مشاوره تخصصی:  ۰۲۱۷۸۱۴۵

آشنایی با انواع شبکه های بی سیم

انواع شبکه های بی سیم
  • صاحبان کسب و کارها از انواع شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. آیا سازمان شما آماده تغییر از شبکه قدیمی به شبکه بی سیم است؟ به منظور پیشرفت کسب و کار خود بهتر است که سراغ استفاده از انواع شبکه های بی سیم بروید. قبل از انتخاب بهترین شبکه بی سیم، بهتری است در این زمینه اطلاعات لازم را به دست آورید. در این صورت بهتر تصمیم می‌گیرید که کدام شبکه را انتخاب کنید. در این مطلب به بررسی اطلاعاتی درباره مزایا و معایب شبکه‌های بی سیم می‌پردازیم.

     

    منظور از شبکه بی سیم چیست؟

    منظور از شبکه بی سیم چیست؟

    منظور از شبکه بی سیم چیست؟

    شبکه بی سیم، که یکی از انواع شبکه های کامپیوتری است، به هیچ نوع کابلی متصل نیست. تکنولوژی شبکه بی سیم، بسیار کاربردی، کارآمد و مقرون به صرفه است. در واقع، این نوع شبکه، ابزاری قدرتمند برای افزایش بهره وری و اشتراک گذاری راحت‌تر اطلاعات است.

    بنابراین، در کسب و کارهای مختلف از انواع شبکه‌های بی سیم، به صورت گسترده استفاده می‌شود. شبکه‌های بی سیم با پیشرفت فناوری، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند و به دستگاه‌ها اجازه می‌دهند بدون نیاز به کابل فیزیکی به اینترنت یا شبکه‌های دیگر متصل شوند. این نوع شبکه دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

    راه اندازی و کانفیگ شبکه

    مزایای راه اندازی شبکه بی سیم

    مزایای راه اندازی شبکه بی سیم

    استفاده از انواع شبکه های بی سیم مزایای مختلفی را به همراه دارد. در این بخش به بررسی این مزایا می‌پردازیم. اگر قصد انتخاب شبکه‌های بی سیم را دارید، بهتر است که با مزایای این شبکه نیز آشنا شوید. ‏شما می‌توانید با توجه به این مزیت‌ها در زمینه نصب و راه اندازی شبکه های بی سیم راحت‌تر تصمیم بگیرید.

    مزایای راه اندازی شبکه بی سیم عبارتند از:

    • دسترسی سریع به اطلاعات

    استفاده از انواع شبکه‌ بی سیم دارای مزایای مختلفی است. یکی از قابلیت‌ها و مزایای این شبکه‌ها، امکان دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر به اطلاعات است. شما می‌توانید در هر بازه زمانی که خواستید به اطلاعات سیستم دسترسی داشته باشید.

    • راحتی در استفاده از منابع شبکه

    یکی از مزیت‌های انواع شبکه بی سیم، راحتی در استفاده از این شبکه‌ها است. کاربران می‌توانند با استفاده از شبکه‌های بی سیم به راحتی به منابع شبکه دسترسی پیدا کنند. بنابراین، اگر قصد دسترسی سریع به منابع شبکه را دارید، استفاده از شبکه بی سیم بهترین انتخاب است.

    • دسترسی آسان

    اینترنت و شبکه بی سیم نیاز به کابل و سیم ندارد. بنابراین، کاربران از شبکه بی سیم می‌توانند در هر مکانی استفاده کنند. قابلیت دسترسی آسان به کاربران شبکه بی سیم، این امکان را می ‌هد که بدون قطعی، ارتباط اینترنتی برقرار کنند. در نتبجه، میزان بهره وری نیز با استفاده از شبکه بی سیم افزایش پیدا می‌کند.

    قابلیت نصب آسان شبکه بی سیم

    نصب شبکه

     

    • قابلیت نصب آسان

    یکی از مزیت‌های انواع شبکه های بی سیم، قابلیت نصب آسان است. شبکه بی سیم بسیار راحت‌تر از سایر شبکه‌ها، نصب و راه اندازی می‌شود. بنابراین، کاربران می‌توانند برای تسریع در روند نصب، شبکه بی سیم را انتخاب کنند.

