مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

نکاتی در مورد حفظ امنیت دوربین مداربسته

امنیت دوربین مداربسته
  • امنیت دوربین مداربسته به دلیل اهمیت بالای تصاویر ذخیره شده در آن، بسیار مهم است. این دوربین‌ها باید در جایگاهی قرار داده شوند که از نظر فیزیکی هیچ چیزی نتواند آن‌ها را تهدید کند و افراد متفرقه به آن دسترسی نداشته باشند. این نکات را باید در زمان راه اندازی دوربین مدار بسته در نظر بگیرید. همچنین باید از هک شدن دوربین نیز جلوگیری کنید؛ این کار مستلزم رعایت نکات امنیت سایبری و حفظ امنیت شبکه دوربین مداربسته است. در این مقاله به معرفی و توضیح راه‌های حفظ امنیت در دوربین مداربسته می‌پردازیم.

    حفظ امنیت دوربین مداربسته از لحاظ فیزیکی

    امنیت دوربین مداربسته توسط عوامل فیزیکی مختلفی تهدید می‌شود. از جمله این عوامل می‌توان به رویدادهای طبیعی، شرایط محیطی و اقدامات تخریبی عمدی اشاره نمود. اولین و مهم‌ترین نکته در زمینه حفظ امنیت دوربین مداربسته از لحاظ فیزیکی این است که، این دستگاه به هیچ عنوان نباید در دسترس عموم باشد. برای محافظت از دوربین در برابر دسترسی افراد متفرقه، می‌توانید آن را داخل رک یا درون محفظه‌های قفل دار قرار دهید. همچنین می‌توانید یک دوربین دیگر برای نظارت روی دوربین فعلی قرار دهید؛ به عبارت دیگر دوربین‌ها را به گونه‌ای نصب نمایید که بر یکدیگر همپوشانی داشته باشند.

    نکته دیگر در مورد حفظ امنیت دوربین مدار بسته از نظر فیزیکی این است که آن را در ارتفاع بالا نصب نمایید تا افراد غیر مجاز به آن دسترسی نداشته باشند. همچنین برای جلوگیری از بریده شدن کابل‌های دوربین، می‌توانید آن‌ها را از داخل لوله‌های خرطومی یا داکت عبور دهید. علاوه بر این شما می‌توانید دوربین را با سیم خاردار بپوشانید تا از خراب کردن یا سرقت آن جلوگیری نمایید. در هنگام نصب باید به نوع دوربین نیز توجه نمایید. برای مثال دوربین‌هایی که برای داخل طراحی شده‌اند را نباید در محیط بیرونی قرار داد. اگر قرار است دوربینی را در فضای بیرونی قرار دهید، باید توجه داشته باشید که آن دوربین در برابر باران، رطوبت هوا، وزش شدید باد و… مقاوم باشد و به سرعت خراب نشود.

    دوربین مداربسته نصب شده روی دیوار

    دوربین مداربسته

    حفظ امنیت دوربین مداربسته و جلوگیری از هک آن

    اتصال به شبکه جهانی اینترنت، همواره با خطر تهدیدات سایبری همراه است. چراکه هر فردی با هر وسیله به هر روشی می‌تواند امنیت سایبری دوربین را زیر سوال برده یا آن را هک کند. تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته، می‌تواند برای شناسایی مجرمان یا بررسی تهدیدات امنیتی کاربرد داشته باشد. به دلیل اهمیت بالای این اطلاعات، لازم است به نکات حفظ امنیت دوربین مداربسته از نظر سایبری توجه نموده و از هک شدن آن جلوگیری نمایید.

    تغییر مداوم رمز

    سعی کنید به صورت دوره‌ای نام کاربری و رمز عبور کاربران مجاز را تغییر داده و مجددا برای آن‌ها ارسال نمایید. با این روش می‌توانید مطمئن باشید که تنها کاربران مجاز که شما نام کاربری و رمز عبور را برای آن‌ها ارسال نموده‌اید به سیستم دسترسی دارند. همچنین باید برای هر کاربر رمز عبور و نام کاربری جداگانه‌ای در نظر بگیرید و سعی کنید هیچ شباهتی به یکدیگر نداشته باشند.

