مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

نکات مهم تفاوت مودم با روتر

تفاوت مودم با روتر
  • برای بررسی تفاوت مودم با روتر، چیزی بهتر از درک عملکرد هر یک از آن‌ها نیست. مودم، وظیفه دارد سیگنال اینترنتی ارسال شده توسط اپراتور را به صورت پایدار به منزل شما برساند. همچنین، سیگنال‌‌های آنالوگ را که می ‌توانند از طریق تلفن، رادیو یا کابل (کواکسیال و نوری) به خانه برسند، به سیگنال‌‌های دیجیتال و بالعکس تبدیل می‌‌کند.

    بنابراین، بدون مودم نمی‌توان از یک نوت بوک، برای اتصال به شبکه جهانی وب استفاده کرد. از طرفی، روتر دستگاهی است که وظیفه توزیع سیگنال اینترنتی را بر عهده دارد. این سیگنال قبلاً توسط مودم از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده است. یعنی یکی از تفاوت‌های مودم با روتر اینجاست که روتر، سیگنالی را که از مودم می‌آید دریافت می‌کند و آن را در شبکه داخلی خانه به اشتراک می‌گذارد. کل این فرآیند می‌تواند هم از طریق کابل شبکه و هم از طریق هوا (سیگنال Wi-Fi) اتفاق بیفتد. پس اگر می‌خواهید به اینترنت وصل شوید یا برای راه اندازی شبکه اقدام کنید، دانستن تفاوت مودم با روتر ضروری است.

    مودم چیست؟

    مودم چیست؟

    Modem مخفف modulator-demodulator است و به عنوان پل ارتباطی بین شبکه‌های محلی و اینترنت عمل می‌کند. در واقع مودم، دسترسی به اینترنت را فراهم می‌کند. اطلاعات دیجیتال از طریق مودم در حین انتقال رمزگذاری و رمزگشایی می‌شود. برای انجام این عملیات، مودم به ISP متصل می‌شود که اینترنت DSL یا سرویس کابلی را ارائه می‌دهد.

    در نتیجه باید گفت که مودم دستگاهی است که تمام اطلاعات را از اینترنت دریافت کرده و آن را به زبانی که ما می‌فهمیم تبدیل می‌کند. سپس این داده‌ها را به روتر ارسال می‌نماید. در واقع، یک مورد تفاوت مودم با روتر این است که مودم داده‌ها را مستقیماً از ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) دریافت می‌کند.

    مودم ها چگونه کار می‌کنند؟

    سیگنال، به عبارت ساده، یک موج الکترومغناطیسی است که داده‌ها را از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل می‌کند. دو سیگنال اصلی بین دستگاه‌ها و اینترنت منتقل می‌شود: سیگنال آنالوگ و سیگنال دیجیتال. در حالی که اینترنت سیگنال‌های آنالوگ را منتقل می‌کند، دستگاه‌های دیجیتال مانند تلفن، رایانه و تبلت شما فقط می‌توانند سیگنال‌های دیجیتال را رمزگشایی کنند.

    برای دسترسی به اینترنت، به دستگاهی نیاز دارید تا سیگنال ‌های آنالوگ دریافتی از ارائه ‌دهنده خود را به سیگنال‌های دیجیتالی تبدیل کند که رایانه و سایر دستگاه‌های دیجیتال بتوانند آن را درک کنند و این جاست که مودم وارد عمل می‌شود.

    یک تفاوت مودم با روتر اینجاست که یک مودم سیگنال‌های آنالوگ ورودی را به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل می‌کند تا رایانه شما بتواند آن‌ها را درک کند. همچنین سیگنال‌های دیجیتالی را که از رایانه به سیگنال‌های آنالوگ منتقل می‌شود تبدیل می‌کند تا داده‌های رایانه از طریق اینترنت ارسال شوند. به همین دلیل است که از مودم به عنوان مدولاتور-دمدولاتور نیز یاد می‌شود. اکثر مودم‌ها دارای سه درگاه هستند: یکی که دستگاه را به اینترنت متصل می‌کند، دیگری به منبع تغذیه و دیگری به روتر.