    • هزینه کم در نصب و راه اندازی

    یکی از مزایای شبکه‌های بی سیم، هزینه کم راه اندازی و نصب است. اگر قصد دارید، هزینه کمتری، بپردازید، به شما شبکه بی سیم را پیشنهاد می‌کنیم. به علاوه، هزینه نگهداری و پشتیبانی شبکه بی سیم به مراتب از سایر شبکه‌ها کمتر است.

    • انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بالا

    یکی از قابلیت‌ها و مزایای استفاده از انواع Wireless Network، انعطاف پذیری بیشتر این نوع شبکه‌ها است. کاربرانی که از شبکه بی سیم استفاده می‌کنند، در هر مکانی می‌توانند به شبکه ارتباطی و کامپیوتری پرسرعت دسترسی داشته باشند. اگر شبکه شما در آینده تغییر کند، به راحتی می‌توانید شبکه بی سیم را برای مطابقت با تنظیمات جدید بروزرسانی کنید .شبکه‌های بی سیم دارای میزان مقیاس پذیری بیشتری نیز هستند. این شبکه را می‌توان به راحتی تغییر داد و باتوجه به نیاز سازمان مقیاس بندی کرد.

    • کارایی بیشتر

    یکی از مزیت‌های شبکه بی سیم، کارایی بیشتر است؛ چرا که قابلیت برقراری ارتباط بهتر را برای کاربران ایجاد می‌کنند. انتقال داده‌ها و اطلاعات با استفاده از شبکه‌های بی سیم بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

    معایب شبکه های بی سیم

    Wireless Network

    معایب شبکه‌های بی سیم

    انواع شبکه های بی سیم، علاوه بر مزایا با معایبی نیز همراه هستند. از معایب آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • امنیت کمتر: یکی از معایب شبکه‌های بی سیم، امنیت کمتر است. Wireless Network در برابر هک آسیب پذیر هستند. هک، می‌تواند منجر به از دست رفتن اطلاعات حساس شود. به دلیل امنیت کمتر شبکه‌های بی سیم، بسیاری از کاربران از این نوع شبکه کمتر استفاده می‌کنند. به علاوه، اگر شبکه بی سیم به درستی نصب نشود، ممکن است تهدیدات امنیتی ایجاد کند.‏ البته، با گسترش تکنولوژی، مکانیزم‌هایی صورت گرفته است که ایمنی Wireless Network را افزایش می‌دهد. به منظور کاهش این نگرانی‌‌ها، کسب ‌و کارها باید اقدامات امنیتی مانند رمزگذاری را انجام دهند. با این حال، ایجاد خطرات و مشکلات امنیتی جزو معایب شبکه‌های بی سیم محسوب می‌شود.
    • پهنای باند محدود: انواع شبکه های بی سیم دارای پهنای باند محدودی هستند. به عبارت دیگر، این شبکه‌ها فقط می‌توانند تعداد معینی از کاربر یا دستگاه را در یک زمان پشتیبانی کنند. این عیب می‌تواند برای مشاغلی که نیاز به پشتیبانی از تعداد زیادی کاربر یا دستگاه دارند، مشکل ساز باشد. علاوه بر این، شبکه‌های بی سیم می‌توانند تحت تأثیر ازدحام شبکه قرار بگیرند که منجر به عملکرد کندتر آن می‌شود. شبکه ‌های بی ‌سیم نمی‌توانند از VTC یا ویدئو کنفرانس پشتیبانی کنند زیرا پهنای باند حداقلی دارند. همچنین، قابلیت گسترش این شبکه‌عا محدودتر است. به علاوه، در صورتی که شبکه با رمز عبور محافظت نشود، پهنای باند شاید توسط کاربران دیگر سرقت شود.
    • قابلیت اطمینان کمتر: یکی از معایب Wireless Network امکان ایجاد تداخل در امواج است. در صورت تداخل امواج الکترومغناطیس با ‏شبکه بی سیم، امکان قطع این شبکه وجود دارد. بنابراین، هنگام انتخاب شبکه بی سیم باید این مورد را نیز در ‏نظر بگیرید.‏
    • مستعد تداخل: به دلیل عوامل خارجی مانند گرد و غبار یا مه، احتمال تداخل و پارازیت در شبکه‌های بی سیم زیاد است. شبکه های Wireless به شدت مستعد تداخل هستند. بنابراین، مه، تشعشع، سیگنال‌های رادیویی یا هر گونه عامل دیگر ممکن است که باعث اختلال در عملکرد شبکه بی سیم شود.
    انواع شبکه های بی سیم

    انواع Wireless Network

    انواع شبکه های بی سیم

    از انواع شبکه های بی سیم با توجه به قابلیت‌ها و کاربردهای آن‌ها استفاده می‌شود. این شبکه های بی سیم شامل WPAN، WLAN و WMAN و … هستند. شبکه WLAN به منظور راه اندازی شبکه‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع شبکه بی سیم دارای میزان پوشش دهی محدود است. بالعکس، شبکه بی سیم WPAN دارای پوشش محدود نیست. بنابراین، هنگام انتخاب شبکه بی سیم، این نکته را در نظر بگیرید.