    استفاده از رمز قوی

    برای انتخاب رمز عبور سیستم نکات مهمی وجود دارد که در صورت رعایت آن، می‌توانید امنیت دوربین مداربسته خود را در برابر هرگونه نفوذ افزایش دهید. در صورت رعایت نکردن این نکات، حتی اگر پیشرفته‌ترین و گران‌ترین سیستم دوربین مداربسته را داشته باشید، باز هم در خطر هک قرار خواهید گرفت. مهم‌ترین نکته در زمان انتخاب یک رمز قوی این است که از کلمات رایج و قابل حدس مانند Admin استفاده نکنید. همچنین از انتخاب رمزهای آسان مانند 123456 نیز خودداری کنید. برای قوی‌تر شدن رمز انتخابی می‌توانید در آن از کاراکترهای @ # $ % * / استفاده کنید. یک رمز قوی شامل ترکیب اعداد، کاراکترها و حروف بزرگ و کوچک است. سعی کنید رمزی که برای سیستم انتخاب می‌کنید 10 کاراکتر یا بیشتر باشد.

    فعال کردن قابلیت encryption

    با فعالسازی قابلیت Encryption، برای جلوگیری از نفوذ هکرها، اطلاعات به صورت رمزنگاری شده ارسال و دریافت می‌شوند. این قابلیت باعث بالارفتن امنیت شما در برابر نفوذ هکرها و تهدیدات سایبری می‌شود. این قابلیت ممکن است روی دستگاه دوربین مداربسته یا روی مودم شما وجود داشته باشد.

    نمونه ای از دوربین مداربسته

    دوربین مداربسته

    بروزرسانی دستگاه nvr

    دستگاه nvr برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته تحت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت حفظ امنیت دوربین مداربسته، دائما دستگاه nvr و دوربین خود را بروزرسانی کنید. Firmware های جدید، امکانات و قابلیت‌های جدیدی را به دوربین اضافه کرده و همچنین مشکلات امنیتی دستگاه و دوربین را برطرف می‌کنند. برای آپدیت و بروزرسانی دستگاه nvr می‌توانید به سایت شرکت سازنده مراجعه نموده یا از نمایندگی دوربین خود درخواست کنید که جدیدترین آپدیت را برای شما نصب کنند.

    قطع دسترسی افراد غریبه

    برای جلوگیری از دسترسی افراد غریبه، باید به صورت دوره‌ای افرادی که به سیستم دوربین مداربسته دسترسی دارند را بررسی کنید. شما می‌توانید لیست آخرین افرادی که به سیستم وارد شده‌اند، نام کاربری و آدرس IP آن‌ها را مشاهده کنید. اگر مورد مشکوکی مراجعه نمودید، می‌توانید با اکانت ادمین، دسترسی آن‌ها را قطع کرده و از سیستم خارج نمایید. اگر به هر دلیلی نام کاربری و رمز عبور شما به دست افراد غیر مجاز افتاده باشد، می‌توانید با این روش آن‌ها را شناسایی نموده و از دسترسی به اطلاعات مهم جلوگیری نمایید.

    پرهیز از اتصال به وای فای عمومی

    هرگز و به هیچ عنوان دوربین مداربسته خود را به شبکه‌های وای فای عمومی و رایگان متصل نکنید. استفاده از این نوع Wi-Fiها و اینترنت‌ها تمامی اطلاعات شما را در معرض خطر قرار می‌دهند. چنین شبکه‌هایی از امنیت بسیار پایینی برخوردارند و امکان دسترسی به دستگاه ضبط و مشاهده تصاویر دوربین‌های مداربسته شما را به هکرها و افراد غیر مجاز می‌دهند.

    بروزرسانی نرم افزار دوربین

    بروزرسانی نرم افزار دوربین مداربسته نیز یکی از راه‌های حفظ امنیت دوربین مداربسته است. با دریافت جدیدترین آپدیت، عملکرد دوربین شما بهبود یافته و همچنین تمامی حفره‌های امنیتی و راه‌های نفوذ به صورت کامل بسته خواهند شد. به طور معمول شرکت‌ها به صورت ماهیانه یا هر چند ماه یکبار به صورت کامل نرم افزار خود را بررسی نموده و تمامی ایرادات آن را از طریق بروزرسانی رفع می‌کنند.

