مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

راهنمای خرید هارد ssd + انتخاب بهترین هارد

راهنمای خرید هارد ssd
  • افراد به طور روزانه با داده‌های مختلفی سروکار داشته و دوست دارند تا اطلاعات مختلف خود را ذخیره کنند. با آن که قطعات مختلفی برای ذخیرهسازی و پردازش داده‌های سیستم وجود داردY اما با این حال بسیاری از مردم، هاردهای SSD را برای انجام این کار انتخاب می‌کنند. دلیل اصلی محبوبیت و مقبولیت بسیار بالا این هاردها در بین مردم، ویژگی‌ها و مزایا متعدد آن‌ها است. به دلیل تنوع بسیار بالا آن‌ها در بازار، تصمیم گرفتیم که به طور کامل به راهنمای خرید هارد ssd بپردازیم. قبل از خرید هارد سرور با مطالعه این مقاله ضمن آشنایی با هاردهای SSD، می‌توانید اطلاعات بسیار خوبی را در مورد نحوه انتخاب و خرید این محصول کسب کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

    هارد ssd چیست؟

    قبل از بررسی راهنمای خرید هارد ssd، بهتر است شما را با این نوع حافظه و مزایای آن آشنا کنیم. هارد SSD  یک نوع کارت حافظه است که برای ارتقا سرعت و کمک به عملکرد کارت گرافیک سیستم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ssd مخفف کلمه Solid State Drive بوده و به معنای درایور حالت جامد است. به طور کلی می‌توان هارد ssd را یک ابزار برای ذخیره‌سازی حرفه‌ای داده‌ها دانست. هاردهای ssd از زمان تولید و عرضه به بازار محبوبیت بسیار بالایی کسب کردند و جایگزین مناسبی برای دیسک‌های سنتی یا همان هاردهای HDD شدند.

     جالب است بدانید که هاردهای SSD برای ذخیره کردن داده‌ها و پردازش آن‌ها از هیچ قطعه متحرکی استفاده نمی‌کنند و داده‌ها را بر روی میکروچیپ‌ها ذخیره سازی می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها بسیار بالاتر برود. هاردهای اس اس دی اغلب از حافظه مبتنی بر NAND استفاده می‌کنند. بهره‌گیری از این تکنولوژی باعث می‌شود تا SSD حافظه پایداری داشته و در صورت خاموش‌ شدن یا قطع جریان برق، اطلاعات ذخیره شده از بین نروند.

    تفاوت هاردهای ssd و hdd

    هارد اس اس دی در مقابل اچ دی دی

    تفاوت هارد ssd و hdd

    هاردهای SSD و HDD برای پاسخ‌گویی به اهداف مشابه‌ای طراحی و تولید شده‌اند؛ اما با این همه حال در نحوه عملکرد، تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دیگر دارند. در ابتدا باید بدانید که سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها در هاردهای SSD بسیار بیشتر از هاردهای HDD است. از طرفی دیگر SSDها، هیچ گونه قطعه متحرکی در ساختار خود ندارند. این ویژگی باعث می‌شود که آن‌ها بدون هیچ لغزش و بی صدا کار کنند. در حالی که در هاردهای  HDD شاهد تولید صدا و لغزش هستیم.

    از طرفی دیگر هاردهای SSD مصرف انرژی بسیار پایین‌تری داشته و به عملکرد بهینه سیستم کمک می‌کنند. از سوی دیگر مصرف انرژی کم باعث می‌شود تا تولید حرارت هاردهای SSD در هنگام کار نیز بسیار پایین باشد. در حالی که هاردهای HDD در هنگام کار، گرما تولید می‌کنند. بد نیست بدانید که مدت زمان لازم برای بالا آمدن سیستم عامل در هاردهای SSD تقریباً یک سوم هاردهای HDD است.

    بعد خواندن مطالب مربوط به مقایسه این دو نوع هارد شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که چرا افراد، هارد HDD می‌خرند؟ یا اصلاً این هارد دیسک‌ها اکنون نیز تولید می‌شوند یا نه؟ در این مورد باید بگوییم که علی رغم ویژگی‌های بی‌نظیر هاردهای SSD، باز هم افرادی هستند که ترجیح می‌دهند از هارد HDD استفاده کنند. یکی از اصلی ترین دلایل این افراد برای استفاده از هاردهای HDD، قیمت مناسب‌تر و ارزان‌تر آن‌ها نسبت به هاردهای SDD است.

