مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

آشنایی با مهم ترین اجزای کامپیوتر ، انواع قطعات کامپیوتر و کاربرد آن‌ها

آشنایی با اجزای کامپیوتر
  • در دنیای مدرن امروزی کامپیوترها تقریبا به بخش جدایی‌ ناپذیر از زندگی ما بخصوص در حوزه کاری تبدیل شده‌اند. اما کامپیوتر چیست؟ Computer یک دستگاه الکترونیکی است که داده‌ها را بر اساس دستورالعمل‌هایی که توسط برنامه‌های کامپیوتری ارائه شده است، پردازش می‌کند. رایانه‌ها دارای دو بخش اصلی hardware و software می‌باشند که در نتیجه همکاری آن‌ها می‌توان طیف گسترده‌ای ‌از وظایف (شامل محاسبات اولیه تا عملیات پیچیده AI) را انجام داد. اجزای کامپیوتر در قسمت سخت افزار از جمله: مادربرد، کارت گرافیک، کیس و… مسئول اجرای دستورها به نحوی که نرم‌ افزار تعیین می‌کند، هستند.

    مهم ترین اجزای کامپیوتر کنار یکدیگر

    قطعات کامپیوتر

    دسته بندی کامپیوترها از لحاظ کارکرد

    قبل از آنکه برای خرید کامپیوتر و قطعات آن اقدام کنید، بهتر است با دسته‌بندی‌های آن به خوبی آشنا شوید. اشکال و اجزای کامپیوتر تنها گزینه‌های تمایز در رایانه‌ها نیستند. کامپیوترها از لحاظ کارکرد نیز به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

    الکترونیکی

    کامپیوترهای الکترونیکی برای پردازش اطلاعات و انجام محاسبات به قطعات الکترونیکی متکی هستند. آن‌ها از سیگنال‌های دیجیتالی که با ولتاژهای الکتریکی نمایش داده می‌شوند برای نمایش و دستکاری داده‌ها استفاده می‌نمایند و به دلیل سرعت، دقت و تطبیق پذیری به نوع غالب کامپیوتر در عصر حاضر تبدیل شده اند. رایانه‌های الکترونیکی به طور گسترده در برنامه‌های کاربردی مختلف، از محاسبات شخصی و لپ تاپ تا سرورها و ابر رایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    مکانیکی

    رایانه‌های مکانیکی نوعی کامپیوتر هستند که برای انجام محاسبات و پردازش داده‌ها به اجزای مکانیکی مانند: چرخ دنده‌ها، اهرم‌ها و چرخ‌ها متکی هستند. این سیستم‌ها از حرکات فیزیکی و اصول مکانیکی برای دستکاری داده‌ها و حل مسائل ریاضی استفاده می‌کنند. در حال حاضر رایانه‌های الکترونیکی جایگزین رایانه‌های مکانیکی شده‌اند.

    الکترومکانیکی

    کامپیوترهای الکترومکانیکی، اجزای الکترونیکی و مکانیکی را برای انجام محاسبات و پردازش اطلاعات با هم ترکیب می‌کنند. این کامپیوترها به عنوان یک گام میانی بین کامپیوترهای مکانیکی و کامپیوترهای الکترونیکی در اواسط قرن بیستم به وجود آمدند. آن‌ها از سوئیچ‌های الکترونیکی، رله‌ها همراه با اجزای مکانیکی برای پردازش داده استفاده می‌کردند.

    مانیتور و کیس کامپیوتر در کنار یکدیگر

    یک کامپیوتر دیجیتالی

    دسته بندی کامپیوترها از لحاظ محاسباتی

    معمولاً دو شکل داده وجود دارد: دیجیتال و آنالوگ. رایانه‌ها بر اساس نوع داده‌‌ای که می‌توانند پردازش کنند نیز طبقه بندی می‌شوند که عبارتند از:

    • کامپیوترهای دیجیتال

    کامپیوترهای دیجیتال داده‌هایی را پردازش می‌کنند که ماهیتی گسسته دارند. داده‌های گسسته که به عنوان داده‌های دیجیتال نیز شناخته می‌شوند معمولا با استفاده از یک شکل موج مربعی دو حالته نشان داده می‌شوند. عملکرد آن‌ها براساس دو حالت “روشن” و “خاموش” یا روی رقم “1” و “0” است. بنابراین، هر داده ای که قرار است توسط یک کامپیوتر دیجیتال دستکاری شود، ابتدا باید به شکل دیجیتال دربیاید.

