مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

اصول و استاندارد کابل کشی شبکه کامپیوتری

  • آیا با استاندارهای شبکه کامپیوتری و کابل کشی آن آشنایی دارید؟ تا چه اندازه در زمینه کابل کشی برای راه اندازی شبکه اطلاعات دارید؟ می‌توان گفت که تا حد زیادی افزایش بازدهی و کیفیت یک شبکه کامپیوتری به رعایت مجموعه از استانداردهای تعریف شده در کابل کشی شبکه ها بستگی دارد. عدم توجه به چنین اصولی می تواند علاوه بر ایجاد مشکلاتی در شبکه، هزینه های مضاعفی را نیز برای سازمان یا شرکت در پی داشته باشد. به همین منظور با واگذاری راه اندازی شبکه کامپیوتری به افراد با تجربه و شرکت های تخصصی که در این زمینه فعالیت می کنند می توان علاوه بر بازدهی بالای شبکه ها، از بروز مشکلات احتمالی نیز پیشگیری نمود . در ادامه‌ی این مطلب به بررسی بیشتر استاندارد کابل کشی شبکه کامپیوتری خواهیم پرداخت.

    کابل کشی شبکه های کامپیوتری

    مهم ترین دلایل نیاز به کابل کشی ساخت یافته

    لازمه یک کابل کشی شبکه بدون نقص، رعایت مجموعه‌ای از اصول و استاندارد کابل کشی شبکه کامپیوتری می‌باشد. اما دلیل نیاز به چنین کابل کشی‌های ساخت یافته‌ای در شبکه‌های کامپیوتری چیست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان برخی از مهمترین دلایل این کار را به صورت موارد زیر بیان نمود:

    • رعایت اصول فنی و مهندسی و به کار گیری قواعد بین المللی برای داشتن یک شبکه استاندارد
    • پیش گیری از صرف هزینه‌های اضافی ناشی از کابل کشی نامناسب
    • سهولت در ارتقاء یا تعویض کابل کشی در مواقع مورد نیاز
    • امکان جابجایی، اضافه کردن و تغییرات در شبکه با وجود یک شبکه ساختار یافته و اصولی
    • عیب یابی، مدیریت و سرویس دوره‌ای سریع‌تر و راحت‌تر شبکه

    راه اندازی و نصب کابل های شبکه

    انواع استاندارد کابل کشی شبکه کامپیوتری

    به منظور کابل کشی شبکه های کامپیوتری استانداردهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین آن‌ها می‌پردازیم:

    استاندارد کابل کشی TIA/EIA

    این استاندارد کابل کشی، یکی از متداول ترین انواع استاندارد است که بیشتر در کشورهای آمریکای شمالی به کار گرفته می‌شود. در این ساختار، تمام سیستم کابل کشی به واحدهای کوچک‌تری تقسیم می‌شود. در انجام این استاندارد باید کلیه موارد زیر به صورت واضح مشخص شده باشند:

    • سیستم کلی کابل کشی
    • توپولوژی لازم
    • میزان طول کابل‌ها
    • کارایی شبکه و رسانه‌های مرتبط با آن
    • کارایی تجهیزات جانبی شبکه
    • نوع کانکتورها
    • ترتیب اتصال پین‌های موجود در بافت داخلی کابل شبکه LAN

    استاندارد کابل کشی TIA/EIA 568

    آخرین تجدید نظر در استاندارد کابل کشی شبکه کامپیوتری، تحت عنوان استاندارد TIA/EIA 568 نام برده می‌شود. بر طبق این استاندارد، اصول لازم برای طراحی زیر ساخت‌های زیر تعریف می‌شود.

    • زیر ساخت ناحیه کاری
    • زیر ساخت کابل کشی افقی
    • زیر ساخت اتاق تجهیزات
    • زیر ساخت اتاق، اتاقک و یا رک‌های ارتباطی
    • زیر ساخت کابل کشی ستون فقرات
    • زیر ساخت ورودی ساختمان

    TIA در استانداردهای کابل کشی شبکه

    انجمن صنعت ارتباطات از راه دور، که با نام اختصاری TIA شناخته می‌شود، انجمنی است که a href=”#test”>استانداردهای تعیین شده آن ، توسط موسسه ملی استاندارد ملی امریکا یا همان ANSI به کار می‌روند. از این انجمن گاهی اوقات با اسامی دیگری همچون TIA ANSI، ANSI/TIA یا TIA/ANSI نیز نام برده می‌شود.

