مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

مقالات

راهنمای خرید کامپیوتر و معرفی مهم ترین قطعات آن

راهنمای خرید کامپیوتر
  • خرید کامپیوتر ممکن است کمی دشوار به نظر برسد. برای این که بتوانید یک کامپیوتر مناسب تهیه کنید، باید با اجزای آن به طور کامل آشنا باشید. در دنیای امروز، رایانه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر می‌خواهید در منزلتان کامپیوتر داشته باشید، توصیه ما به شما رایانه‌های رومیزی است. این رایانه‌ها به علت قرار گرفتن روی میز، فشار کمی به گردنتان وارد می‌کنند. شما می‌توانید با شناخت قطعات مختلف رایانه‌ها راحت‌تر به خرید کامپیوتر بپردازید. در این مطلب ما قصد داریم تا به بررسی راهنمای خرید کامپیوتر به صورت جامع بپردازیم.

    تاریخچه ی پیدایش کامپیوتر

    قبل از آنکه درباره راهنمای خرید کامپیوتر صحبت کنیم، می‌خواهم از شما سوالی بپرسم، آیا از تاریخچه پیدایش کامپیوترها چیزی می‌دانید؟ واژه کامپیوتر دارای ریشه بسیار جالبی است. این کلمه برای نخستین بار در قرن شانزدهم برای افرادی استفاده میشد که می‌توانستند، محاسبات مختلف را انجام دهند. حتی تا قرن بیستم نیز این کلمه برای این اشخاص مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته در آن زمان، بیشتر از زنان برای محاسبه استفاده میشد و همین مسئله نیز موجب شده بود تا این کلمه بیشتر برای جنس مونث به کار رود.

    در اواخر قرن نوزدهم و با پیدایش ماشین‌هایی که می توانستند، محاسبه‌های مختلف را انجام دهند، معنای لغوی کامپیوتر نیز تغییر کرد. امروزه نیز از این کلمه برای ماشین‌های الکترونیکی استفاده می‌شود که می‌توانند، محاسبات مختلف را انجام دهند و داده‌های گوناگون را به طور کامل پردازش کنند.

    در سال 1822 نخستین کامپیوتر توسط چارلز بابیج اختراع شد. 10 سال بعد نیز او توانست، یک موتور تحلیلی را اختراع کند. او این ماشین را با استفاده از اصول اولیه نمودار جریان و مفهوم حافظه تولید کرد و توانست نخستین نمونه از کامپیوترهای امروزی را بسازد. اما کامپیوترها به شکل امروزی آن حدود یک قرن بعد اختراع شدند، اما این ماشین‌ها دارای اندازه بزرگی بودند و به مرور زمان و با پیشرفت فناوری کوچک‌تر شدند.

    خرید انواع کامپیوتر

    انواع کامپیوتر رومیزی

    برای آنکه بتوانید راهنمای خرید کامپیوتر را بهتر درک کنید، لازم است با کامپیوتر و انواع آن‌ها به خوبی آشنا شوید. رایانه‌ها همان ماشین‌های الکترونیکی هستند که می‌توانند، داده‌ها و اطلاعات را به صورت خام از شما بگیرند و آن‌ها را تبدیل به اطلاعات پردازش شده کنند. امروزه انواع مختلفی از رایانه‌ها وارد بازار شده است که هر کدام مزایای خود را دارند. کامپیوترهای رومیزی یکی از انواع آن‌ها می‌باشند که در ادامه شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

    کامپیوترهای رومیزی دارای انواع مختلفی هستند. مدل‌های مختلف آن‌ها بر اساس نوع استفاده و اندازه، قابل دسته بندی می‌باشند. به همین منظور شما باید در ابتدا هدف خود را از استفاده کامپیوتر رومیزی تعیین کنید و سپس سیستم مورد نظرتان را خریداری نمایید. در ادامه انواع مختلف کامپیوتر رومیزی را با هم بررسی خواهیم کرد.

    انواع کامپیوتر رومیزی بر اساس اندازه

    کامپیوترهای رومیزی بر اساس اندازه‌ای که دارند به کامپیوترهای بزرگ، متوسط، مینی پی سی و … تقسیم بندی می‌شوند. کامپیوترهایی که دارای سایز بزرگ هستند، از صفحه نمایش‌ها و پردازنده‌های متنوعی برخوردارند. این نوع از کامپیوترها نسبت به سایر رایانه‌های رومیزی بزرگتر محسوب می‌شوند. شما می‌توانید این کامپیوترها را بر اساس نیازی که دارید، ارتقا دهید.

