مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

مقالات

کدام مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات هستند؟

مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات
  • فیبر نوری پرسرعت‌ترین روش اتصال به اینترنت است که برای استفاده از آن تنها لازم است جزو مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات باشید. البته فناوری فیبر نوری در حال حاضر نسبت به فناوری‌های دیگر اینترنت ثابت مانند ADSL گستردگی کمتری دارد. برای راه اندازی فیبر نوری باید ابتدا بررسی نمایید که آیا منطقه محل سکونت شما جزو مناطق تحت پوشش فیبر نوری هست یا خیر.

    فیبر نوری یک فناوری ارتباطاتی پیشرفته است که برای انتقال اطلاعات از طریق نور استفاده می‌کند. در این فناوری، اطلاعات از طریق یک سیم فیبر نوری با سرعت نور منتقل می‌شوند. فیبرهای نوری از جنس شیشه یا پلاستیک تشکیل شده و این امکان را فراهم می‌کنند که اطلاعات به سرعت بالا و با کیفیت بالا منتقل شوند. این فناوری به دلیل سرعت بالا، پایداری، و کیفیت بالای ارتباطات، در بسیاری از مناطق به عنوان گزینه اصلی برای اتصال به اینترنت انتخاب می‌شود.

    نحوه ثبت نام فیبر نوری

    همانطور که قبلا هم گفته شد، برای ثبت نام اینترنت پرسرعت فیبر نوری ابتدا باید اطمینان حاصل نمایید که منطقه مورد نظر شما جزو مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات است. در صورتی که منطقه شما در محدوده پوشش دهی این فناوری باشد می‌توانید مراحل درخواست و ثبت نام فیبر نوری را ثبت نمایید. این ثبت نام از طریق مراجعه به سایت مخابرات، تماس با شماره 2020 یا مراجعه حضوری به نزدیک‌ترین شعبه مخابرات به محل سکونت یا محل کار شما امکان پذیر است.

    نقشه جهان و مناطق تحت پوشش اینترنت

    برقراری ارتباط در سراسر دنیا از طریق اینترنت

    کدام مناطق تحت پوشش فیبر نوری هستند؟

    متاسفانه اینترنت فیبر نوری گستردگی کمی دارد و در تمام مناطق ایران پوشش داده نمی‌شود. در ادامه به مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات اشاره خواهیم نمود؛ اما برای اطلاع از بروزترین لیست مناطق تحت پوشش در هر لحظه به سایت مخابرات مراجعه نموده یا با شماره 2020 تماس حاصل نمایید و از کارشناسان مربوطه، استعلام بگیرید. جدول زیر نمایش دهنده شهرهایی می‌باشد که تحت پوشش فیبر نوری مخابرات هستند.

     

    ردیف

    شهر تحت پوشش

    اپراتور ارائه دهنده فیبر نوری

    1

    آذربایجان غربی

    مخابرات

    2

    اردبیل

    مخابرات

    3

    البرز

    مخابرات

    4

    بوشهر

    مخابرات

    5

    تهران

    مخابرات

    6

    خراسان رضوی

    مخابرات

    7

    خوزستان

    مخابرات

    8

    زنجان

    مخابرات

    9

    سمنان

    مخابرات

    10

    سیستان و بلوچستان

    مخابرات

    11

    قزوین

    مخابرات

    12

    قم

    مخابرات

    13

    مازندران

    مخابرات

    14

    مرکزی

    مخابرات

    15

    یزد

    مخابرات

    استان‌های فوق توسط مخابرات ایران تحت پوشش اینترنت فیبر نوری قرار گرفته‌اند. در صورتی که ساکن استان‌های فوق هستید، می‌توانید درخواست دریافت اینترنت فیبر نوری را ثبت نمایید. البته باید توجه داشته باشید که ممکن است در برخی نقاط این استان‌ها نیز امکان ارائه یا پورت آزاد فیبر نوری وجود نداشته باشد؛ به همین دلیل بهتر است پیش از ثبت درخواست، از امکان ارائه فیبر نوری و وجود بستر آن در منطقه سکونت خود اطمینان حاصل نمایید.

    از زمان شروع طرح تانوما (تار نوری مخابرات ایران) تاکنون، مجموعا یک میلیون و هشتصد هزار پورت در سراسر کشور برای فیبر نوری فراهم شده است که در حدود دو میلیون و چهارصد و شصت و هفت هزار خانوار مشترک این سرویس شده و تحت پوشش اینترنت فیبر نوری قرار گرفته‌اند. طرح تانوما درواقع پروژه راه اندازی زیر ساخت‌های فیبر نوری توسط مخابرات است که در سال 1396 آغاز گردید.

    تارهای فیبر نوری

    فیبر نوری

    نحوه استعلام مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات

    همانطور که قبلا گفته شد، برای استعلام مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات، سه راه پیش رو دارید: تماس با 2020، مراجعه به سایت مخابرات و یا مراجعه حضوری به مخابرات منطقه. در ادامه به صورت کامل هرکدام از این روش‌ها را توضیح خواهیم داد.