    راهنمای خرید هارد ssd

    اگر قصد خرید این محصول را داشته باشید با تنوع بسیار بالایی از هاردهای ssd مواجه خواهید شد. این هاردها هر کدام مشخصات فنی منحصر به فردی داشته و توسط برندهای مختلفی تولید شده‌اند. از این رو انتخاب یک هارد مناسب در بین تنوع بالای این محصولات کار ساده‌ای نخواهد بود.

    در واقع اغلب افراد زمانی که می‌خواهند برای خود یک هارد ssd تهیه کنند، نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند و مدام در بین مدل‌های مختلف دچار شک و دو دلی می‌شوند. چه بسا بسیاری از آن‌ها از سر عدم آگاهی کامل یا عجله داشتن در خرید هارد، یک محصول نامناسب را برای خود انتخاب کنند.

    به دلیل اهمیت خرید یک هارد ssd با کیفیت و با در نظر گرفتن مشکلاتی که افراد در هنگام خرید این محصول دارند تصمیم گرفته‌ایم؛ تا نکات مهم در رابطه با راهنمای خرید هارد ssd را در این بخش برای شما توضیح دهیم. تمام نکاتی که بایستی در خرید هارد ssd در نظر بگیرید عبارت‌اند از:

    • محصول خود را از فروشگاه‌های معتبر و قابل اعتماد خریداری کنید.
    • به برند تولید کننده هارد توجه ویژه‌ای داشته باشید و محصول خود را از برندهای معتبر و نام آشنا تهیه کنید.
    • مشخصات فنی و ویژگی‌های هارد مد نظرتان را به خوبی بررسی کنید.
    • از فروشندگان هارد یا افراد با تجربه مشورت بگیرید. این افراد می‌توانند یک هارد مناسب با نیازتان را برای شما معرفی کنند.
    • قیمت فروشگاه‌های مختلف را با یکدیگر بررسی کنید تا بتوانید محصول خود را از یک فروشگاه معتبر با قیمت مقرون به صرفه‌تری خریداری کنید.

    با در نظر گرفتن تمام نکاتی که گفته شد، بی شک می توانید یک هارد ssd مناسب و با کیفیت خریداری کنید.

    هارد اس اس دی میان سایر تجهیزات کامپیوتری

    هارد اس اس دی

    کاربردهای هارد اس اس دی

    هاردهای ssd از زمان تولید و عرضه به بازار، طرفداران زیادی پیدا کرده و بسیاری از افراد به خرید و استفاده از آن‌ها تمایل دارند. امروزه از این هاردها در حوزه‌های مختلفی استفاده می‌شود. ما در ادامه برخی از مهم‌ترین کاربردهای هارد اس اس دی در زمینه‌های مختلف را برای شما شرح داده‌ایم.

    تجارت

    تقریباً تمام شرکت‌ها، نظیر تحلیل گران اقتصاد و اطلاعات، برنامه نویسان و… که با حجم انبوه از اطلاعات سروکار دارند، برای دسترسی به سرعت بالا در انتقال داده‌ها، از هاردهای ssd استفاده می‌کنند.

    بازی

    عمدتاً سیستم‌هایی که برای گیمینگ طراحی می‌شوند، از بهترین و قوی‌ترین قطعات استفاده می‌کنند. چرا که امروزه بازی‌ها با گرافیک بسیار بالایی ساخته می‌شوند و برای پردازش آن‌ها به یک سیستم قدرتمند نیاز است. اگر می‌خواهید بازی‌ها روان اجرا شوند و با هیچ باگی در هنگام بازی مواجه نشوید، حتماً باید از یک هارد ssd در سیستم خود استفاده کنید.

    لپ تاپ‌ها

    هاردهای ssd نسبت به هارد دیسک‌ها، انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند. به همین خاطر نیز به جایگزین بسیار مناسبی برای آن‌ها تبدیل شده‌اند. از طرفی این هاردها در برابر تکان‌های شدید و ضربه، مقاومت بسیار بالاتری دارند. امروزه بسیاری از افراد در لپ تاپ‌های خود از هاردهای ssd استفاده می‌کنند که دلیل آن هم برخورداری از ویژگی‌ها و مزایا متعددی است که هارد دیسک‌ها ندارند.

    سرورها

    سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در سرورها تأثیر بسیار زیادی بر روی محیط شبکه دارد. افراد برای راحت‌تر شدن کار خود و افزایش کیفیت و کارایی سرورهایشان، از هاردهای ssd بهره می‌گیرند. اگر به دنبال سرورهای باکیفیت هستید، می‌توانید از طریق همین سایت برای خرید سرور hp اقدام کنید.

