مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

مقالات

10 نکته اساسی برای ایمنی اتاق سرور

افزایش امنیت اتاق سرور
  • اتاق سرور مکانی است که سرورهای کامپیوتر و سایر سخت افزارهای مرتبط را در خود جای می دهد و شبکه و عملیات دیجیتال شما را آنلاین نگه می دارد. ایمنی اتاق سرور از جمله موارد مهم است که باید آن را درنظر گرفت. باتوجه به اینکه اتاق سرور مکانی برای پشتیبانی سرور است، این نکته حائز اهمیت است که اتاق‌های سرور از نظر فیزیکی از بقیه تجهیزات در یک دفتر جداگانه قرار می‌گیرند، بنابراین این امکان وجود ندارد که آن‌ها را با اتاق‌های دیگر یا فضاهای ذخیره سازی ترکیب کرد. سرورها ماشین‌های دقیقی هستند که اگر به درستی با آنها رفتار نشود، خرابی آنها می‌تواند کل تجارت شما را تحت تأثیر خود قرار دهد.سرورها دارایی‌های دیجیتال شما را ذخیره می‌کنند، که اغلب شامل داده‌های حساس و نسخه‌های پشتیبان است. در اصل اتاق سرور قلب هر امکاناتی با عملکرد بالا است و از آنجایی که سرورها می‌توانند بسیار گران باشند، آن‌ها یک سرمایه‌گذاری مالی و همچنین یک تصمیم تجاری محکم محسوب می‌شوند.

    مهم‌ترین مواردی که برای ایمنی اتاق سرور باید رعایت کرد

    هر کسب‌وکاری نیازهای متفاوتی خواهد داشت و انواع مختلفی از سرورها را خریداری می‌کند، از سرورهای کوچک گرفته تا قفسه‌های ماشین‌هایی که روی‌هم چیده شده‌اند. شما تصمیم می‌گیرید که می‌خواهید سرورهای شما چقدر اختصاصی باشد. هیچ راه کامل و 100 درصد تضمینی برای ایمن نگه‌داشتن شبکه و سرورهای شما از آسیب وجود ندارد، اما نکات زیر در این لیست راه حلی موثر برای پشتیبانی شبکه و سرور در شروع مسیر افزایش ایمنی اتاق سرور شما خواهد بود.

    تامین امنیت و ایمنی اتاق سرور برای جلوگیری از دسترسی‌های غیرمجاز و حفاظت از داده‌های حساس حیاتی است.

    حفظ ایمنی اتاق سرور برای تضمین پایداری و امنیت اطلاعات و تجهیزات شبکه ضروری است.

    برای مثال بهینه‌سازی خنک‌کننده اتاق سرور برای حفظ عملکرد، قابلیت اطمینان و بهره‌وری انرژی تجهیزات مرکز داده بسیار مهم است. از طرفی اپراتورهای مرکز داده می‌توانند با اجرای استراتژی‌هایی مانند مدیریت مناسب جریان هوا، انتخاب سیستم‌های خنک‌کننده کارآمد، نظارت بر شرایط محیطی و اتخاذ شیوه‌های صرفه‌جویی در انرژی، به کنترل دما و رطوبت مطلوب دست یابند. درنتیجه برای حفظ ایمنی سرورهای خود باید چک‌لیستی از نکات امنیتی داشته باشید که راهنمای‌ شما در این کار شود.

    تهویه مناسب

    کامپیوترها هنگام کارکردن، گرما تولید می‌کنند. احتمالاً گرمای ناشی از زیر لپ‌تاپ را تجربه کرده‌اید و آن فن کوچک و دائماً در حال چرخش را شنیده‌اید. انواع مختلف سرورها می‌توانند به طور تصاعدی قدرتمندتر از یک لپ‌تاپ باشند، بنابراین به خنک‌کنندگی بیشتری نسبت به چیزی که یک فن معمولی می‌تواند ارائه دهد نیاز دارند. اگر سرورهای شما بیش از حد گرم شوند، مشکلات یا نقص‌های ناشی از آن می‌تواند بر عملکرد رایانه در کل دفتر تأثیر بگذارد، طول عمر سرور را کاهش دهد و حتی باعث آسیب سخت‌افزاری قابل‌توجهی شود؛ بنابراین، یکی از موارد ضروری در راه اندازی اتاق سرور و ایجاد امنیت برای آن، تجهیز اتاق سرور به یک سیستم AC مناسب است.
    استاندارد صنعت این است که سرورها را در اتاق خود ذخیره کنید، به‌خصوص اگر از چندین دستگاه استفاده می‌کنید. اگر بیش از یک سرور در یک اتاق ذخیره می‌شود، مطمئن شوید که آنها به‌صورت استراتژیک قرار گرفته‌اند تا حداکثر استفاده از فضا را ممکن کند و درعین‌حال مطمئن شوید که می‌توانند خنک شوند. موقعیت اتاق سرور در طرح ساختمان نیز مهم است – اگر در منطقه‌ای باشد که به طور طبیعی بسیار گرم می‌شود یا حتی در مکانی بدون دسترسی زیاد به سیستم تهویه‌مطبوع باشد، شما همان توانایی را در مقیاس‌بندی نخواهید داشت.