    Digital Computers (کامپیوترهای دیجیتال) در دستگاه‌های روزمره شامل: گوشی‌های هوشمند و لپ تاپ‌ها رایج هستند. آن‌ها به دلیل سیستم باینری خود در انجام دقیق عملیات منطقی و محاسبات ریاضی برتری دارند و با پیشرفت فناوری به سرعت تکامل یافته و در طول زمان سریع تر و قدرتمندتر شده اند.

    • کامپیوترهای آنالوگ

    کامپیوترهای آنالوگ روی داده‌های پیوسته کار می‌کنند. آن‌ها پردازش داده‌ها را با اندازه‌گیری میزان تغییراتی که در ویژگی‌ها/کمیت‌های فیزیکی رخ می‌دهد، مانند تغییرات ولتاژ الکتریکی، سرعت، جریان، فشار، طول، دما، رطوبت و غیره انجام می‌دهند. رایانه‌های آنالوگ (Analog Computers) علی رغم تحت الشعاع قرار گرفتن توسط همتایان دیجیتال، هنوز هم در کارهایی که مدل سازی دقیق در آن‌ها ضروری است (مانند پیش بینی آب و هوا یا مطالعات دینامیک سیالات) استفاده می‌شوند.

    اجزا و قطعات سخت افزاری کامپیوتر

    سخت افزار به اجزای فیزیکی و قابل لمس یک رایانه اشاره دارد که دستورالعمل‌های برنامه ریزی شده‌ای را از نرم افزار دریافت و اجرا می‌کنند، مهم ترین اجزای کامپیوتر عبارتند از:

    • کیس (Case)
    • مانیتور (Monitor)
    • صفحه کلید (Keyboard)
    • هارد دیسک (Hard Disk)
    • کارت گرافیک (Graphics Card)
    • مادربرد (Motherboard)
    • کارت صدا (Sound Card)
    • حافظه دسترسی تصادفی (RAM)
    • منبع تغذیه (Power Supply)
    • پردازنده
    • کارت توسعه (Expansion Card)
    انواع کیس کامپیوتر در اندازه های متفاوت

    انواع مختلف کیس

    کیس

    کیس کامپیوتر که به عنوان شاسی کامپیوتر نیز شناخته می‌شود، محفظه ای است که سخت افزار داخلی یک رایانه شخصی (pc) اعم از: CPU، مادربرد، RAM،‌ هارد دیسک، منبع تغذیه و کارت‌های توسعه و… را در خود جای می‌دهد. برخی از قطعات کامپیوتر همانند مانیتور، کیبورد از طریق کابل‌های مربوط به قسمت بیرونی کیس وصل می‌شوند.

    cpu

    cpu چیست؟ سی‌پی‌یو (CPU)، که به‌عنوان پردازنده مرکزی یا مغز کامپیوتر نیز شناخته می‌شود، قطعه‌ای اساسی در کامپیوتر است که دستورالعمل‌های برنامه‌های کامپیوتری را اجرا می‌کند. این بخش از کامپیوتر مسئول پردازش داده‌ها، اجرای عملیات‌های محاسباتی، و کنترل واحدهای دیگر سیستم است.

    مانیتور

     نمایشگر یا همان مانیتور، از سری قطعات کامپیوتر است که برنامه‌های در حال اجرا روی رایانه شما را نمایش می‌دهد تا بتوانید آن‌ها را ببیند.

    صفحه کلید

    Keyboard یک دستگاه به سبک ماشین تحریر است و به عنوان یکی از اجزای کامپیوتر کاربران را قادر می‌سازد تا با رایانه‌های خود تعامل داشته باشند و با فشردن دکمه‌های مخصوص موسوم به کلیدها، متن، کاراکترها و دیگر دستورها را وارد کنند. اگرچه صفحه کلید معمولا به عنوان یک جز سخت افزاری خارجی در نظر گرفته می‌شود، اما از قطعات ضروری اکثر سیستم‌های کامپیوتری است.

