هیچ محصولی یافت نشد.

راه‌اندازی تجهیزات مخابراتی و شبکه نیازمند استفاده از کابل‌کشی‌های متعددی است که اگر به صورت منظم نصب نشوند، ممکن است با مشکلاتی از قبیل قطعی کابل‌ها یا اختلال در عملکرد سایر تجهیزات روبرو شویم. به همین علت استفاده از تجهیزات نصب و راه‌اندازی در کنار تجهیزات اصلی شبکه ضروری ‌می‌باشد. یکی از مهمترین‌ تجهیزات جانبی، ترانکینگ است. در ادامه‌ این مطلب به طور کامل به  بررسی کاربرد و نحوه استفاده از آن‌ها در راه‌اندازی تجهیزات مخابراتی خواهیم پرداخت.

خرید ترانکینگ

ترانک در شبکه

ترانکینگ چیست؟ ترانکینگ که گاهی از آن، با عنوان ترانک نیز نام برده ‌می‌شود، به تجهیزاتی کانال مانند گفته ‌می‌شود، که برای نظم‌دهی به کابل‌کشی یک سیستم به کار برده ‌می‌شود.‌ این مجموعه کانال‌های بسته، که معمولا از جنس پی وی سی ساخته ‌می‌شوند؛ را ‌می‌توان برای جلوگیری از به هم ریختگی کابل‌های شبکه، برق یا تلفن به کار گرفت. ترانکینگ‌ها به طور معمول دارای محفظه‌هایی هستند که کابل، درون آن‌ها قرار گرفته و محافظت ‌می‌شوند. علاوه بر نوع pvc  ، ترانک‌هایی از جنس پلاستیک abc  نیز تولید ‌می‌شود، که در برابر حریق و آب نفوذ ناپذیر هستند و امنیت کابل‌ها را بالا می‌برند. در حالت کلی در هر سیستمی‌که با تعدد کابل‌ها روبرو باشیم، باید از ترانکینگ برای کابل‌کشی منظم و‌ایمن استفاده نماییم.

برای خرید و دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

چرا باید از ترانکینگ استفاده کرد؟

هر چند نصب ترانکینگ در راه‌اندازی تجهیزات ‌می‌تواند موجب افزایش هزینه‌ها شود، اما عدم توجه به نصب ترانک در کابل‌کشی یک ساختمان، ممکن است به خرابی کابل‌ها منجر شود؛ که به مراتب زیان بیشتری از نظر اقتصادی خواهد داشت. همچنین علاوه بر محافظت از شبکه کابل‌کشی، نصب ترانکینگ در‌ایجاد زیبایی محیط نیز بسیار موثر است، تصور دیوارهایی که با دسته‌ای از کابل‌های نامنظم پوشانده شده‌اند؛ برای کارکنان و مراجعین مجموعه نیز بازخورد ناخوشایندی خواهد داشت. به همین دلیل استفاده از ترانک، یکی از ضروریات اجرای کابل‌کشی در هر مجموعه ‌می‌باشد.

کاربرد ترانکینگ

همان‌طور که گفتیم استفاده از ترانک در کابل‌کشی و راه‌اندازی هر شبکه از اصولی است که حتما باید رعایت شود. مهمترین کاربرد ترانکینگ علاوه بر‌اینکه موجب زیبایی فضا ‌می‌شود، جلوگیری از بی نظمی ‌کابل‌ها و‌ ایجاد فشار به آن‌ها است. درصورتی که کابل‌کشی یک مجموعه، بدون به کارگیری ترانک انجام شود، احتمال پیچ و تاب خوردن کابل‌ها یا خرابی و قطعی افزایش پیدا ‌می‌کند. بروز چنین اتفاقی علاوه بر‌ایجاد هزینه‌های اضافی ، ممکن است به اختلال در داده‌ها و تجهیزات حساس سیستم منجر شود.

بنابراین اگر قصد راه اندازی سرور یا شبکه کامپیوتری را دارید، یا در سایر حوزه‌ها نیاز به کابل‌کشی متعدد پیدا می‌کنید؛ حتما خرید ترانکینگ را در برنامه‌های خود قرار دهید.

نمونه ای از ترانک ها به شکل نیم دایره

نمونه از از ترانکینگ

مزایای ترانکنیگ

استفاده از ترانک به عنوان یکی از ساختار اصولی راه‌اندازی  و سیم کشی استاندارد هر ساختمان، دارای مزایای متعددی است. از جمله مهمترین مزایای به کارگیری ترانک ‌می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش نویز

قرارگیری کابل‌ها در محفظه‌ها و پارتیشن‌های موجود در ترانکینگ تا حد زیادی موجب کاهش نویز ‌می‌شود. چنانچه‌این کابل‌ها به صورت فشرده و بدون ترانک از کنار هم رد شوند، وجود نویز موجب کاهش سرعت و افت کیفیت در ارتباطات خواهد شد.