    در مقاله امنیت سرور چیست ، راه‌های افزایش امنیت سرور را بخوانید.

     

    نصب سنسورهای حرکتی

    سنسورهای حرکتی به‌عنوان بخشی ضروری از سیستم‌های امنیتی کسب‌وکار مطرح می‌شوند و نقش مهمی در حفاظت از محیط‌های تجاری دارند. این سنسورها که به‌طورکلی به‌عنوان سنسورهای مادون‌قرمز غیرفعال (PIR) شناخته می‌شوند، تغییرات دما را تشخیص داده و در صورت تشخیص حرکت یا دسترسی غیرمجاز، آلارم‌های امنیتی را فعال می‌کنند. این سنسورها با استفاده از الگوریتم‌های داخلی، بین حرکت‌های کوچک و حضور انسان‌ها تفاوت قائل می‌شوند و به‌این‌ترتیب، از بروز آلارم‌های کاذب جلوگیری می‌کنند. به عنوان مثال، سنسورهای حرکتی مدرن از فیلترهای دیجیتال برای تحلیل داده‌های دریافت‌شده استفاده می‌کنند. این فیلترها می‌توانند حرکات طبیعی مانند افتادن برگ‌ها یا حرکت حیوانات کوچک را از حرکات مشکوک‌تر و با اهمیت‌تر تفکیک کنند.

    علاوه بر این، سنسورهای حرکتی می‌توانند در مکان‌هایی مانند اتاق‌های سرور نصب شوند تا فعالیت‌های مشکوک را ثبت و ضبط کنند و اطلاعات مهمی را برای بهبود امنیت فراهم آورند. این اطلاعات می‌توانند شامل زمان‌های دسترسی به اتاق سرور و هویت افرادی باشند که وارد اتاق شده‌اند که این امر به مدیران امکان می‌دهد تا در صورت بروز هرگونه دسترسی غیرمجاز، به‌سرعت واکنش نشان دهند.

    بررسی امنیت فیزیکی

    برای جلوگیری از افزایش دما و گرمای بیش از حد دستگاه‌ها، اتاق‌های سرور باید بدون پنجره باشند تا از تابش مستقیم نور خورشید مصون بمانند. سقف‌ها اتاق سرور باید حداقل 9 فوت ارتفاع داشته باشند تا فضای بیشتری برای رشد وجود داشته باشد و فضای بیشتری برای دفع گرما ایجاد شود. درهای اتاق سرور نیز ویژگی منحصر به فرد دارند، به این معنی که آنها باید حداقل 42 اینچ عرض و حداقل 8 فوت ارتفاع داشته باشند که امکان نصب آسان سرورهای بزرگتر را فراهم می کند. کف ها باید از مواد ضد الکتریسیته ساکن ساخته شوند تا جابجایی آسان تر شود تا از ضربه جلوگیری شود. به یاد داشته باشید که اگر فضا برای رشد کردن را دنظر بگیرید دیگر نیازی به‌صرف هزینه برای جابه‌جایی سرورهای خود هر چند ماه یا چند سال نیست.