    هارد دیسک

    از دیگر اجزای کامپیوتر، که برای ذخیره سازی داده‌ها استفاده می‌شود،‌هارد دیسک است. می‌توان آن را در کیس نصب کرد یا به عنوان یک دستگاه خارجی مورد استفاده قرار داد.‌ hard disk یک جز غیر فرار می‌باشد، به این معنی که داده‌ها را برای همیشه ذخیره می‌کند و زمانی که سیستم خاموش می‌شود از بین نمی رود.‌

    هارد دیسک داخلی دارای مجموعه‌ای از دیسک‌های انباشته شده با سطوح الکترومغناطیسی است که حجم عظیمی از داده‌ها را ذخیره می‌نمایند و می‌توان به راحتی به آن‌ها دسترسی داشت. یک hard disk می‌تواند تریلیون‌ها بایت داده را در سیستم خود ذخیره کند و دارای سرعت پردازش مشخصی از ۴۲۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه است. هرچه دور بر دقیقه بالاتر باشد، سرعت پردازش یک‌هارد دیسک بیشتر است. ابررایانه‌ها معمولا از یک دیسک سخت با سرعت پردازش بالا استفاده می‌کنند.

    کارت گرافیک

    کارت گرافیک که به عنوان کارت ویدئو و GPU نیز شناخته می‌شود، یکی از قطعات کامپیوتر است که مسئول رندر و نمایش تصاویر، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها بر روی مانیتور می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید مقاله کارت گرافیک چیست را مطالعه نمایید.

    مادربرد یکی از مهم ترین قطعات کامپیوتر

    یک مادربرد به همراه اجزای آن

    مادر برد

    مادربرد به عنوان یکی از اجزای کامپیوتر، ساختاری را برای سایر قطعات فراهم کرده و آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌نماید، همچنین راهی برای توزیع برق، انتقال اطلاعات و اتصال به دستگاه‌هایی نظیر چاپگر یا ماوس فراهم می‌کند. این واحد، کنترل می‌کند که چگونه انتقال داده‌ها انجام شود و چه نوع نمایشگر یا صفحه‌نمایشی باید استفاده شود، به عنوان مثال: درون آن، واحد پردازنده مرکزی (CPU)، حافظه و دستگاه‌های ذخیره سازی فرعی مانند:‌هارد دیسک نیز قرار دارد.

    اولین کاری که یک تکنسین کامپیوتر ممکن است برای رفع مشکلات مربوط به مادربرد انجام دهد، جدا کردن قطعات کامپیوتر و بررسی تمام اتصالات به منظور یافتن هرگونه خرابی است، او همچنین ممکن است منبع تغذیه را بررسی کرده و اطمینان حاصل کند که کامپیوتر به انرژی الکتریکی دسترسی دارد.

    مطالعه بیشتر: cpu چیست؟

    کارت صدا

    کارت صدا نیز از مهم ترین اجرای کامپیوتر است که وظیفه تولید و ضبط صدا را بر عهده دارد. این قابلیت شما را قادر می‌سازد تا بلندگوهای آنالوگ، هدفون و میکروفون را به کامپیوتر خود متصل نمایید. در واقع یک sound card سیگنال‌های آنالوگ را به صوت تبدیل می‌کند. اکثر کامپیوترهای مدرن دارای کارت صدای داخلی در مادربرد هستند. نوع اکسترنال کارت‌های صدا نیز وجود دارند که در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

    حافظه دسترسی تصادفی

    یکی دیگر از قطعات کامپیوتر که وجود آن در یک سیستم رایانه ای ضروری و مهم است RAM می‌باشد. حافظه دسترسی تصادفی (Random Access Memory) جایی است که داده‌ها به طور موقت در حین استفاده فعال توسط برنامه‌ها، مانند زمانی که کاربر یک برنامه کامپیوتری را اجرا می‌نماید، زندگی می‌کنند.