    انواع مودم

    انواع مودم

    پیش از بررسی تفاوت مودم با روتر، بهتر است با انواع مودم آشنا شویم. مودم‌ها بر اساس نوع فناوری اینترنت متفاوت هستند. برخی از رایج ترین آن‌ها عبارتند از:

    • مودم Dial-up

    مودم‌های Dial-Up از خطوط تلفن برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند. در مقایسه با مودم‌های دیگر سرعت آن‌ها کمتر است. متأسفانه، با Dial-Up، هنگام استفاده از تلفن، نمی‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید.

    • مودم کابلی

    مودم کابلی نوعی پل شبکه است که از کانال‌های فرکانس رادیویی استفاده می‌کند تا امکان برقراری ارتباط داده‌های دو طرفه را از طریق یک زیرساخت فیبرکواکسیال هیبریدی (HFC)، فرکانس رادیویی روی شیشه (RFoG) یا کابل کواکسیال فراهم کند.

    مودم‌های کابلی معمولاً برای ارائه دسترسی کابلی به اینترنت استفاده می‌شوند که از پهنای باند بالای یک شبکه HFC و RFoG استفاده می‌کنند. این مودم‌ها دارای اتصالات کواکسیال هستند که می‌توانید آن‌ها را در جعبه کابل یا تلویزیون پیدا کنید.

    • مودم DSL

    مودم‌های DSL از خطوط تلفن برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. یک سر کابل تلفن به درگاه تلفن روی دیوار و سر دیگر آن به پورت DSL پشت مودم متصل می‌شود. با DSL می‌توانید همزمان با تلفن صحبت کنید و به اینترنت دسترسی داشته باشید. همچنین، این نوع مودم‌ها دارای کانکتورهای تلفن معروف به جک RJ-11 هستند.

    مودم های بی سیم

    • مودم‌های بی سیم

    مودم‌های بی ‌سیم برای رایانه شخصی یا لپ ‌تاپ کاربرد دارند و از خطوط تلفن همراه مانند Wi-Max، GRPS و غیره استفاده می‌کنند. علاوه بر این اضافه کردن آن‌ها در داخل پورت‌‌های USB، دسترسی به اینترنت را آسان می‌‌کند.

    • مودم نیمه دوبلکس

    این نوع مودم‌ها، امکان ارسال سیگنال را در یک جهت و در یک زمان فراهم می‌کنند.

    • مودم Full Duplex

    همانطور که از نامش مشخص است، این نوع مودم، سیگنال‌ها را در هر دو جهت ارسال می‌کنند و از دو حامل در خط تشکیل شده است.

    • مودم دو سیم

    این مدل هم برای ورودی و هم برای خروجی از یک جفت سیم استفاده می‌کند.

    • مودم چهار سیم

    این نوع مودم از جفت سیم مجزا برای ورودی و خروجی استفاده می‌کند.

    روتر چیست؟

    روتر چیست؟

    احتمالا برای شما سوال شده که روتر چیست؟ روتر دستگاه کوچکی است که چندین شبکه را به هم متصل می‌کند و ترافیک شبکه را بین آن‌ها توزیع می‌نماید. در حقیقت تفاوت مودم با روتر اینجاست که روتر به صورت فیزیکی به مودم متصل است و به این ترتیب به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا به اینترنت متصل شوند.

    از طرفی، در شبکه، از روتر به عنوان یک دستگاه اتصال یاد می‌شود. در واقع می‌توان گفت که از روتر در جهت یافتن کوتاه ترین مسیر برای رسیدن بسته به مقصد استفاده می‌شود. هدف یک روتر اتصال همزمان چندین شبکه است. روترها بر روی لایه شبکه، لایه فیزیکی و لایه پیوند داده معماری کار می‌کنند.

    روتر اغلب به عنوان دروازه‌ای برای اتصال دستگاه‌های خانگی مانند تلفن، لپ تاپ یا تبلت به اینترنت توصیف می‌شود. با این حال، روتر تنها یک دروازه است، زیرا زمانی که داده‌‌ها از روتر عبور می‌‌کنند، به سمت مودم می ‌روند. بنابراین روتر بین رایانه، لپ ‌تاپ و هر دستگاهی که به آن متصل شده ‌اید قرار دارد.

    روترها چگونه کار می‌کنند؟

    برای درک بهتر تفاوت مودم با روتر، بهتر است با عملکرد روترها آشنا شویم. یک روتر به دو یا چند اتصال داده از شبکه‌های IP مختلف متصل است. هنگامی که یک بسته داده به یکی از خطوط می‌رسد، روتر اطلاعات آدرس شبکه را در هدر بسته ارزیابی می‌کند تا مقصد آن را تعیین کند. سپس بسته با استفاده از اطلاعات جدول مسیریابی یا خط مشی مسیریابی به شبکه بعدی در مسیر خود هدایت می‌شود.

