مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

پهنای باند دوربین مدار بسته و اهمیت آن

پهنای باند دوربین مدار بسته
  • امروزه استفاده و راه اندازی دوربین مدار بسته گسترش یافته است و بسیاری از افراد برای کاربردهای گوناگون برای خرید دوربین مدار بسته اقدام می‌کنند. پهنای باند دوربین مدار بسته یک تکنولوژی بسیار مهم است که تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌ها دارد و حجم مشخصی از اطلاعات را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال می‌دهد. باید توجه داشته باشید که کاربرد پهنای باند فقط در دوربین‌های تحت شبکه IP است و در دوربین‌های مدار بسته نیز برای ارسال اطلاعات مختلف به دستگاه ضبط کاربرد دارد.

    برای خرید و دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

    برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

    منظور از پهنای باند چیست؟

    منظور از پهنای باند اطلاعاتی است که از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌گردد. استفاده از پهنای باند سبب می‌شود تا سرعت انتقال اطلاعات بیشتر شود اما توجه داشته باشید که فقط پهنای باند بر سرعت انتقال اطلاعات تاثیر گذار نیست و عوامل مختلف دیگری نیز سبب افزایش سرعت انتقال اطلاعات مختلف از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌شوند.

     پهنای باند دوربین مدار بسته بسیار اهمیت دارد چرا که اطلاعات توسط پهنای باند از دوربین مدار بسته به دستگاه‌های ضبط کننده منتقل می‌گردد. نکته‌ای که درباره پهنای باند بسیار اهمیت دارد، محدودیت آن است. بخصوص زمانی که تعداد دوربین‌ها بسیار زیاد و ابعاد پروژه نیز گسترده باشد، در این صورت برای حل این مشکل باید با نحوه محاسبات نیز آشنا بود.

    دوربین‌های مدار بسته طراحی متفاوتی دارند. باید توجه داشته باشید که هر دوربین بر اساس طراحی خاص خود به میزان مشخصی، از پهنای باند برای ارسال اطلاعات نیاز دارد و بر اساس طراحی دوربین‌ها، پهنای باند اشغال می‌شود.

    علاوه بر این در هنگام نصب باید میزان فضایی که توسط دوربین‌ها اشغال می‌شود؛ محاسبه گردد تا بتوان پهنای باند مناسبی برای دوربین‌های مدار بسته تهیه کرد. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که پهنای باند فقط در دستگاه‌های تحت شبکه کاربرد دارد.

    پهنای باند

    عوامل موثر بر مصرف پهنای باند دوربین

     مقدار پهنای باند، با کیفیت اطلاعات رابطه مستقیمی دارد هر چه میزان فضای ذخیره سازی باند بیشتر باشد، کیفیت فیلم‌ها و تصاویر نیز بیشتر خواهد بود. عوامل موثر بر کیفیت و مصرف پهنای باند دوربین مدار بسته عبارتند از:

    فرمت فشرده سازی

    مهم ترین عاملی که سبب حجم زیاد تصاویر می‌شود کیفیت است، هر چه میزان کیفیت بالاتر باشد حجم تصاویر نیز بالا می‌رود و در نتیجه میزان مصرف پهنای باند بیشتر می‌شود؛ در چنین شرایطی از فرمت فشرده سازی برای کاهش حجم تصاویر استفاده می‌شود.

    تعداد دوربین‌ها

    هر دوربین میزان مشخصی از پهنای باند را اشغال می‌کند و این موضوع بر عملکرد پهنای باند تاثیر خواهد داشت. اگر تعداد دوربین‌ها کم باشد پهنای باند بیشتری نصیب دوربین‌ها می‌شود، اما اگر تعداد دوربین‌ها زیاد باشد میزان مصرف پهنای باند برای هر دوربین نیز کاهش می‌یابد.

    حالت‌های مختلف ضبط

    حالت‌های مختلف ضبط نیز از عوامل دیگری هستند که بر میزان مصرف پهنای باند تاثیر می‌گذارند. برای مثال می‌توان حالت‌های ضبط را به شب و روز تغییر داد که هر کدام از آن‌ها بر روی تصاویر اثر می‌گذارند و سبب افزایش یا کاهش مصرف پهنای باند می‌شوند.

    کاربرد پهنای باند دوربین مدار بسته

    بیشترین کاربرد پهنای باند دوربین مدار بسته در زمینه انتقال اطلاعات از یک نقطه به نقطه دیگر است. البته کاربردهای دیگری مانند کیفیت تصاویر، ویدیوها، انتقال سریع اطلاعات و… نیز دارد.