    منبع تغذیه

    یک منبع تغذیه، برق تمام اجزای کامپیوتر را تامین می‌کند. اگر دقت کرده باشید یک سیم برقی از پشت کیس از power خارج شده و به پریز برق متصل می‌شود. در صورت خرابی آن یا عدم توانایی برای تامین برق قطعات کامپیوتر، قطعاً سیستم شما به درستی کار نخواهد کرد. یکی از مواردی که باید حتما در زمان تهیه Power Supply توجه شود مقدار توان الکتریکی خروجی است که بایستی متناسب با قطعات pc شما باشد.

    کارت توسعه از قطعات کامپیوتر

    یک کارت توسعه

    کارت توسعه

    Expansion Card که به عنوان برد توسعه یا کارت جانبی نیز شناخته می‌شود، جزو اجرای کامپیوتر است که می‌توانید به منظور افزایش قابلیت سیستم، آن را در اسلات (شیار) توسعه روی مادربرد قرار دهید. کارت‌های توسعه در انواع متنوع برای کارهای مختلف وجود دارند. آن‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی را ارائه می‌کنند که در زمکان پیکربندی اولیه رایانه انجام نشده‌اند.

    سخن پایانی

    کامپیوتر یک دستگاه الکترونیکی قابل برنامه ریزی می‌باشد و برای پردازش اطلاعات، ذخیره‌سازی داده‌ها، انجام محاسبات و اجرای وظایف مختلف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کامپیوترها بر اساس کارکرد، محاسبات و اندازه در انواع مختلفی در طول تاریخ به وجود آمده اند؛ اما به طور کلی یک Computer از دو دسته اصلی سخت افزار و نرم افزار تشکیل می‌شود. اجزای کامپیوتر در بخش سخت افزاری شامل: کیس، مادربرد، کارت گرافیک، کارت صدا، صفحه کلید، کارت توسعه، مانیتور، هارد دیسک، RAM، منبع تغذیه و… هستند.

    منبع: indeed

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • هنگام تهیه سخت افزار کامپیوتر چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

    اولین قدم این است که نیازهای خود را تعریف کنید. در مرحله بعد، درباره برندهایی که در نظر دارید تحقیق نمایید تا مطمئن شوید که قابل اعتماد هستند. هنگام ارزیابی گزینه‌های خود، قیمت، ویژگی‌های امنیتی و سازگاری با سیستم عامل خود را در نظر بگیرید.

    • مهم ترین اجزای کامپیوتر کدامند؟

    قطعات کامپیوتر بسیار گسترده‌اند و بسته به نیاز هر شخص در هنگام اسمبل یک pc مورد استفاده قرار می‌گیرند. کیس، مانیتور، صفحه کلید، هارد دیسک، کارت گرافیک، مادربرد، کارت صدا، حافظه دسترسی تصادفی، منبع تغذیه و کارت توسعه برخی از مهم ترین اجزای کامپیوتر هستند.

    • چگونه کامپیوتر را سریع‌تر اجرا کنیم؟

    اگر قبلا حافظه داخلی کامپیوتر خود را پاک کرده و فایل‌ها یا برنامه‌های غیرضروری را حذف نموده‌اید به فکر تهیه رم بیشتر برای کامپیوتر خود باشید. حافظه بیشتر معمولا به عملکرد بهتر CPU شما کمک می‌کند.

    • چگونه بدانم کامپیوتر من از چه سخت افزاری استفاده می‌کند؟

    اگر می‌خواهید در مورد اجزای کامپیوتر خود مانند: CPU، RAM و مادربرد اطلاعات بیشتری به دست آورید، معمولا می‌توانید با مراجعه به صفحات System ، System Settings یا Preferences مشخصات آن‌ها را پیدا کنید. این صفحات معمولا اطلاعات مربوط به سیستم، حافظه و پردازنده شما را شرح می‌دهند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهی در مورد “آشنایی با مهم ترین اجزای کامپیوتر ، انواع قطعات کامپیوتر و کاربرد آن‌ها

    1. معین فراهانی گفت:

      بسیار عالی

    2. بهرام گفت:

      مفید و کاربردی. ممنون.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.