مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

کارشناس شبکه کیست؟ و چه وظایفی دارد؟

کارشناس شبکه کیست؟
  • در عصر حاضر راه اندازی شبکه و مدیریت آن، ستون فقرات ارتباطات و انتقال اطلاعات در سازمان‌ها و شرکت‌هاست و برای این امر حیاتی به یک کارشناس شبکه نیاز است. متخصصان شبکه با داشتن دانش عمیق در زمینه تجهیزات شبکه، پروتکل‌های ارتباطی و امنیت، به ایجاد و حفظ یک زیرساخت شبکه پایدار و با عملکرد بهینه می‌پردازند.

    شروع یک مسیر حرفه‌ای در حوزه Network و IT به معنای دستیابی به توانمندی‌های لازم در این زمینه است. در این مقاله با هم بررسی می‌کنیم که یک متخصص شبکه چه کسی است، چه مهارت‌هایی می‌بایست کسب نماید و وظایف اصلی و مسیر شغلی یک مسئول و متخصص شبکه چیست. بنابراین اگر می‌خواهید یک Network Expert شوید با ما همراه باشید.

    یک متخصص شبکه در حال کار با سیستم

    یک مسئول و کارشناس شبکه

    کارشناس شبکه کیست؟

    کارشناس شبکه به انگلیسی Network expert نامیده می‌شود. یک متخصص Network، مدیریت یک شبکه کامپیوتری را بر عهده دارد. از درستی عملکرد شبکه اطمینان حاصل کرده و نیازهای کسب و کار را برآورده می‌نماید. همچنین به نصب و پشتیبانی شبکه یک نهاد و سازمان می‌پردازد، پشتیبانی کاربران، کنترل و بازیابی اطلاعات را انجام داده و بخشی از امنیت داده‌ها را نیز تضمین می‌کند.

    صنایع مختلفی از جمله بهداشت، فناوری اطلاعات، پلتفرم‌های آموزشی و سایر کسب و کارها از شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند و برای مدیریت سیستم‌های شبکه‌ای خود، متخصصان شبکه را استخدام می‌نمایند. از آنجا که بنیان این کسب و کار بر متخصصان شبکه تکیه دارد، آن‌ها همواره اطلاعات خود را به‌روز نگه می‌دارند، ممکن است مجبور باشند در ساعات شب به کار بپردازند تا مشکلات شبکه را حل کنند.

    یک کارشناس شبکه به چه مهارت هایی نیاز دارد

    برای تبدیل به یک  متخصص شبکه، نه تنها مهارت‌های فنی بلکه مهارت‌های نرم نیز بسیار حائز اهمیت هستند. مهارت‌های فنی برای رفع مشکلات ضروری است اما مهارت‌های نرم افزاری نقش مهمی در شناسایی مشکلات، بحث با همکاران و پیشگیری از این مشکلات در آینده ایفا می‌کنند. در زیر لیستی از مهارت‌های مورد نیاز در این زمینه آورده شده است:

    • شبکه‌های کامپیوتری (Computer Networking)
    • امنیت شبکه (Network security)
    • دانش سخت‌افزاری
    • خدمات مشتری
    • سیستم‌های کامپیوتری
    • چند وظیفه‌ای (Multitasking)
    • مهارت‌های ارتباطی
    • حل مسئله
    • تفکر تحلیلی
    • همکاری در تیم (Teamwork)
    • مهارت‌های ارتباطی
    • مهارت‌های رهبری و مدیریت
    بخشی از وظایف یک متخصص شبکه

    بخشی از وظایف کارشناس شبکه

    وظایف اصلی کارشناس شبکه

    متخصص شبکه از تخصص خود برای طراحی، مدیریت و اجرای سخت‌افزار و نرم‌افزارهای شبکه کامپیوتری استفاده می‌کند. هر سازمانی نیاز به یک Network Expert دارد تا تشخیص دهد کدام نوع شبکه را نیاز دارد، بودجه شبکه تعیین کند و داده‌های مربوط را جمع‌آوری نماید.

