مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

مقالات

مهم‌ترین تفاوت‌های هارد سرور با هارد معمولی چیست؟ کدام بهتر است؟

تفاوت هارد سرور با هارد معمولی
  • سرورها برای مدیریت داده‌های گسترده، از درایوهای سخت‌افزاری با سرعت بالا و استحکام بیشتر بهره می‌برند. درایوهای سخت‌افزاری سرور نسبت به درایوهای معمول، داده‌ها را سریع‌تر منتقل می‌کنند. علاوه بر این، حافظه کش در درایوهای سخت‌افزاری معمول کمتر از درایوهای سخت‌افزاری سرور است. یک درایو معمولی ممکن است دارای حافظه کش ۸، ۱۶ یا حداکثر ۶۴ مگابایت باشد، درحالی‌که حافظه کش درایو سرور ممکن است ۶۴، ۱۲۸ مگابایت یا بیشتر باشد. پیش از پرداختن به تفاوت‌‌ هارد سرور با هارد معمولی، بگذارید تعریفی از هارد داشته باشیم. هارد دستگاهی است که شامل دیسک‌های مغناطیسی بوده و اطلاعات را به‌صورت دیجیتال ذخیره می‌کند. در اصطلاح فنی، به هارد نیز HDD گفته می‌شود. البته بسته به نوع دستگاه، نوع هارد نصب شده نیز فرق خواهد کرد. هاردها با ظرفیت‌های مختلف عرضه می‌شوند و قطعاً هارد با ظرفیت بالاتر، اطلاعات بیشتری را در خود جای می‌دهد. سرورها که به‌عنوان قلب شبکه‌های کامپیوتر عمل می‌کنند، برای ذخیره‌سازی داده نیازمند هاردهای سرور هستند. به دلیل حجم عظیم تبادلات داده‌ای، سرورها به درایوهای سخت‌افزار با بالاترین سرعت و ظرفیت احتمالی نیاز دارند. در این مقاله سعی بر این است که به مواردی که باعث تفاوت بین هارد دیسک سرور و هارد دیسک معمولی می‌شود، پرداخته شود.

    تفاوت بین هارد سرور و هارد دیسک معمولی در چیست؟

    برای خرید هارد سرور باید به نیازهای خاص سازمانی و کاربری‌های پیشرفته توجه داشت. هارد سرورها با قابلیت‌های برتر از جمله سرعت بالاتر، دوام بیشتر و اطمینان بیشتر، مناسب برای دیتا سنترها و محیط‌های کاری پیچیده هستند. انتخاب هارد سرور مناسب می‌تواند عملکرد سیستم را بهبود بخشد و پایداری و امنیت داده‌ها را تضمین کند. در مقابل، هارد دیسک‌های معمولی بیشتر برای استفاده‌های خانگی طراحی شده‌اند و عملکرد و ظرفیت کمتری دارند. تفاوت بین هارد دیسک سرور و هارددیسک معمولی به چندین عامل مختلف بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

    • مقاومت در برابر ضربات فزون‌تر در هاردهای سرور
    باتوجه‌به آنچه پیش‌تر ذکر شده، وجود مقاومت بالاتر در هارد‌های سخت مخصوص سرور نسبت به هاردهای عادی HDD، آن را منحصربه‌فرد می‌سازد. پایداری و استحکام عملکرد هارد سخت سرور به شکل قابل‌توجهی فزون‌تر است و همچنین خطاپذیری آن‌ها کمتر است که منجر به عملکردهایی دستگاه مانند defrag شود.
    • دیسک‌های سخت مخصوص سرور سرعت بالاتری دارند
    سرعت چرخش دیسک‌های سخت معمول با 7200 دور در دقیقه است و نسخه‌های قدیمی‌تر 5400 دور در دقیقه را دارند. اما دیسک‌های سخت سرور با سرعت بالاتر کار می‌کنند، معمولاً بالاتر از 7200 دور در دقیقه، با سرعت‌های رایج 10000 / 15000 دور در دقیقه یا حتی بالاتر.

    هارد سرور مناسب دیتا سنتر های بزرگ بوده ولی هارد دیسک عادی برای برای کامپیوتر های معمولی استفاده می‌شود.

    هارد دیسک‌های سرور قابلیت تعویض گرم دارند، اما هارد دیسک‌های معمولی فاقد این ویژگی هستند.

    • سرورها برای تعویض دیسک‌های سخت در حال کار امکاناتی دارند
    دیسک‌های سخت معمولی نمی‌توانند در حین کار تعویض شوند. اما بیشتر دیسک‌های سخت مخصوص سرور این قابلیت را دارند که بدون نیاز به خاموش‌کردن سرور، جابه‌جا شوند. سیستم‌عامل قادر است به‌صورت خودکار هر تغییری در دیسک‌های سخت را شناسایی کند. برای مثال، دیسک‌های سخت SCSI با استفاده از رابط SCA2 (pin_80) قابلیت تعویض گرم را دارند. وقتی با backplane SCSI به کار گرفته می‌شود، تعویض گرم دیسک‌های سخت به‌آسانی امکان‌پذیر است. برای سرورهایی که بدون وقفه کار می‌کنند، این تکنولوژی حائز اهمیت است. بااین‌حال، درایوهای هارد عادی معمولاً این ویژگی را ندارند؛ بنابراین، تفاوت قابل‌توجهی بین دیسک‌های سخت مخصوص سرور و نوع معمول آن وجود دارد.

