مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

رایج ترین مشخصات فنی دوربین مداربسته

مشخصات فنی دوربین مداربسته
  • مشخصات فنی دوربین مداربسته اطلاعاتی است که توسط تولید کنندگان بیان شده و نشان دهنده امکانات و قابلیت‌های دوربین است. برخی مشخصات مهم هستند که در تمامی دوربین‌ها مشترک می‌باشند. شما باید با مقایسه این مشخصات با یکدیگر، دوربین مناسب را برای کار خود پیدا کنید. بنابراین بهتر است پیش از خرید دوربین مداربسته با مشخصات فنی آن آشنایی داشته باشید. در این مقاله با مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین مداربسته آشنا خواهیم شد.

    مهم ترین مشخصات فنی دوربین مداربسته

    به صورت کلی می‌توان مشخصات و جزئیات زیادی را برای راهنمای خرید دوربین مداربسته برشمرد؛ اما مشخصات فنی، مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین مداربسته هستند. این مشخصات تعیین می‌کنند که در زمان راه اندازی دوربین مداربسته عملکرد آن چگونه بوده و تصویری که دریافت می‌کنید چه کیفیتی خواهد داشت. در ادامه به بررسی مهم‌ترین مشخصات فنی دوربین مداربسته می‌پردازیم.

    رزولوشن

    یکی از مباحث قابل بحث در راهنمای خرید دوربین مداربسته، ررولوشن است. رزولوشن یکی از کلیدی‌ترین مشخصات فنی دوربین مداربسته است. امروزه رزولوشن براساس تعداد پیکسل‌های موجود در تصویر اندازه گیری می‌شود. هر تصویری که در رایانه یا تلویزیون مشاهده می‌کنید، از تعداد مشخصی از پیکسل‌ها تشکیل شده است. شما باید بررسی کنید که دوربین مداربسته مورد نظر، قابلیت ضبط تصاویر با چه رزولوشنی را دارد. هرچه این پیکسل‌ها بیشتر باشند، جزئیات تصویر ضبط شده بیشتر بوده و کیفیت آن بالاتر می‌رود.

    تفاوت رزولوشن در تصویر دوربین

    رزولوشن و تاثیر آن بر کیفیت

    نسبت تصویر

    تصاویر خروجی دوربین‌های مداربسته دارای یک ویژگی مهم دیگر نیز هستند که به آن نسبت تصویر (Aspect ratio) گفته می‌شود. تصاویر می‌توانند رزولوشن یکسان ولی نسبت متفاوتی داشته باشند. این نسبت‌ها را معمولا به شکل 4:3 و یا 16:9 نمایش می‌دهند. این اعداد نشان دهنده ضریب طول و عرض تصویر هستند؛ یا به عبارتی دیگر می‌توان گفت نسبت یاد شده، نسبت طول به عرض تصویر است.

    حساسیت نوری

    حساسیت نوری یکی دیگر از مهم‌ترین مشخصات فنی دوربین مداربسته است که نشان دهنده کمترین میزان نوری است که دوربین مداربسته شما می‌تواند یک تصویر را به صورت واضح ضبط کند. این میزان مشخص می‌کند که در چه شرایط نوری، دوربین شما می‌تواند تصویری با کمترین نویز را ضبط کند. یکی از عوامل تعیین کننده در حداقل نور مورد نیاز، سرعت شاتر دوربین است. هرچقدر شاتر بیشتر باز بماند، تصویر روشن‌تری خواهیم داشت. از این رو می‌توان گفت هرچه سرعت شاتر پایین‌تر باشد، نور مورد نیاز برای تصویر کمتر خواهد بود. اما باید توجه داشت که پایین آمدن سرعت شاتر موجب کمتر شدن نرخ فریم و کاهش روان بودن فیلم خواهد شد.