    متخصصین شبکه، به توسعه شبکه کامپیوتری با افزودن سیستم‌ها، سرورها و… نیز می‌پردازد. آن‌ها به سازمان و شرکت‌ها در دسترسی به اتصالات شبکه و تامین امنیت شبکه کمک می‌کنند. وظایف کارشناس شبکه عبارتند از:

    1.  تدوین برنامه‌های ضد ویروس
    2. انجام کارهای Passive شبکه (نحوه قرارگیری سیم‌ها و کابل‌های سیستم شبکه و…)
    3. مدیریت سیستم‌های فیلترینگ محتوا
    4. رمزگذاری و رمزگشایی داده‌های شبکه
    5. جمع‌آوری اطلاعات درباره عملکرد شبکه
    6. نظارت بر عملکرد صحیح شبکه
    7. حفاظت از امنیت شبکه
    8. رفع مشکلات شبکه
    9. نصب سخت‌افزار یا نرم‌افزار
    10. تغییر مجوزهای امنیتی
    11. آموزش کاربران درباره عملکرد شبکه
    گواهینامه network plus

    یک نمونه گواهینامه +Network

    چگونه کارشناس شبکه شویم؟

    برای تبدیل شدن به یک کارشناس شبکه، باید مراحل مناسب را طبق دستورالعمل‌هایی که از گمراه شدن در این مسیر جلوگیری می‌نمایند، پیش بگیرید. این مراحل به شرح زیر هستند:

    تحصیلات و کسب مدرک

    داشتن مدرک فارغ‌ التحصیلی در رشته‌های علوم کامپیوتر، شبکه‌های کامپیوتری، فناوری اطلاعات، مهندسی کامپیوتر یا هر رشته مرتبط دیگر تا حدودی واجب است. مدرک لیسانس به شما دانش مناسبی از مهارت‌های نصب شبکه‌های کامپیوتری، نگهداری شبکه‌ها، مدیریت شبکه، برنامه نویسی ابتدایی و آشنایی با روش استفاده از روترها و سوئیچ‌ها می‌دهد. حین تحصیل در هر یک از این رشته‌ها از دانشگاه معتبر، فرصت کسب تجربه در زمینه شبکه‌های کامپیوتری با گذراندن درس کارورزی به شما داده می‌شود. این کارآموزی به شما کمک می‌کند تا تجربه در شبکه‌های کامپیوتری کسب کنید. یک فرد با تجربه احتمال استخدام بیشتری نسبت به یک فرد بی‌تجربه دارد. برای تسلط بیشتر و یا ارتقا مدرک تحصیلی می‌توانید دوره‌های کارشناسی ارشد در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، IT یا علوم کامپیوتر را دنبال کنید.

    دریافت گواهینامه (certificate) و کسب مدرک‌های تخصصی در زمینه Networking نیز راه دیگری برای تبدیل شدن به کارشناس شبکه است.برای این منظور، موسسات مختلفی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا گواهینامه‌های آموزش شبکه کامپیوتری آنلاین و یا حضوری دریافت نمایید.

    برای دوره‌های شبکه کامپیوتری، می‌توانید دوره‌های CompTIA Network Plus (Network +)، CCNA، CCNP،  CCIEرا دنبال کنید. این گواهینامه‌ها معمولاً برای یک مدت زمان معین معتبر هستند و بعد از مدتی بایستی مجدد تمدید و بروزرسانی شوند. البته وقتی در این زمینه مشغول به کار می‌شوید غالباً به این کار نیاز پیدا نمی کنید، اما در حوزه شبکه‌های کامپیوتری طی مدت زمان کوتاه تغییرات بسیاری رخ می‌دهد بنابراین شما همیشه باید به فکر آپدیت دانش خود باشید.

    شرکت در دوره‌های آموزش شبکه در آموزشگاه‌ها، در مرتبه بالاتر و متناسب با سمتی که خواهید داشت شاید به یکی از ضرورت‌ها برای شما تبدیل شود. زیرا حتی اگر مدرک کارشناسی ارشد از یک دانشگاه معتبر و به نام دریافت کرده باشید باز هم نیاز به کسب دانش در برخی زمینه‌های تخصصی مرتبط با دستگاه‌های استفاده شده در شبکه‌های کامپیوتری خواهید داشت. یکی از متداول‌ترین برندهای مورد استفاده در تجهیزات شبکه سیکو است و شما نیاز خواهید داشت که نحوه کار با آن‌ها را بیاموزید.