    هارد ssd 64 گیگابایت سامسونگ

    هارد اس اس دی سامسونگ

    مزایا و معایب هاردهای ssd

    حافظه‌های ssd مزایا و ویژگی‌های متعددی را نسبت به نسل‌های قبل از خود دارند. دقیقاً به همین جهت نیز بسیار محبوب بوده و به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. هاردهای SSD قدرت بسیار بالایی داشته و کارکرد آن‌ها نیز کاملاً بی صدا است. از طرفی دیگر سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها در این نوع از هاردها بسیار بالا است و به راحتی می‌تواند انتظارات افراد را برآورد کند.

    از سوی دیگر برای آشنایی بهتر با یک محصول حتماً باید معایب آن را نیز بررسی کرد. در واقع هاردهای ssd عیب خاصی ندارند و تنها خرده‌ای که می‌توان به آن‌ها گرفت، قیمت بالایشان نسبت به هارد دیسک‌های قدیمی است. البته با بررسی ویژگی و مزایا بی‌شماری که دارند به راحتی می‌توان به ارزش خرید آن‌ها پی برد.

    انواع هارد ssd

    اگر پس از مطالعه راهنمای خرید هارد ssd قصد تهیه این محصول را داشته باشید؛ بایستی نوع هارد مدنظر خود را نیز انتخاب کنید. امروزه شرکت‌های مختلف انواع متفاوتی از هاردهای ssd را تولید می‌کنند. هر کدام از این هاردها مشخصات منحصر به فردی داشته و برای استفاده‌های خاصی مناسب هستند. در ادامه انواع مهم و پرکاربرد هاردهای ssd را در بخش‌هایی جداگانه برای شما توضیح داده‌ایم.

    هارد SSD استاندارد

     این حافظه‌ها که با نام هارد اس اس دی 2.5 اینچی نیز شناخته می‌شوند، نوع استاندارد و متداول هاردهای ssd هستند که عمدتاً برای انجام کارهای معمول خریداری می‌شوند. این نوع از هاردهای ssd بسیار مشابه با هاردهای HDD هستند، اما کارایی و قابلیت‌های بسیار بیشتری از آن‌ها دارند. هاردهای SSD استاندارد با رابط SATA به سیستم وصل می‌شوند و از حداکثر سرعت 600 مگابایت بر ثانیه برخوردار هستند.

    هارد m.SATA

    هاردهای SSD نوع m.SATA نیز از رابط SATA استفاده می‌کنند. این هاردها دارای ابعاد و اندازه‌های کوچک‌تری هستند و به همین دلیل اغلب در لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها و نوت بوک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هاردهای m.SATA به دلیل برخورداری از قابلیت‌های بسیار زیاد در کنار ابعاد و اندازه‌های کوچکی که دارند بسیار کاربردی هستند.

    هاردهای M.2

    هاردهای M.2 بر عکس نوع دیگر هاردهای SSD که قبلاً توضیح دادیم، از رابط‌های PCIe استفاده می‌کنند. به همین خاطر بیشترین سرعت را در بین انواع هاردهای SSD دارند. استفاده از هاردهای M.2 در سیستم‌های تجاری و برای محیط‌هایی که دسترسی سریع به داده‌ها حیاتی است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما برای سیستم‌های خانگی نیز می‌توانید از این نوع هاردها استفاده کنید. اما به دلیل برخورداری از قیمت بالا نسبت به سایر هاردها، خرید آن انتخاب منطقی و مقرون به صرفه‌ای نخواهد بود.

    انواع رابط‌ها در اس اس دی

    به طور کلی رابط‌های هارد اس اس دی را می‌توان به دو نوع SATA و PCLE تقسیم بندی کرد. رابط SATA قدیمی بوده اما در عین حال می‌تواند اطلاعات را با سرعت بسیار مناسبی پردازش کند. اما رابط PCLE بسیار پر سرعت‌تر بوده و سرعت چند برابری نسبت به رابط SATA دارد. از این جهت در سیستم‌هایی که سرعت پردازش داده‌ها مهم است، اغلب از رابط PCLE استفاده می‌کنند. شایان ذکر است که هاردهایی با رابط PCLE گران قیمت‌تر از هاردها با رابط SATA  هستند.

    هارد سامسونگ

    هارد از برند سامسونگ

    تفاوت SATA و PCLE چیست؟

    هاردهای SSD که از فناوری SATA برخوردار هستند از لحاظ سخت افزاری، سازگاری بهتری با سیستم‌ها دارند. یعنی شما می‌توانید در هر کامپیوتر یا لپ تابی از هارد SATA SSD استفاده کنید. از طرف دیگر قیمت این نوع از هاردهای اس اس دی پایین‌تر است و قطعاً خرید و استفاده از آن برای شما مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

    اما از طرفی هاردهای SSD که از فناوری PCLE بهره می‌برند، عملکرد بسیار بهتری داشته و داده‌ها را بسیار سریع‌تر پردازش می‌کند. از این رو در سیستم‌هایی که به اتصالات دیتای بسیار سریعی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مصرف باتری آن زیاد بوده و عمر باتری را کم می‌کند و طبیعتاً به دلیل سرعت بسیار بالاتری که در انتقال داده‌ها دارد، از قیمت بیشتری هم برخوردار است.