  • امکان افزودن تجهیزات و انعطاف پذیری

اگر در ساختمان از شیوه سنتی کابل‌کشی استفاده شده باشد؛ در صورت نیاز به افزودن وسایل جدیدی مانند پریز یا شبکه به کابل‌ها باید بخشی از ساختمان تخریب شود و علاوه بر وقت گیر بودن، هزینه‌های بیشتری نیز در پی خواهد داشت. استفاده از ترانکینگ سبب حل ‌این مشکل ‌می‌شود و هر زمان و در هر بخشی از شبکه کابل‌ها، که نیاز به انشعاب یا نصب تجهیزات جدید بود، با صرف کمترین زمان و هزینه، امکان پذیر خواهد بود.

  • افزایش طول عمر کابل‌ها

احتمال آسیب دیدگی کابل با فشار، یا ضربه‌های وارد شده در محیط‌های صنعتی و شلوغ به شدت افزایش ‌می‌یابد؛ و تنها راه محافظت از کابل‌ها و افزایش طول عمر مفید آن‌ها، استفاده از ترانکینگ است. قرار گرفتن کابل‌ها در محفظه بسته ترانک تا حد بسیار زیادی ‌این صدمات احتمالی را از بین ‌می‌برد.

  • محافظت در برابر گرما و آب

استفاده از نوعی ترانک که از پلاستیک abc  ساخته شده است، ‌این قابلیت را دارد که از کابل‌ها در برابر آتش و نفوذ آب محافظت کند. به کارگیری چنین ترانک‌های ‌می‌تواند با ‌ایمن سازی شبکه کابل‌ها، در برابر حوادث غیر قابل پیش بینی، از بروز ضررهای احتمالی جلوگیری کند.

  • زیبایی محل کابل‌کشی

نصب و استفاده از ترانکینگ به دلیل زیبایی ساختمان و محیط کاری، از مهمترین مزیت‌های ‌این وسیله به شمار می‌­آید.

ساختار و بخش داخلی ترانکینگ

ساختار ترانک

ساختار و اجزای ترانکینگ

همان طور که گفته شد؛ ترانکینگ‌ها محفظه‌هایی هستن که برای نظم دهی به کابل‌ها و مراقبت از آن‌ها در مراکز مختلف مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند. ‌این ترانک‌ها از مجموعه­ای از اجزا تشکیل شده‌اند که با قرار گرفتن در کنار هم و نصب صحیح تبدیل به یک ترانک استاندارد ‌می‌شوند. از جمله مهمترین اجزای تشکیل دهنده آن‌ها، ‌می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بدنه

اصلی ترین بخش ترانک، بدنه آن است که شیارهایی  برای قرار گرفتن درب ترانک بر روی آن‌ها وجود دارد.

  • پارتیشن

با استفاده از ‌این پارتیشن‌ها، ‌می‌توان مسیر عبور کابل‌ها در  ترانکینگ‌ها را از یکدیگر جدا ‌کرد. محل قرار گرفتن پارتیشن‌ها، داخل بدنه است و بسته به نیاز و نوع پارتیشن ‌می‌توانند، ترانک را به یک تا چهار بخش مجزا تقسیم کنند.

  • درب ترانک

پس از جای‌گذاری کابل‌ها درون ترانکینگ، از درب ترانک، برای بسته شدن آن استفاده ‌می‌شود. درب ترانک بر روی شیارهای بدنه قرار ‌می‌گیرد، و معمولا در دو نوع درب سخت و درب انعطاف پذیر در دسترس ‌می‌باشد.

  • ماژول‌ها

ماژول قطعه‌ای است که روی بدنه ترانک نصب شده و محل قرارگیری کلید و پریزها بر روی بدنه را مشخص ‌می‌کند. ماژول‌ها، رابط بین کلید و پریزها و ترانک هستند و نصب ‌این قطعات را ساده‌تر ‌می‌کنند.

  • مسدود کننده

برای ‌اینکه بخش‌های ابتدا و انتهای ترانکینگ در ساختمان مسدود شود، از ‌این قطعه استفاده ‌می‌شود، تا فضای داخل ترانک به صورت کامل بسته باشد.

