هیچ محصولی یافت نشد.

از جمله اجزای مهم و کاربردی که در ساختار شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند، انواع پچ کوردها هستند. اتصال دستگاه‌‌ها به یکدیگر و به شبکه‌‌های مختلف، از طریق این قبیل تجهیزات صورت می‌گیرد. در ادامه این مطلب با انواع آن‌ها، کاربرد و مزایای آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد تا اگر قصد خرید پچ کورد را دارید، راحت تر بتوانید تصمیم بگیرید.

خرید پچ کورد شبکه

تعریف پچ کورد

پچ کورد چیست؟  Patch cord به مجموعه‌ای از کابل‌های شبکه گفته می‌شود که در اتصال تجهیزات و دستگاه‌های مختلف شبکه به هم یا به پنل‌های پچ، مورد استفاده قرار می‌گیرند. پچ کوردها در دور سر خود دارای کانکتورهای RJ-45 بوده و معمولا در سایزهای ۱، ۲، ۳ و ۵ متری در بازار عرضه می‌شوند. همچنین با توجه به سرعت مورد نیاز برای انتقال داده نیز از انواع مختلف پچ کورد استفاده می‌شود.

کاربرد پچ کورد شبکه

Patch cord شبکه به واسطه کانکتورهایی که دارند جهت اتصال موقت یا پچ کردن انواع دستگاه‌های شبکه به هم و همچنین انتقال سیگنال به کار می‌روند. انواع مختلف الکتریکی یا نوری آن‌ها در اتصال تجهیزات و دستگاه‌های شبکه مانند اتصال سوئیچ به کامپیوتر یا سوئیچ شبکه به روتر، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل اگر قصد خرید کامپیوتر یا سوئیچ شبکه را دارید، درباره خرید پچ کورد نیز فکر کنید.

ویژگی های پچ کورد

هر پچ کوردی که در اتصال تجهیزات شبکه به کار می‌رود، دارای یک سری ویژگی‌های مشخص است. از جمله این که انوع مختلف پچ کورد باید رابط‌ها و کانکتورهای مناسب هر تجهیزات را برای اتصال داشته باشند. چنانچه پچ کورد از جنس مس باشد دارای رابط‌های TERA، RJ45  یا GG45 در ابتدا و انتهای خود است و اگر از فیبر نوری باشد، معمولا دارای کانکتورهای مدل ST، MTRJ، SC، LC می‌باشد. البته در برخی موارد Patch cord با رابط‌های چندگانه و ترکیبی نیز ممکن است وجود داشته باشد. همچنین بعضی از پچ کوردهای مسی همراه با محافظ تولید می‌شوند.

انواع پچ کوردهای شبکه

انواع پچ کورد

قبل از خرید پچ کورد بهتر است با انواع آن‌ها در کابل کشی شبکه معمولا با توجه به برخی ویژگی‌ها مانند طول، کاربرد، جنس و شرایط شبکه به چندین نوع مختلف تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه این مطلب انواع مختلف پچ کورد را بررسی خواهیم کرد.

  • انواع Patch cord بر اساس طول

با توجه به فاصله دستگاه‌هایی که قصد اتصال آن‌ها با پچ کورد را داریم، می‌توان از متراژهای استاندارد پچ کورد استفاده کرد. هر چند اندازه‌های استاندارد پچ کورد شامل پنج سایز از 1 متر تا 5 متر می‌باشد ولی انواع مختلف 0.5 و 10 نیز تولید می‌شود.

  • انواع Patch cord بر اساس جنس روکش

می‌توان انواع پچ کورد را  بر اساس نوع روکش آن‌ها نیز تقسیم بندی نمود که معمولا با توجه به جنس روکش به انواع LSZH، PE، PVC دسته بندی می‌شوند.

  • انواع پچ کورد بر اساس نوع کابل مورد استفاده

Patch cord های مسی با توجه به نوع کابل به دو دسته شیلددار یا SFTP و بدون شیلد یا UTP تقسیم می‌شوند. بر همین اساس مهمترین انواع مختلف پچ کورد با توجه به نوع کابل شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. Patch cordUTPکه کاربرد زیادی در شبکه‌ها دارد و هیچ شیلد یا فویلی بر روی رشته‌های مسی آن وجود ندارد.
  2. Patch cordFTPکه در آن 4 جفت رشته‌های پچ کورد با فویل پوشیده می‌شوند
  3. Patch cordSTPکه دارای یک لایه شیلد در ساختار داخلی است که می‌تواند در مقابله با نویز موثر باشد.
  4. Patch cord که به منظور مقاومت در برابر نویز و امواج الکترومغناطیسی، فویل و شیلد به صورت همزمان در ساختار آن‌ها استفاده شده است.
  • انواع پچ کورد بر اساس نوع بستر ارتباطی