    محاسبه پهنای باند در دوربین مدار بسته

    نحوه ی محاسبه‌ی پهنای باند دوربین مدار بسته

    محاسبه ی پهنای باند در راه اندازی دوربین مدار بسته بسیار اهمیت دارد، این محاسبات حتما باید انجام شوند چرا که بسیار مهم هستند و در صورتی که قبل از نصب دوربین، پهنای باند محاسبه نشود بعدها مشکلات بسیار زیادی به وجود خواهد آمد که در نهایت سبب کاهش نرخ فریم، قطع تصاویر، مختل شدن تصاویر و… می‌گردد.

     توجه داشته باشید که محاسبات باید به صورت دقیق و بدون هیچ گونه ایرادی انجام شوند تا در زمان استفاده از دوربین مشکلی به وجود نیاید. در محاسبات پهنای باند دوربین مدار بسته باید نوع کابل، نوع سوئیچ، محاسبات پهنای باند ورودی، خروجی دستگاه NVP تحت شبکه مشخص شوند. پس از آنکه دوربین به صورت دقیق جانمایی شد و تمامی اطلاعات لازم محاسبه شد، می‌توان پهنای باند مصرفی هر کدام از دوربین‌ها را مورد محاسبه قرارداد.

    پهنای باند مصرفی دوربین‌های مدار بسته باید بر اساس رزولوشن انجام شود که در حالت CBR با انکودینگ h264 و ۲۵ فریم در ثانیه به صورت‌های زیر خواهد بود.

    • دوربین آی پی 2 مگاپیکسل: حدود 7 الی 8 مگابیت در ثانیه
    • دوربین آی پی 3 مگاپیکسل: حدود 8 الی 12 مگابیت در ثانیه
    • دوربین آی پی 5 مگاپیکسل: حدود 20 مگابیت در ثانیه
    • دوربین آی پی 10 مگاپیکسل: حدود 40 تا 41 مگابیت در ثانیه

    البته با نصب بسیاری از اپلیکیشن‌ها می توان پهنای مصرفی باند را محاسبه کرد، در محاسبه پهنای باند اولین چیزی که باید به آن دقت شود واحدهایی هستند که سرعت اندازه گیری آن‌ها بالا است.

    مشکلات میدانی پهنای باند

    پهنای باند دوربین مدار بسته یک عامل اثر بخش در سیستم‌های امنیتی است، در برخی مواقع ممکن است سرعت اینترنت کم باشد و پهنای باند نتواند اطلاعات را به طور کامل و با کیفیت انتقال دهد، این مشکل پهنای باند بسیار مهم است و در صورت تامین نشدن پهنای باند مناسب ممکن است کیفیت فیلم برداری و تصاویر نیز بسیار کاهش یابد.

     پهنای باند مصرفی برای تمامی دوربین‌ها باید به میزان لازم تامین شود در صورت تامین نشدن پهنای باند، اطلاعات و فیلم‌های ارسالی در خطر می‌افتند و یا ممکن است اطلاعات با تاخیر ارسال شوند. زمانی که پهنای باند برای تمامی دوربین‌ها فضای کافی داشته باشد کیفیت فیلم‌ها و تصاویر نیز بالا می‌رود و به صورت واضح ضبط می‌شوند.

    اهمیت استفاده از دوربین مدار بسته

    اهمیت استفاده از دوربین مدار بسته

    استفاده از دوربین‌های مدار بسته اهمیت بسیار زیادی دارد و بیشترین مزایا و اهمیت آن‌ها در هنگام وقوع جرم و یافتن مجرمان است. به عنوان مثال، وجود دوربین‌های مدار بسته سبب ترساندن مجرمان می‌شود، اگر شخصی برای دزدی به مکانی برود و در آنجا دوربین‌های مدار بسته را مشاهده نماید ممکن است بترسد و دست از دزدی بردارد. به بیان دیگر در مکان‌هایی که دوربین وجود ندارد مجرم به راحتی می‌تواند کار خود را بدون ترس انجام دهد. همچنین در صورت سرقت می‌توان از طریق فیلم، سارق را پیدا کرد.

    نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته

    پس از آنکه افراد دوربین مورد نظر خود را انتخاب کنند باید به فکر نصب و راه اندازی صحیح آن باشند، نصب کردن صحیح دوربین‌ها بسیار مهم است و تاثیر فراوانی بر عملکرد آن‌ها دارد. در ادامه برخی نکات راه اندازی و نصب دوربین مدار بسته را ذکر خواهیم کرد.

    محل نصب دوربین‌ها

    استفاده از دوربین در مکان‌هایی که نیازی به آن‌ها نیست، ناکارآمد است و هزینه‌های اضافی برای افراد به دنبال دارد. کارایی دوربین‌ها زمانی است که در مکان مناسبی نصب شوند، اولین اقدام برای نصب دوربین مدار بسته مشخص کردن مکان آن‌ها است. بنابراین ابتدا بهترین محل نصب دوربین مدار بسته را انتخاب کنید.

