مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

استانداردهای کابل کشی ساخت یافته برای شبکه

کابل کشی ساخت یافته و مبانی آن
  • برای آنکه بتوانید به‌عنوان یک شرکت فناوری اطلاعات، برای مشتریان خود خدمات ویژه‌ای را در ‌نظر گرفته و پشتیبانی‌های لازم را انجام دهید، باید به تمامی بخش‌های کامپیوتر و سیستم داخلی و خارجی آن واقف باشید. کابل کشی ساخت یافته نیز یکی از این مواردی است که باید تمامی اجزای آن را بشناسید تا در زمان لزوم، برای نصب یا تعمیر هنگام کابل کشی شبکه با مشکل مواجه نشوید. این نوع کابل‌کشی، بسیار استاندارد بوده و به همین دلیل است که به‌عنوان یکی از بهترین‌ها شناخته می‌شود. در ادامه با چیستی، مزایا و اجزای آن آشنا خواهید شد.

    کابل کشی ساخت یافته چیست؟

     فردی که کار‌های لازم برای نصب را انجام می‌دهد، باید طبق اصول و استاندارد‌های لازم پیش برود تا تمامی اتصالات، به‌درستی در جای خود قرار گیرند. چنین کاری، یکی از مراحل مهم در نصب کامپیوتر و شبکه کلی آن است. در کنار اصول اولیه و لازم، همه چیز باید طبق ظرافت خاصی انجام شود. کابل کشی ساخت یافته، یکی از موثر‌ترین عوامل در نگهداری بیشتر یک شبکه است. وقتی شما از این شیوه برای راه اندازی شبکه سیستم خود بهره می‌برید، می‌توانید عمر و ماندگاری تمامی تجهیزات را بالا ببرید.

    چنانچه از این تجهیزات بهره برده و آن‌ها را روی شبکه کامپیوتر خود پیاده کنید، در ‌صورت بروز مشکل، می‌توانید هر چه سریع‌تر ایراد را یافته و به رفع آن بپردازید. به‌طور معمول، سیم‌هایی که برای راه‌اندازی شبکه کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنا‌بر میزان وجود عوامل آسیب‌زا، زود خراب می‌شوند. ممکن است افراد روی سیم‌ها را لگد کرده یا سوئیچ اصلی آن را خراب کنند؛ اما کابل کشی ساخت­دار، در برابر این عوامل از خود مقاومت بسیاری نشان می‌دهد.

    کابل کشی برای نصب شبکه که در نزدیکی سقف به صورت مرتب انجام شده

    کابل کشی مرتب در ساختار مشخص

    مزایای کابل کشی ساخت یافته

    حتی در تعریف ماهیت این سیستم هم یکی از مهم‌ترین مزایای آن ذکر شده است. در این بخش می‌خواهیم به بخش عمده‌ای از مزایا پی ببریم.

    • توسعه‌پذیری: اگر سیستم کامپیوتری‌تان چندان وسیع و بزرگ نیست و می‌خواهید از این شیوه بهره ببرید، می‌توانید این کار را با خیال راحت انجام دهید. دلیل این موضوع هم آن است که با استفاده از این روش، این امکان را دارید که در ‌صورت افزایش تجهیزات، سیستم نصب را گسترده‌تر از قبل کرده و به مجموعه قبلی بیافزایید.
    • عدم ایجاد مشکل همگانی: کابل کشی ساخت یافته، این امکان را به شما می‌دهد که تمامی بخش‌ها و عناصر مختلف را از هم جدا کنید. در این حالت، همه چیز مرتب و منظم بوده و در‌ صورت به‌وجود‌آمدن مشکل در یک قسمت، بخش‌های دیگر مختل نشده و به کار خود ادامه می‌دهند.
    • جا‌به‌جایی و ایجاد تغییر با راحتی هرچه تمام‌تر: چنانچه قصد دارید لوازم و تجهیزات درون شرکت خود را به بخش یا مکان دیگری انتقال دهید، می‌توانید خیال خود را از بابت سیم‌های اطراف سیستم راحت کنید؛ چراکه با استفاده از چنین روشی، این امکان برایتان فراهم شده تا جا‌به‌جایی سریعی را تجربه کنید. البته به­دلیل بخش‌بندی‌بودن هر قسمت، می‌توانید بخش مورد‌نظر را به‌راحتی تغییر دهید.
    • وجود سازگاری: با‌توجه به آنکه برای نصب کابل کشی ساخت یافته از تجهیزات و لوازم اولیه اصل و استاندارد استفاده می‌شود، این وسایل توانایی جفت‌شدن و سازگاری با تجهیزات مختلف را دارند.
    • یافتن سریع مشکلات: از آنجایی‌که تمامی قسمت‌ها مشخص شده و کل سیستم از نظم خاصی پیروی می‌کند، هیچ آشفتگی و شلوغی در سر‌تا‌سر آن دیده نخواهد شد. با این‌حساب اگر ایراد خاصی در یک بخش به‌وجود بیاید، واضح بوده و تکنسین مربوط به آن می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن ایراد را رفع کند.
    نمایی از کابل کشی ساخت یافته در اتاق سرور

    کابل کشی در اتاق شبکه

    اجزا کابل کشی ساخت یافته

    فرقی نمی‌کند که شما از این نوع کابل‌کشی یا هر نوع دیگر استفاده می‌کنید؛ در‌ هر‌ صورت، هر نوع دارای اجزا مختلفی هستند که می‌توانید با سر‌هم‌کردن آن‌ها، در ‌نهایت به چیزی که می‌خواهید برسید. در ادامه برخی از اجزا کابل کشی ساخت یافته را نام برده و کارایی آن‌ها را شرح می‌دهیم.