    لنز دوربین و زاویه آن

    در واقع می‌توان گفت مهم‌ترین قسمت دوربین‌های مداربسته لنز آن‌هاست. این دوربین‌ها از طریق لنز تصاویر را دریافت کرده و ضبط می‌کنند. لنزها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها برای کار خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال لنزهای واید (Wide) برای محیط‌های بسته مانند یک اتاق مناسب هستند. زیرا با قرار گرفتن در زاویه مناسب، می‌توانند کل اتاق را بدون نیاز به چرخش دوربین، پوشش دهند. این لنزها زاویه دید گسترده‌ای دارند اما نمی‌توانند نقاط دور را به خوبی نمایش دهند.

    لنزی که زاویه بسته داشته باشد، عملکرد آن معکوس لنز واید بوده و برای نمایش اهداف و تصاویری در نقاط دورتر را به شما می‌دهد. این لنزها زاویه دید کمی دارند اما قابلیت نمایش نقاط دور دست را با وضوح بالا به ارمغان می‌آورند. زاویه لنز با گستردگی فضای قابل نمایش در تصویر دوربین رابطه عکس دارد. در واقع هرچه عددی که با عنوان زاویه لنز اعلام می‌شود کوچکتر باشد، دوربین زاویه بازتری را می‌تواند پوشش دهد. واحد اندازه گیری زاویه لنز میلی‌متر است.

    کیفیت تصویر

    کیفیت تصویر یکی از مهم‌ترین مشخصات فنی دوربین مداربسته است که باید به آن توجه کنیم. کیفیت تصویر به صورت مستقیم به رزولوشن تصویر و میزان پیکسل‌های موجود در تصویر بستگی دارد. هرچه رزولوشن یک تصویر بالاتر باشد، در نتیجه تصویر ضبط شده نیز با کیفیت‌تر خواهد بود. البته کیفیت تصویر تاحدودی به عوامل دیگری مانند رنگ بندی و لنز دوربین نیز بستگی دارد.

    مشاهده تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته در تبلت

    مشاهده فیلم دوربین مداربسته

    منبع تغذیه

    منبع تغذیه وظیفه تامین برق مورد نیاز دستگاه را برعهده دارد. آداپتور استاندارد دوربین مداربسته برای کار با برق شهری ایران، باید بتواند برق 220v را به برق مورد نیاز دوربین مداربسته تبدیل کند. عملا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دوربین مداربسته منبع تغذیه است که اگر نباشد، دوربین نیز از کار خواهد افتاد. امروزه با استفاده از روش POE و کابل کشی نوین، علاوه بر انتقال صدا و تصویر، می‌توان برق مورد نیاز دوربین را نیز انتقال داد. از طرفی برخی از دوربین‌های وایرلس قابلیت کار با باتری نیز را دارند.

    سنسور تصویر

    سنسور تصویر یا گیرنده تصویر، تصاویر و امواج نوری بازتاب شده از اشیاء را به امواج الکتریکی تبدیل می‌کند. این سنسورها نیز به صورت مستقیم روی کیفیت تصویر تاثیر گذار هستند. سنسورهای تصویر دوربین مداربسته دارای دو نوع هستند: سنسور دارای دستگاه شارژ(CCD) و سنسور پیکسل فعال (CMOS).

    استریم

    از دیگر مشخصات فنی دوربین مداربسته می‌توان به تعداد استریم‌های قابل ارائه توسط آن‌ها اشاره نمود. در دوربین‌های مداربسته تحت شبکه، استریم به معنای تصاویر خروجی دوربین می‌باشد. بیشتر دوربین‌های مداربسته دارای قابلیت Dual Stream هستند. به این معنا که دو تصویر متفاوت در خروجی نمایش می‌دهند. این دو تصویر ممکن است از نظر وضوح، کیفیت، تعداد فریم بر ثانیه، بیت ریت تصویر و… با یکدیگر متفاوت باشند.