    کسب تجربه

    کسب تجربه در زمینه شبکه کامپیوتری ضروری است تا به یک کارشناس در شبکه تبدیل شوید. در این مسیر لازم است پله به پله پیش بروید. می‌توانید ابتدا این کار را با گذراندن دوره کارآموزی در یک سازمان مرتبط زیر نظر یک کارشناس حرفه ای شبکه آغاز نمایید. سپس به عنوان یک تکنسین شبکه یا تیم‌های پشتیبانی فنی شروع به کار کنید.

    با طی کردن مراحل گفته شده در تشخیص مشکلات شبکه، مشاهده شبکه‌ها و ارائه پشتیبانی فنی تجربه کافی و لازم را به عنوان یک مسئول و کارشناس شبکه تجربه کافی و لازم را به دست می‌آورید. به خاطر داشته باشید که پس از کسب مدرک تحصیلی دانشگاهی و هرگونه  certificateمرتبط، ضروری‌ترین مرحله شروع به کار است چرا که به عنوان یک مرحله پایانی، بهترین آموزگار شما در این راه تجربه کاری خواهد بود!

    طراحی معماری شبکه توسط متخصص

    معماری شبکه

    مسیر کاری کارشناسان شبکه

    در زمینه شبکه‌های کامپیوتری نقش‌های شغلی متعددی برای یک کارشناس شبکه وجود دارد. در زیر لیستی از پرطرفدارترین شغل‌های حوزه شبکه آمده است:

    • متخصص شبکه
    • ادمین شبکه
    • تکنسین
    • تحلیلگر
    • مدیر
    • کارشناس
    • معماری راهکارهای شبکه

    این نقش‌ها تنها نمونه‌ای از شغل‌های ممکن در حوزه شبکه هستند و هرکدام از سمت‌ها می‌تواند نیازمندی‌ها و مسئولیت‌های مختلفی داشته باشد.

    سخن پایانی

    در طول این مطلب برایتان گفتیم که یک “کارشناس شبکه کیست”، وجود کارشناسان شبکه برای برقراری و مدیریت شبکه‌های کامپیوتری حیاتی است. اما یک فرد برای اینکه بتواند پا در مسیر شغلی شبکه به عنوان  Network Expert بگذارد، بایستی دانش لازم فنی و امنیت شبکه را به همراه مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله و همکاری در تیم و… را کسب نماید.

    یک کارشناس شبکه وظایف مختلفی از جمله: طراحی، مدیریت و اجرای سخت‌افزار و نرم‌افزارهای شبکه کامپیوتری، مدیریت سیستم‌های فیلترینگ محتوا، رمزگذاری و رمزگشایی داده‌های شبکه، جمع‌آوری اطلاعات و نظارت بر عملکرد صحیح شبکه، حفاظت از امنیت شبکه، رفع مشکلات شبکه، تغییر مجوزهای امنیتی، آموزش کاربران درباره عملکرد شبکه و تدوین برنامه‌های ضد ویروس بر عهده دارد.

    برای اینکه یک متخصص شبکه شوید لازم است چند مرحله را دنبال نمایید که به طور خلاصه عبارتند از: کسب مدرک تحصیلی در یکی از رشته‌های شبکه‌های کامپیوتری، فناوری اطلاعات، علوم و مهندسی کامپوتر یا هر رشته مرتبط دیگر، دریافت گواهینامه از آموزشگاه‌های مرتبط در سطح‌های مختلف Network +، CCNA، CCNP، CCIE و… به همراه تجربه کاری در حوزه شبکه. پس از گذراندن این مراحل می‌توانید در سمت‌های مختلفی وارد کار شوید که در همین مقاله برخی را برایتان بیان کرده‌ایم.

    منبع: nwkings

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • یک کارشناس شبکه چه کاری انجام می‌دهد؟

    یک متخصص شبکه ستون فقرات حوزه شبکه‌های کامپیوتری است، او به طور کلی سیستم شبکه را راه‌اندازی، مدیریت و محافظت می کند.

    • چگونه کارشناس شبکه شویم؟

    برای تبدیل شدن به یک مسئول و متخصص شبکه، نیاز به مدرک فارغ التحصیلی، گواهینامه، تجربه و مشاغل سطح مقدماتی در زمینه IT و Network خواهید داشت.

    • مهارت‌های لازم برای یک کارشناس شبکه چیست؟

    مهارت های شبکه سازی شامل دانش فنی و نرم افزاری به عنوان یک اصل به همراه مواردی همچون مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله، تفکر تحلیلی، همکاری در تیم، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های رهبری و مدیریت و… است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.