مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

آشنایی با تفاوت sip و voip

تفاوت sip و voip
  • از گذشته تا‌کنون راه‌های ارتباطی، تغییرات زیادی کرده‌اند و روش‌های جدیدی برای ارتباط افراد ایجاد شده است؛ اما تلفن‌های همراه هنوز هم یکی از مهم‌ترین وسایل ارتباطی محسوب می‌شوند. و در‌ حال ‌حاضر شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها، از فناوری‌های متفاوتی برای مکالمه بهره می‌برند؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌های متنوع‌تری برای این شرکت‌ها ایجاد شده است. این سیستم‌ها علاوه‌بر سهولت در برقراری ارتباط، موجب کاهش هزینه‌ها نیز می‌شوند. پروتکل‌های سیپ و ویپ از این سیستم‌ها هستند. بدون‌شک تفاوت sip و viop  آشکار است که افراد باید با‌توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

    Sip و viop چیست؟

    پیش از اینکه با تفاوت sip و viop آشنا شوید، باید مفهوم پروتکل را درک کنید. پروتکل‌ها، سیستم‌هایی هستند که شامل قوانین دیجیتال می‌شوند. این قوانین به‌منظور تبادل پیام‌های درون‌رایانه‌ای یا بین‌رایانه‌ای در تلفن‌ها و سایر دستگاه‌ها، ایجاد شده‌اند. برای استفاده جهانی از این سیستم‌ها، باید توسعه‌دهندگان سراسر دنیا آن‌ها را تایید کنند. این پروتکل‌ها امکان برقراری ارتباط از دستگاهی به دستگاه دیگر را فراهم می‌کنند.

    سیستم ویپ

    سیستم ارتباطی ویپ

    پروتکل ویپ

    تفاوت sip و viop با یکدیگر زیاد است که در این بخش به بررسی می‌کنیم که voip چیست. این پروتکل یکی از فناوری‌هایی است که تحول بزرگی را در ارتباطات تلفنی کسب‌و‌کار‌های مختلف، ایجاد کرده است. Viop مخفف عبارت voice over internet protocol و نشان‌دهنده آن است که صدا از‌ طریق اینترنت منتقل می‌شود.

    در ‌واقع ویپ نوعی از خدمات پشتیبانی شبکه و سخت‌افزار محسوب می‌شود. ویپ یک اصطلاح عمومی است که برای هر ‌گونه ارتباط تلفنی مبتنی ‌بر اینترنت استفاده می‌شود. در‌ حالت عادی بسته‌های صوتی از‌طریق شبکه تلفن عمومی منتقل می‌شوند؛ اما پروتکل ویپ، بسته‌های صوتی را با کمک اتصال دیتا‌ها منتقل می‌کند. مهم‌ترین تفاوت sip و viop در نوع انتقال بسته‌ها است. نکته قابل‌توجه این است که در این فناوری، خبری از خطوط سنتی مخابرات نیست.

    برای استفاده از خدمات این فناوری نیازی به تلفن ثابت نخواهید داشت. بلکه می‌توانید با ‌استفاده از لپ‌تاپ، تلفن همراه و تبلت، تماس‌های تلفنی اینترنتی برقرار کنید. حتی تماس‌های بین‌کشوری و بین‌المللی با ویپ، بسیار راحت‌تر و ارزان‌تر است. برقراری ارتباط با ویپ، تنها به تماس‌های تلفنی محدود نمی‌شود؛ بلکه امکان ارسال انواع پیام‌های صوتی، تصویری و همچنین برگزاری کنفرانس وجود دارد. برنامه‌هایی همچون واتساپ و اسکایپ، تنها نمونه‌هایی از این فناوری پیشرفته هستند که امکان کار کردن با آن‌ها برای همه افراد وجود دارد.

    پروتکل سیپ

    سیپ یک پروتکل ارتباطی است که نحوه هماهنگی تبادل بسته‌های اطلاعات و تفسیر آن‌ها را تنظیم می‌کند. سیپ، شروع، حفظ و پایان تماس‌های تلفنی میان ۲ یا چند دستگاه را بر‌ عهده دارد. همچنین نرم‌افزار سیپ قابلیت برگزاری کنفرانس‌های ویدیویی، تبادل پیام‌های فوری و فایل‌های چند رسانه‌ای را دارد.