    دریافت نسخه پشتیبان از داده‌ها (بک‌آپ)

    استراتژی پشتیبان‌گیری از سرور شامل ایجاد یک کپی از داده‌های ذخیره شده بر روی یک سرور است. این کپی باید در یک رسانه متفاوت و ایده‌آل در یک مکان متفاوت ذخیره شود. پشتیبان‌گیری‌ها یک کپی قابل‌دسترس از داده‌های موجود بر روی سرور را فراهم می‌کنند که امکان بازیابی آن‌ها را در صورت ازدست‌رفتن یا فاسدشدن داده‌های اصلی می‌دهد.
    راه‌حل‌های داخلی داده‌ها را در سرورهای یک مرکز داده داخلی که به‌صورت داخلی مدیریت و نگهداری می‌شود ذخیره می‌کند. اگرچه یک تغییر چشمگیر از راه‌حل‌های داخلی به راه‌حل‌های سرور ابری رخ‌داده است، بسیاری از سازمان‌ها تصمیم می‌گیرند سیستم‌های قدیمی خود را در محل به‌تنهایی یا در ارتباط با ابر در یک محیط ترکیبی کار کنند. البته باید مدنظر داشته باشید که هنگام ایجاد یک استراتژی پشتیبان‌گیری از سرور، موارد زیادی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید.

    نصب سیستم اطفای حریق

    آتش‌سوزی می‌تواند با سرعت زیاد آسیب قابل‌توجهی به فضای سرور شما وارد کند که منجر به ازدست‌رفتن داده‌ها، خرابی یا حتی توقف کامل عملیات می‌شود؛ بنابراین، یک سیستم حفاظت از آتش قوی برای کاهش خطرات آتش‌سوزی و مدیریت سریع و کارآمد هر گونه آتش‌سوزی حیاتی است. استقرار محافظ‌های آتش‌نشانی یک عنصر حیاتی در ایمنی و محافظت از اتاق سرور در برابر خطرات آتش‌سوزی است. با آموزش کافی به کارکنان خود آنها قادر می‌شوند تا به‌دقت همه شرایط اتاق را زیر نظر بگیرند و تهدیدات احتمالی مانند پریزهای برق بیش از حد و سیم‌کشی معیوب را شناسایی کنند. از سوی دیگر، تشخیص و مداخله به‌موقع توسط نگهبانان از تشدید مسائل به مشکلات مهم‌تر جلوگیری می‌کند. همچنین داشتن یک طرح ایمنی آتش‌نشانی ضروری است که اقداماتی را که در صورت وقوع آتش‌سوزی باید انجام دهید، مشخص کند. این طرح باید شامل مراحل تخلیه، اطلاعات تماس اضطراری و جزئیات نحوه خاموش‌کردن ایمن تجهیزات باشد.

    کنترل دما

    مدیریت دما و رطوبت در اتاق سرور برای حفظ شرایط بهینه عملیاتی تجهیزات حیاتی است. دمای ایده‌آل برای اتاق سرور بین 18 تا 27 درجه سانتیگراد (64 تا 80 درجه فارنهایت) و سطح رطوبت مطلوب بین 40 تا 60 درصد رطوبت نسبی است. برای جلوگیری از گرم‌شدن بیش از حد سرورها و تجهیزات، استفاده از سنسورهای دما و سیستم‌های نظارتی برای پایش مداوم دما و ثبت نوسانات دمایی در اتاق سرور ضروری است. همچنین، مدیریت جریان هوا و تقسیم‌بندی اتاق سرور به مناطق بر اساس نیازهای دمایی و موقعیت‌بندی مؤثر قفسه‌های سرور و سیستم‌های خنک‌کننده برای تضمین توزیع دمای متعادل و یکنواخت در سراسر اتاق ضروری است.

    کنترل دمای اتاق سرور برای حفظ عملکرد بهینه و جلوگیری از خرابی تجهیزات ضروری است.

    توجه به دما و رطوبت در حفظ ایمنی اتاق سرور مهم است

    استفاده از دستگاه‌های کنترل رطوبت یا سیستم‌های رطوبت‌زدایی برای حذف رطوبت اضافی از اتاق سرور نیز مهم است تا از تشکیل شبنم روی تجهیزات، خوردگی، آسیب‌های الکتریکی و ازدست‌دادن داده‌ها جلوگیری شود. این اقدامات پیشگیرانه به حفظ یکپارچگی داده‌ها و کاهش خاموشی‌ها کمک می‌کنند و بهره‌وری انرژی را بهبود می‌بخشند.