    دیافراگم و defog

    دیافراگم دریچه‌ای در داخل دوربین مداربسته است که وظیفه کنترل نور را دارد. نحوه کارکرد این دریچه کاملا مانند عملکرد مردمک و عنبیه چشم بوده و با تنگ یا گشاد کردن دریچه، میزان نور وارد شده را تنظیم می‌کند. یعنی زمانی که نور در محیط زیاد باشد به صورت اتوماتیک دریچه دیافراگم کوچک شده و وقتی نور کم است این دریچه برای ثبت تصاویر روشن‌تر و واضح‌تر بازتر می‌شود.

    Defog همانطور که از نامش پیداست به فناوری مه زدایی گفته می‌شود. در محیط‌هایی که شرایط آب و هوایی خاصی دارند و در بسیاری از روزهای سال وضعیت مه آلودی را پشت سر می‌گذارند، دوربین‌های عادی هیچ کاربردی ندارند و نمی‌توانند تصاویر واضحی را ثبت و ضبط کنند. در چنین مناطقی باید از دوربین‌هایی استفاده شود که دارای فناوری Defog باشند.

    منظره ای از درختان و محیط سرسبز

    نمایی از درختان

    فرمت فشرده سازی

    سیستم دوربین مداربسته برای ذخیره تصاویر با کیفیت بالا و حجم پایین، تصاویر را فشرده سازی می‌کند. فرمت‌های مختلفی برای فشرده سازی استفاده می‌شوند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به H.264/H.264+/H.265/H.265+ اشاره نمود. هرکدام از فرمت‌های یاد شده به میزان معینی فیلم را فشرده می‌کنند و اندازه فیلم در هر کدام متفاوت خواهد بود. هرچه فیلم ذخیره شده کم حجم‌تر باشد، فضای ذخیره سازی مورد نیاز برای آن نیز کاهش یافته و میزان بیشتری فیلم را می‌توان روی یک هارد ذخیره نمود.

    سخن پایانی

    توجه به مشخصات فنی دوربین مداربسته، مهم‌ترین موضوع قبل از خرید این دوربین‌هاست. شما برای خرید یک دوربین مناسب باید تمامی مشخصات فنی آن را بررسی نمایید تا بتوانید تعیین کنید که آیا یک دوربین برای کار شما مناسب است یا خیر. مشخصات فنی، اطلاعاتی هستند که توسط تولید کنندگان منتشر شده و شامل اطلاعاتی هستند که قابلیت‌ها و امکانات دوربین را مشخص می‌کند. در این مقاله مهم‌ترین مشخصات فنی دوربین مداربسته را به صورت کامل بررسی نمودیم.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • رزولوشن چیست؟

    رزولوشن نشان دهنده تعداد پیکسل‌های موجود در تصویر می‌باشد. هر تصویر از تعدادی زیادی پیکسل تشکیل شده است. هرچه این پیکسل‌ها بیشتر باشند، تصویر جزئیات بیشتری داشته و واضح‌تر خواهد بود. هرچه رزولوشن یک دوربین بالاتر باشد، تصویری که ضبط می‌کند هم با کیفیت‌تر خواهد بود. رزولوشن تصویر به صورت مستقیم به سنسور دوربین و لنز آن بستگی دارد. همچنین عواملی مانند رنگ بندی تصاویر نیز تاحدودی روی رزولوشن تاثیر گذار هستند.

    • دیافراگم چیست؟

    دیافراگم در دوربین مداربسته یک دریچه‌ای است که عملکرد آن کاملا مشابه با عملکرد مردمک و عنبیه چشم انسان است. این دریچه وظیفه تنظیم میزان نور را در شرایط مختلف بر عهده دارد. برای مثال در محیطی که نور بیش از حد زیاد باشد، برای تنظیم میزان نور و بالابردن کیفیت تصویر، دریچه دیافراگم کوچک‌تر می‌شود. برعکس در شرایطی که نور محیط بسیار کم است، این دریچه به مرور بازتر می‌شود تا بتواند نور بیشتری از محیط دریافت نموده و تصویر واضح‌تری را ضبط نماید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.