواندن و نوشتن اطلاعات نیازی به اتصال فیزیکی با دیسک ندارد و با استفاده از قدرت مغناطیسی می‌تواند اطلاعات را از روی دیسک بخواند و یا اطلاعات را روی دیسک ذخیره کند.

    قسمت موتور چرخان

    موتور چرخان وظیفه چرخاندن دیسک‌ها یا صفحات پلتر را برعهده دارد. این موتور بسیار بادوام بوده و با سرعت‌های مشخصی دیسک را می‌چرخاند. دستور چرخاندن توسط یک IC که در کنار آن قرار گرفته است به این موتور ارسال می‎شود. سرعت چرخش این موتور تعیین کننده سرعت هارد است. هرچه سرعت چرخش موتور بیشتر باشد، سرعت ذخیره کردن و خواندن اطلاعات برروی هارد دیسک نیز بالاتر می‌رود.

    مواردی فوق قسمت های مختلف از هارد سرور یا کامپیوتر بود که معرفی شد. برای مشاهده بیشتر از قطعات سرور، به صفحه خرید قطعات سرور مراجعه کنید.

    نمای بیرونی از دو هارد کامپیوتر باز و بسنه

    هارد دیسک، وظیفه ذخیره سازی دائمی اطلاعات را برعهده دارد.

    جمع بندی – هارد کامپیوتر چیست

    هارد دیسک یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کامپیوترهای امروزی است که وظیفه ذخیره دائمی اطلاعات را برعهده دارند. هاردها از نظر تکنولوژی به دو نوع SSD و HDD تقسیم می‌شوند. همچنین از نظر نوع کارایی نیز به دو دسته اینترنال و اکسترنال تقسیم می‌شوند. ظرفیت و سرعت مهم‌ترین شاخص‌ها در هارد دیسک‌ها هستند. هر کدام از انواع هارد دارای ظرفیت‌ها و سرعت‌های متفاوتی هستند که باید با توجه به نیاز خود و بودجه‌ای که در اختیار دارید بهترین هارد را برای سیستم خود خریداری نمایید. در این مقاله به معرفی کامل هارد دیسک و انواع آن پرداختیم و قابلیت‌های هر یک را بررسی نمودیم.

    شرکت فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • هارد دیسک از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

    هارد دیسک از قسمت‌هایی به نام کنترل کننده مرکزی، بازوی مکانیکی، دیسک، هد و موتور چرخان تشکیل شده است. مهم‌ترین قسمت برد هارد، کنترل کننده مرکزی است که نقش مغز هارد را بازی می‌کند.

    • هارد کامپیوتر چیست؟

    هارد دیسک (HDD) یا Solid State Drive (SSD) نوعی حافظه ذخیره سازی است که برای ذخیره اطلاعات در کامپیوتر استفاده می شود.

    • چه نوع هارد دیسکی برای من مناسب است؟

    نوع هارد دیسک مناسب برای شما به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. HDD ها ارزان تر هستند اما سرعت کمتری دارند، در حالی که SSD ها گران تر هستند اما سرعت و عملکرد بهتری دارند.

    • ظرفیت هارد دیسک چقدر باید باشد؟

    ظرفیت هارد دیسک به میزان فضای ذخیره سازی مورد نیاز شما بستگی دارد. اگر فقط از کامپیوتر خود برای کارهای اولیه مانند مرور وب و ایمیل استفاده می کنید، ممکن است به یک هارد دیسک با ظرفیت کم نیاز داشته باشید. با این حال، اگر از کامپیوتر خود برای کارهای فشرده مانند ویرایش ویدیو یا بازی استفاده می کنید، به یک هارد دیسک با ظرفیت بالا نیاز دارید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.