    مشاهده تصاویر دوربین مداربسته در صفحه نمایش

    تصاویر در دوربین مداربسته

    چگونه بفهمیم دوربین مداربسته هک شده است؟

    روش‌های مختلفی برای بررسی هک شدن دوربین مداربسته شما وجود دارد. برای مثال معمولا زمانی که یک هکر وارد دستگاه ضبط تصاویر شما می‌شود؛ رمز عبور شما را تغییر می‌دهد. پس اگر زمانی رمز عبور درست را وارد کردید اما اخطار اشتباه بودن رمز را دریافت نمودید، ممکن است دوربین مداربسته شما هک شده باشد. همچنین در زمان ورود یک هکر به شبکه ممکن است به دلیل انتقال اطلاعات، به طرز غیرمعمولی ترافیک شبکه شما افزایش پیدا کند. پس اگر متوجه افزایش ترافیک شبکه شدید، می‌توانید نام کاربری و رمز عبور خود را تغییر دهید تا مطمئن شوید کسی از اطلاعات شما استفاده نمی‌کند. همچنین اگر زمانی متوجه شدید که تنظیمات دستگاه شما تغییر کرده و برای مثال اطلاعات شما روی سرور دیگری ضبط می‌شوند، به احتمال زیاد هک شده‌اید!

    سخن پایانی

    امنیت دوربین مداربسته، تاثیر مستقیمی روی امنیت محل کار، خانه و… دارد؛ زیرا تصاویر ضبط شده در این دوربین‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به دلایل امنیتی باید از دسترسی افراد غیر مجار به آن‌ها جلوگیری نمود. امنیت دوربین مدار بسته از دو نظر بررسی می‌شود: 1- از نظر فیزیکی 2- از نظر سایبری. شما ابتدا باید دوربین را دور از دسترس مردم عادی قرار داده یا داخل محفظه قفل دار قرار دهید.

     همچنین بالابردن ارتفاع نیز می‌تواند از دسترسی افراد متفرقه به دوربین مداربسته جلوگیری کند. از نظر سایبری نیز شما باید به صورت دوره‌ای رمز عبور و نام کابری افراد مجاز را تغییر داده و به صورت دائم افرادی که به سیستم دسترسی دارند را بررسی نمایید تا از نفوذ هکرها به سیستم خود جلوگیری نمایید.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • چرا حفظ امنیت دوربین مداربسته مهم است؟

    ممکن است دوربین مداربسته تصاویری را ضبط نموده باشد که با استفاده از آن بتوان مجرمان را شناسایی یا حتی ردیابی نمود. به همین دلیل این تصاویر بسیار با اهمیت بوده و باید از دسترس عموم به دور باشند.

    • چگونه از هک شدن دوربین مداربسته جلوگیری کنیم؟

    شما می‌توانید با استفاده از روش‌هایی همچون تغییر مداوم رمز، استفاده از رمز قوی، فعال کردن قابلیت encryption، قطع دسترسی افراد غریبه، پرهیز از اتصال به وای فای عمومی، بروزرسانی نرم افزار دوربین و بروزرسانی دستگاه nvr از هک شدن دستگاه دوربین مداربسته جلوگیری نمایید. اگر این روش‌ها را انجام دهید همواره شبکه دوربین مداربسته شما امن باقی می‌ماند؛ اما اگر از رعایت نکات گفته شده سر باز بزنید، حتی اگر بهترین و گران‌ترین سیستم دوربین مداربسته دنیا را داشته باشید، همواره خطر هک شدن و از دست رفتن اطلاعات شما را تهدید می‌کند.

    • چگونه امنیت فیزیکی دوربین مداربسته را تامین کنیم؟

    برای حفظ امنیت فیزیکی دوربین مداربسته، ابتدا باید آن را دور از دسترس افراد متفرقه قرار دهید. اگر دوربین یا تجهیزات و کابل‌های آن در درسترس باشند، احتمال سرقت و اقدامات تخریبی عمدی وجود دارد. شما می‌توانید برای جلوگیری از این اتفاق دوربین را داخل یک محفظه قفل دار بگذارید و همچنین دستگاه ضبط را در داخل یا دور از دسترس قرار دهید. همچنین پوشاندن دستگاه با سیم خاردار نیز می‌تواند از دستگاه شما محافظت کند. علاوه بر این باید دقت کنید اگر دستگاه خود را در محیط بیرونی نصب می‌کنید، توانایی مقاومت در برابر شرایط جوی و محیطی را داشته باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.