    به طور کلی می‌توان گفت اگر از سیستم خود برای انجام کارهایی مانند وب گردی، تماشای فیلم و موسیقی، کار روی اسناد، ایمیل فرستادن و… استفاده می‌کنید، نیاز آن چنانی به انتقال و پردازش داده‌ها نخواهید داشت و بهتر است که از هاردهای SATA SSD استفاده کنید، که قیمت‌های ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تری دارند. اما اگر سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها برای شما بسیار مهم است حتماً باید به سراغ هاردهای PCLE SSD بروید.

    بهترین برندها برای خرید هارد اس اس دی

    در قسمت راهنمای خرید هارد ssd به شما توصیه کردیم که محصول خود را از برندهای معتبر و نام آشنا خریداری کنید؛ تا کارت SSD کیفیت و کارایی مطلوبی داشته باشد و بتواند به نیازهای شما پاسخ دهد. در ادامه لیستی از بهترین برندها برای خرید هارد اس اس دی را برایتان جمع آوری کرده‌ایم.

    • سامسونگ
    • وسترن دیجیتال
    • ADATA
    • سیلیکون پاور
    • کینگستون

    در این بخش تعدادی از برندهای برتر که در زمینه تولید کارت‌های SSD فعالیت می‌کنند را برای شما نام بردیم. تمام کارت‌های حافظه SSD این برندها از کیفیت بالا و کارایی مناسبی برخوردار هستند و با تهیه هر یک از آن‌ها می‌توانید به نیازهای خود پاسخ دهید. به عنوان یک نکته پایانی در نظر داشته باشید که در بازار برندهای مختلفی از کارت‌های SSD وجود دارند که اغلب ارزان قیمت‌تر هستند. اما به شما توصیه می‌کنیم سمت آن‌ها نروید و تنها محصولات برندهای معتبر را خریداری کنید.

    ظرفیت حافظه در ssd

    هاردهای SSD  در ظرفیت‌های مختلفی ساخته می‌شوند تا افراد بتوانند با توجه به نیازی که به این حافظه‌ها دارند یک نوع مناسب را انتخاب و از آن استفاده کنند. در ادامه انواع ظرفیت حافظه در SSD را برای شما توضیح داده‌ایم.

    ظرفیت حافظه 128 گیگابایت

    حافظه 128 برای سیستم‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که آن چنان به فضا ذخیره سازی احتیاج نداشته باشند. اگر شما نیز از سیستم خود تنها برای انجام کارهای روزمره استفاده می‌کنید، ظرفیت حافظه 128گیگ برایتان کافی خواهد بود.

    ظرفیت حافظه 256 گیگابایت

    SSDها با ظرفیت حافظه 256 گیگابایت یکی از متداول‌ترین و پر استفاده‌ترین نوع کارت‌های SSD هستند. این کارت‌ها می‌توانند تا حد زیادی انتظارات شما را برآورده سازند. اما توجه داشته باشید که اگر به دنبال انجام کارهای سنگین هستید و فایل‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنید حجم بالایی دارند، بهتر است به سراغ کارت اس اس دی با حافظه بالاتری باشید.

    ظرفیت حافظه 512 گیگابایت

    کارت‌های اس اس دی با ظرفیت 512 گیگابایت تا حد زیادی می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند. این کارت‌ها از فضای ذخیره سازی کافی برای کار با فایل‌های حجمی برخوردارند و ارزش خرید بسیار بالایی دارند. به شما توصیه می‌کنیم، کارت اس اس دی که برای سیستم خود انتخاب می‌کیند، حداقل 512 گیگابایت حافظه داشته باشد.

    ظرفیت حافظه 1 ترابایت

    هاردهای اس اس دی با ظرفیت 1 ترابایت شما را از هرگونه کارت حافظه جانبی بی‌نیاز خواهند کرد. با خرید و نصب کارت حافظه SSD با ظرفیت 1 ترابایت شما قادر خواهید بود هر فایل حجیمی را در تعداد دلخواه بر روی سیستم خود ذخیره کنید بدون آن که نگرانی از بابت پر شدن حافظه داشته باشید.