    • اتاق تجهیزات یا ارتباطات: برای نصب این سیستم، به اتاق‌هایی با نام MC نیاز است تا تمامی لوازم مربوط به مخابرات و همچنین تجهیزات شبکه در آن قرار گیرند. وقتی اتصالات اولیه انجام شد، حال افراد باید اتصال به مخابرات را در اتاق تجهیزات و ارتباطات انجام دهند. منظور از نام MC که برای این اتاق‌ها در‌نظر گرفته شده، همان Main Croos Room است.
    • کابل کشی عمودی: بخش اولیه و لازم تجهیزات اصلی و لوازم مخابراتی در اتاق MC قرار می‌گیرد. اگر قصد نصب و استفاده از کابل کشی ساخت­مند در یک ساختمان چند‌طبقه را دارید، باید در هر طبقه اتاقی داشته و تجهیزات مربوط به آن بخش را درون این بخش قرار دهید. حال باید از سیستم عمودی بهره برده، میان اتاق‌های طبقات مختلف، ارتباط برقرار کرده و اتصالات را ایجاد کنید. این شیوه، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
    • کابل کشی افقی: این شیوه، برای آن انجام می‌شود که کاربران بتوانند در اتاق‌های کاری خود به تمامی تجهیزات دسترسی کامل داشته باشند. البته این مجموعه لوازم هم باید به پریز برق متصل شوند تا شروع به کار کنند. در این اتصالات، ترانک‌ها، مسیر‌های مشخص‌شده و داکت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.
    • نقطه علامت گذاری: منظور از نقطه علامت‌گذاری در کابل کشی ساخت یافته این است که، محل اتصال سیم‌های داخلی ساختمان با تجهیزات مخابراتی و در ‌کل شرکت مخابرات را نشان می‌دهد. در نقطه علامت‌گذاری، وسایلی قرار می‌گیرند که شبکه شکل‌گرفته را به شرکت مخابرات متصل کنند. در اغلب اوقات، این ارتباط به شکل خطوط تلفن انجام می‌شود.
    • محیط کاری: این بخش مربوط به محل کار کارکنان می‌شود. در‌واقع، افراد در محیط کاری که یک اتاق با لپ‌تاپ، کامپیوتر، تلفن و… است، برای ارتباط با شبکه و رساندن پشتیبانی‌های لازم، فعالیت می‌کنند.

    انواع تجهیزات شبکه چیست؟

    اتصال کابل های شبکه به پشت دستگاه ها و تجهیزات مربوطه

    اتصال کابل و سیم به دستگاه های شبکه

    استانداردهای کابل کشی ساخت یافته

    استاندارد‌های مختلفی برای ارزیابی درست‌بودن کابل کشی ساخت­دارمند وجود دارد. می‌توان از استاندارد‌های دسته TIA به‌عنوان مطرح‌ترین دسته نام برد. در این دسته از استاندارد، موارد مختلفی ذکر شده‌اند که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. موارد زیر، از مهم‌ترین مسائل در این زمینه هستند.

    • میزان حداقل و حداکثری که برای طول سیم‌ها در ‌نظر گرفته شده.
    • نوع کانتکتور مورد‌استفاده
    • به‌کار‌گیری توپولوژی و دانستن توصیفی از آن
    • دانستن اصول عمومی در محل مشتری
    • رعایت استاندارد در کابل کشی فیبر نوری
    • زیر‌ساخت مناسب برای ساختمان‌های تجاری
    • ایجاد مسیر‌های مخابراتی
    • رعایت تناسب در سیم‌های زوج‌شده

    برای آنکه بتوانید مسیر انجام این کار را راحت‌تر کرده و به نتیجه مطلوب‌تری برسید، می‌توانید سیم‌های کابل کشی ساخت یافته را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرده و در ‌نهایت، بخش‌های منظم را در اندازه‌های استاندارد داشته باشید.

    انواع اجزا و تاسیسات کابل کشی ساخت یافته

    تاسیسات بسیاری در این حیطه وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها نظم کار خود را بیشتر کرده و همه چیز را به درست‌ترین شکل ممکن انجام دهید. می‌توان از رک شبکه، نقاط انتقال، اتاق سرور و کابل‌های افقی، به‌عنوان برخی از این تاسیسات نام برد. هر‌ کدام از آن‌ها ویژگی‌هایی دارند که می‌توانند شما را به نتیجه بهتری برسانند.