    نوع بعدی، رایانه‌های متوسط یا فشرده هستند. اندازه این کامپیوترها کوچکتر از رایانه‌های بزرگ است و وزن کمتری نیز نسبت به آن‌ها دارند. شما می‌توانید با استفاده از این کامپیوترها به انجام کارهایی مثل وب گردی، تایپ، پردازش اسناد و … بپردازید.

    نوع دیگر کامپیوترها، ALL IN ONE ها هستند. این کامپیوترها ترکیبی از رایانه‌های بزرگ و فشرده هستند و برای افرادی مناسب است که فضای محدودی دارند و نمی‌خواهند کامپیوتری بخرند که فضای زیادی را اشغال کند. البته باید دقت داشته باشید که این کامپیوترها قیمت بیشتری نسبت به دو مدل قبلی دارند.

    برای خرید و دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

    برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

    انواع کامپیوتر رومیزی بر اساس کاربرد

    یکی دیگر از انواع کامپیوترها که در راهنمای خرید کامپیوتر به آن می‌پردازیم، تقسیم بندی رایانه از نظر کاربرد است. این دسته بندی، 4 نوع رایانه‌های خانگی، اداری، گیمینگ و دسکتاپ سرور، را شامل می‌شود. گیمینگ‌ها که مخصوص بازی هستند، قدرت پردازش بسیار بالایی دارند و می‌توان، بازی‌های سنگین را روی آن‌ها اجرا کرد.

    نوع بعدی کامپیوترهای خانگی هستند که بیشتر برای کارهای سبک همچون وب گردی، تایپ و … مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیازی نیست که قدرت پردازش بالایی داشته باشند و می‌توان از آن‌ها بیشتر برای سرگرمی استفاده کرد. نوع سوم از کامپیوترها نیز رایانه‌های اداری هستند. این مدل از کامپیوترها، شباهت بسیار زیادی به رایانه‌های خانگی دارند، اما از قدرت پردازش بیشتری برخوردارند. شما می‌توانید، برای کارهای تحقیقاتی، طراحی و … از آن‌ها استفاده کنید.

    آخرین مدل از کامپیوترهای رومیزی، رایانه‌های سرور هستند. این مدل از کامپیوترها ترکیبی از رایانه‌های اداری و گیمینگ بوده و قدرت پردازش بسیار بالایی دارند. ظرفیت ذخیره سازی در آن‌ها بسیار بالا است و شما می‌توانید به راحتی داده‌های سازمانی خود را در آن‌ها ذخیره سازی کنید.

    اجزای اصلی کامپیوتر

    بخش‌های اصلی کامپیوترها

    از جمله مهم ترین مسائل در راهنمای خرید کامپیوتر، شناخت بخش‌های اصلی آن است. رایانه‌ها دارای اجزای مختلفی هستند و شما می‌توانید با شناخت این اجزا، خرید مطمئن‌تری را تجربه کنید. این اجزا تاثیر به سزایی در پردازش و ذخیره اطلاعات شما دارند. در ادامه 5 جزء اصلی کامپیوترها را به شما معرفی خواهیم کرد.

    قسمت ورودی

    تا زمانی که شما به کامپیوتر خود اطلاعات ندهید، نمی‌تواند آن‌ها را پردازش کند. این اطلاعات در واقع همان ورودی‌ها به کامپیوتر هستند. شما می‌توانید، داده‌ها و دستورات مختلف را از طریق تایپ کردن به بخش ورودی کامپیوتر وارد کنید. اگر کامپیوتر شما بخش ورودی نداشته باشد، شما نمی‌توانید درون آن اطلاعات خود را وارد کنید.

    بخش خروجی

    جزء بسیار مهم بعدی در کامپیوتر شما، بخش خروجی آن است. زمانی که یک دستور به کامپیوتر می‌دهید، رایانه موظف است برای انجام دستور، یک نتیجه به شما ارائه دهد. این نتیجه همان خروجی رایانه است. به عنوان مثال زمانی که روی کیبورد، کلمه‌ای می‌نویسید، واژه‌های پدیدار شده روی مانیتور، خروجی شما هستند. این بخش یکی از مهم ترین اجزای کامپیوتر است.