یکی از مهمترین انواع تقسیم بندی پچ کوردها بر اساس بستر ارتباطی انجام می‌شود که شامل Patch cord مسی و پچ کورد فیبر نوری می‌شود. نوع مسی آن‌ها، با تجهیزات عادی شبکه سازگاری دارند و در واقع همان کابل‌های شبکه مسی هستند که زوج‌های آن‌ها به هم تابیده است. نوع فیبر نوری نیز که در شبکه‌های کابل نوری کاربرد دارند، در دو نوع تک رشته simplex و دو رشته duplex ساخته می‌شوند.

  • انواع پچ کورد بر اساس مود مورد استفاده

این تقسیم بندی تنها در بستر فیبر نوری کاربرد دارد و شامل پچ کوردهای تک حالته یا سینگل مود و پچ کوردهای چند حالته یا مالتی مود می‌شوند.

  • انواع پچ کورد بر اساس سرعت و پهنای باند

گاهی اوقات تقسیم بندی پچ کورد بر اساس سرعت و پهنای باند صورت می گیرد. در پچ کورد های مسی این تقسیم بندی بر اساس کتگوری کابل بوده و در پچ کوردهای فیبر نوری نیز بر اساس مدل آن‌ها مانند os1, os2, om1, om2, om3 دسته بندی می شوند.

  • انواع پچ کورد مسی بر اساس پهنای باند

با توجه به ظرفیت انتقال داده و پهنای باند نیز انواع مختلفی از Patch cord وجود دارد. این دسته بندی یا کتگوری پچ کوردها از شماره Cat۱ تا Cat۸ وجود دارد که البته تنها پچ کوردهای Cat۵ به بعد که سرعت انتقال داده بالاتر از 100 مگابایت دارند، در شبکه‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایا خرید پچ کورد

مزایای خرید پچ کورد شبکه

ممکن است از نظر برخی افراد غیر متخصص استفاده از پچ کورد در نصب تجهیزات شبکه، امری غیر ضروری به نظر برسد و  استفاده از کابل و  سوکت زنی را ترجیح بدهند. این نگرش در عدم به کارگیری این قطعه، اگرچه ممکن است در مقیاس‌های کوچک شبکه کارآیی داشته باشد؛ اما در شبکه‌های گسترده عملا امکان پذیر نیست و مشکلات فراوانی به بار خواهد آورد. خرید پچ کورد و استفاده از آن در اتصال تجهیزات مختلف شبکه مزایای متعددی دارد که از جمله مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • صرفه جویی در زمان

استفاده از کابل و سوکت در شبکه‌های گسترده با بیشمار اتصالات موجود، منجر به اتلاف وقت زیادی در زمان راه اندازی خواهد شد. اما با به کارگیری انواع مختلف Patch cord ، سرعت راه اندازی شبکه به مراتب بیشتر می‌شود.

  • نیاز به نیروی انسانی کمتر

با به کارگیری Patch cord های آماده می‌توان بخشی از ابزار و نیروی انسانی مورد نیاز برای کابل کشی و سوکت زنی را حذف کرد و این اقدام موجب پایین آمدن هزینه راه اندازی شبکه می‌شود.

  • کاهش درصد خطا

در زمان سوکت زنی کابل‌های شبکه احتمال بروز خطای انسانی و بروز اختلال در شبکه وجود دارد که جایگزینی با پچ کورد تا حد زیادی از این اشتباهات می‌کاهد.

  • تنوع رنگی پچ کوردها

استفاده از رنگ‌های متنوع برای اتصالات مختلف موجب سهولت در عیب یابی و سرویس‌های دوره‌ای شبکه خواهد شد.

  • صرفه جویی در مصرف کابل

به دلیل اندازه‌های کوتاه این قطعات ، میزان کمتری کابل در اتصالات استفاده می‌شود و همچنین طول کمتر کابل‌ها نیز تاثیر به سزایی در کاهش نویز بر روی داده‌ها دارد.