    مشخصات هارد سرور

    به‌جای هارد استاندارد، هارد دیسک‌های مخصوص سرور از تکنولوژی‌های S.M.A.R.T و RAID بهره می‌برند. این درایوها در مقایسه با نمونه‌های معمولی، دوام و قابلیت اطمینان بالاتری دارند. همچنین، این هاردها قابلیت تعویض داغ را دارا هستند، به این معنا که می‌توان بدون نیاز به خاموش‌کردن سرور، هارد را جابه‌جا کرد. آن‌ها در برابر ضربه مقاوم‌تر هستند. سرعت چرخش هارد دیسک‌های سرور اغلب بیش از ۷۲۰۰ دور در دقیقه است و ممکن است تا ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه یا بالاتر نیز برسد. بسیاری از هاردهای بازار با سرعت چرخش ۱۰۰۰۰ یا ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه عرضه می‌شوند. همانطور که پیشتر ذکر شد، سه دسته هارد دیسک در بازار موجود است. در سرورهای سطح ابتدایی، معمولاً از هاردهای SATA استفاده می‌گردد و در سطح متوسط تا بالا، به کارگیری هاردهای SCSI و SAS رایج است. سرعت انتقال داده در هاردهای SCSI به ترتیب ممکن است به ۱۶۰ و ۳۲۰ مگابایت در ثانیه برسد. علاوه بر این، هاردهای سرور عمر طولانی‌تر و گارانتی بهتری نسبت به نمونه‌های عادی ارائه می‌دهند.

    مشخصات هارد دیسک معمولی

    درایوهای هارد دیسک استاندارد همیشه از تکنولوژی S.M.A.R.T (تکنولوژی نظارت، تحلیل و گزارش خودکار) پشتیبانی نمی‌کنند. علاوه بر این، فقط در سیستم‌های کامپیوتری پیچیده از تکنولوژی آرایه دیسک مستقل مغناطیسی RAID استفاده می‌شود. این دسته از درایوها قابلیت جابه‌جایی داغ را که امکان جداسازی یا اضافه‌کردن درایو به سیستم بدون نیاز به خاموش‌کردن آن را فراهم می‌آورد، ندارند. سرعت چرخش دیسک در این هاردها معمولاً ۷۲۰۰ دور بر دقیقه است. سه مدل اصلی درایو هارد معمولی، SATA، SCSI و SAS هستند که هم اکنون در بازار عرضه می‌شوند. در کامپیوترهای رایج، بیشتر از درایوهای نوع SATA استفاده می‌گردد.

    آیا می‌توان هارد معمولی را به‌جای هارد سرور استفاده کرد؟

    به لحاظ فنی، استفاده از هارد درایوهای استاندارد در محیط‌های NAS امکان‌پذیر است، ولی نمی‌توانید سطح بالایی از اطمینان و کارایی که با هارد درایوهای تخصصی NAS به دست می‌آید را تجربه کنید. استفاده از هارد سرور مناسب در فرآیند راه‌اندازی سرور می‌تواند به بهبود کارایی و پایداری سیستم کمک کند و از افت عملکرد و خرابی‌های احتمالی جلوگیری نماید. هارد درایوهای مورداستفاده در سرورها از نظر ساختاری با هارد درایوهای عادی مشابه هستند و در صورت نصب بر روی دسکتاپ، قابل‌بهره‌برداری هستند. بااین‌وجود، به‌کارگیری هارد درایوهای معمولی در سیستم‌های NAS ممکن است خطر بیشتری برای ناتوانی در تحمل فشار کاری مداوم و خرابی داشته باشد که می‌تواند به آسیب جدی به سیستم منجر شود. هارد درایوهای عادی که در رایانه‌های شخصی به کار می‌روند با هارد درایوهای اختصاص‌داده‌شده برای استفاده در NAS متفاوت‌اند. ازاین‌رو، سؤالات زیادی پیرامون صحت استفاده از هارد درایو استاندارد در دستگاه‌های NAS مطرح می‌شود. این مقاله به طور جامع به بررسی این مسئله خواهد پرداخت. علاوه بر این، دلیل قانع‌کننده‌ای برای قراردادن یک هارد درایو سرور در یک رایانه دسکتاپ معمول وجود ندارد. زمانی که یک رایانه به‌عنوان سرور عمل می‌کند، ارزش مهندسی پیچیده‌ای که تولیدکنندگان بر روی طراحی هارد درایو سرور و SSD ها قرار داده‌اند، آشکار می‌شود.