    استانداردها و اصول تعریف شده توسط این انجمن در انواع زمینه‌های سیستم‌های مخابراتی و موارد مربوط به طراحی و توزیع و نصب سیستم‌های مخابراتی و ارتباط‌های شبکه‌ای و ماهواره‌ای، بی سیم و مبتنی بر کابل‌ فیبر نوری یا کابل مسی مورد استفاده متخصصین و تولیدکنندگان قرار می‌گیرند. همچنین استانداردهای ارائه شده توسط TIA می‌تواند اتاق سرور و مراکز داده را تحت پوشش خود قرار دهند.

    استانداردهای ANSI/TIA 568  

    این مجموعه استانداردها به بیان اصول مرتبط با سیستم کابل کشی ساختار یافته در انواع ساختمان‌های اداری، تجاری و دانشگاهی می‌پردازند. انجمن TIA در صورت نیاز هر چند وقت یکبار در برخی از اصول خود تجدید نظرهایی ارائه می‌دهد که جایگزین استانداردهای استفاده شده قبل خواهد شد.

    بررسی کابل کشی مربوط به شبکه و سرور

    ISO 11801 

    ISO 11801 یا ISO/IEC 11801 یک استاندارد بین المللی برای کابل کشی عمومی است. البته استفاده از استانداردهای ISO  بیشتر در کشورهای اروپایی رایج می‌باشد. این مجموعه استانداردها برای سیستم‌های کابل کشی مخابراتی چند منظوره یا کابل کشی ساختاری، به منظور کاربردهایی نظیر تلفن آنالوگ و ISDN، استانداردهای مختلف ارتباط داده، سیستم‌های کنترل ساختمان و غیره به کار می‌رود. دامنه این دسته از استانداردها نیز کابل کشی مسی متعادل و کابل کشی فیبر نوری را شامل می‌شود.

    EN 50173 

    EN 50173 یا CELENECEN 50173 مجموعه‌ای از استانداردهای رایج در اروپا هستند که برای کابل کشی عمومی به کار می‌روند. این مجموعه استاندارد EN 50173 به پنج بخش مختلف (EN 50173-1 تا EN 50173-5) برای کاربردهای گوناگون تقسیم می‌شود. این کاربردها به ترتیب شامل موارد زیر می‌شوند:

    • الزامات عمومی
    • ساختمان‌های صنعتی
    • ساختمان‌های اداری
    • واحدهای مسکونی خصوصی
    • مراکز محاسباتی

     

    برای کابل کشی شبکه به صورت استاندارد به کجا مراجعه کنیم

    همانطور که گفته شده کابل کشی شبکه در یک سازمان یا شرکت یکی از مهمترین اقدامات زیر ساختی در راه اندازی یک شبکه کامپیوتری است و باید بر مبنای استانداردهای بین المللی رایج در دنیای ICT  صورت گیرد تا علاوه بر پیشگیری از مشکلات احتمالی آینده، در انجام اموری مانند سرویس دوره‌ای و افزودن تجهیزات جدید نیز دچار مشکل نشویم.

    لازمه داشتن یک کابل کشی بدون نقص کمک گرفتن از موسساتی است که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند . یکی از مطمئن ترین این گزینه‌ها، شرکت فناوران آتیه گئومات است. این شرکت از بدو تاسیس، فعالیت خود را به ‌عنوان پیمانکار در بخش ‌های مختلف فناوری اطلاعات، تامین تجهیزات IT و اجرای انواع پروژه‌های مرتبط ادامه داده است. چنانچه قصد کابل کشی شبکه کامپیوتری با رعایت کامل استانداردهای بین المللی تایید شده را دارید؛ می‌توانید با مشاوره با متخصصین این شرکت، خدمات مورد نظر خود را دریافت نمایید.