    استفاده از قفل‌های پیشرفته

    ضمن اینکه درها باید همیشه قفل باشند، لازم است هشدارهای درب را در هر نقطه قابل دسترسی به اتاق سرور نصب کنید. همچنین می‌توانید روی نظارت تصویری سرمایه‌گذاری کنید که یک‌لایه امنیتی اضافی در آن نقاط دسترسی است. سیستم‌های نظارتی پس از ضبط، ویدئو را برای مدت مشخصی ذخیره می‌کنند، بنابراین لازم نیست نگران ازدست‌دادن فیلم ها از طریق نفوذی و یا راه‌های دیگر باشید.
    با نظارت مداوم ویدئویی یا زنگ هشدار، یک سیاست دقیق بازدیدکننده را اجرا کنید. برای کارکنان مجاز، نشان‌های شناسه صادر کنید و دسترسی به هر کسی را که نیازی به ورود به اتاق سرور ندارد محدود کنید. اگر از قبل به یک سیستم کنترل دسترسی دارید، این کار حتی ساده‌تر خواهد بود. فقط مجوز امنیتی کارکنان سرور خود را مجدداً پیکربندی کنید. ایمن‌سازی اتاق سرور خود با سیستم کنترل دسترسی مبتنی برابر Kisi به شما این امکان را می‌دهد که هر یک از ویژگی‌های فوق را به همراه بسیاری از گزینه‌های دیگر ادغام کنید.
    کنترل دسترسی بیومتریک، با استفاده از ویژگی‌های فیزیکی مانند اثر انگشت یا تشخیص چهره، امنیت بی‌نظیری را با حذف امکان تکرار یا سرقت ارائه می‌کند. کارت‌های کلیدی غیرضروری می‌شوند و خطر مفقودشدن یا سرقت را کاهش می‌دهند و به دلیل محافظت بیشتر در محیط‌های با امنیت بالا، مانند اتاق‌های سرور، محبوبیت فزاینده‌ای دارند.

    قفسه‌بندی

    قفسه‌های سرور به‌عنوان یک چارچوب استاندارد برای سازماندهی و نگهداری تجهیزات IT مختلف، از جمله سرورها، دستگاه‌های شبکه، سیستم‌های ذخیره‌سازی و سایر اجزای سخت‌افزاری استفاده می‌شوند. این قفسه‌ها مکان متمرکزی برای استقرار و مدیریت زیرساخت‌های IT در مراکز داده، اتاق‌های سرور یا کمدهای شبکه فراهم می‌کنند.
    برای مثال، برخی از مزایای استفاده از قفسه‌های سرور عبارت‌اند از:
    • سازماندهی تجهیزات: قفسه‌های سرور محیطی ساختارمند برای چیدمان منظم تجهیزات IT فراهم می‌کنند. این کار به استفاده حداکثری از فضا و بهبود دسترسی برای تعمیر و عیب‌یابی کمک می‌کند.
    • بهینه‌سازی فضا: با قراردادن چندین سرور و سایر اجزای سخت‌افزاری به‌صورت عمودی در یک محفظه فشرده، قفسه‌های سرور استفاده مؤثر از فضای کف موجود را امکان‌پذیر می‌سازند.
    • مدیریت کابل: قفسه‌های سرور ویژگی‌های مدیریت کابل مانند سینی‌های کابل، کانال‌های مسیریابی و بست‌های کابل را شامل می‌شوند تا کابل‌ها را به طور مؤثری سازماندهی و مسیریابی کنند.

    محافظت ویژه از دستگاه‌های قابل‌حمل

    دستگاه‌های قابل‌حمل مانند درایوهای جامپ، پخش‌کننده‌های شخصی صوتی و تبلت‌ها، دسترسی راحت به داده‌های تجاری و شخصی در حین حرکت فراهم می‌کنند. با افزایش استفاده از آن‌ها، ریسک‌های مرتبط نیز افزایش می‌یابد. ویژگی‌هایی که این دستگاه‌ها را قابل‌حمل می‌کنند و امکان اتصال آنی به شبکه‌ها و میزبان‌های مختلف را فراهم می‌آورند، آن‌ها را در معرض ازدست‌دادن کنترل فیزیکی و نقض امنیت شبکه قرار می‌دهد. استفاده از دستگاه‌های قابل‌حمل می‌تواند خطر ازدست‌دادن داده‌ها (زمانی که یک دستگاه فیزیکی گم شود)، افشای داده‌ها (زمانی که داده‌های حساس بدون رضایت به عموم یا طرف ثالث نشان داده شوند)، و افزایش قرارگرفتن در معرض حملات مبتنی بر شبکه را از هر سیستمی که دستگاه به آن متصل است (هم به طور مستقیم و هم از طریق شبکه‌ها بر روی اینترنت) را افزایش دهد.
    درنتیجه، با روش‌های زیر می‌توان از دستگاه‌های قابل‌حمل محافظت کرد:
    • رمزگذاری کامپیوتر
    • هنگام سفر، دستگاه خود را همراه داشته باشید.
    • از محیط اطراف خود آگاه باشید.
    • اگر از لپ‌تاپ یا دستگاه تلفن همراه خود در یک منطقه عمومی استفاده می‌کنید، به افراد اطراف خود توجه کنید.