    ظرفیت حافظه 2 ترابایت

    کارت‌های SSD که از ظرفیت حافظه 2 ترابایت برخوردار هستند، تقریباً یک فضای نامحدودی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا آن‌ها بتوانند هر آن چه را که می‌خواهند بر روی این هاردها ذخیره کنند. با خرید و استفاده از هارد SSD 2 ترابایت هیچ گونه نگرانی از بابت ظرفیت حافظه نخواهید داشت.

    توجه داشته باشید ممکن است کارت‌های حافظه SSD که تولید می‌شوند، کمتر یا بیشتر از میزان گفتـه شده در این بخش حافظه داشتـه باشند. ما در این مقاله تنها متداول‌ترین نوع حافظه‌های SSD را برای شما شرح دادیم. به عنوان مثال کارت‌های SSD 4 ترابایت تنها در سرورها و سیستم‌های بسیار پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    چند نمونه از هاردهای ssd

    هاردهای اس اس دی

    سرعت خواندن و نوشتن ssd

    قبل از بررسی سرعت خواندن و نوشتن SSD بایستی با مفهوم این کلمات آشنا شوید. در واقع منظور از سرعت خواندن فایل، یعنی هارد SSD با چه سرعتی به اطلاعاتی که ذخیره کرده، دسترسی پیدا می‌کند. سرعت خواندن بالاتر در اجرای فایل‌های حجیم بسیار بیشتر به چشم می‌آید. از این رو است که توصیه می‌کنند اگر کارهای سنگینی با سیستم خود انجام می‌دهید، حتماً از هارد SSD استفاده کنید تا سرعت خواندن اطلاعات توسط درایور بتواند انتظارات شما را برآورد کند.

    از طرفی دیگر منظور از سرعت نوشتن آن است که هارد SSD با چه سرعتی می‌تواند اطلاعات را بر روی حافظه خود ذخیره کند. زمانی که در سیستم خود یک فایل را از محلی به محل دیگر انتقال می‌دهید، می‌توانید سرعت نوشتن هارد خود را مشاهده کنید. هر چقدر یک فایل سریع‌تر انتقال یابد، سرعت هارد سیستم بیشتر است.

    در رابطه با سرعت خواندن و نوشتن SSDها می‌توان گفت که این درایورها از سرعت مطلوبی برخوردار هستند و سرعت آن‌ها نسبت به هارد دیسک‌ها افزایش چشمگیری داشته است. اما با توجه به نوع و مدل هارد اس اس دی سرعت خواندن و نوشتن آن نیز متغیر است.

     پس نمی‌توان یک عدد و رقم مشخص برای آن تعیین کرد. اما به طور کلی برای انجام کارهای روزمره می‌توانید از یک هارد اس اس دی با حداقل سرعت خواندن و نوشتن 500 مگابایت در ثانیه استفاده کنید. این هارد به اکثر نیازهای کاربران به خوبی پاسخ می‌دهد.

    شایان ذکر است برای اجرا برنامه‌های بسیار سنگین با گرافیک بالا لازم است تا از هاردهای اس اس دی با حداقل سرعت 2 یا 3 هزار مگابایت بر ثانیه استفاده کنید.

    سخن پایانی

    هاردهای SSD به دلیل برخورداری از ویژگی‌ها و مزایا متعدد، به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل کاربرد بسیار زیادی که این محصولات دارند، ممکن است بسیاری از افراد قصد خرید و استفاده از آن را داشته باشند. اگر بخواهید یک هارد SSD تهیه کنید؛ با انواع مختلفی از برندها روبرو خواهید شد که هر یک از آن‌ها مشخصات فنی متفاوت‌تری نسبت به بقیه دارند. از این رو به شما توصیه می‌کنیم قبل از خرید این محصول حتماً تمام نکاتی که در رابطه با راهنمای خرید هارد ssd را به خوبی مطالعه کنید.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • هارد اس‌اس‌دی چیست و چگونه کار می‌کند؟

    هارد اس‌اس‌دی (SSD) یک نوع حافظه دیجیتال بدون قطعه‌های متحرک است که از چیپ‌های نیمه‌هادی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می‌کند. آنچه متحرک ندارد، قابلیت سرعت بالا و مقاومت به سایش بیشتری را ارائه می‌دهد.

    • چه مزایایی دارد که از هارد دیسک سخت (HDD) متمایز می‌کند؟

    SSD دارای سرعت خواندن و نوشتن بالا، مصرف انرژی پایین‌تر، صدا و گرمای کمتر، و مقاومت به سایش بیشتر نسبت به هارد دیسک سخت (HDD) است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.