    1. تماس با 2020: پس از تماس با شماره 2020 و برقراری ارتباط، گزینه مکالمه با کارشناسان را انتخاب نمایید تا به یکی از کارشناسان مربوطه متصل شوید. سپس شماره ثابت محل سکونت خود را به کارشناس بدهید تا در عرض چند دقیقه وضعیت ارائه فیبر نوری خط تلفن مورد نظر را استعلام گرفته و نتیجه را به شما اعلام کند. در صورتی که نتیجه استعلام مثبت بود، شما می‌توانید از همین طریق درخواست اینترنت فیبر نوری خود را نیز ثبت نمایید.
    2. مراجعه به سایت مخابرات: در این روش شما می‌توانید با مراجعه به سایت مخابرات و ورود به بخش «اینترنت فیبر نوری»، شماره تلفن ثابت و آدرس مکانی مورد نظر خود را وارد نمایید و وضعیت ارائه فیبر نوری را استعلام بگیرید. در صورت ارائه این فناوری، از طریق سایت مخابرات فرم مربوط به درخواست دریافت اینترنت فیبر نوری را پر نموده و درخواست خود را ثبت نمایید.
    3. مراجعه حضوری به مخابرات منطقه: با مراجعه حضوری به نزدیک‌ترین شعبه مخابرات به محل زندگی خود، از تحت پوشش بودن منطقه سکونت خود اطمینان حاصل نمایید. سپس می‌توانید از طریق همان شعبه درخواست خود را مبنی بر دریافت اینترنت فیبر نوری ثبت کنید.

    چرا برخی از مناطق تحت پوشش فیبر نوری قرار نگرفته‌اند؟

    اصلی‌ترین دلیل اینکه برخی از مناطق کشور هنوز تحت پوشش فیبر نوری مخابرات قرار نگرفته‌اند، عدم وجود دستگاه‌های محافظتی است. در فریم‌های توزیع نوری باید اتصالات فیبر با یکدیگر ادغام شوند؛ این پروسه بسیار حساس است. به همین دلیل باید حتما از دستگاه‌های محافظتی استفاده شود تا آسیبی به اتصالات فیبر وارد نشود. همچنین وجود هرگونه گرد و غبار یا تنش، موجب جلوگیری از عملکرد مناسب فیبرهای نوری می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از خرابی اتصالات، باید پیش از فراهم نمودن تجهیزات فیبر نوری، دستگاه‌های محافظتی را تهیه نموده و در نقاط مورد نظر قرار داد. این کار بسیار زمان‌بر بوده و همین موضوع باعث شده است که برخی از مناطق همچنان به فیبر نوری دسترسی نداشته باشند.

    برقراری ارتباط در زمین از طریق اینترنت فیبر نوری

    انتقال دیتا از طریق اینترنت فیبر نوری در سراسر دنیا

    سخن پایانی

    فیبر نوری جدیدترین و پرسرعت‌ترین فناوری برای اتصال به اینترنت است. به همین دلیل بسیاری از کابران خواستار استفاده از این فناوری در منازل یا محل کار خود هستند. اما به دلیل جدید بودن آن، گستردگی فیبر نوری نسبت به سایر فناوری‌ها مانند (ADSL) کمتر است و مناطق محدودی تحت پوشش این فناوری هستند. برای استفاده از اینترنت فیبر نوری باید محل سکونت شما جزو مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات باشد. شما می‌توانید از طریق یکی از راه‌های گفته شده در مقاله از وضعیت محل مورد نظر خود استعلام بگیرید. پس از اطمینان از ارائه فیبر نوری در منطقه خود، می‌توانید درخواست دریافت اینترنت فیبر نوری خود را ثبت نمایید.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • فیبر نوری چیست؟

    فیبر نوری تکنولوژی ارتباطاتی است که برای انتقال اطلاعات از طریق نور استفاده می‌کند. این فناوری به دلیل سرعت بالا و کیفیت بهتر ارتباطات، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای مشاهده نمونه های از آن به صفحه کابل فیبر نوری مراجعه کنید.

    • چرا اینترنت فیبر نوری بهتر است؟

    اینترنت فیبر نوری سرعت بالا، پایداری بالا و کیفیت تصویر بیشتری را نسبت به فناوری‌های دیگر ارائه می‌دهد. همچنین، در فاصله طولانی‌تر، سرعت اینترنت فیبر نوری کاهش نمی‌یابد.

    • چگونه می‌توانم از اینترنت فیبر نوری استفاده کنم؟

    ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که منطقه محل سکونت شما جزو مناطق تحت پوشش فیبر نوری مخابرات است. سپس می‌توانید از طریق سایت مخابرات یا با تماس به شماره 2020 درخواست خود را ثبت کنید.

    • چگونه می‌توانم از وضعیت پوشش فیبر نوری منطقه‌ام مطلع شوم؟

    می‌توانید با تماس به شماره 2020، مراجعه به سایت مخابرات یا مراجعه حضوری به شعبه مخابرات منطقه، وضعیت پوشش فیبر نوری در منطقه خود را استعلام کنید.

    • آیا استفاده از اینترنت فیبر نوری هزینه بیشتری دارد؟

    هزینه استفاده از اینترنت فیبر نوری معمولاً بیشتر از سایر فناوری‌هاست، اما با توجه به سرعت بالا و کیفیت بهتر، این هزینه به طور کلی به عنوان یک سرمایه‌گذاری در آینده دیده می‌شود.

     

     

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.