مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

آشنایی با 11 مدل از تجهیزات دوربین مداربسته

آشنایی با انواع تجهیزات دوربین مداربسته
  • دوربین‌های مداربسته به منظور نظارت و ثبت فعالیت‌ها با رویکرد امنیتی در مکآن‌هایی همچون بانک‌ها، فروشگاه‌ها، مناطق مسکونی و فضاهای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک دوربین برای انجام وظیفه نظارتی خود از تجهیزات مختلفی بهره می‌برد. بعضی از این اجزا مانند DVR به عنوان یک دستگاه اصلی بایستی در هنگام خرید دوربین مدار بسته تهیه شوند. برخی دیگر هم جهت افزودن قابلیت‌های خاص به دوربین CCTV به کار می‌روند. برای آشنایی با انواع مختلف تجهیزات دوربین مداربسته در ادامه همراه ما باشید.

    انواع تجهیزات دوربین مداربسته

    یک سیستم (CCTV) معمولاً از تجهیزات مختلفی تشکیل شده است که با همکاری یکدیگر، ویدیوها را ضبط و ذخیره می‌کنند. در زیر تعدادی از متداول‌ترین تجهیزات دوربین مداربسته آورده شده‌اند:

    بالون تصویر آنالوگ

    بالون‌های ویدئویی یکی از تچهیزات دوربین مداربسته هستند که با نام Balun UTP و بالون CAT۵ نیز شناخته می‌شوند. امکان استفاده از کابل CAT – ۵ و دیگر سیم‌های زوج به هم تابیده را در دوربین مداربسته و نصب دوربین امنیتی HD فراهم می‌کنند. بالون تصویر آنالوگ به نصاب‌ها این امکان را می‌دهد تا به جای استفاده از کابل کواکسیال RG۵۹ سیامی، از تکنیک‌های کابل کشی با ساختار مقرون به صرفه‌تر برای سیم کشی دوربین‌های امنیتی استفاده کنند. با استفاده از بالون‌های تصویر، سیم UTP مانند Cat – ۵ می‌تواند در مسافت‌های طولانی راحت‌تر از کابل کواکسیال و با هزینه کم‌تر کار کند. یک کابل utp cat5 با استفاده از بالون تصویر آنالوگ می‌تواند برای مسافتی در حدود 1500 متر به اجرا درآید.

    کابل برق

    یکی از انواع کابل‌‌ دوربین مداربسته سیم یا همان کابل برق است و نقش اصلی در تامین برق دوربین‌ها دارد. آن‌ها بسته نوع منبع تغذیه می‌توانند جریان برق 12 و 220 ولت را فراهم کنند. معمولا از کابل برق 0.75*2 یا 1*2 برای تغذیه دوربین‌ها استفاده می‌شود. البته در پروژه‌های بزرگتر ممکن است نیاز به کابل با قطر بیشتری باشد.

    دستگاه dvr از انواع تجهیزات دوربین مداربسته

    ضبط کننده فیلم دیجیتال (DVR)

    دستگاه dvr

    دستگاه dvr چیست؟ DVR (ضبط کننده فیلم دیجیتال) یکی از اصلی‌ترین تجهیزات دوربین مداربسته می‌یاشد. این دستگاه برای ضبط و ذخیره تصاویر و فیلم‌های گرفته شده توسط دوربین استفاده می‌شود. دستگاه‌های DVR در ظرفیت‌های ذخیره‌سازی متفاوتی در دسترس هستند و می‌توان آن‌ها را طوری پیکربندی کرد که به‌طور پیوسته یا فقط زمانی که حرکت تشخیص داده می‌شود، فیلم ضبط کنند.

    سیستم‌های DVR همچنین شامل نرم افزارهایی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند فیلم‌های ضبط شده را مشاهده و مدیریت کنند. این نرم افزار را می‌توان از طریق یک مرورگر وب یا یک برنامه نرم افزاری اختصاصی بر روی کامپیوتر یا تلفن همراه در دسترس قرار داد.

    برخی از سیستم‌های پیشرفته DVR نیز ممکن است شامل ویژگی‌های اضافی مانند تشخیص حرکت، قابلیت‌های مشاهده از راه دور و ادغام با دیگر سیستم‌های امنیتی باشند. به طور کلی، یک سیستم DVR یک راه مناسب و قابل اعتماد برای نظارت و ضبط فیلم‌های ویدئویی برای اهداف امنیتی و نظارتی فراهم می‌کند.

    دستگاه nvr از تجهیزات دوربین های مداربسته ip

    ضبط کننده ویدئوی شبکه (NVR)

    دستگاه nvr

    دستگاه nvr چیست؟ یک سیستم NVR (ضبط کننده ویدئوی شبکه) همانند DVR یکی از تجهیزات دوربین مداربسته IP است. NVR نوعی سیستم نظارتی می‌باشد که برای ضبط و ذخیره تصاویر ویدئویی از دوربین‌های IP (پروتکل اینترنت) استفاده می‌شود. برخلاف سیستم DVR (ضبط ویدئوی دیجیتال) که سیگنال‌های ویدیویی آنالوگ را ضبط می‌کند، یک سیستم NVR جریان‌های ویدیویی دیجیتال را از دوربین‌های IP پردازش کرده و آن‌ها را بر روی یک‌هارد درایو ضبط می‌کند.

