مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

پورت شبکه چیست و چند نوع دارد؟

پورت شبکه چیست و چند نوع دارد
  • پورت شبکه چیست؟ پورت شبکه به عنوان یک درگاه واسط بین دستگاه‌ها در یک شبکه عمل می‌کند و تدابیر امنیتی مهمی را نیز می‌توان روی آن، جهت جلوگیری از دسترسی‌های غیر مجاز به اطلاعات، اعمال کرد. حالا ممکن است بپرسید: شبکه چیست؟ شبکه در دنیای فناوری اطلاعات به معنای ارتباطات میان دیوایس‌ها و سیستم‌ها می‌باشد. در این مقاله، رایج‌ترین پورت‌ها را به همراه پروتکل شبکه‌ای مربوط به آن‌ها بررسی خواهیم کرد.

    منظور از پورت چیست

    پورت در شبکه چیست

    منظور از پورت چیست؟

    پورت یک نقطه مجازی است که در آن اتصالات شبکه شروع و پایان می‌یابند. پورت‌ها مبتنی بر نرم افزار هستند و توسط سیستم عامل کامپیوتر مدیریت می‌شوند. هر پورت با یک فرآیند یا سرویس خاص در ارتباط است. پورت‌ها به کامپیوترها اجازه می‌دهند تا به راحتی بین انواع مختلف ترافیک تمایز قائل شوند: برای مثال، ایمیل‌ها به پورت متفاوتی نسبت به صفحات وب می‌روند، حتی اگر هر دو از طریق یک اتصال اینترنتی به کامپیوتر برسند.

    پورت شبکه چیست؟

    پورت شبکه یک ساختار نرم افزاری خاص یا برنامه کاربردی است و به عنوان یک نقطه پایانی ارتباطی عمل می‌کند. توسط پروتکل‌های لایه انتقال مجموعه پروتکل اینترنت، مانند پروتکل نمودار کاربر (UDP) و پروتکل کنترل انتقال (TCP) استفاده می‌شود.

    آدرس آی پی و پورت

    port number

    شماره پورت

    پورت‌ها در تمام دستگاه‌های متصل به شبکه، استاندارد شده‌اند و هر پورت یک شماره دارد. اکثر پورت‌ها برای پروتکل‌های خاصی ذخیره شده‌اند. برای مثال، تمام پیام‌های پروتکل انتقال ابر متن (HTTP) به پورت ۸۰ می‌روند. در حالی که آدرس‌های IP امکان ارسال پیام به دستگاه‌های خاص را فراهم می‌کنند، شماره پورت‌ها امکان هدف گیری سرویس‌ها یا اپلیکیشن‌های خاص را در آن دستگاه‌ها فراهم می‌کنند.

    انواع پورت‌های شبکه

    انواع مختلف پورت شبکه چیست؟ ۶۵،۵۳۵ عدد پورت وجود دارد، اگرچه همه آن‌ها مورد استفاده نیستند. برخی از رایج‌ترین پورت‌ها به همراه پروتکل شبکه‌ای مربوط به آن‌ها عبارتند از:

    شماره پورت

    نوع پروتکل

    نام سرویس

    توضیحات

    20 و 21 TCP, UDP, SCTP پروتکل انتقال فایل (FTP)

    FTP برای انتقال فایل‌ها بین کلاینت و سرور است.

    22 TCP, UDP, SCTP پوسته امن (SSH)

    SSH یکی از پروتکل‌های تونل زنی است که اتصالات امن شبکه را ایجاد می‌کند.

    25 TCP, UDP پروتکل انتقال ساده نامه (SMTP) SMTP برای ایمیل استفاده می‌شود.
    53 TCP, UDP سیستم نام دامنه ((DNS

    DNS یک فرایند ضروری برای اینترنت مدرن است. نام‌های دامنه قابل خواندن توسط انسان را با آدرس‌های IP قابل خواندن توسط ماشین مطابقت می‌دهد و کاربران را قادر می‌سازد تا وب سایت‌ها و برنامه‌ها را بدون به خاطر سپردن یک لیست طولانی از آدرس‌های IP بارگذاری کنند.

    80 TCP, UDP, SCTP پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP)

    HTTP پروتکلی است که شبکه جهانی وب را ممکن می‌سازد.

    123 TCP, UDP پروتکل زمان شبکه (NTP)

    NTP به ساعت‌های کامپیوتری اجازه همگام سازی با یکدیگر را می‌دهد، فرایندی که برای رمزنگاری ضروری

    179 TCP, UDP, SCTP پروتکل دروازه مرزی (BGP)

    BGP برای ایجاد مسیرهای کارآمد بین شبکه‌های بزرگی که اینترنت را تشکیل می‌دهند ضروری است (این شبکه‌های بزرگ سیستم‌های خودمختار نامیده می‌شوند). سیستم‌های خودمختار از BGP برای پخش آدرس‌های IP که کنترل می‌کنند استفاده می‌کنند.