    قسمت ذخیره سازی

    بخش مهم دیگری که در راهنمای خرید کامپیوتر به شما معرفی می‌کنیم، قسمت ذخیره سازی رایانه است. شما با استفاده از این قسمت می‌توانید، اطلاعات مورد نظرتان را در کامپیوتر ذخیره سازی کنید. اطلاعاتی که در قسمت خروجی و ورودی به کامپیوتر شما وارد می‌شوند، درون واحد ذخیره سازی نگهداری می‌شوند و شما می‌توانید، هر زمانی که بخواهید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

    بخش کنترل

    مهم ترین قسمت کامپیوتر شما، بخش کنترل آن است. این قسمت وظیفه کنترل رایانه شما را دارد. این بخش از کامپیوتر می‌تواند، تمامی اطلاعات ورودی و خروجی و قسمت مربوط به ذخیره سازی را کنترل کند. بنابراین می‌توان گفت این بخش به عنوان مهم ترین قسمت در کامپیوترهای امروزی شناخته شده است.

    آشنایی با راهنمای خرید کامپیوتر

    راهنمای خرید کامپیوتر

    برای این که بتوانید یک رایانه مناسب خریداری کنید، بهتر است راهنمای خرید کامپیوتر را تا انتها مطالعه نمایید. در ادامه شما را با تمامی قطعات مربوط به سیستم آشنا می‌کنیم. چه بخواهید از کامپیوترهای بزرگ استفاده کنید و چه قصد خرید رایانه‌های ALL IN ONE  را داشته باشید، بهتر است با قطعات آن آشنا شوید. در ادامه مهم ترین قطعات کامپیوتر را به شما معرفی می‌کنیم.

    پردازنده کامپیوتر

    نخستین قطعه بسیار مهم که باید برای کامپیوتر خود تهیه کنید، پردازنده آن است. این قطعه که به CPU نیز مشهور است، می‌تواند تمامی الگوریتم‌های پیچیده و برنامه نویسی‌هایی که کامپیوتر شما در زمان فعالیت خود انجام می‌دهد را حل کند. اگر می‌خواهید برای کارهای سنگین از کامپیوتر خود استفاده کنید، بهتر است پردازنده قوی‌تری روی آن نصب کنید. این پردازنده‌ها در انواع مختلف تک هسته‌ای و چند هسته‌ای در بازار موجود هستند و شما می‌توانید بر اساس نیازتان یکی از آن‌ها را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

    مادربرد

    قطعه بسیار مهم دیگری که در راهنمای خرید کامپیوتر به آن می‌پردازم، مادربرد است. این برد می‌تواند، تمام سخت افزارهای مربوط به رایانه را کنترل کند. برای هر کدام از رایانه‌ها شما نیاز به یک مادربرد دارید. بدون مادربرد کامپیوتر شما نمی‌تواند، کار کند. همچنین اگر از مادربردهای معیوب یا بی کیفیت برای کامپیوتر خود استفاده کنید ممکن است، سریعا از کار افتاده و باعث خراب شدن سایر قطعات کامپیوتر شما شوند.

    حافظه

    کامپیوترها دارای انواع مختلف حافظه هستند. یکی از انواع حافظه‌ها RAM است که می‌تواند قسمت مربوط به ذخیره سازی کامپیوتر شما را همواره در حالت آماده باش قرار دهد. برخی مواقع ممکن است شما یک سری اطلاعات را نیاز نداشته باشید و تنها روی RAM ذخیره شوند و پس از خاموش کردن دستگاه تمامی اطلاعات پاک شوند و با روشن شدن آن RAM دوباره با اطلاعات جدید پر شود.

    خنک کننده

    از مهم ترین قطعات که در راهنمای خرید کامیپوتر به آن می‌پردازم، خنک کننده‌ها هستند. وجود فن‌های خنک کننده در کامپیوترها بسیار الزامی است. دمای زیاد در کیس، باعث می‌شود تا دمای قطعات بالا برود و باعث سوختن برخی از قطعات شود. همین مسئله موجب شده تا شما به خنک کننده‌ها نیاز داشته باشید. استفاده از فن‌ها به میزان زیادی دمای درون کیس را پایین می‌آورد و باعث گردش هوا بین قطعات مختلف آن می‌شود.