    عملکرد این پروتکل با برقراری تماس با یک یا چند نفر آغاز می‌شود. در پیامی که برای برقراری ارتباط ارسال می‌شود، پارامتر‌هایی برای درخواست تعیین می‌کند. از این پارامتر‌ها می‌توان به دسترسی، موقعیت مکانی و قابلیت‌های کاربران اشاره کرد. افرادی که پیام را دریافت کرده‌اند، با قبول یا رد درخواست به آن پاسخ می‌دهند.

    یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیپ، کاهش هزینه‌ها است. به‌طوری­که مکالمات بین کاربران در جهان رایگان است. دیگر تفاوت sip و viop انعطاف‌پذیری آن‌ها است. پروتکل سیپ، یک پروتکل انعطاف‌پذیر و با هدف ایجاد جلسات چند رسانه‌ای طراحی شده است. این جلسات در یک لحظه و میان گروهی از افراد برگزار می‌شوند.

    برای برقراری ارتباط در سیپ، باید مواردی را فراهم کنید. در ابتدا باید یک آدرس یا حساب سیپ برای خود ایجاد کنید. این امر رایگان است و فقط باید به‌صورت آنلاین مراحل ثبت‌نام را انجام دهید. سپس باید نرم‌افزار سیپ کلاینک را نصب کنید. این اپلیکیشن قابلیت نصب بر‌ روی کامپیوتر و تلفن‌های همراه را دارا است. در ‌انتها باید از پهنای باند اینترنت خود مطمئن شوید؛ زیرا بهره‌مندی از پهنای باند اینترنت مناسب، یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های یک سیستم سیپ است.

    سیپ ترانک چیست؟

    سیپ ترانک

    sip

    تفاوت sip و viop

    در ‌حقیقت تفاوت sip و viop در کارایی آن‌ها است. سیپ یک پروتکل ارتباطی است که وظیفه انتقال تماس‌های ویپ را بر ‌عهده دارد. این مورد به پروتکل‌هایی که تماس‌ها را تنظیم می‌کنند، اشاره دارد. در‌صورتی‌که ویپ به نوعی از تماس‌های تلفنی اشاره دارد که جایگزین اینترنت برای تماس‌های تلفنی ثابت هستند. سیپ برای پشتیبانی و مقیاس‌گذاری ویپ ایجاد شده است. از‌سوی‌دیگر تنظیم و مدیریت سیپ بسیار سخت‌تر از ویپ است.

    ویپ:

    • وظیفه مدیریت صدا و پیام را بر‌ عهده دارد.
    • تمام عملیات‌ها توسط یک سیستم مشخص انجام می‌گیرد.
    • پس از فعال‌سازی آن بر‌روی سیستم و نرم‌افزار آی‌پی، اتصال برقرار می‌شود.
    • قابلیت ادغام با برنامه‌هایی مانند مایکروسافت را ندارد.

    سیپ:

    • انواع مختلف رسانه‌ها را مدیریت می‌کند.
    • از سیستم‌های مختلف برای برای عملیات استفاده می‌شود.
    • فعالیت خود را مستقل از دستگاه‌های دیگر انجام می‌دهد.
    • قابلیت ادغام یکپارچه را به برنامه‌های بیرونی دارد.

    مزایا و معایب سیستم ویپ

    مزیت­ها و معایب تعیین کننده تفاوت sip و viop شامل موارد زیر است:

    مزایا:

    • صرفه جویی در هزینه‌ها: یکی از نقاط قوت و ویژگی‌های مهم این پروتکل، کاهش هزینه‌ها است؛ زیرا امکان کاهش هزینه‌های رومینگ از‌ طریق تماس‌های بین‌المللی، وجود دارد. همچنین با برقراری تماس با تلفن‌های تحت شبکه، امکان کنترل هزینه‌ها وجود دارد. از‌سوی‌دیگر، راه اندازی voip امکانات ایمیل، پیام صوتی و چت آنلاین را برای کاربران ایجاد کرده است. در‌این‌صورت نیازی به خریداری جداگانه آن‌ها نیست.
    • انعطاف‌پذیری بالا: این سرویس بهترین گزینه‌های شرکت‌های پر‌کار محسوب می‌شود. شرکت‌هایی که تعداد کارمند بالایی دارند، می‌توانند در ‌راستای بهبود ارتباط با مشتریان خود از این سیستم بهره بگیرند. زیرا ویپ امکان برقراری همزمان چند مکالمه را دارد. یک تفاوت sip و viop در اینجا مشخص می‌شود.
    • نصب و راه‌اندازی آسان: نصب و راه‌اندازی این سیستم، نسبت به سیستم‌های سنتی بسیار آسان‌تر است. دلیل این امر، این است که نیازی به اتصالات فیزیکی بین سرور و تلفن‌ها وجود ندارد. تنها کاری که برای نصب باید انجام بدهید، اتصال تلفن‌های آی‌پی از طریق خطوط اینترنت به شبکه شرکتی است.
    • کیفیت بالای مکالمات: کیفیت تماس‌های ویپ، در ‌ابتدا بسیار نا‌مطلوب بود؛ اما با‌گذشت زمان، کیفیت آن افزایش یافت؛ به‌طوری­که امروزه در بهترین سطح قرار دارد. در‌صورتی‌که از یک پهنای باند اینترنت مناسب استفاده می‌کنید، نیازی نیست تا درباره کیفیت مکالمات نگران باشید.
    • امکانات متنوع: سیستم‌های مبتنی ‌بر ویپ، امکانات مختلفی را به کاربران ارائه می‌دهند. مراکز تلفن سنتی این امکانات را ارائه نمی‌دهند یا برای ارائه آن‌ها، پول دریافت می‌کنند. از امکانات ویپ می‌توان به ضبط مکالمات، انتقال تماس‌ها، ایجاد صف تماس و صندوق صوتی اشاره کرد. این ویژگی‌ در‌ مورد هر ۲ پروتکل صدق می‌کند و تفاوت sip و viop در‌ این ‌مورد دیده نمی‌شود.

    معایب:

    • برای دسترسی به کیفیت تماس، به پهنای باند نیاز است.
    • سرویس‌های صوتی از ارتباطات چند رسانه‌ای پشتیبانی نمی‌کنند.
    • امکان کار کردن با برنامه‌هایی همچون آفیس و دراپ‌باکس با این سیستم‌ها وجود ندارد.
    انواع تلفن های تحت شبکه

    انواع سیستم های تلفنی

    مزایا و معایب سیپ ترانک

    مزیت­ها و معایبی که تفاوت sip و viop  را نشان می­دهد، شامل موارد زیر است:

    مزایا

    • مقیاس‌پذیری: مشاغلی که از این پروتکل استفاده می‌کنند می‌توانند به‌راحتی تعداد خطوط خود را افزایش دهند. برای اینکار فقط کافی است تا خطوط بیشتری را خریداری کنند. در‌این‌صورت بدون‌نیاز به نصب نرم‌افزار یا تغییر زیر‌ساخت، می‌توانند خطوط بیشتری داشته باشند.
    • راه‌اندازی سریع، تعمیر و نگهداری آسان: سیپ ترانک بر ‌اساس اتصالات اینترنتی ایجاد می‌شود. از‌این‌رو نیازی به خطوط قدیمی تلفن‌ها نیست که آسیب‌پذیر هستند.
    • قابل اطمینان: این سیستم یکی از مطمئن‌ترین سیستم‌های برقراری ارتباط است. همچنین استفاده از آن، بستری را فراهم می‌کند که خدمات بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهد.
    • قابلیت‌های ارتباطی: با پروتکل سیپ ترانک، امکان بهره‌مندی و استفاده از روش‌های مختلف ارتباطات وجود دارد. از این روش‌ها می‌توان به مکالمات صوتی، تصویری و چت آنلاین اشاره کرد.
    • مقرون‌به‌صرفه: با ایجاد یک ورودی برای چندین خط، امکان کاهش هزینه‌ها وجود دارد. همچنین هزینه‌های نگه‌داری خطوط تلفن با IT کاهش می‌یابد. این امر بدون به ‌خطر انداختن کیفیت تماس‌ها انجام می‌شود. تفاوت sip و viop در کیفیت تماس‌ها امری آشکار و مشخص است.