    • روتر مقصد یا آدرس IP مقصد بسته را تعیین می‌کند و با استفاده از جداول و هدرهای فوروارد، بهترین راه را برای انتقال بسته تعیین می‌کنند.
    • یک بسته از طریق شبکه‌هایی که یک شبکه اینترنتی را تشکیل می‌دهند (مانند اینترنت) تا زمانی که به گره مقصد برسد، از یک روتر به روتر بعدی منتقل می‌شود.
    • روترها بیشتر در حوزه‌های شبکه محلی (LAN) و شبکه گسترده (WAN) استفاده می‌شوند.
    • پروتکل‌های مسیریابی برای انتقال داده‌ها در سراسر شبکه استفاده می‌شود.
    • برای خرید روترها باید هزینه بیشتری نسبت به سایر تجهیزات شبکه مانند خرید هاب‌ها، مودم‌ها و خرید سوییچ شبکه بپردازید. دی لینک، سیسکو و نورتل از جمله شرکت‌هایی هستند که روتر تولید می‌کنند.

    انواع روتر

    انواع روتر

    با بررسی انواع روتر، درک بهتری از تفاوت مودم با روتر خواهیم داشت.

    • روتر بی سیم

    این روتر به نقاط دسترسی بی سیم مختلف و سوئیچ‌های LAN سیمی متعدد می‌پیوندد. یک روتر بی سیم از آنتن‌هایی استفاده می‌کند که در دستگاه تعبیه شده است تا با دستگاه‌های شما در خانه ارتباط برقرار کند.  بنابراین، می‌توانید به راحتی با وای فای و بدون هیچ نوع کابلی به روتر متصل شوید.

    • روتر سیمی

    برای فهم بهتر تفاوت مودم با روتر بهتر باید بدانیم که یک روتر سیمی مستقیماً مودم شما را به رایانه یا سایر دستگاه‌های دارای اینترنت متصل می‌کند. معمولاً هر بار فقط به یک دستگاه متصل می‌شود. با این حال، با یک روتر سیمی، اتصال بین روتر و دستگاه شما با استفاده از کابل خواهد بود، بنابراین همیشه باید دستگاه را به برق متصل نگه دارید.

    •  روتر مودم

    روتر مودم به اتصال بیش از یک کامپیوتر با یک خط DSL کمک می‌کند.

    • Bridge Router

    روتر بریج یا پل هم به عنوان یک پل و هم به عنوان روتر کار می‌کند.

    • روتر توزیع شده

    این روتر، ترافیک را از چندین روتر جمع آوری کرده و کیفیت خدمات را در سراسر WAN مدیریت می‌کند.

    • Core Router

    همانطور که از نامش مشخص بوده این روتر برای فعالیت در هسته اینترنت طراحی شده است.

    تفاوت مودم با روتر به طور کلی

    تفاوت مودم با روتر چیست؟

    به طور خلاصه، می‌توان گفت که مودم، سیگنال‌های آنالوگ را تبدیل می‌کند، در حالی که روترها دستگاه‌های شبکه‌ای هستند که داده‌های دریافتی و ارسالی را در داخل و خارج از شبکه مدیریت می‌کنند. در حالی که مودم روی لایه Datalink کار می‌کند، روتر می‌تواند در هر سه لایه کار کند: لایه پیوند داده، لایه فیزیکی و لایه شبکه. از طرفی، یک مودم اطلاعات مورد نیازی را که روتر توزیع کرده، جمع آوری می‌کند. همه این‌ها باعث می‌شود هر دو شبیه به هم باشند اما در واقع متفاوت هستند.

    تفاوت مودم با روتر در این است که مودم مستقیماً به اینترنت متصل بوده و سیگنال‌ها را بین اینترنت و روتر تبدیل می‌کند تا آن‌ها یکدیگر را درک کنند اما روتر جایی است که دستگاه‌های خود را مستقیماً به آن وصل می‌کنید سپس داده‌ها و اطلاعات شما را ابتدا به مودم و سپس به اینترنت می‌فرستد.