    یکی دیگر از انواع شبکه های بی سیم، شبکه WMAN است. WMAN در مقایسه با سایر شبکه‌های بی سیم کاربرد بیشتری دارد. پوشش دهی این نوع شبکه بسیار بیشتر از سایر شبکه‌های بی سیم است. انتقال اطلاعات با استفاده از آن، سریع‌تر صورت می‌گیرد.  WLAN یکی دیگر از شبکه‌های بی سیم است که می‌تواند دو یا چند دستگاه را نیز به صورت همزمان پشتیبانی کند.

    سخن پایانی

    شبکه‌های بی سیم جزو رایج ترین انواع شبکه‌های کامپیوتری محسوب می‌شوند. انواع شبکه های بی سیم مزایا و معایب زیادی نیز دارند. انعطاف پذیری بالا، مقرون به صرفه بودن و کارایی و بهره وری بالا از مزایای آن‌ها به حساب می‌آید.

    با این حال، این شبکه‌ها خطرات امنیتی را به وجود می‌آورند. پوشش دهی و پهنای باند محدود، ایمنی کمتر و امکان تداخل بیشتر جزو معایب شبکه های بی سیم محسوب می‌شوند. شما به عنوان صاحبان کسب و کارها و کاربران شبکه‌های بی سیم باید مزایا و معایب این شبکه‌ها را بسنجید.

    در این صورت، تصمیم‌گیری در زمینه انتخاب و پیاده ‌سازی این نوع شبکه، برای شما راحت تر خواهد بود. علاوه بر این، شما باید اقدامات امنیتی را برای محافظت از شبکه‌های خود در برابر هک و سایر تهدیدات امنیتی اجرا کنید.

    با درک مزایا و معایب انواع شبکه های بی سیم، کسب و کارها می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد نیازهای شبکه خود بگیرند و اطمینان حاصل کنند که شبکه آن‌ها ایمن، قابل اعتماد و کارآمد هستند.

    فناوران آتیه گئومات

    سوالات متداول

    • شبکه‌های وای‌فای چیست؟

    شبکه بی سیم، به شبکه کامپیوتری اطلاق می‌شود که به هیچ نوع کابلی متصل نیست. تکنولوژی شبکه بی سیم، بسیار کاربردی، کارآمد و مقرون به صرفه است. در واقع، این نوع شبکه، ابزاری قدرتمند برای افزایش بهره وری و اشتراک گذاری راحت‌تر اطلاعات است.

    • شبکه های Wireless چه مزایایی دارد؟

    دسترسی آسان، کارایی بیشتر، انعطاف پذیری بالا، هزینه کم، قابلیت نصب آسان، دسترسی سریع به اطلاعات و …

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷ رای

    دیدگاهی در مورد “آشنایی با انواع شبکه های بی سیم

    1. فراهانی بزرگ گفت:

      بسیار عالی

    2. بهرام گفت:

      ممنون بابت اطلاعات کامل و مفید.

    3. توکلی گفت:

      بسیار مطالب مفید بود ممنون

    4. سهیل گفت:

      چه جوری باید شبکه ام را راه اندازی کنم؟ لطفا توضیح دهید.

      1. khalaj گفت:

        سلام و درود
        برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راه اندازی شبکه می‌توانید با کارشناسان مجموعه فناوران آتیه گئومات تماس بگیرید. 72455000-021 و 78145-021

    5. بی نیاز گفت:

      برای پیاده سازی شبکه چه اقداماتی لازم است انجام شود؟

    6. dina گفت:

      ممنون عالی بود

      1. khalaj گفت:

        سلام و درود
        اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر پیرامون شبکه و انواع آن هستید می توانید مقاله موجود در سایت تحت عنوان شبکه چیست را مطالعه کنید و نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ورود

    هنوز حساب کاربری ندارید؟

    شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.