تفاوت کابل شبکه با پچ کورد چیست

 تفاوت Patch cord و کابل شبکه

با توجه به آنچه تا کنون در مورد انواع مختلف Patch cord و همچنین مزایای این تجهیزات گفته شد؛ می‌توانیم تفاوت پچ کوردها و کابل های شبکه را به صورت زیر بیان کنیم:

  • نصب و خرید کابل شبکه در مقایسه با استفاده از پچ کوردها به دلیل اتلاف زمان برای سوکت زنی دو سر کابل ، بیشتر طول می‌کشد.
  • نیروی انسانی مورد نیاز برای راه اندازی یک شبکه کامپیوتری با استفاده از اتصالات Patch cord به مراتب کمتر است و در نتیجه در دراز مدت هزینه مصرفی نیز کمتر خواهد بود.
  • احتمال بروز خطا در سوکت زدن کابل توسط نیروی انسانی بیشتر است؛ چنانچه سیم ها به اشتباه پانچ شده باشند، انتقال داده ها در شبکه با اختلال روبرو خواهد شد. در مقابل استفاده از پچ کورد به دلیل اینکه اتصالات در کارخانه نصب شده و تست می‌شوند، ضریب این اشتباهات را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از کابل‌های کوتاه پچ کورد نسبت به کابل‌های شبکه، موجب کاهش استفاده از کابل می‌شود و همچنین به کارگیری این پچ کوردها به دلیل طول کمتر نویز کمتری نیز در انتقال داده‌های ارسالی ایجاد می‌کند.
  • تنوع رنگ پچ کوردها در مقایسه با کابل‌های شبکه بیشتر است و همین موضوع باعث می‌شود تا اتصالات مختلف به راحتی تشخیص داده شوند و تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز ساده‌تر شود.
  • Patch cordها به دلیل سوکت زنی با دستگاه‌های کارخانه معمولا شکیل ترند و موجب زیبایی بیشتر نمای کار در اتصالات شبکه می‌شوند.

 آیا می توان از Patch cord به عنوان کابل اترنت استفاده کرد؟

از نظر طول، معمولا Patch cord ها از کابل‌های اترنت کوتاه ترند، با این وجود چنانچه به دلیل شباهت عملکرد هر دوی این کابل‌ها، می‌توان از آن‌ها نیز در صورت نیاز به عنوان کابل اترنت استفاده نمود. هرچند پچ کورد و کابل اترنت در میزان انتقال سیگنال در مسافت‌های طولانی با هم تفاوت دارند؛ اما همان گونه که گفته شد به دلیل عملکرد یکسان این کابل‌ها امکان جایگزینی آن‌ها وجود دارد. اما نکته مهم این است که این جایگزینی باید توسط افراد متخصص صورت گیرد.

قیمت پچ کوردها

قیمت پچ کورد

یکی از فاکتورهای مهم در استفاده و خرید پچ کوردها قیمت و هزینه خرید این تجهیزات است. از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار در قیمت انواع پچ کورد عبارتند از:

  • متراژ
  • برند
  • نوع استاندارد یا رده‌ Patch cord
  • نوع شیلد و روکش Patch cord

خرید پچ کورد

پس از آگاهی از چگونگی قیمت گذاری، نوبت به خرید پچ کورد می‌رسد. فراموش نکنید که تهیه انواع پچ کورد باید پس از مشورت با افراد متخصص و با داشتن آگاهی از انواع پچ کورد موجود در بازار و ساختار و مکان استفاده از انواع مختلف این پچ کوردها در شبکه صورت گیرد. همچنین سعی کنید پچ کوردهایی را بخرید که با کیفیت بوده و تولید برندهای معتبر باشند تا در آینده نیاز به صرف هزینه مجدد برای تعویض یا تعمیرات زود هنگام شبکه نباشد.

فناوران آتیه گئومات

سوالات متداول

  • پچ کورد چیست؟

پچ کورد یا Patch Cord کابل کوتاهی است که برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر در شبکه‌های کامپیوتری یا تجهیزات شبکه استفاده می‌شود. این کابل‌ها معمولاً دارای اتصالات RJ-45 برای شبکه‌های Ethernet هستند.

  • آیا کابل‌های پچ کورد به طور مرتب نیاز به تعویض دارند؟

کابل‌های پچ کورد ممکن است به مرور زمان دچار کمیت‌کاری یا خرابی شوند. اما با نگهداری و استفاده صحیح، معمولاً می‌توانند مدت زمان طولانی‌تری به خوبی عمل کنند.