    منبع تغذیه

    همانطور که می‌دانید کامپیوترها دستگاه‌هایی الکتریکی هستند که با استفاده از برق، کار می‌کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند با استفاده از یک آداپتور به عنوان منبع تغذیه به برق متصل شوند. دو نوع منبع تغذیه ماژولار و غیر ماژولار در بازار موجود است که شما می‌توانید، بر اساس تعداد کابل‌ها و سوکت‌های خود یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید.

    مانیتور

    برای این که بتوانید اطلاعات و دستورهایی که به کامپیوتر می‌دهید را مشاهده کنید، نیاز به یک مانیتور یا صفحه نمایش خواهید داشت. این صفحه‌های نمایش با استفاده از یک کابل به کیس کامپیوتر شما متصل می‌شوند و تصویر مربوط به اطلاعات را به شما نمایش می‌دهند. مانیتورها دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس تکنولوژی استفاده شده در آن‌ها و اندازه قابل دسته بندی می‌باشند.

    قیمت رایانه

    قیمت کامپیوتر

    شما نمی‌توانید، قیمت به خصوصی را برای کامپیوترها در نظر بگیرید. این مسئله به این علت است که قیمت کامپیوترها بر اساس نوع سیستم‌ها و قطعات استفاده شده در آن‌ها متغیر است. اگر می‌خواهید، سیستم شما بسیار باکیفیت باشد و از قطعات قوی در آن‌ها استفاده کنید، بهتر است بدانید که هزینه‌های شما بالا خواهد رفت و باید بودجه بیشتری در نظر بگیرید. اما اگر قصد دارید یک کامپیوتر خانگی با قطعات معمولی خریداری کنید می‌توانید با پرداخت هزینه‌های بسیار کم این کار را انجام دهید.

    خرید کامپیوتر

    بعد از مطالعه راهنمای خرید کامپیوتر ممکن است از خود بپرسید که این کامپیوترها را از کجا تهیه کنید. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که می‌توانید به صورت حضوری از فروشگاه‌های معتبر سراسر کشور کامپیوتر و قطعات مربوط به آن را خریداری کنید یا اگر نمی‌خواهید به شکل حضوری در فروشگاه باشید، می‌توانید از سایت فناوران آتیه گئومات رایانه و قطعات مربوط به آن را تهیه نمایید.

    برای خرید و دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

    برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

    سخن پایانی

    کامپیوترها یکی از مهم ترین، تجهیزات فناوری هستند. شما برای این که بتوانید یک کامپیوتر مناسب جمع آوری کنید لازم است راهنمای خرید کامپیوتر را به طور کامل مطالعه نمایید تا بتوانید قطعات آن را به خوبی شناسایی کنید. از جمله این قطعات می‌توان به مادربرد، مانیتور، کارت حافظه و … اشاره کرد. شما می‌توانید، کامپیوتر خود را به صورت غیر حضوری از فناوران آتیه گئومات با بهترین قیمت خریداری نمایید.

    منبع: consumerreports

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • چه مقدار حافظه رم برای کامپیوتر مناسب است؟

    با توجه به نیاز خود حافظه ی رم خریداری کنید. برای کارهای روزمره، رم 8 گیگابایت کافی است. اما اگر با برنامه‌های سنگین‌تر مانند ویرایش ویدئو یا بازی سروکار دارید، رم 16 گیگابایت یا بیشتر توصیه می‌شود.

    • برای خرید کامپیوتر و قطعات آن به کجا باید مراجعه کنیم؟

    اگر قصد خرید کامپیوتر و قطعات و لوازم جانبی آن را دارید، و می‌خواهید به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید، ما به شما شرکت فناوران آتیه گئومات را پیشنهاد می‌دهیم. این شرکت سال‌ها است که در زمینه فروش کامپیوتر، سرور و قطعات جانبی آن فعالیت می‌کند. بنابراین اگر قصد خرید هارد سرور، مینی کیس، سوییچ و … را دارید می‌توانید از محصولات سایت دیدن کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.