    اجزای یک سیستم NVR معمولا شامل دوربین‌های IP، یک دستگاه NVR و یک اتصال شبکه است. دوربین‌های IP فیلم ویدئویی ضبط می‌کنند و آن را از طریق شبکه به دستگاه NVR می‌فرستند که فیلم را ذخیره و مدیریت می‌کند. دستگاه NVR می‌تواند یک دستگاه مستقل یا یک برنامه نرم افزاری نصب شده بر روی کامپیوتر یا سرور باشد.

    سیستم‌های NVR چندین مزیت نسبت به سیستم‌های DVR دارند، از جمله ضبط ویدئو با رزولوشن بالاتر، مقیاس پذیری آسان‌تر و دسترسی از راه دور به فیلم ویدئویی. علاوه بر این، سیستم‌های NVR می‌توانند با دیگر تکنولوژی‌های امنیتی مانند سنسورهای حرکتی و سیستم‌های کنترل دسترسی یکپارچه شوند تا یک راه حل امنیتی جامع ایجاد شود.

    به طور کلی، سیستم‌های NVR به طور گسترده‌ای در کاربردهای مختلف مانند امنیت خانگی، نظارت تجاری و امنیت عمومی استفاده می‌شوند تا قابلیت‌های ضبط و مدیریت ویدئویی قابل اعتماد و کارآمد را فراهم کنند.

     هارد دیسک

    هارد درایو

    هارد دیسک

    در سیستم CCTV، هارد دیسک از سری تجهیزات دوربین مداربسته است که به عنوان مکمل با DVR/NVR برای ذخیره سازی تصاویر ضبط شده به کار می‌رود.  یک‌ هارد دیسک (که با نام‌هارد درایو نیز شناخته می‌شود) نوعی دستگاه ذخیره سازی است که برای ذخیره فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌ها استفاده می‌شود.‌ هارد دیسک‌ها معمولا همراه با یک DVR (ضبط کننده ویدئوی دیجیتال) یا یک NVR (ضبط کننده ویدئوی شبکه) استفاده می‌شوند، که فیلم‌های ویدئویی را از دوربین‌ها ضبط کرده و آن را بر روی‌ هارد دیسک ذخیره می‌کنند.

    هارد دیسک‌ها یک انتخاب محبوب برای ذخیره سازی تصاویر ویدئویی در سیستم‌های CCTV هستند زیرا مزایای زیادی نسبت به سایر رسانه‌های ذخیره سازی دارند. به عنوان مثال،‌هارد دیسک‌ها قادر به ذخیره مقادیر زیادی از داده‌ها هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد دوره‌های طولانی از فیلم‌های ضبط شده را ذخیره کنند. آن‌ها همچنین نسبتا سریع و کارآمد هستند و امکان دسترسی سریع به فیلم ذخیره شده را فراهم می‌کنند. علاوه بر این،‌هارد دیسک‌ها بادوام و قابل اطمینان هستند و آن‌ها را برای ذخیره سازی طولانی مدت فیلم‌های ویدئویی مناسب می‌کنند.

    انواع مختلفی از‌ هارد دیسک‌ها در دسترس هستند که از نظر اندازه، ظرفیت و عملکرد متفاوت هستند. سیستم‌های CCTV بسته به اندازه سیستم و مقدار فیلمی که باید ذخیره شود، ممکن است از یک‌هارد دیسک یا چندین‌هارد دیسک استفاده کنند.

    سوییچ و مودم

    SWITCH و MODEM از تجهیزات دوربین مداربسته تحت شبکه هستند. در دوربین‌های IP، سوئیچ، مودم/روتر برای برقراری ارتباط شبکه بین دوربین، NVR و سایر دستگاه‌ها برای دسترسی و مدیریت از راه دور مورد نیاز می‌باشند.

    مطالعه بیشتر: دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

    منبع تغذیه

    Power Supply (یک نوع منبع تغذیه)

    منبع تغذیه

    در یک سیستم CCTV (تلویزیون مدار بسته)، منبع تغذیه یک جز حیاتی است که برق لازم را برای دوربین‌ها، مانیتورها و سایر تجهیزات فراهم می‌کند. چندین نوع منبع تغذیه مختلف وجود دارد که ممکن است در یک سیستم CCTV استفاده شوند، از جمله:

    • آداپتور: اکثر دستگاه‌ها از جمله دوربین مداربسته با جریان برق 12 ولت تغذیه می‌شوند. آداپتورها به عنوان دیوایس پایه همراه اکثر تجهیزات ارائه می‌شود و زمانی که آن‌ها را به پریز برق روی دیوار یا یک دستگاه محافظ وصل می‌کنید با تبدیل برق v220 به 12 ولت برق مورد نیاز دوربین را فراهم می‌کند.
    • جعبه تامین برق (Power supply box): بیشتر سیستم‌های امنیتی تجاری جعبه‌های تامین برق را انتخاب می‌کنند تا تمام کابل کشی‌های خود را مرتب و منظم نگه دارند. جعبه‌های منبع تغذیه نیز به صورت جداگانه از هر دوربین در سیستم شما محافظت می‌کنند و نیاز به پیچیدگی بیشتر را کاهش می‌دهند.
    • باتری: برخی از دوربین‌های مداربسته و سایر تجهیزات ممکن است با باتری کار کنند که می‌تواند یک بار مصرف یا قابل شارژ باشد. این می‌تواند گزینه مناسبی برای دوربین‌هایی باشد که در مکان‌های دور افتاده یا صعب العبور قرار دارند، زیرا نیاز به منبع تغذیه اختصاصی را از بین می‌برد.
    • انرژی خورشیدی: برخی از دوربین‌های مداربسته و تجهیزات دیگر ممکن است با پنل‌های خورشیدی کار کنند که نور خورشید را به برق تبدیل می‌کنند. این می‌تواند یک گزینه مفید برای دوربین‌هایی باشد که در مناطقی قرار دارند که منبع تغذیه سنتی در دسترس نیست.

    مهم است که منبع تغذیه مناسب برای یک سیستم CCTV انتخاب شود تا اطمینان حاصل شود که دوربین‌ها و سایر تجهیزات به درستی کار می‌کنند و قابل اطمینان عمل می‌کنند.

    میکروفون مخصوص

    برخی از دوربین‌های مدار بسته از میکروفن مخصوص داخلی برخوردار هستند. برای انواع دیگری که این ویژگی را ندارند می‌توان از میکروفن‌های صوتی مستقل استفاده کرد. آن‌ها با اتصال به ورودی صوتی دستگاه DVR به راحتی قابلیت صدا را به دوربین‌های نظارتی اضافه می‌کنند.

    لنز دوربین مداربسته

    لنز دوربین مداربسته، قطعه‌ای از شیشه (یا پلاستیک) است که نور دنیای بیرون را روی سنسور تصویربرداری دوربین متمرکز می‌کند. تنها مکانیزم قابل تنظیم این لنز، حلقه فوکوس آن است، با چرخاندن آن می‌تواند تا حد امکان تصویر دوربین را واضح‌تر نماید.

    مانیتور از انواع تجهیزات دوربین امنیتی

    نمایشگر

    مانیتور

    از سری تجهیزات دوربین مداربسته می‌توان به مانیتور اشاره کرد. برای نمایش تصاویر زنده یا ضبط شده توسط دوربین‌ها از یک نمایشگر استفاده می‌شود. مانیتورها می‌توانند از نظر اندازه و رزولوشن متفاوت باشند و برخی سیستم‌ها امکان اتصال چندین مانیتور را فراهم می‌کنند.

    تجهیزات مناسب poe

    برخی از دوربین‌های مداربسته و تجهیزات دیگر ممکن است با استفاده از PoE کار کنند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد بر روی همان کابل اترنت که برای انتقال داده استفاده می‌شود، کار کنند. این می‌تواند یک گزینه مناسب و مقرون به صرفه برای سیستم‌هایی باشد که از کابل‌های اترنت برای اتصال دوربین‌ها و سایر تجهیزات استفاده می‌کنند.

    سخن پایانی

    استفاده از دوربین های مداربسته در دنیای مدرن امروزی تقریباً به یک امر حیاتی تبدیل شده است. جهت راه اندازی دوربین مدار بسته، بایستی حتما تجهیزات دوربین مدار بسته مطابق با اهداف و نیاز خاصی که دارید، تهیه شوند. با این کار می‌توانید بهترین عملکرد را از دوربین امنیتی خود شاهد باشید.

    منبع: kentcam

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • چند نوع سیستم مداربسته وجود دارد؟

    انواع مختلفی از دوربین های CCTV در بازار با قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص وجود دارند. برخی از آن‌ها شامل: دوربین مدار بسته بولت، اسپید دام، پینهول، کیوب، چشم ماهی و… می‌شوند.

    • انواع تجهیزات دوربین مداربسته چیست؟

    در سیستم دوربین مداربسته از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شوند. DVR/NVR، هارد دیسک، منبع تغذیه، کابل برق، مانیتور تعدادی از دستگاه‌های اصلی هستند. انواع دیگر را می‌توانید در همین مقاله مشاهده بفرمایید.

    • NVR در تجهیزات دوربین مدار بسته چیست؟

    (NVR) Network Video Recorder  به معنای ضبط کننده ویدئوی شبکه است. NVRها ویدئو را در فرمت دیجیتال از دوربین‌های IP ضبط می‌کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.