    معایب

    • فروشندگان مختلف سیپ، امکانات متفاوتی را ارائه می‌دهند‌.
    • سیپ از‌ طریق یک سرویس اینترنتی عمومی، می‌تواند کیفیت و امنیت ارتباط را به‌ خطر بیاندازد.
    • کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان بسته به ارائه‌دهندگان، متفاوت است.
    شماره گیری با تلفن

    شماره گیری با تلفن های پیشرفته

    سخن پایانی

    بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها، از مراکز تلفن‌های سنتی استفاده می‌کنند؛ اما برای پیشرفت و افزایش کیفیت خدمات خود، به یکی از پروتکل‌های ویپ و سیپ نیاز دارند. تفاوت sip و viop در خدماتی است که به کاربران خود ارائه می‌دهند. صاحبان مشاغل و کسب‌و‌کار‌ها باید با ‌توجه به حجم فعالیت و نیاز‌های شرکت، یکی از این پروتکل‌ها را انتخاب کنند. توصیه می‌شود برای داشتن انتخابی بهتر، تمام نکات و ویژگی‌های هر ۲ پروتکل را بررسی کنید. همچنین می‌توانید برای  بررسی دقیق­تر تفاوت sip و viop و اطمینان از انتخاب خود، از متخصصانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، کمک بگیرید.

    فناوران آتیه گئومات

     سوالات متداول

    •  سیپ (SIP) و ویپ (VoIP) چه تفاوت‌هایی دارند؟

    voip چیست؟ ویپ مخفف “Voice Over Internet Protocol” است و به فناوری ارتباط صوتی از طریق اینترنت اشاره دارد. در مقابل، سیپ (Session Initiation Protocol) یک پروتکل ارتباطی است که برای برقراری، حفظ و پایان دادن به جلسات ارتباطی مانند تماس‌های تلفنی، کنفرانس‌های ویدیویی و انتقال پیام‌های فوری استفاده می‌شود. ویپ بیشتر بر انتقال صدا تمرکز دارد، در حالی که سیپ یک سیستم ارتباطی چند رسانه‌ای و انعطاف‌پذیر است.

    • چه مزایایی در استفاده از سیستم ویپ وجود دارد؟

    مزایای استفاده از ویپ شامل صرفه‌جویی در هزینه‌ها، انعطاف‌پذیری بالا، نصب و راه‌اندازی آسان، کیفیت بالای مکالمات و امکانات متنوع مانند ضبط مکالمات و انتقال تماس‌ها است.

    • آیا استفاده از ویپ معایبی هم دارد؟

    بله، معایب استفاده از ویپ شامل نیاز به پهنای باند بالا برای کیفیت تماس‌های خوب، عدم پشتیبانی از ارتباطات چند رسانه‌ای در برخی موارد و محدودیت در ادغام با برخی برنامه‌های کاربردی است.

    • سیپ ترانک چیست و چه کاربردی دارد؟

     سیپ ترانک یک روش برای اتصال سیستم‌های تلفنی به اینترنت است که امکان افزایش خطوط تلفنی، راه‌اندازی سریع، تعمیر و نگهداری آسان، اطمینان بالا و مقرون‌به‌صرفه بودن را فراهم می‌کند. این سیستم به ویژه برای کسب‌وکارها مفید است، زیرا امکان گسترش سریع خطوط تلفنی را بدون نیاز به تغییر زیرساخت‌های فیزیکی فراهم می‌کند.

    • چگونه می‌توان بین سیپ و ویپ انتخاب کرد؟

    انتخاب بین سیپ و ویپ بستگی به نیازها و حجم فعالیت‌های کسب‌وکار دارد. برای کسب‌وکارهایی که نیاز به یک سیستم ارتباطی چند رسانه‌ای دارند، سیپ گزینه بهتری است. در حالی که برای کسب‌وکارهایی که تمرکز بیشتری بر مکالمات صوتی دارند، ویپ می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. همچنین، مشورت با متخصصان در این زمینه می‌تواند به اتخاذ تصمیم بهتر کمک کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.