    ترکیب مودم و روتر

    با توجه به تفاوت مودم با روتر، در بیشتر موارد، ترکیب روتر و مودم باعث راه اندازی راحت تر اینترنت می‌شود، همچنین، کمی ارزانتر از یک مودم و روتر جداگانه است. گت وی وایرلس ترکیبی از مودم و روتر است. در حقیقت، هر دو فناوری در یک دستگاه گنجانده شده‌اند. بنابراین، به جای داشتن دو دستگاه با کارایی متفاوت، می‌توانید یکی را داشته باشید که نتایج یکسانی داشته باشد. مانند مودم، گت وی وایرلس از طریق تلفن به ISP شما متصل می‌شود.

    مودم یا روتر، کدام را بخریم؟

    مودم یا روتر، کدام را بخریم؟

    همانطور که می‌بینید، با توجه به تفاوت مودم با روتر، یک مودم و یک روتر دو دستگاه مجزا هستند که هر کدام عملکرد متفاوتی در شبکه دارند. انتخاب بین روتر یا مودم بستگی به تعداد دستگاه‌هایی دارد که می‌خواهید به اینترنت وصل شوند. اگر می‌خواهید یک دستگاه به اینترنت متصل شود، یک مودم کافی است. با این حال، اگر به چندین دستگاه متصل به اینترنت نیاز دارید، بهتر است یک روتر نیز خریداری کنید.

    بنابراین، باید گفت که از نظر فنی برای دسترسی به اینترنت نیازی به روتر ندارید. شما می‌توانید از یک مودم به تنهایی استفاده کنید. مورد اصلی تفاوت مودم با روتر اینجاست که یک مودم در یک زمان تنها می‌تواند به یک دستگاه متصل شود.

    این بدان معناست که تلویزیون و کامپیوتر شما نمی‌توانند به طور همزمان به اینترنت دسترسی داشته باشند اگر فقط مودم داشته باشید. با افزودن یک روتر، چندین دستگاه سیمی و بی سیم می‌توانند به طور همزمان به اینترنت متصل شوند و همچنین اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

    از نقطه نظر اقتصادی و با توجه به تفاوت مودم با روتر، توصیه می‌شود که یک روتر و یک مودم را جداگانه خریداری کنید. داشتن هر دو اتصال، اینترنت بهتری را فراهم می‌کند و به ندرت خراب می‌شود. اگر این کار را انجام دهید، عیب یابی و رفع آن‌ها آسان است.

    سخن پایانی

    یک مودم شما را به شبکه گسترده (WAN) یا اینترنت متصل می‌کند. از سوی دیگر، روتر همان چیزی است که دستگاه‌های محلی را به هم متصل می‌کند تا بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و شبکه محلی(LAN) را تشکیل دهند. تصمیم به استفاده از روتر و مودم ترکیبی یا دستگاه های جداگانه باید بر اساس نیازها و دانش فنی شما باشد. در پایان، امیدواریم پس از خواندن این راهنما، تفاوت مودم با روتر و نحوه عملکرد هر کدام برای کمک به حفظ ارتباط را درک کرده باشید.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • مودم چیست؟

    مودم (Modem) کوتاه‌شده‌ی عبارت Modulator-Demodulator است. این دستگاه تبدیل سیگنال دیجیتال دستگاه‌های مانند کامپیوتر به سیگنال آنالوگ قابل انتقال توسط خطوط تلفن یا خطوط دیگر است.

    • روتر چیست؟

    روتر (Router) دستگاهی است که بسته‌های داده را در شبکه‌ای مانند اینترنت به منظور انتقال بین دستگاه‌ها مدیریت می‌کند. این دستگاه با استفاده از جداول مسیریابی، تصمیم می‌گیرد که بسته‌های داده را به کدام دستگاه در شبکه ارسال کند.

    • انواع مودم و سایر تجهیزات سرور را از کجا می‌توانیم خریداری کنیم؟

    اگر قصد خرید مودم سیپ ترانک و سایر تجهیزات سرور را دارید، شرکت فناوران آتیه گئومات بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این شرکت سال ها است در زمینه فروش تجهیزات سرور و شبکه، فعالیت می کند و بهترین محصولات را با مناسب ترین قیمت ها در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. همچنین فناوران آتیه گئومات در زمینه راه اندازی سیپ ترانک، راه اندازی و پشتیبانی از شبکه و سرور و … خدمات متنوعی با بالاترین کیفیت ارائه می دهد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.