    شباهت‌های هارد سرور با هارد معمولی چیست؟

    سه نوع اصلی هارد دیسک در بازار سرورها شناخته شده‌اند: SATA، SCSI، و SAS. هارددیسک‌های SATA بیشتر برای سرورهای سطح ابتدایی به کار می‌روند، درحالی‌که SCSI و SAS برای سرورهای با دامنه عملکرد متوسط تا بالا مناسب‌ترند. سرورها عموماً از هارد درایوهای SCSI با قابلیت عملکرد بالا و پردازش کم استفاده می‌کنند که سرعت انتقال داده‌شان نسبت به هاردهای معمولی بالاتر است. استانداردهای رایج شامل Ultra160 SCSI و Ultra320 SCSI می‌شود که سرعت انتقال داده‌شان به ترتیب 160 و 320 مگابایت در ثانیه است. استاندارد فعلی برای هاردهای SCSI، Ultra320 SCSI است.

    رابط هارد دیسک معمولی با رابط بعضی از هارد سرور ها شبیه به هم است.

    هارد دیسک‌های سرور و معمولی هر دو شامل انواع SATA، SCSI، و SAS هستند، اما هارد سرور برای عملکرد بهتر بهینه شده است.

    اندازه‌های ۲.۵ و ۳.۵ اینچی برای هارددیسک‌های استاندارد و سرور متداول است. آنها در ظاهر و فرایند کاری به هم شبیه هستند. برای استفاده از هاردهای SCSI نیاز به رابط SCSI است. بعضی از مادربردهای سرور رابط SCSI دارند و بعضی دیگر با کارت رابط SCSI کار می‌کنند. یک کارت رابط SCSI قادر است تا 7 دستگاه SCSI را به یکدیگر متصل کند که این تعداد با تعداد قابل اتصال در رابط‌های هارد دیسک معمولی قابل‌مقایسه نیست.

    جمع‌بندی

    در بالا سعی شد که به طور مفصل درباره تفاوت هارد سرور با هارد معمولی گفته شود. بیشتر هارد دیسک‌های دسکتاپ که در فروشگاه‌ها موجود است، کاملاً برای استفاده‌های روزمره شما مناسب هستند. اما گفته می‌شود که هارددیسک‌های سرور به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که مقاوم‌تر بوده و باید قادر به انجام‌دادن فرایندهای سنگین به‌صورت مداوم باشند. بعضی از این هارددیسک‌ها نسخه‌های ارتقا یافتهٔ درایوهای مصرفی هستند، ولی تقریباً تمامی آن‌ها باید فریمور مخصوص به خود و دوره‌های گارانتی طولانی‌تری نسبت به نمونه‌های مشابه داشته باشند. با درنظرگرفتن چند نکته خاص، شما بایستی قادر به استفاده از درایوهای سطح سرور در کامپیوترهای دسکتاپ عادی یا کامپیوترهای بازی باشید.

    سؤالات متداول

    1. یک تفاوت دیگر میان هارد سرور و هارد معمولی را بنویس.
    هارد دیسک‌های دسکتاپ از نظر قیمت به‌صرفه‌تر بوده و توازن خوبی بین هزینه و کارایی ارائه می‌دهند. این نوع هاردها برای کاربرانی که به دنبال فضای ذخیره‌سازی با قیمت مناسب هستند، بسیار مناسب است. ولی هارددیسک سرور به دلیل کیفیت ساخت بالاتر، اطمینان و عملکرد بهتر، هارددیسک‌های سرور معمولاً قیمت بالاتری دارند. بنابراین، پرداخت هزینه‌ی اضافی برای مشاغل و برنامه‌های کاربردی که به دسترسی مداوم و اطمینان بالا نیاز دارند، قابل توجیه است.
    2. فناوری ذخیره‌سازی در هارد معمولی را توضیح دهید.
    هر دو دسته از هارد درایوها قادر به بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین ذخیره‌سازی نظیر SATA که مخفف (Serial ATA) است و SAS که مخفف (Serial Attached SCSI) می‌باشد، هستند. به طور کلی، هارد درایوهای مورد استفاده در کامپیوترهای رومیزی از رابط‌های SATA بهره می‌برند که به خاطر کارایی مناسب و قیمت اقتصادی، برای بسیاری از مصارف کاربران عادی ایده‌آل محسوب می‌شوند.
    3. هزینه مواد اولیه در قیمت هارد دیسک‌ها چه تاثیری دارد؟
    عوامل تعیین‌کننده قیمت درایوهای سرور اچ‌پی شامل هزینه‌های مربوط به مواد اولیه است. برای ساخت درایوهای سرور، اجزایی نظیر دیسک‌های چرخان، سرهای خواندن/نوشتن و بردهای الکترونیکی ضروری هستند. تغییرات قیمت این اجزا، که شامل فلزات و اجزای الکترونیکی می‌شود، به طور مستقیم بر هزینه‌های تولید اثر می‌گذارد. بنابراین، هر نوسان در قیمت مواد اولیه ممکن است روی قیمت نهایی درایوهای سرور HP اثر بگذارد.
    4. آیا نوسانات نرخ ارز در قیمت هارد دیسک‌ها تاثیر می‌گذارد؟
    تغییرات در نرخ تبادل ارز نیز بر قیمت هارد دیسک‌های سرور اچ پی اثرگذار است. به دلیل برند بین‌المللی بودن HP، محصولاتش تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار می‌گیرند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.