    تجهیزات لازم

    پس از مشخص نمودن جای دوربین‌ها باید به سراغ تجهیزات لازم بروید. این تجهیزات معمولا شامل یک دستگاه ضبط، کابل دوربین و… هستند. پس از خرید دوربین مدار بسته و تمامی تجهیزات لازم می‌توانید دوربین‌ها را در مکان‌هایی که مشخص کرده‌اید نصب نمایید. بهترین مکان برای نصب دوربین‌های مدار بسته  دیوارها، درهای ورودی، فضاهای غیر خصوصی، آشپزخانه، سالن، راه پله، بالکن، راهرو، ایوان، پنجره به سمت خیابان و… هستند، البته افراد در مکان‌های دیگری نیز می‌توانند دوربین‌ها را نصب کنند.

    نکات مهم هنگام خرید دوربین مدار بسته

    هنگام خرید دوربین باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشید. یکی از عواملی که در هنگام خرید باید به آن توجه شود ویژگی دوربین ها است، انواع مختلفی از دوربین‌های مدار بسته وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و افراد با توجه به ویژگی و شرایط خود می‌توانند آن‌ها را انتخاب نمایند. به همین دلیل مطالعه مقاله راهنمای خرید دوربین مداربسته می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

     از جمله ویژگی‌های مهم دوربین می‌توان به کیفیت تصاویر دوربین‌ها، دید در شب، سنسورهای صدا و حرکت، کنترل از راه دور و… اشاره کرد. نکته‌ی دیگری که هنگام خرید نیازمند توجه است نوع دوربین است، هر کدام از انواع دوربین‌ دوربین مدار بسته را می‌توان در مکان‌های مختلفی نصب کرد افراد می‌توانند با مشخص کردن مکان مورد نظر دوربین مدار بسته مناسب را انتخاب نمایند.

     توجه داشته باشید که قیمت دوربین‌ها از عوامل بسیار مهمی است که هنگام خرید باید به آن توجه کرد. سعی کنید صرفا به دلیل بالا بودن قیمت، دوربین‌های قدیمی و بی کیفیت را خریداری نکنید چرا که ممکن است بعدها پشیمان شوید.

    انتقال اطلاعات با پهنای باند

    آیا دوربین مدار بسته تحت شبکه دائما از پهنای باند استفاده می‌کند؟

    باید گفت که دوربین‌های مدار بسته همیشه از پهنای باند استفاده نمی‌کنند. بلکه تنها زمانی که داده‌ها را از طریق شبکه انتقال می‌دهند از پهنای باند استفاده می‌کنند. البته انتقال داده‌ها زمانی رخ می‌دهد که به دوربین از راه دور نیز دسترسی داشته باشید. همچنین هنگامی که داده‌ها به صورت فعال منتقل نمی‌شوند نیز ممکن است دوربین مدار بسته برای کارهایی مانند حفظ امنیت شبکه، اتصال شبکه و به روزرسانی وضعیت دوره‌ای از پهنای باند استفاده نماید.

    اگر افراد بخواهند استفاده از پهنای باند توسط دوربین‌ها را به حداقل برسانند باید به تنظیمات دوربین‌ها دقت کنند و آن‌ها را بر اساس نیازهای خاص سیستم تنظیم نمایند. البته نرخ فریم، رزولوشن مناسب، تنظیمات فشرده سازی و… می‌توانند عملکرد دوربین‌ها را بهینه نماید و استفاده آن‌ها از پهنای باند در مواقع غیر ضروری را به حداقل برسانند.

    برای خرید و دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

    برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

    سخن پایانی

    امروزه با گسترش تکنولوژی، افراد بسیاری از دوربین‌های مدار بسته استفاده می‌کنند، کاربرد این دوربین‌ها زیاد است و می‌تواند در ثابت کردن جرم‌های مختلف به افراد کمک فراوانی نماید. پهنای باند دوربین مدار بسته اهمیت زیادی دارد و می‌تواند در کمترین زمان ممکن اطلاعات را با کیفیت بالا انتقال دهد.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • پهنای باند چیست و چه تاثیری روی دوربین مدار بسته دارد؟

    پهنای باند میزان داده‌هایی است که بین دوربین و سیستم ضبط و انتقال می‌شود. پهنای باند بیشتر بهترین کیفیت تصویر و انتقال داده‌ها را تضمین می‌کند.

    • چه عواملی بر پهنای باند تاثیر می گذارند؟

    فرکانس تصویر، رزولوشن تصویر، تعداد دوربین ها، نوع فشرده سازی تصویر و …

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.