    443 TCP, UDP, SCTP HTTP Secure (HTTPS)

    HTTPS نسخه امن و رمزگذاری شده HTTP است. تمام ترافیک وب HTTPS به پورت ۴۴۳ می‌رود. سرویس‌های شبکه‌ای که از HTTPS برای رمزگذاری استفاده می‌کنند، مانند DNS over HTTPS نیز در این پورت متصل می‌شوند.

    500 TCP, UDP انجمن امنیت اینترنت و پروتکل مدیریت کلید (ISAKMP) بخشی از فرآیند ایجاد اتصالات امن IPsec است.
    587 TCP, UDP SMTP

    SMTP مدرن و امن که از رمزنگاری استفاده می‌کند.

    3389 TCP, UDP پروتکل Remote Desktop (RDP)

    RDP کاربران را قادر می‌سازد تا از راه دور از یک دستگاه دیگر به کامپیوترهای رومیزی خود متصل شوند.

     

    افزایش امنیت در پورت ها

    منظور از امنیت در پورت شبکه چیست؟ Network Port Security ابزاری ضروری برای حفظ امنیت شبکه های کامپیوتری است. مهم است که از داده‌های ارزشمند خود در برابر دسترسی غیرمجاز و آسیب‌های احتمالی محافظت کنید. امنیت پورت شبکه تضمین می‌کند که پورت‌های شبکه شما در برابر نفوذ آسیب پذیر نیستند و تنها داده‌های مورد اعتماد و کاربران می‌توانند به اطلاعات محرمانه شما دسترسی داشته باشند. با پیاده سازی استراتژی‌های امنیتی پیشگیرانه، می‌توانید هم از داده‌های خود و هم از شبکه خود در برابر حملات و رخنه‌های مخرب محافظت کنید. امنیت پورت شبکه یکی از عناصر حیاتی هر سیستم امنیتی اطلاعات مدرن است که برای دفاع در برابر هر تهدید بالقوه‌ای آماده است.

    اولین قدم در تضمین امنیت پورت شبکه، راه اندازی فایروال است. دیوارهای آتش برای جلوگیری از ترافیک ناخواسته و تلاش‌های هک ضروری هستند. فایروال‌های پایه می‌توانند ارزان و آسان باشند و یک تکنسین کامپیوتر باتجربه می‌تواند به شما در پیکربندی صحیح آن‌ها کمک کند. این یک گام مهم برای جلوگیری از تهدیدات شبکه‌ها و منابع غیرقابل اعتماد است.

    افزایش امنیت در پورت ها

    برقراری امنیت پورت‌ها با استفاده از فایروال

    سخن پایانی

    در این مطلب با هم یاد گرفتیم که پورت شبکه چیست و انواع رایج آن‌ها را نیز بررسی کردیم. متوجه شدیم که پورت‌ها دقیقا چکار می‌کنند و چرا باید به امنیت پورت‌های ارتباطی شبکه اهمیت بدهیم. حال اگر بخواهیم به طور خلاصه برایتان بگوییم، در شبکه‌های کامپیوتری، یک پورت یا شماره پورت عددی است که برای شناسایی منحصر به فرد نقطه پایانی اتصال و هدایت داده‌ها به یک سرویس خاص اختصاص داده می‌شود.

    منبع: techopedia

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • درگاه شبکه چیست؟

    پورت‌ها مکان‌های مجازی درون یک سیستم عامل هستند که در آن اتصالات شبکه شروع و پایان می‌یابند. آن‌ها به کامپیوترها کمک می‌کنند تا ترافیک شبکه‌ای که دریافت می‌کنند را دسته بندی کنند.

    • چگونه پورت شبکه خود را پیدا کنم؟

    به قسمت صدور فرمان (cmd) بروید. ipconfig را تایپ کنید. سپس netstat را تایپ کنید تا لیستی از تمام شماره‌های پورت در آن قرار بگیرد.

    • پورت ۸۰۸۰ چیست؟

    شماره ۸۰۸۰ اغلب به عنوان یک پورت پیش فرض برای سرورهای وب مانند Apache Tomcat و Jetty استفاده می‌شود.

    • پورت در آدرس IP چیست؟

    آدرس پروتکل اینترنت (IP address) برای شناسایی میزبان در شبکه استفاده می‌شود. شماره پورت برای شناسایی یک فرایند / سرویس روی سیستم شما به کار می‌رود. IPv۴ اندازه ۳۲ بیت (۴ بایت) و برای IPv۶ ۱۲۸ بیت (۱۶ بایت) است. عدد پورت ۱۶ بیت است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.