    عوامل و استاندارد کابل کشی شبکه کامپیوتری

     عوامل موثر بر قیمت پروژه‌ی مدیریت کابل شبکه

     یکی از مهمترین فاکتورهایی که در زمان کابل کشی و رعایت استاندارد کابل کشی شبکه کامپیوتری مورد توجه قرار می‌گیرد، برآورد میزان هزینه است. مسلما با توجه به شرایط مختلف بهره برداری از شبکه و تجهیزات مورد نیاز، این هزینه نیز متفاوت خواهد بود. به طور کلی عوامل موثر بر قیمت تمام شده کابل کشی یک شبکه شامل موارد زیر می‌شوند:

    • مساحت محیط سازمان یا شرکت: مسلما هر چقدر فضای نصب تجهیزات گسترده تر باشد، هزینه بیشتری نیز صرف کابل کشی خواهد شد.
    • هدف اصلی شبکه و میزان سیستم‌ها و تجهیزات مورد نیاز کارفرما
    • نوع کابل کشی: با توجه به اندازه، توپولوژی و روش کابل کشی از انواع مختلف کابل با قیمت‌های مختلف باید استفاده شود. همچنین برندهای مختلف موجود در بازار نیز با توجه به متریال مورد استفاده، ممکن است قیمت‌های متفاوتی را ارائه دهند که این موضوع باید در محاسبه قیمت کابل کشی لحاظ شود.
    • تجهیزات مورد نیاز شبکه؛ نوع و تعداد نودها، سویچ‌‌ها، روترها و جنس و برند این تجهیزات، که با توجه به استفاده کاری شما توسط کارشناس متخصص مشخص می‌شود نیز در تغییرات قیمتی کابل کشی شبکه‌های کامپیوتری تاثیر گذار خواهد بود.

    فراموش نکنید که در انتخاب و نصب تجهیزات مرتبط با کابل کشی حتما باید از افراد مجرب و متخصص استفاده نمایید. برخی مواقع استفاده از خدمات یا تجهیزات ارزان تر در راه اندازی یک شبکه کامپیوتری، علاوه بر اینکه ممکن است به صرف هزینه دوباره منجر شود؛ می‌تواند موجب تاثیرات نامطلوبی در روند پیشرفت کسب و کار برند یا وارد آوردن خساراتی جبران ناپذیر به  داده‌ها و دیگر تجهیزات مهم شرکت یا سازمان شود.

    سخن پایانی

    در این مقاله به بررسی و معرفی استاندارد کابل کشی شبکه کامپیوتری پرداختیم و عوامل موثر بر قیمت آن را شرح دادیم. نکته‌ی مهمی که وجود دارد، این است که باید فرایند راه اندازی شبکه و کابل کشی آن را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید تا تمامی نکات به درستی رعایت شود. چرا که رعایت استانداردها در کیفیت نهایی کار بسیار تاثیرگذار است. خوشبختانه شرکت فناوران آتیه گئومات یک شرکت تخصصی جامع است که تمامی خدمات و پشتیبانی مربوط به شبکه، سرور و … را با رعایت تمام نکات ارائه می‌دهد. همچنین به فروش تجهیزات شبکه و سرور با بهترین قیمت و کیفیت می‌پردازد.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • چه تجهیزاتی برای رعایت استانداردهای کابل کشی شبکه کامپیوتری مورد نیاز است؟

    برخی از تجهیزات مورد نیاز برای رعایت استانداردهای کابل کشی شبکه کامپیوتری عبارتند از: کابل‌های مناسب (CAT5e، CAT6، CAT6a و غیره)، اتصال‌دهنده‌ها (RJ45 و غیره)، پنل‌های پچینگ (Patch Panel)، رک‌های سرور، تجهیزات آزمایش و تست (تستر کابل، آنالایزر شبکه و غیره).

    • چرا استاندارد کابل کشی شبکه کامپیوتری مهم است؟

    استاندارد کابل کشی شبکه کامپیوتری به دقت و ترتیب کابل‌ها و تجهیزات در یک شبکه کامپیوتری اشاره دارد. رعایت این استانداردها باعث اطمینان از عملکرد بهینه و پایدار شبکه، کاهش اختلالات و اشکالات، و امکان افزایش سرعت و پهنای باند در انتقال داده‌ها می‌شود.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.