  • درزگیر

در برخی مکان‌ها که به دلایلی مانند طول زیاد مسیر انتقال کابل؛ یا انشعابات مختلف ترانک، نیاز به اتصال دو ترانکینگ به هم ‌می‌باشد، استفاده از درزگیر برای پوشاندن، محل اتصال ضروری است، همچنین کاربرد درزگیر در بالا بردن زیبایی کار، نیز نقش به سزائی دارد.

  • زاویه داخلی

به منظور نصب ترانک‌ها در گوشه‌های داخلی دیوار و یا هر مکان داخلی، که زاویه 90 درجه دارد، از قطعاتی به نام زاویه داخلی استفاده ‌می‌شود.

  • زاویه خارجی

این قطعات برای متصل شدن دو ترانک در گوشه‌‌های 90 درجه بیرونی دیوار مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند.

  • سه راهی

چنانچه بخواهیم در بین مسیر ترانکینگ نصب شده، یک مسیر انشعابی برای انتقال کابل‌ها ‌ایجاد نماییم، باید از قطعه‌ای به نام سه راهی استفاده کنیم.

  • زاویه تخت ترانکینگ

از ‌این قطعه در زمان اتصال ترانک‌ها به هم در یک سطح صاف یا قائم به همدیگر استفاده ‌می‌شود.

قرارگیری چندین ترانکینگ در کنار یکدیگر

قرارگرفتن ترانک ها کنار یکدیگر

انواع ترانکینگ

پس از شناخت انواع تجهیزات ترانکینگ، نوبت به بررسی انواع آن ‌می‌رسد. به طور کلی ترانک‌ها به سه نوع دیواری، دفنی و ستونی تقسیم بندی ‌می‌شوند که در ادامه به بررسی هر کدام از‌ انواع آن خواهیم پرداخت.

  • ترانکینگ دیواری

ترانک‌های دیواری را ‌می‌توان پرکاربردترین نوع ترانک دانست؛ چرا که در محیط‌های مختلفی از جمله منازل مسکونی، ادارات یا ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند.

  • ترانکینگ دفنی

این نوع از ترانکینگ‌ها در مواقعی به کار ‌می‌روند که بخواهیم سیستم کابل‌کشی پنهان باشد. ترانک‌های دفنی را اغلب به صورت توکار در داخل دیوار یا در زیر سقف‌های کاذب به کار ‌می‌برند. از‌این نوع ترانک ‌می‌توان برای انواع کابل‌های برق،  کابل شبکه یا تلفن استفاده نمود.

  • ترانکینگ ستونی

کاربرد ‌این نوع ترانک، بیشتر در محیط‌های اداری است و اغلب در سالن‌های کنفرانس ، کلاس‌های هوشمند آموزشی یا ساختمان‌های همایش نصب ‌می‌شوند.

نمونه ای از ترانک ها با کناره های شیاردار

نصب ترانک

نحوه نصب ترانک

همان طور که گفته شد، نصب انواع ترانکینگ‌ها نیاز به تخصص دارد و در صورت عدم نصب توسط افراد واجد شرایط، علاوه بر ‌اینکه حفاظت از شبکه کابلی راه‌اندازی شده، به درستی انجام نمی‌گیرد؛ احتمال بروز آسیب به کابل‌ها و دیگر تجهیزات نیز وجود خواهد داشت.

خرید ترانکینگ

انتخاب برندی معتبر در زمینه تولید ترانک و در برخی مواقع صرف ‌اندکی هزینه بیشتر برای تهیه چنین محصولاتی ‌می‌تواند تضمین کننده ‌ایمنی کابل‌ها و تجهیزات کاربردی هر سیستمی ‌باشد. کیفیت ترانکینگ خریداری شده، ارتباط چندانی با ساخت داخل یا خارج کشور ندارد و امروزه با رقابتی که بین کارخانه­های تولید ترانک وجود دارد، برندهای با کیفیت داخلی نیز، توان رقابت با محصولات خارجی را پیدا کرده‌اند.

البته پیش از تهیه ‌اینگونه تجهیزات، بهتر است که با متخصصین راه‌اندازی شبکه مشورت‌های لازم انجام شود، تا با راهنمایی‌های دریافت شده، در خرید ترانکینگ و برند سازنده به انتخاب درستی برسید.

فناوران آتیه گئومات

سوالات متداول

  • تراکینگ چیست؟

تراکینگ یا رهگیری به فرآیند تشخیص و تعقیب مکان یک شیء، فرد یا موقعیتی در طول زمان با استفاده از داده‌های مختلفی نظیر سیگنال‌های GPS، داده‌های حسگرها و اطلاعات دیگر مرتبط می‌گردد.

  • چند نوع ترانک در بازار موجود است؟

انواع ترانک ها عبارتند از: دفنی، ستونی و دیواری.