    احراز هویت چندلایه

    احراز هویت دومرحله‌ای یک روش‌ها برای تحقق بخشیدن به امنیت اتاق سرور و مدیریت هویت و دسترسی است که از دو نوع شناسایی برای دسترسی به منابع و داده‌ها استفاده می‌کند. این روش به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا اطلاعات و شبکه‌های آسیب‌پذیر خود را کنترل و از آن‌ها محافظت کنند. احراز هویت دومرحله‌ای مزایای بسیاری دارد. به‌عنوان‌مثال، یک کارمند ممکن است نیاز به واردکردن کد از کارت کلید و رمز عبور یا پین داشته باشد. احراز هویت دومرحله‌ای بسیار امن است و دسترسی غیرمجاز به اتاق را خنثی می‌کند.
    روش‌های مختلفی برای احراز هویت دومرحله‌ای وجود دارد. در اینجا برخی از گزینه‌های محبوب ذکر شده‌اند:
    • توکن‌های سخت‌افزاری: سازمان‌ها می‌توانند به کارمندان خود توکن‌های سخت‌افزاری به شکل یک کلید فاب که هر چند ثانیه تا یک دقیقه کدهایی تولید می‌کند، ارائه دهند.
    • تأیید اعتبار پیامکی: زمانی که یک پیام به یک شماره‌تلفن مورداعتماد ارسال می‌شود، از کاربر خواسته می‌شود تا با تعامل با متن یا استفاده از یک کد یکبار مصرف، هویت خود را در یک سایت یا برنامه تأیید کند.
    • احراز هویت مبتنی بر صدا: در این روش صدا از شما می‌خواهد که یک کلید را فشار دهید یا نام خود را برای شناسایی خود بیان کنید.

    رعایت ایمنی اتاق سرور به چه دانش و مهارت‌هایی نیاز دارد؟

    پروتکل‌ها و مقررات مربوط به حفاظت از اتاق سرور شما مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را ارائه می‌کنند، روش‌های بهینه برای تقویت آن را روشن می‌کنند و در نتیجه آگاهی را در سراسر سازمان در مورد بهترین شیوه‌های امنیتی افزایش می‌دهند. چنین سیاست‌ها و رویه‌هایی شامل طیفی از اقدامات، مانند سیاست‌های کنترل دسترسی، طرح‌های احتمالی برای رویدادهای نامطلوب، و ارزیابی‌های امنیتی دوره‌ای است.
    بازنگری منظم سیاست‌ها و رویه‌های امنیتی برای همسویی با فناوری‌ها و تهدیدات درحال‌توسعه بسیار مهم است. انتشار و آموزش مداوم سازمان در مورد این پروتکل‌ها به همان اندازه حیاتی است.

    داشتن مهارت‌های لازم برای ایمنی اتاق سرور به حفظ امنیت و عملکرد بهینه تجهیزات و داده‌ها کمک می‌کند.