    • رک شبکه: رک شبکه، محفظه‌ای فلزی است که می‌توانید بسیاری از تجهیزات کابل کشی ساخت­ یافته، به‌خصوص سیم‌ها را درون آن جای دهید. البته این محفظه، محلی برای گذاشتن سوئیچ، سرور، پنل و همچنین روتر هم هست. با وجود رک شبکه می‌توانید از این قطعات به‌خوبی نگهداری کرده و امکان به‌سرقت‌رفتن آن‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید. از آنجایی‌که بسیاری از قطعات سیستم، در این محفظه فلزی قرار می‌گیرند، حجم کمی را اشغال می‌کنند.
    • نقاط انتقال: نقاط انتقال، آن دسته از تاسیساتی است که می‌تواند در دراز‌مدت برایتان کارایی داشته باشد و جلوی ایجاد مشکل را هم بگیرد. با استفاده از این قطعه، می‌توانید ایجاد تغییر در یک یا چند بخش را سرعت بخشیده و در ‌واقع کارایی آن قسمت را افزایش دهید. بسیاری از افراد، نقاط اتصال در کابل کشی ساخت یافته را با نام نقاط تجمیع هم می‌شناسند. این قطعه می‌تواند سطح استاندارد کار را تا حد زیادی، بیشتر کند.
    • اتاق سرور: اتاق سرور، آن دسته از تاسیساتی است که اهمیت زیادی داشته و برای نگهداری از تجهیزات اصلی و مخابراتی استفاده می‌شود. این بخش می‌تواند محیط ایمنی برای شبکه‌های کامپیوتری باشد. برای آنکه بتوانید سرور‌های رایانه‌ای را راه‌اندازی، ذخیره و تغذیه کنید، کافی است از اتاق سرور بهره برده و تجهیزات درون آن را به‌صورت مرکزی قرار دهید.
    • کابل های افقی: کابل‌های افقی جزء آن دسته از تاسیساتی قرار می‌گیرند که ضروری بوده و لازمه اتصال تمامی تجهیزات به یکدیگر هستند. البته برای وصل‌کردن تجهیزات به پریز برق هم از کابل کشی ساخت­دار در نوع افقی استفاده می‌شود.

    در حالت کلی هر شرکتی که می‌خواهد به شبکه مخابراتی دسترسی داشته باشد و سیستم‌هایی را در اتاق کارکنان خود نصب کند، باید از سیستمی امن و با استاندارد بالا به نام کابل کشی ساخت یافته بهره ببرد. این سیستم که در سطح خوبی قرار دارد، تجهیزاتی داشته که کمک می‌کنند تا همه چیز منظم‌تر و ساده‌تر دسته‌بندی شوند.

    کابل های شبکه در رنگ های مختلف

    انواع رنگ در کابل های شبکه

    سخن پایانی

    کابل کشی ساخت یافته، راهکاری کارآمد و استاندارد برای مدیریت شبکه‌های کامپیوتری است که به شرکت‌های فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا با دقت و نظم بیشتری به نصب و پشتیبانی سیستم‌های خود بپردازند. این روش با ارائه‌ی ساختاری منسجم و قابل توسعه، به کاهش خرابی‌های احتمالی و افزایش طول عمر تجهیزات کمک کرده و امکان رفع سریع‌تر مشکلات را فراهم می‌کند. با توجه به مزایای فراوانی که کابل کشی ساخت یافته به همراه دارد، اهمیت آشنایی با استانداردها و اجزای آن برای هر شرکت فناوری اطلاعاتی بیش از پیش آشکار می‌شود. این شیوه نه تنها به افزایش کارآمدی و امنیت شبکه‌ها کمک می‌کند، بلکه زمینه را برای توسعه و بهبود آتی آن‌ها نیز فراهم می‌آورد.

    منبع: cxtec

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • کابل کشی ساخت یافته چیست؟

    کابل کشی ساخت یافته یک روش استاندارد و منظم برای نصب و مدیریت کابل‌ کشی شبکه در ساختمان‌ها و مراکز کامپیوتری است که به افزایش کارآمدی و طول عمر تجهیزات کمک می‌کند.

    • مزایای کابل کشی ساخت یافته چیست؟

    مزایای اصلی شامل توسعه‌پذیری، عدم ایجاد مشکل همگانی در شبکه، سهولت در جا‌به‌جایی و تغییرات، سازگاری با تجهیزات مختلف و تشخیص سریع‌تر مشکلات است.

    • اجزای اصلی کابل کشی ساخت یافته کدامند؟

    اجزای اصلی شامل اتاق تجهیزات و ارتباطات، کابل کشی عمودی و افقی، نقطه علامت‌گذاری و محیط کاری است.

    • استانداردهای کابل کشی ساخت یافته چه مواردی را در بر می‌گیرند؟

    استانداردها شامل مواردی چون طول مجاز کابل‌ها، نوع کانکتورها، توپولوژی شبکه، اصول عمومی نصب، استانداردهای کابل کشی فیبر نوری، زیرساخت مناسب برای ساختمان‌های تجاری و تناسب در سیم‌های زوج‌شده می‌شود.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.