    به‌طورکلی رعایت ایمنی اتاق سرور به دانش و مهارت‌های متعددی نیاز دارد که شامل موارد زیر است:
    درک محیط اتاق سرور: باید با الزامات محیطی که سرورها برای کارکرد صحیح نیاز دارند، آشنا باشید. این شامل دما، رطوبت و تهویه مناسب است.
    امنیت فیزیکی: اتاق سرور باید از دسترسی‌های غیرمجاز محافظت شود. این شامل استفاده از قفل‌های امنیتی، سیستم‌های کنترل دسترسی و دوربین‌های مداربسته است.
    پیشگیری از آتش‌سوزی: باید سیستم‌های اطفای حریق مناسبی در اتاق سرور نصب شود تا در صورت بروز آتش‌سوزی، به سرعت واکنش نشان دهند.
    مدیریت بحران: داشتن طرح‌های اضطراری برای مواقعی که سیستم‌ها دچار مشکل می‌شوند، ضروری است. این شامل داشتن راهکارهای پشتیبانی و بازیابی سریع داده‌ها می‌شود.
    نظارت و کنترل: استفاده از سنسورهای حرکتی و سیستم‌های نظارتی برای تشخیص هرگونه فعالیت مشکوک یا خطرات احتمالی در اتاق سرور مهم است.
    این دانش و مهارت‌ها به شما کمک می‌کند تا از اتاق سرور خود به بهترین شکل ممکن محافظت کرده و اطمینان حاصل کنید که سرورها و داده‌های شما در برابر خطرات مختلف ایمن خواهد بود.

    چک‌لیست اتاق سرور استاندارد

    این چک‌لیست می‌تواند به‌عنوان یک راهنمای اولیه برای اطمینان از اینکه اتاق سرور شما با استانداردهای لازم مطابقت دارد، استفاده شود:
    • طراحی اتاق و امکانات اتاق سرور شامل:
    – کف دسترسی بلند
    – سقف معلق
    – سیستم خاموش‌کننده آتش
    – نظارت بر محیط (دما، رطوبت، آب)
    – سیستم امنیتی دسترسی
    – نظارت تصویری CCTV

    رعایت نکات اولیه برای برقراری امنیت اتاق سرور بسیار مهم است.

    چک لیست نکات مهم در حفظ امنیت اتاق سرور

    • چیدمان رک‌ها:
    – کابینت تک رک
    – ردیف تکی از کابینت‌ها
    – تعداد رک‌ها در هر ردیف
    • تنظیمات خنک‌کننده:
    – ظرفیت خنک‌کننده موجود
    – نیاز به خنک‌کننده اضافی
    – آرایش راهروی گرم/سرد
    • تنظیمات حفاظت از قدرت:
    – PDUهای نصب شده
    – UPS متمرکز
    – زمان اجرای باتری موردنیاز
    • سیستم‌های نظارتی:
    – نظارت دما
    – نظارت رطوبت
    – نیاز به نظارت آب

    کلام آخر

    بهینه‌سازی امنیت اتاق سرور از طریق کنترل دسترسی، نظارت، نظارت بر محیط‌زیست، حفاظت در برابر آتش و اقدامات فیزیکی برای حفاظت از داده‌ها و تداوم کسب‌وکار بسیار مهم است. بااین‌حال، به یاد داشته باشید که رعایت ایمنی اتاق سرور، یک فرایند مداوم است که مستلزم ممیزی، آموزش و به‌روزرسانی پیوسته است. منتظر نباشید تا دیر شود. اکنون امنیت اتاق سرور را برای آرامش خاطر در اولویت قرار دهید. در نهایت، ایمنی اتاق سرور در دیتاسنتر را جدی بگیرید؛ زیرا عدم تأمین امنیت فیزیکی اتاق سرور باعث می‌شود تا هر لحظه سرورهای دیتاسنتر در معرض خطرات احتمالی قرار بگیرند.

    شرکت فناوران آتیه گئومات

    سؤالات متداول

    ۱.سیستم تأمین روشنایی داخل اتاق سرور باید چگونه باشد؟
    روشنايي داخل اتاق سرور بايد به‌گونه‌ای باشد که هنگام خروج شخص از اتاق سرور خاموش شوند.
    ۲.سیستم کنترل تردد چیست و چه فایده‌ای دارد؟
    افراد مجاز براي ورود به اتاق سرور حتماً لازم است كارت تردد را همراه داشته باشند. همچنين ثبت اثر انگشت و واردکردن کد مخصوص از ديگر گزینه‌هایی است كه می‌توان آن‌ها را نیز فعال کرد.
    ۳.آیا سیستم تهویه گردوخاک در اتاق سرور موردنیاز است؟
    بله زیرا با نشستن گردوخاک روي Chipset هاي دستگاه‌ها و ايجاد لايه جانبي روي آن‌ها، عمل خنک‌سازی آن‌ها با مشكل روبرو شده و باعث خرابي زودرس می‌شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.